Focalizarea devine simplă când folosești o deschidere de f/8 sau mai mică, deoarece majoritatea elementelor din cadru vor fi într-o zonă de claritate acceptabilă. Însă, când începi să utilizezi diafragme largi, precum f/2.8, f/1.8 sau chiar f/1.2, vei observa că o mare parte din cadru iese din focalizare. În acest articol, vei descoperi cum să obții cele mai bune rezultate atunci când focalizezi cu obiective cu diafragmă largă.
Când discutăm despre focalizare, ne referim la claritate. Să presupunem că realizezi un portret. Indiferent dacă folosești f/1.8 sau f/16, obiectivul va focaliza asupra aceluiași punct: modelul. Diferența constă în adâncimea câmpului – sau, în termeni de focalizare, intervalul de claritate acceptabilă – care este mult mai mare la f/16. Să vedem cum funcționează acest lucru în practică.
Imaginează-ți că folosești un obiectiv de 85 mm pe o cameră full frame, cu subiectul la 2,5 metri distanță. La f/1.8, adâncimea câmpului focalizat este de doar nouă centimetri, cu patru centimetri în fața punctului de focalizare și cinci în spatele acestuia.
Aceasta înseamnă că, dacă te concentrezi pe mâna subiectului, situată la șase centimetri în fața feței, fața va apărea neclară în imaginea finală. Poți observa acest lucru în fotografia de mai jos: mâinile subiectului sunt focalizate, dar se află suficient de departe înaintea feței, astfel încât ochii să nu fie clari.
Acum, imaginează-ți că treci la f/16. În acest caz, ai un interval de focalizare acceptabilă de 82 de centimetri, 35 de centimetri în fața punctului focal și 48 de centimetri în spate. Aceasta este o țintă mult mai ușor de nimerit. Te poți concentra pe brațul lor întins și, probabil, vei obține o fotografie bună.
Diafragma este doar unul dintre factorii care influențează adâncimea câmpului. Celălalt factor important este distanța focală. Dacă ai schimba la un obiectiv de 35 mm și ai menține aceeași distanță față de subiect, la f/1.8 ai avea o adâncime de câmp de 54 de centimetri, iar la f/16, ai avea 72 de metri. Acesta este motivul pentru care ceea ce este considerat o diafragmă largă devine mai mic atunci când vorbim despre teleobiective. Pe un obiectiv de 200 mm, f/5.6 este cu siguranță o deschidere largă, dar pe un obiectiv de 17 mm, nu mai este. Urmează sfaturile din acest articol ori de câte ori consideri că te pot ajuta.
Reține că pentru aceste calcule, am folosit Calculatorul online DOFMaster. Este un instrument foarte util și îți recomand să aloci câteva minute pentru a introduce echipamentul pe care îl folosești în mod normal pentru a vedea ce adâncime de câmp obții.
Bun, acum că am acoperit aceste aspecte, să trecem la subiect. Atunci când folosești diafragme largi, cu excepția cazului în care utilizezi un echipament vechi conceput pentru focalizare manuală sau blochezi camera pe un trepied, trebuie să folosești focalizarea automată. Nu vei putea focaliza manual cu precizia necesară. Asta înseamnă că trebuie să optimizezi funcționarea focalizării automate.
Folosește un singur punct de focalizare automată
Fiecare cameră dispune de mai multe puncte de focalizare automată. Poți alege între toate punctele disponibile, subgrupuri ale acestora sau un singur punct de focalizare automată. Am analizat acest aspect în detaliu în articolul despre cum să maximizezi avantajele focalizării automate.
În general, un grup de puncte de focalizare automată oferă un echilibru optim în majoritatea situațiilor. Îți oferă un anumit control asupra locului în care camera va încerca să focalizeze, fără a fi prea restrictiv. Când lucrezi cu o diafragmă largă, este recomandat să fii mai selectiv. Cu o adâncime de câmp foarte mică, riști să obții nasul și sprâncenele subiectului în focalizare clară, în timp ce ochii vor fi neclari.
Pentru a obține cele mai bune rezultate, este recomandat să folosești un singur punct de focalizare automată – sau, eventual, un grup foarte mic de puncte – poziționat direct deasupra zonei pe care dorești ca aparatul să o focalizeze. În cazul portretelor, acest lucru înseamnă plasarea punctului de focalizare automată direct pe ochiul subiectului.
Singura altă opțiune de focalizare automată care merită folosită la diafragme largi este, dacă aparatul o permite, focalizarea automată cu detectarea ochilor. În acest mod, camera se ocupă de poziționarea unui singur punct de focalizare automată.
Utilizează focalizarea automată continuă
În mod similar, camera ta va avea trei moduri diferite de focalizare automată: Single, Hybrid și Continuă.
Focalizarea automată unică funcționează prin căutarea punctului de focalizare și, odată ce îl găsește, rămâne blocată pe acesta; este excelentă pentru peisaje, dar dacă ai o adâncime mică de câmp și un subiect în mișcare, vei pierde foarte ușor focalizarea.
Focalizarea automată continuă, pe de altă parte, urmărește constant subiectul; s-ar putea să ratezi câteva fotografii pentru că aparatul decide să focalizeze pe fundal pentru o secundă, dar în general va fi mai fiabilă. Este modul pe care ar trebui să îl folosești.
Focalizarea automată hibridă combină focalizarea automată unică și continuă. Problema este că, atunci când adâncimea de câmp este foarte mică, focalizarea automată hibridă s-ar putea să nu se adapteze la mișcările mici ale subiectului. Pentru mai multe detalii, consultă articolul nostru despre diferitele moduri de focalizare automată.
Fotografiază în rafală
Chiar dacă folosești un singur punct de focalizare automată și modul continuu, tot vei rata câteva fotografii. Aceasta este realitatea lucrului cu o adâncime foarte mică de câmp. Partea bună este că poți crește șansele de succes folosind modul rafală.
Nu este nevoie să ții apăsat butonul declanșator ca și cum ai juca un joc video. Pur și simplu, atunci când faci o fotografie, în loc să te oprești după una, faci trei sau patru. Chiar dacă subiectul se mișcă, sistemul de focalizare automată are timp să ajungă din urmă.
Un alt avantaj al fotografierii în rafală este că nu trebuie să îți faci griji că subiectul rămâne nemișcat. Îi poți încuraja să se miște, să schimbe pozițiile și, în general, să fie activi. Vei obține rezultate mai bune și vei face fotografii mai naturale, având în același timp mai multe fotografii focalizate corect.
Camerele moderne sunt foarte performante în ceea ce privește focalizarea cu obiective cu deschidere mare. Trebuie doar să folosești corect focalizarea automată. Un ultim sfat este să consulți articolul nostru despre focalizarea cu butonul din spate. Această tehnică profesională îți oferă și mai mult control.
Credite imagine: Canon