Regulamentul AI UE: Comisia Europeană respinge amânările, implementarea rămâne fermă.

Comisia Europeană a respins categoric apelurile venite din partea companiilor de tehnologie de top de a amâna implementarea Legii sale de referință privind Inteligența Artificială (Legea AI). În ciuda presiunii semnificative din partea industriei, care a invocat preocupări legate de inovație și de povara conformității, Comisia și-a reafirmat angajamentul față de calendarul inițial, consolidând rolul de pionierat al UE în stabilirea unui cadru reglementar global cuprinzător pentru inteligența artificială.

  • Comisia Europeană a respins amânarea implementării Legii AI.
  • Regulile pentru IA de uz general (GPAI) intră în vigoare în august 2025.
  • Regulile cele mai stricte pentru aplicațiile IA cu risc ridicat devin efective în august 2026.
  • Comisia a confirmat că nu vor exista „întreruperi” sau „perioade de grație” pentru implementare.
  • Sancțiunile pentru neconformitate pot ajunge la 35 de milioane de euro sau 7% din cifra de afaceri globală.

Detaliile Legii AI și Termenele de Implementare

Această decizie fermă subliniază hotărârea UE de a introduce un mediu de reglementare structurat în peisajul IA aflat în rapidă evoluție. Adoptată la începutul acestui an, Legea AI este concepută pentru a clasifica sistemele de IA în funcție de nivelurile lor inerente de risc, impunând obligații progresiv mai stricte. În mod specific, prevederile pentru modelele de inteligență artificială de uz general (GPAI) urmează să înceapă în august 2025, iar cele mai riguroase reguli, vizând aplicațiile de IA cu risc ridicat, cum ar fi supravegherea biometrică și infrastructura critică, vor deveni efective în august 2026.

Opoziția Industriei Tehnologice

Entități tehnologice globale majore, inclusiv Alphabet (compania-mamă a Google), Meta, gigantul olandez de semiconductori ASML și startup-ul francez de IA Mistral, au pledat pentru amânări, unele propunând întârzieri de câțiva ani. Argumentele lor s-au centrat în primul rând pe potențialul cerințelor de reglementare ale Legii AI de a împiedica progresul tehnologic și de a împovăra în mod disproporționat întreprinderile mai mici, care ar putea să nu dispună de resursele juridice și financiare extinse necesare pentru a naviga prin cadrele complexe de conformitate. Au fost ridicate, de asemenea, preocupări cu privire la implicațiile extrateritoriale ale legii, care ar putea afecta dezvoltatorii din afara UE ale căror modele operează în cadrul Uniunii.

Răspunsul Ferm al Comisiei Europene

Ca răspuns la aceste apeluri din partea industriei, purtătorul de cuvânt al Comisiei, Thomas Regnier, a declarat explicit că nu va exista „nicio oprire a ceasului,” „nicio perioadă de grație” și „nicio pauză.” Deși a recunoscut provocările părților interesate, Comisia urmărește o inițiativă separată pentru a eficientiza reglementările digitale mai ample, cu o propunere așteptată până la sfârșitul anului 2025. Cu toate acestea, acest efort este distinct de Legea AI și nu va compromite prevederile sau termenele sale esențiale. Blocul subliniază că proporționalitatea, în special pentru entitățile mai mici, va fi luată în considerare în cadrul existent, mai degrabă decât prin amânări.

Viziunea UE și Sancțiunile Prevăzute

Uniunea Europeană consideră Legea sa AI un potențial model pentru standardele internaționale, oglindind influența globală a Regulamentului său General privind Protecția Datelor (GDPR). Legislația introduce, de asemenea, sancțiuni substanțiale pentru neconformitate, cu amenzi de până la 35 de milioane de euro sau 7% din cifra de afaceri globală, în funcție de gravitatea încălcării. Această poziție fermă a Comisiei Europene semnalează o prioritizare clară a supravegherii reglementare și a dezvoltării etice a IA, stabilind potențial un precedent pentru modul în care alte economii globale abordează guvernanța IA.