O nouă formă de fraudă telefonică a început să câștige teren. Spre deosebire de furtul clasic al telefoanelor mobile, infractorii vă preiau identitatea pentru a achiziționa smartphone-uri noi de la operatorul dumneavoastră de telefonie, urmând ca dumneavoastră să achitați factura. Iată cum se desfășoară această schemă.
Ce presupune preluarea unui cont?
Furtul fizic al telefoanelor devine din ce în ce mai dificil și mai puțin profitabil. Suntem mai vigilenți în ceea ce privește dispozitivele noastre, iar numeroase smartphone-uri oferă funcții de criptare și instrumente de localizare, direct din fabrică. Astfel, unii infractori au adoptat o strategie nouă. În loc să se complice cu furtul și activarea dispozitivelor, ei pretind a fi dumneavoastră și comandă telefoane noi pe numele dumneavoastră.
Această înșelătorie funcționează eficient din mai multe motive. Infractorul poate profita de orice ofertă telefonică disponibilă pentru contul dumneavoastră, plătind un avans minim (sau chiar deloc), iar dumneavoastră s-ar putea să nu observați până când este prea târziu. Actualizarea liniilor existente este o metodă mai evidentă, deoarece telefoanele nu mai funcționează, așadar unii infractori adaugă linii noi. În acest caz, este posibil să realizați ce s-a întâmplat abia la primirea următoarei facturi. Iar dacă aveți configurată plata automată a facturii, s-ar putea să treceți cu vederea frauda o perioadă și mai lungă de timp.
În unele situații, scopul nu este furtul de telefoane. Infractorii vă pot actualiza liniile pentru a vă prelua numărul prin schimbarea cartelei SIM. Numărul dumneavoastră de telefon este transferat pe un dispozitiv pe care îl dețin, permițându-le să preia controlul asupra oricărui cont care se bazează pe numărul dumneavoastră de telefon ca metodă de recuperare.
Cum preiau infractorii conturile de telefonie mobilă?
Vă puteți întreba cum reușește un infractor să cumpere smartphone-uri pe numele altcuiva. Din nefericire, am descoperit mai multe răspunsuri la această întrebare.
Uneori, infractorul vă fură identitatea, creează un act de identitate fals cu numele dumneavoastră și o fotografie a sa, apoi se prezintă într-un magazin pentru a achiziționa telefoanele. Ați putea crede că această metodă ar fi posibilă doar în zona dumneavoastră, dar, așa cum a aflat Lorrie Cranor, fost director tehnologic al FTC, nu este deloc așa. Ea a constatat că telefoanele ei au încetat să funcționeze după ce cineva, pretinzând a fi ea, a actualizat liniile cu noi iPhone-uri în mai multe state. Puteți găsi reclamații similare și pe forumurile operatorilor de telefonie.
În 2017, Poliția din Cleveland a arestat trei bărbați legați de furtul de telefoane mobile în valoare de 65.000 USD, în mare parte prin utilizarea unor acte de identitate false.
În alte situații, sunt folosite tehnici simple de phishing. La începutul anului 2019, clienții Verizon din Florida au început să primească apeluri cu privire la activități suspecte. Reprezentantul le spunea victimelor că trebuie să-și confirme identitatea, iar pentru aceasta, Verizon le va trimite un cod PIN. Victimele trebuiau să comunice codul PIN primit prin telefon.
Dar persoana de la telefon nu era un angajat Verizon. Era infractorul de care victima fusese avertizată. În acest caz, infractorul a generat un cod PIN Verizon autentic, probabil folosind procesul de recuperare a contului. Când victima a primit codul PIN și l-a comunicat, a oferit infractorului exact detaliile necesare pentru a accesa contul și a comanda noi smartphone-uri. Din fericire, angajații Verizon au observat semnalele de alarmă și au alertat poliția, dar acest lucru nu se întâmplă întotdeauna.
La sfârșitul anului 2018, douăsprezece persoane au fost acuzate de piratarea conturilor online, adăugarea sau actualizarea liniilor și expedierea noilor dispozitive în altă parte. Se estimează că infractorii au obținut dispozitive în valoare de peste 1 milion de dolari înainte de a fi prinși de poliție. Ei au folosit informații obținute de pe dark web din încălcări de date sau, în unele cazuri, au trimis mesaje de phishing pentru a fura informații despre cont.
Ce trebuie să faceți dacă ați fost victima preluării contului?
Dacă sunteți victima preluării contului, s-ar putea să vă simțiți neputincios, dar nu este adevărat. Nu ar trebui să plătiți pentru servicii pe care nu le-ați dorit și pentru telefoane pe care nu le dețineți. Luați o foaie de hârtie și un pix și începeți să documentați procesul. Notați companiile pe care le-ați contactat, datele și orele și numele persoanelor cu care ați discutat. Notați ceea ce vă spun reprezentanții companiilor, mai ales dacă vă promit măsuri sau vă solicită informații sau documente suplimentare. FTC a creat o listă de verificare utilă de urmat, iar noi vom analiza câțiva dintre acești pași.
În primul rând, sunați operatorul de telefonie și explicați situația. Întrebați dacă au un departament specializat în gestionarea fraudelor. Dacă da, cereți să fiți transferat. Explicați situația și solicitați asistență pentru rezolvarea problemei. Aflați exact ce dovezi vă solicită și notați totul. De asemenea, ar trebui să întrebați dacă contul dumneavoastră poate fi blocat și dacă puteți adăuga o validare PIN (sau alte măsuri de securitate) pentru a împiedica adăugarea de linii suplimentare la contul dumneavoastră.
Apoi, activați o alertă de fraudă pentru toate conturile de credit. De asemenea, puteți lua în considerare blocarea creditului. Blocarea creditului ar trebui să împiedice deschiderea unui cont complet nou pe numele dumneavoastră, dar, din păcate, s-ar putea să nu împiedice frauda de actualizare și adăugare. Mulți operatori de telefonie ocolesc verificarea creditului și verifică istoricul de facturare al clienților existenți. Totuși, blocarea creditului poate preveni alte tipuri de fraudă, deci este o măsură recomandată.
Odată ce ați blocat creditul, este timpul să raportați frauda la poliție. Contactați secția de poliție și întrebați cum să raportați situația. Asigurați-vă că aveți la îndemână orice dovadă, cum ar fi facturile pentru liniile adăugate. Explicați ce s-a întâmplat și solicitați o copie a tuturor documentelor.
Acum, contactați din nou operatorul de telefonie cu documentele solicitate (inclusiv raportul de poliție) și întrebați cum să anulați toate taxele dacă nu s-a făcut deja.
Pregătiți-vă pentru ca acest proces să dureze ceva timp – uneori zile sau săptămâni. Păstrați un jurnal cu toate persoanele contactate și pașii pe care îi faceți. Astfel veți evita să repetați acțiunile inutile și veți menține un control asupra procesului.
Cum să preveniți preluarea contului?
Puteți lua măsuri pentru a preveni preluarea contului (sau recidiva). Având în vedere cât de facil este furtul de identitate, obiectivul principal este de a crea bariere suplimentare. Din fericire, toți cei patru operatori majori oferă opțiuni de protecție. Din păcate, în timp ce Sprint și Verizon au introdus această măsură de securitate suplimentară ca o cerință pentru toți clienții noi, AT&T și T-Mobile nu au făcut acest lucru.
Dacă sunteți client Verizon, ar fi trebuit să configurați un cod PIN de cont din patru cifre la activarea serviciului. Dacă nu ați făcut-o sau ați uitat codul PIN, accesați pagina Întrebări frecvente despre PIN și faceți clic pe linkul „Schimbați codul PIN al contului”. Conectați-vă la contul dumneavoastră Verizon atunci când vi se solicită.
Și Sprint solicită un cod PIN ca parte a configurării contului, așadar, dacă sunteți client Sprint, ar trebui să aveți deja unul. Sprint cere și o întrebare de securitate ca opțiune secundară, oferindu-vă o listă din care să alegeți. Încercați să alegeți o întrebare a cărei răspuns nu poate fi găsit cu ușurință printr-o simplă căutare pe Google. Dacă ați uitat codul PIN, vă puteți conecta la contul dumneavoastră online și îl puteți modifica în secțiunea Securitate și preferințe.
Clienții AT&T nu trebuie să seteze un cod PIN, dar este recomandat. Va trebui să vă conectați la portalul online AT&T. Căutați două opțiuni: Obțineți o nouă parolă și Gestionați securitatea suplimentară. Ar trebui să parcurgeți ambele procese. Gestionați securitatea suplimentară presupune ca AT&T să vă solicite parola în mai multe situații, cum ar fi gestionarea contului într-un magazin.
În mod implicit, T-Mobile solicită întrebări de verificare a contului pentru a stabili identitatea. Puteți configura un cod PIN pentru a-l utiliza, dar singura modalitate de a face acest lucru este să-i apelați. De pe un telefon T-Mobile, puteți folosi numărul 611. T-Mobile oferă două opțiuni: un cod PIN pentru securitatea contului și un cod PIN pentru transferul numerelor. Acestea protejează aspecte diferite, așadar ar putea fi util să le configurați pe amândouă.
Dacă utilizați un alt serviciu decât cei patru operatori majori, ar trebui să verificați site-ul de asistență sau să contactați serviciul de clienți pentru a afla ce opțiuni de securitate puteți configura și cum să le adăugați.
Odată ce ați setat codurile PIN, nu ar strica să sunați înapoi după o zi sau două și să verificați dacă vă sunt solicitate. Procesul este simplu și probabil nu veți întâmpina probleme. Siguranța și o mică practică în utilizarea noului cod PIN merită timpul investit, mai ales dacă descoperiți că ceva nu a funcționat corect și operatorul dumneavoastră nu v-a setat corect codul PIN.