Uită să cumperi o placă grafică dedicată, destul de curând vei juca fără una. Cel puțin, dacă faci parte din 90% dintre oameni care încă joacă la 1080p sau mai puțin. Progresele recente atât de la Intel, cât și de la AMD înseamnă că GPU-urile lor integrate sunt pe cale să distrugă piața plăcilor grafice low-end.
Cuprins
De ce sunt iGPU-urile atât de lente în primul rând?
Există două motive: memoria și dimensiunea matriței.
Partea de memorie este ușor de înțeles: o memorie mai rapidă înseamnă o performanță mai bună. Cu toate acestea, iGPU-urile nu beneficiază de avantajele tehnologiilor de memorie luxoase precum GDDR6 sau HBM2 și, în schimb, trebuie să se bazeze pe partajarea memoriei RAM a sistemului cu restul computerului. Acest lucru se datorează în mare parte faptului că este costisitor să puneți acea memorie pe cipul în sine, iar iGPU-urile sunt de obicei vizate jucătorilor cu buget redus. Acest lucru nu se va schimba prea curând, cel puțin nu din ceea ce știm acum, dar îmbunătățirea controlerelor de memorie care permit o memorie RAM mai rapidă poate îmbunătăți performanța iGPU de nouă generație.
Al doilea motiv, dimensiunea matrițelor, este ceea ce se schimbă în 2019. matrițele GPU sunt mari – mult mai mari decât procesoarele, iar matrițele mari sunt o afacere proastă pentru fabricarea siliciului. Aceasta se reduce la rata defectelor. O zonă mai mare are șanse mai mari de defecte, iar un defect al matriței poate însemna că întregul procesor este prăjit.
Puteți vedea în acest exemplu (ipotetic) de mai jos că dublarea dimensiunii matriței are ca rezultat un randament mult mai mic, deoarece fiecare defect aterizează într-o zonă mult mai mare. În funcție de locul în care apar defectele, ele pot face un întreg procesor fără valoare. Acest exemplu nu este exagerat pentru efect; în funcție de procesor, grafica integrată poate ocupa aproape jumătate din matriță.
Spațiul în matriță este vândut diferiților producători de componente la un preț foarte mare, așa că este greu de justificat investirea unei tone de spațiu într-un iGPU mult mai bun atunci când spațiul respectiv ar putea fi folosit pentru alte lucruri, cum ar fi un număr crescut de nuclee. Nu este că tehnologia nu este acolo; dacă Intel sau AMD ar fi vrut să facă un cip care să aibă 90% GPU, ar putea, dar randamentele lor cu un design monolitic ar fi atât de mici încât nici nu ar merita.
Intră: Chiplets
Intel și AMD și-au arătat cardurile și sunt destul de asemănătoare. Având în vedere că cele mai noi noduri de proces au rate de defecte mai mari decât în mod normal, atât Chipzilla, cât și Echipa Roșie au optat pentru a-și tăia matrițele și a le lipi înapoi împreună în post. Fiecare o face puțin diferit, dar în ambele cazuri, aceasta înseamnă că problema dimensiunii matriței nu mai este cu adevărat o problemă, deoarece pot face așchiul în bucăți mai mici și mai ieftine și apoi le pot reasambla când este ambalat în CPU propriu-zis.
În cazul Intel, aceasta pare a fi în mare parte o măsură de economisire a costurilor. Nu pare să-și schimbe foarte mult arhitectura, lăsându-i doar să aleagă pe ce nod să producă fiecare parte a procesorului. Cu toate acestea, par să aibă planuri pentru extinderea iGPU-ului, deoarece viitorul model Gen11 are „64 de unități de execuție îmbunătățite, mai mult decât dublul graficii Intel Gen9 anterioare (24 EU), concepute pentru a sparge bariera de 1 TFLOPS”. Un singur TFLOP de performanță nu este chiar atât de mult, deoarece grafica Vega 11 din Ryzen 2400G are 1,7 TFLOPS, dar iGPU-urile Intel au rămas în mod notoriu în urma celor AMD, așa că orice cantitate de recuperare este un lucru bun.
APU-urile Ryzen ar putea ucide piața
AMD deține Radeon, al doilea mare producător de GPU, și le folosește în APU-urile Ryzen. Aruncând o privire la viitoarea lor tehnologie, aceasta este de foarte bine pentru ei, mai ales cu îmbunătățiri de 7 nm după colț. Se zvonește că viitoarele lor cipuri Ryzen folosesc chipleturi, dar diferit de Intel. Chipulele lor sunt matrițe complet separate, legate prin interconectarea lor multifuncțională „Infinity Fabric”, ceea ce permite mai multă modularitate decât designul Intel (cu prețul unei latențe ușor crescute). Au folosit deja chipleturi cu mare efect cu procesoarele lor Epyc cu 64 de nuclee, anunțate la începutul lunii noiembrie.
Potrivit unora scurgeri recente, viitoarea linie Zen 2 a AMD include 3300G, un cip cu un chiplet CPU cu opt nuclee și un chiplet Navi 20 (arhitectura lor grafică viitoare). Dacă acest lucru se dovedește a fi adevărat, acest singur cip ar putea înlocui plăcile grafice entry-level. 2400G cu unități de calcul Vega 11 primește deja rate de cadre redate în majoritatea jocurilor la 1080p, iar 3300G are aproape de două ori mai multe unități de calcul și se află pe o arhitectură mai nouă și mai rapidă.
Aceasta nu este doar o presupunere; are mult sens. Modul în care este amenajat designul lor permite AMD să conecteze aproape orice număr de chipleturi, singurii factori limitanți fiind puterea și spațiul de pe pachet. Aproape sigur vor folosi două chipleturi per CPU și tot ce ar trebui să facă pentru a face cel mai bun iGPU din lume ar fi să înlocuiască unul dintre acele chipleturi cu un GPU. Au un motiv întemeiat să facă acest lucru, deoarece nu ar schimba jocul doar pentru jocurile pe computer, ci și pentru console, deoarece fac APU-uri pentru gamele Xbox One și PS4.
Ar putea chiar să pună o memorie grafică mai rapidă, ca un fel de cache L4, dar probabil că vor folosi din nou RAM de sistem și vor putea îmbunătăți controlerul de memorie pe produsele Ryzen de a treia generație.
Indiferent ce s-ar întâmpla, atât echipa albastră, cât și cea roșie au mult mai mult spațiu cu care să lucreze la moarele lor, ceea ce va duce cu siguranță la ceva mai bun. Dar cine știe, poate că amândoi vor împacheta cât mai multe nuclee CPU și vor încerca să mențină legea lui Moore în viață un pic mai mult.