Ce sunt umbrele zdrobite și luminile suflate?

„Umbrele zdrobite” și „luminile suflate” sunt ambele probleme comune de expunere în fotografie. Să ne uităm la ce sunt, cum să le identificăm și ce poți face cu ele.

Umbrele zdrobite și luminile suflate sunt două fețe ale aceleiași monede. Când zdrobiți umbrele, vă subexpuneți imaginea atât de mult încât există zone mari de negru pur în imaginea dvs., ca în această fotografie.

Când vă suflați luminile, faceți opusul: vă supraexpuneți atât de mult imaginea încât există zone mari de alb pur.

Problema cu umbrele zdrobite și luminile suflate este că nu le puteți recupera în post-producție chiar dacă fotografiați imagini RAW. Iată fotografia subexpusă luminoasă, vezi cum umbrele sunt încă negre? Tot ceea ce a făcut luminozitatea este să adauge mult zgomot digital în zonele mai întunecate.

Și iată imaginea supraexpusă, întunecată. Cerul tocmai a devenit gri. Pur și simplu nu există date de imagine de recuperat.

Cum să evitați umbrele zdrobite și luminile suflate

În mod normal, puteți identifica umbrele zdrobite sau luminile suflate cu ochiul. Trebuie doar să te uiți la fotografia de pe spatele camerei. Dacă suprafețe mari ale imaginii sunt de culoare neagră, ați subexpus masiv; dacă zone mari ale imaginii sunt alb pur, ați supraexpus masiv.

Problema este în fotografiile mai subtile, în care zonele imaginii sunt bine expuse, dar nu ești sigur dacă umbrele sau luminile extreme sunt în regulă. Acest lucru se întâmplă de multe ori când filmați scene cu o gamă dinamică ridicată.

Cel mai bun mod de a verifica calitatea expunerii este să utilizați histograma încorporată în camera dvs. Dacă există un vârf mare sau toate datele dvs. sunt adunate la fiecare capăt al graficului – amintiți-vă, punctul de jos este negru pur, iar punctul de sus este alb pur – atunci probabil că aveți o problemă. Să ne uităm la histograma de la fotografia subexpusă de mai devreme.

Și cea supraexpusă de asemenea.

În histograma subexpusă, vârful mare din partea de jos a graficului este reprezentat de toți pixelii negri puri. În histograma supraexpusă, vârful reprezintă pixelii albi puri.

Acum, un vârf de alb pur sau negru pur nu este întotdeauna o problemă. Dacă filmați o scenă foarte luminoasă, este normal să aveți o cantitate mică de „lumini speculare” albe pur sau ca soarele să fie o minge albă pe cer.

În același mod, dacă fotografiați în lumină slabă, un pic de negru pur în umbră nu este o problemă.

Ultima fotografie are ceva alb pur în soare și ceva negru pur în stânci și umbre, dar, din moment ce totul arată corect, nu este o problemă.

Evitarea umbrelor zdrobite și a luminii suflate înseamnă mai mult să vă asigurați că nu pierdeți niciun detaliu important, așa că ar trebui să vă concentrați pe obținerea unei expuneri bune pe toate planurile. Ochii tăi au o gamă dinamică mai mare decât camera foto, așa că trebuie să lucrezi cu limitele echipamentului tău. Am scris un articol complet despre expunerea direct la locație; Principalele concluzii pentru a evita umbrele zdrobite sau luminile suflate sunt să fotografiați RAW, să vă verificați histograma și să fotografiați câteva fotografii de siguranță.

Dacă intervalul dinamic al scenei este mult prea mare pentru ca camera dvs. să le captureze totul într-o singură fotografie, puteți încerca și fotografia HDR.