Franța a aplicat o amendă semnificativă, în valoare de 40 de milioane de euro, liderului din industria fast-fashion Shein, încheind o investigație de un an care a constatat că retailerul online s-a angajat în practici comerciale înșelătoare și a făcut afirmații de mediu nesubstanțiate. Această acțiune a Direcției Generale pentru Concurență, Consum și Combaterea Fraudelor din Franța (DGCCRF) subliniază intensificarea controlului de reglementare asupra transparenței operaționale și a declarațiilor de sustenabilitate ale giganților comerțului electronic global.
Practici Comerciale Înșelătoare și Afirmații de Mediu Nesuportate
Ancheta DGCCRF a relevat că Shein a indus sistematic în eroare consumatorii cu privire la reducerile de prețuri pe site-ul său francez, în perioada octombrie 2022 – august 2023. Anchetatorii au stabilit că 57% dintre produsele promovate ca fiind la reducere nu aveau o scădere reală de preț, 19% ofereau doar o reducere marginală, iar 11% au înregistrat chiar o creștere de preț. Aceste practici, caracterizate printr-o proliferare a prețurilor tăiate și a promoțiilor perpetue, au creat o impresie înșelătoare de economii semnificative pentru consumatori. Shein, o entitate cu sediul în China, deținută de Infinite Styles Ecommerce Limited (IELS), a acceptat amenda, decizie care urmează unei investigații coordonate de Comisia Europeană în luna mai, care a identificat, de asemenea, practici comerciale ilegale conform legislației UE.
Dincolo de neregulile de preț, autoritățile franceze au constatat că Shein nu a putut susține declarațiile sale de mediu. Compania se descria ca fiind o „companie responsabilă”, angajată să-și reducă impactul asupra mediului prin „reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 25%”. Cu toate acestea, autoritățile de reglementare au stabilit că aceste afirmații contraziceau modelul de afaceri fundamental al Shein, care se bazează pe o aprovizionare vastă și rapid actualizată de textile la costuri reduse. Industria fast-fashion, în ansamblu, a fost estimată să contribuie cu 8-10% din emisiile globale de CO2 în 2020, evidențiind implicațiile de mediu ale unor astfel de modele de afaceri.
Contextul Reglementar și Provocările Permanente
Această sancțiune este cea mai recentă dintr-o serie de cazuri în care Shein s-a confruntat cu o examinare publică și de reglementare. Compania a atras critici din partea politicienilor britanici în ianuarie, pentru eșecul de a oferi asigurări că produsele sale nu utilizează bumbac din regiunea chineză Xinjiang, o zonă legată de acuzații de muncă forțată a uigurilor. Mai mult, o investigație din 2024 a grupului elvețian de advocacy Public Eye a raportat că unii muncitori din fabricile Shein continuau să lucreze 75 de ore pe săptămână, în ciuda angajamentelor anterioare ale companiei de a îmbunătăți condițiile angajaților. Aceste preocupări continue evidențiază provocări persistente în lanțul de aprovizionare al industriei fast-fashion, atât în ceea ce privește transparența pentru consumatori, cât și practicile de muncă.