Dispozitivul dvs. inteligent scump nu poate dura nici un deceniu

Achiziționarea unui nou aparat electrocasnic reprezintă o investiție menită să dureze, însă acest lucru nu este întotdeauna valabil în cazul aparatelor inteligente. Producătorii nu au obligația de a menține aceste aparate la zi, ceea ce poate reduce valoarea investiției tale.

Aparatele ar trebui să aibă o durată de viață de zeci de ani

Încă mai există multe locuințe care folosesc frigidere, aragazuri și mașini de spălat din anii ’80. Deși acestea nu arată ca noi și consumă probabil mai multă energie, sunt fiabile și ușor de întreținut. Unele dintre aceste aparate ar putea funcționa încă un deceniu sau două. Prin urmare, am fi tentați să credem că un aparat nou-nouț va rezista zeci de ani, nu-i așa?

Ei bine, totul depinde de ce anume cumperi. Să presupunem că ai investit într-un aparat inteligent, precum frigiderul inteligent Samsung Family Hub sau o unitate de aer condiționat inteligentă LG. Ai fi putut alege un aparat mai accesibil, poate chiar unul recondiționat din anii 2000. Totuși, ai considerat (pe bună dreptate) funcțiile unui aparat inteligent ca fiind un avantaj major și o investiție justificată.

Din păcate, există posibilitatea ca aparatul tău inteligent, deși costisitor, să devină neperformant în mai puțin de un deceniu.

Înlocuiești telefoanele și tabletele destul de des

Îți mai amintești telefoanele fixe? Acestea rezistau mult timp și nu trebuiau înlocuite decât dacă doreai un robot telefonic sau un telefon fără fir. Însă, lucrurile stau diferit în cazul telefoanelor mobile. Conform unui sondaj Gallup, 44% dintre americani își înlocuiesc telefonul mobil o dată la doi ani, iar majoritatea telefoanelor devin depășite după aproximativ cinci sau șase ani.

Oamenii nu se plâng prea mult că trebuie să achiziționeze un telefon nou la câțiva ani, mai ales pentru că nu au prea multe alternative. Smartphone-urile necesită hardware și software actualizate frecvent pentru a ține pasul cu tehnologia, iar dispozitivele mai vechi tind să funcționeze mai lent. În plus, oamenii sunt tot mai preocupați de confidențialitate, iar telefoanele mai vechi pot fi mai vulnerabile în fața atacurilor cibernetice.

Luând în considerare faptul că aparatele inteligente sunt concepute similar cu smartphone-urile și tabletele și sunt menite să funcționeze împreună cu acestea, se ridică o întrebare: Oare vom fi nevoiți să înlocuim aparatele inteligente la fiecare cinci sau șase ani? Evident, frigiderul tău inteligent nu va înceta să răcească doar pentru că funcțiile sale inteligente devin învechite. Însă, dacă ai investit mii de euro într-un frigider inteligent care nu mai este inteligent, atunci avem o problemă serioasă.

Actualizările de firmware sunt deja neregulate

Primul val de aparate inteligente a apărut pe piață în urmă cu mai puțin de zece ani, însă companiile deja demonstrează că nu sunt foarte interesate să lanseze actualizări de firmware. Multe dintre aceste aparate sunt lansate cu software nefinisat și suboptimal, iar oamenii se trezesc deja cu aparate inteligente care nu sunt atât de inteligente pe cât se așteptau.

LG și-a promovat gama de aparate inteligente (frigidere, aparate de aer condiționat, mașini de spălat etc.) cu promisiunea că vor fi compatibile cu Google Home, însă primii utilizatori din SUA au reclamat că dispozitivele lor nu se pot conecta la Google Home. De asemenea, s-au plâns că LG nu le oferă nicio asistență în această problemă.

Clienții care au achiziționat prima generație de frigidere inteligente Samsung Family Hub au fost nevoiți să insiste în mod constant la Samsung pentru a primi actualizări de firmware. În timp ce modelele mai noi de frigidere au fost lansate cu o interfață de utilizator actualizată și cu asistentul virtual Bixby, frigiderele mai vechi au rămas blocate cu o versiune de firmware veche de luni de zile. Utilizatorii Family Hub s-au plâns că nu au putut utiliza aplicația Google Calendar în 2014, iar Samsung a decis să nu remedieze problema până în 2017.

Am putea atribui acest lucru faptului că producătorii se grăbesc să-și consolideze poziția pe piața aparatelor inteligente. Însă, oamenii deja îi imploră pe aceștia să lanseze actualizări de firmware pentru aparatele lor relativ noi. Oare ar publica aceștia actualizări dacă oamenii nu s-ar plânge? Sunt ei obligați să facă acest lucru?

Actualizările nu sunt garantate de garanție?

Când investești mii de euro într-un aparat inteligent, este normal să te aștepți ca producătorul să ofere actualizări de firmware. Din punctul nostru de vedere, actualizările de firmware ar trebui să fie acoperite de garanție. La urma urmei, dacă aparatul tău inteligent nu mai funcționează corect din cauza unei actualizări de firmware sau hardware, nu este aceasta responsabilitatea producătorului?

Să luăm ca exemplu frigiderul inteligent Samsung Family Hub. Acesta costă 4000 de dolari, are un ecran imens și este cel mai cunoscut aparat inteligent de lux de pe piață. Samsung menționează explicit faptul că frigiderul lor inteligent primește actualizări de firmware. Frigiderele te anunță când sunt disponibile actualizări, există pagini de informații și anunțuri pe site-ul Samsung. Mai mult, manualul utilizatorului Family Hub explică modul în care se actualizează frigiderul. Însă, niciuna dintre aceste surse nu garantează că actualizările vor continua să apară în viitor.

Este logic ca aceste pagini să nu conțină garanții de produs. Dar cum rămâne cu garanția? Garanția Samsung pentru frigiderul inteligent Family Hub nu menționează actualizările de firmware sau posibilele upgrade-uri ale părții inteligente a frigiderului. Garanția lor acoperă de fapt doar partea „frigider” a aparatului.

Am discutat, de asemenea, cu un reprezentant „Samsung Care Pro” pentru a încerca să găsesc documente care să garanteze actualizări de firmware de la Samsung. La începutul conversației, reprezentantul a afirmat că „da, frigiderul va primi actualizări”. Însă, după ce am insistat puțin și după o așteptare de 10 minute, mi-a comunicat că „nu există nicio mențiune referitoare la actualizări”.

Având în vedere refuzul producătorilor de a oferi sau garanta actualizări de firmware, devine evident că aceștia nu intenționează să le ofere la nesfârșit și că nu poți face nimic dacă aparatul tău inteligent nu mai este inteligent. Este rezonabil să presupunem că producătorii se vor concentra întotdeauna pe cele mai noi produse, astfel că, odată cu apariția pe piață a noilor aparate inteligente, cele mai vechi vor rămâne în urmă.

Aparatele inteligente care nu primesc actualizări sunt mai ușor de piratat

Nu este un secret că dispozitivele inteligente pentru casă sunt ușor de piratat. Unii producători au lansat actualizări menite să remedieze vulnerabilitățile, însă știm că majoritatea producătorilor nu oferă actualizări de firmware. Și din moment ce garanțiile nu garantează actualizările de firmware, este normal să presupunem că dispozitivele tale inteligente costisitoare ar putea să nu primească niciun patch sau îmbunătățiri de securitate peste zece ani.

Astfel, pe măsură ce aparatul tău inteligent ușor de piratat devine din ce în ce mai vechi, va fi din ce în ce mai vulnerabil. Dat fiind că multe dintre aceste dispozitive sunt dotate cu camere, microfoane și algoritmi de colectare a datelor, vulnerabilitățile de piratare reprezintă o problemă majoră de confidențialitate.

Însă, utilizarea aparatelor cu firmware învechit nu se rezumă doar la o problemă de confidențialitate; aceste aparate inteligente vechi ar putea compromite întreaga rețea de acasă. Pentru a face internetul mai sigur, alianța Wi-Fi a lansat WPA3, cel mai recent standard de securitate Wi-Fi. Lumea va trece treptat la WPA3, iar multe routere vor rula atât WPA3 cât și WPA2, standardul de securitate mai vechi, pentru ca dispozitivele mai vechi să se poată conecta la internet.

În cele din urmă, vei ajunge să ai un router care, implicit, acceptă doar standardele de securitate WPA3. Acesta este un lucru bun, deoarece conexiunile WPA2 devin din ce în ce mai nesigure. Însă, dacă ai un aparat inteligent care rulează un firmware vechi, este posibil ca acesta să nu se poată conecta la un semnal WPA3. Dacă dorești să folosești acel aparat vechi, va trebui să modifici setările routerului pentru a accepta WPA2, o decizie care te va transforma într-o țintă ușoară pentru hackeri.

Să ne gândim la televizoarele inteligente

Aparatele inteligente sunt relativ noi și nu le vei găsi în majoritatea locuințelor. De fapt, 64% dintre consumatori nici măcar nu știu că există frigidere inteligente. Pe de altă parte, 37,2% din toate gospodăriile din SUA aveau cel puțin un televizor inteligent la sfârșitul anului 2018. Televizoarele inteligente sunt atât de răspândite încât o simplă căutare a cuvântului „TV” pe Amazon te conduce la zeci de pagini cu televizoare inteligente.

Deoarece televizoarele inteligente sunt mult mai comune decât aparatele inteligente de bucătărie, ele servesc drept un bun punct de referință pentru durata de viață a aparatelor inteligente și problemele cu care s-ar putea confrunta. Poate că nu te gândești la un televizor ca la un aparat, însă modul în care funcționează un televizor inteligent este similar cu cel al unui aparat inteligent. Aspectul „inteligent” nu schimbă funcția de bază a dispozitivului, însă este un avantaj major care necesită conectivitate Wi-Fi și actualizări de firmware pentru a rămâne la zi.

Televizoarele inteligente au interfețe greoaie și rareori primesc actualizări utile. De fapt, se pare că producătorii sunt mai interesați să impună reclame decât să ofere actualizări care să îmbunătățească performanța sau securitatea. La fel ca aparatele inteligente, și televizoarele inteligente sunt vulnerabile la atacuri cibernetice, însă producătorii tind să ignore problema și nu depun niciun efort real pentru a remedia vulnerabilitățile.

Televizoarele inteligente au devenit atât de repede depășite, încât nu este neobișnuit ca oamenii să aibă un dispozitiv Roku, Chromecast sau Amazon Firestick conectat la televizorul lor inteligent. Această ironie te face să te întrebi de ce oamenii vând televizoare inteligente în primul rând (indiciu: acestea sunt mai profitabile datorită aplicațiilor preinstalate). Dacă această uzură rapidă se întâmplă în cazul televizoarelor, atunci este posibil să se întâmple și în cazul aparatelor inteligente.

De ce ar vinde o companie un aparat care nu va dura un deceniu?

Companiile care vând aparate inteligente sunt conștiente de faptul că produsele lor nu vor rezista în timp. Producători precum Samsung și LG vând telefoane inteligente de ani de zile și vând aparate electrocasnice de și mai mult timp. Aceștia știu că unesc un produs cu durată de viață relativ scurtă cu un produs menit să funcționeze zeci de ani. De ce ar lansa aparate care vor deveni depășite?

În primul rând, aparatele inteligente de lux ocupă o piață relativ neexploatată. Dacă o companie își învinge concurența pe această piață, aplicațiile și software-ul acesteia ar putea deveni o parte integrantă a vieții oamenilor. Introducerea aparatelor inteligente în casele oamenilor este cea mai dificilă parte, iar cumpărătorii nu vor avea de ales decât să apeleze la producătorii de electrocasnice pentru ajutor pe viitor. „Mișcă-te repede și distruge lucrurile”, a spus odată un mogul.

Însă, ce se întâmplă dacă companiile decid că nu doresc să întrețină aparatele inteligente? Au trecut doar câțiva ani de când aceste produse au apărut pe piață, iar producătorii deja par dispuși să ofere doar actualizări limitate de firmware. Oamenii ar putea începe să-și înlocuiască frigiderele și mașinile de spălat vase la fel cum își înlocuiesc telefoanele mobile, ceea ce ar fi extrem de profitabil pentru afaceri. Poate că oamenii se vor simți înșelați și vor începe să renunțe la brandurile proaste. Va trebui să așteptăm să vedem.

Ce ne dorim de la producători

Chiar dacă o companie precum Samsung începe să lanseze actualizări de firmware pentru aparatele inteligente sau trimite angajați pentru a înlocui hardware-ul vechi, va fi dificil să menții aparatele inteligente să funcționeze așa cum trebuie. În situația actuală, aspectul „inteligent” al aparatelor tale este la fel de vulnerabil în fața timpului ca și smartphone-ul tău. Cum pot producătorii să rezolve această problemă?

Îți mai amintești televizoarele inteligente? Sunt greu de utilizat, vulnerabile și funcțiile lor „inteligente” devin repede depășite. Însă, poți rezolva cu ușurință problema conectând un dispozitiv ieftin, precum un Chromecast sau Roku. Și deoarece dispozitivele de streaming sunt ieftine și ușor de înlocuit, consumatorii nu simt nevoia să își înlocuiască televizorul la fel de des cum își înlocuiesc telefoanele mobile.

La fel ca în cazul unui televizor inteligent, cele mai mari probleme ale unui frigider inteligent sau ale unei mașini de spălat rufe constau în hardware-ul și software-ul „inteligent”. Acesta este dificil de întreținut și poate deveni rapid depășit. Ecranele, camerele, termometrele, microfoanele și difuzoarele nu sunt o problemă.

Așadar, iată propunerea mea.

Producătorii ar trebui să adauge un port la aparatele lor inteligente costisitoare, care să permită conectarea unui dispozitiv ieftin (similar cu Chromecast) la fiecare doi ani pentru a menține aparatul la zi. Aceste dispozitive mici se vor ocupa și de Wi-Fi și Bluetooth, așa că nu va trebui să îți faci griji că aparatul tău vechi nu mai corespunde standardelor de securitate.

Acest sistem i-ar face pe consumatori mai încrezători în investițiile lor, le-ar oferi producătorilor un flux constant de venituri de pe urma aparatelor inteligente (fără să-i jefuiască pe oameni) și i-ar încuraja pe pasionații de tehnologie să se ocupe de dezvoltarea majorității software-ului pentru platformele aparatelor inteligente. Toată lumea ar avea de câștigat.