Cele 3 motive pentru care BlackBerry a eșuat spectaculos și de ce ar putea să se ridice din nou

La începutul anilor 2010, BlackBerry reprezenta un jucător important pe piața telefoanelor inteligente. Însă, această situație s-a schimbat semnificativ în a doua parte a deceniului. Chiar și introducerea BlackBerry Messenger (BBM) pe dispozitivele altor producători nu a putut inversa tendința, platforma devenind nefuncțională pe sistemele Android și iOS începând cu finalul lunii mai 2019.

VIDEO MUO AL ZILEI

DERULEAZĂ PENTRU A CONTINUA CU CONȚINUTUL

Dar care au fost cauzele declinului accentuat al BlackBerry pe piața smartphone-urilor? Cât de mult a pierdut, de fapt, din poziția sa și există vreo posibilitate de revenire în viitorii ani?

Cât de mult a pierdut BlackBerry?

Declinul BlackBerry a fost mult mai pronunțat decât eșecurile înregistrate de producătorul LG, având în vedere poziția sa dominantă anterioară. În Marea Britanie, conform Statista, BlackBerry deținea 33,02% din cota de piață a smartphone-urilor în decembrie 2011. În doar doi ani, această cotă a scăzut la aproximativ jumătate, ajungând la 17,44%. De la sfârșitul anului 2013, BlackBerry a dispărut aproape complet din peisajul pieței din Marea Britanie. În decembrie 2021, aceeași sursă a raportat o cotă de piață de 0% pentru BlackBerry în Marea Britanie.

La nivel global, declinul BlackBerry a fost la fel de dramatic. Așa cum a raportat Gartner în februarie 2017, au fost vândute doar 210.000 de dispozitive cu sistemul său de operare în ultimul trimestru din 2016. Această cifră reprezenta un declin major față de trimestrul patru din 2015, când se vânduseră mai puțin de 907.000 de dispozitive, reprezentând o cotă de piață de 0,2%.

De ce BlackBerry a avut un declin atât de abrupt?

Căderea BlackBerry a fost rapidă, iar acest lucru nu s-a întâmplat peste noapte. În general, astfel de eșecuri sunt rezultatul unor decizii greșite acumulate în decursul mai multor ani.

Deci, unde a greșit BlackBerry?

1. Adaptare lentă

În perioada sa de glorie, inovațiile BlackBerry au fost revoluționare. BBM a transformat comunicarea instantanee, iar dispozitivele sale au contribuit la evoluția smartphone-urilor în mini-computere portabile. Din păcate pentru BlackBerry, modelul Storm – cu ecran tactil – a fost poate lansat prea devreme, consumatorii nefiind încă pregătiți pentru această tehnologie la scară largă.

Însă, adevărata problemă a apărut mai târziu. Eșecul Storm a influențat, probabil, deciziile BlackBerry cu privire la viitoarele telefoane – multe dintre acestea având tastaturi fizice, deși o parte din ce în ce mai mare de consumatori era dispusă să adopte tehnologia ecranului tactil.

Storm a fost un eșec din mai multe motive, nu doar din cauza ecranului tactil. O astfel de problemă a fost legată de dificultățile utilizatorilor cu Wi-Fi (sau lipsa acestuia). Declinul BlackBerry poate fi atribuit, de asemenea, incapacității sale de a se adapta în alte domenii, precum calitatea camerei foto. În prezent, multe smartphone-uri au camere foto care pot concura cu aparatele DSLR. Când achiziționați un telefon nou, ar trebui să luați în considerare ce model are cea mai bună cameră.

2. Pierderea pieței principale

Un alt motiv pentru care căderea BlackBerry a fost atât de rapidă este faptul că nu a acordat prea multă atenție telefoanelor sale destinate mediului de afaceri. Din acest motiv, nu a perceput iPhone-ul ca pe un concurent direct.

Accentul pus de BlackBerry pe clienții din mediul de afaceri a fost evident în designul dispozitivelor sale. Deși se puteau trimite e-mailuri, mesaje instantanee, efectua apeluri și naviga pe internet, aceste funcționalități erau limitate comparativ cu capacitățile primelor iPhone-uri.

Între timp, alți giganți din industria smartphone-urilor s-au concentrat pe consumatorul obișnuit. Dispozitivele lor puneau accent pe comoditate și accesibilitate – două aspecte importante și pentru persoanele din marile companii.

Odată cu trecerea timpului, telefoanele orientate spre consumatori au devenit din ce în ce mai populare și în mediul de afaceri. Acestea puteau realiza aceleași funcții ca și dispozitivele BlackBerry, plus multe altele. În prezent, există o multitudine de aplicații gratuite pentru gestionarea unei afaceri și pentru a facilita colaborarea dintre angajați.

3. Sistemul de operare BlackBerry

Un alt motiv esențial pentru eșecul BlackBerry a fost loialitatea față de sistemul său de operare, în ciuda unor deficiențe majore.

O problemă majoră a primelor versiuni ale sistemului de operare BlackBerry era numărul redus de aplicații disponibile comparativ cu dispozitivele Apple și Android. Deși BlackBerry și-a deschis, în cele din urmă, magazinul de aplicații pentru a include aplicații mai populare, răul era deja făcut.

Utilizatorii BlackBerry nu apreciau experiența de utilizare a magazinului său de aplicații. Clienții au raportat, de asemenea, probleme legate de performanța telefoanelor, cum ar fi încetiniri și blocări. Deși dispozitivele BlackBerry au trecut ulterior la sistemul Android, aceste neajunsuri au fost greu de ignorat.

Ar putea BlackBerry să revină?

Zilele de glorie ale BlackBerry în domeniul smartphone-urilor sunt demult apuse. După cum se menționează pe site-ul companiei:

Pe 4 ianuarie 2022, BlackBerry a oprit infrastructura și serviciile utilizate de software-ul și sistemele sale de operare pentru telefoane mai vechi.

Cu toate acestea, deși perioada de glorie a BlackBerry ca producător de smartphone-uri a trecut, compania nu a dispărut complet.

Produse și servicii noi

BlackBerry nu mai este o companie de talia de odinioară. În 2011, de exemplu, compania a înregistrat venituri de aproximativ 20 de miliarde de dolari, conform Statista. Comparativ, în 2022, această cifră a fost de „doar” 718 milioane de dolari.

Având în vedere cota de piață pierdută de BlackBerry, această cifră poate fi considerată acceptabilă. Principalul motiv pentru care BlackBerry continuă să genereze venituri este faptul că și-a îndreptat atenția către noi produse și servicii.

În prezent, o parte importantă din activitatea BlackBerry se concentrează pe securitatea cibernetică. Compania și-a concentrat atenția, de exemplu, pe modul în care companiile cu acorduri de lucru hibrid sau la distanță pot securiza accesul la serverele lor.

De asemenea, BlackBerry oferă diverse alte servicii B2B esențiale, precum sisteme bazate pe inteligență artificială care protejează împotriva atacurilor ransomware. Prin urmare, există șanse mari ca în viitor să lucrați pentru un angajator care utilizează tehnologia BlackBerry.

Sprijinită de această schimbare de strategie, compania anticipează un viitor prosper. După cum a raportat Reuters în mai 2023, BlackBerry estimează că veniturile sale în 2026 vor fi cuprinse între 800 de milioane de dolari și 960 de milioane de dolari.

Eșecurile BlackBerry pot oferi lecții valoroase companiilor din industria smartphone-urilor

Eșecul reprezintă, adesea, o lecție importantă, iar declinul BlackBerry a oferit o serie de învățăminte despre afaceri și inovație. Deși se poate argumenta că producători precum Apple au avut o viziune mai clară pe termen lung asupra smartphone-urilor de consum (și modul în care acestea pot fi integrate în mediul de lucru), o mare parte din eșecurile BlackBerry s-au datorat propriilor decizii.

Decizia BlackBerry de a se concentra pe securitatea cibernetică pare a fi o abordare mai potrivită, iar experiența sa în domeniul produselor și serviciilor B2B va permite o concentrare mai eficientă asupra punctelor sale forte. Probabil că nu veți mai folosi niciodată un smartphone BlackBerry, dar este posibil să utilizați tehnologia sa în diverse alte moduri.