Ce este Focus Stacking?

O componentă importantă a artei fotografice constă în utilizarea unor metode creative pentru a depăși constrângerile legilor fizicii. O astfel de tehnică ingenioasă este denumită focus stacking, sau suprapunerea focalizării.

Chiar și obiectivele cu unghi larg, utilizate la deschideri foarte mici – o combinație care, în mod normal, oferă o adâncime maximă a câmpului – nu pot reda cu claritate deplină atât elementele din prim-planul extrem, cât și cele din fundalul îndepărtat. Dacă, de exemplu, un obiect apropiat (o scoică, în acest caz) și un element îndepărtat (un castel) sunt de interes, ambele nu vor fi redate clar. Să analizăm această imagine ca exemplu.

Deși rezultatul nu este neapărat nesatisfăcător, scoica este redată mai puțin clar decât mi-aș dori, în timp ce castelul de pe insulă este focalizat, atât cât permite configurarea mea.

Iată o altă imagine în care m-am concentrat, de data aceasta, pe scoică.

La o rezoluție web, diferența nu este foarte evidentă. Totuși, la o mărire a fișierului de înaltă rezoluție, se poate observa că scoica este mult mai clară – observați detaliile inelare ale scoicii, precum și pietricelele din apropiere – în timp ce castelul de pe insulă nu mai este la fel de clar.

Aici intervine tehnica de stivuire a focalizării. Aceasta presupune combinarea mai multor cadre într-o singură imagine finală, care prezintă o adâncime de câmp imposibil de obținut în mod convențional. Mai jos, este rezultatul obținut prin stivuirea celor două imagini de mai sus.

O analiză atentă arată că atât scoica, cât și castelul sunt perfect clare.

Destul de impresionant, nu-i așa? Să vedem cum se realizează această tehnică. Voi demonstra folosind Photoshop, dar această tehnică poate fi replicată în majoritatea editoarelor de imagine performante.

Situații în care este util Focus Stacking

Suprapunerea focalizării este o metodă utilă ori de câte ori aveți nevoie de o adâncime de câmp în imagini pe care nu o puteți obține optic. Această necesitate apare mai ales în două situații: la fotografierea peisajelor cu elemente importante atât în ​​prim-plan, cât și în fundal (cum a fost ilustrat anterior), sau în fotografia macro. În restul cazurilor, nu veți avea nevoie de această tehnică, deoarece obiectivele și camera vor oferi suficientă adâncime de câmp în mod normal.

Pregătirea fotografiei pentru Focus Stacking

Procesul de focus stacking începe chiar cu modul de lucru al camerei. Orice greșeală aici va face dificilă corectarea fotografiei în Photoshop. Începeți prin a vă concentra pe setările corecte de expunere, ca de obicei. La un moment dat, veți realiza că pentru a menține totul în focus veți avea nevoie de suprapunerea focalizării.

Odată ce ați definit compoziția finală, fixați camera pe un trepied stabil și comutați la expunerea manuală. Astfel, veți asigura un nivel minim de variații între cele două fotografii. Apoi, comutați obiectivul în modul de focalizare manuală. În acest tip de situații, veți obține cele mai bune rezultate lucrând manual. Activați modul de vizualizare live și măriți la maximum (de obicei 10x) în zona prim-planului. Rotiți inelul de focalizare până când imaginea este cât mai clară posibil și faceți prima fotografie.

Apoi, utilizați ecranul de vizualizare live pentru a mări zona din fundal. Reglați din nou focalizarea până când este clară și faceți a doua fotografie. În general, două cadre sunt suficiente, dar dacă lucrați cu deschideri mai mari sau doriți să vă asigurați, puteți face o a treia imagine cu focalizarea undeva la mijloc.

Combinarea imaginilor în post-procesare

Dacă realizați frecvent suprapuneri de focalizare sau doriți să combinați numeroase cadre pentru a obține fotografii macro perfecte, ar trebui să analizați posibilitatea de a utiliza un software dedicat, precum Helicon Focus. Acest instrument este conceput special pentru situații complexe. Însă, dacă doriți doar să îmbunătățiți adâncimea câmpului în fotografiile peisagistice, veți obține rezultate bune folosind orice editor de imagine convențional. Voi exemplifica utilizând Photoshop. Pentru a continua, este necesar să aveți cunoștințe despre cum funcționează măștile de strat. Dacă nu sunteți familiarizat, consultați ghidul nostru complet despre straturi și măști de strat înainte de a continua.

Deschideți toate cadrele pe care doriți să le combinați într-un singur document. În Photoshop, acest lucru se realizează prin: Fișier > Scripturi > Încărcare fișiere în stivă. Faceți clic pe „Răsfoiți” și selectați fișierele. Bifați caseta de selectare „Încercare de aliniere automată a imaginilor sursă”, ceea ce va compensa eventualele mișcări mici ale trepiedului, și apoi apăsați „OK”.

Având în vedere că diferențele dintre imagini sunt subtile, recomand mărirea la 100% și redenumirea straturilor, pentru a reține cu ușurință care imagine este focalizată în prim-plan sau în fundal. Prefer să pun stratul cu fundalul focalizat deasupra, dar nu există diferențe majore.

Selectați stratul superior și mergeți la Strat > Mască de strat > Dezvăluie tot.

Selectați instrumentul Pensulă (sau tasta B) și asigurați-vă că aveți o pensulă mare și moale.

Selectați masca și începeți să pictați cu negru peste zonele cadrului care sunt ușor defocalizate. Am dezactivat vizibilitatea stratului de jos pentru a oferi o imagine mai clară asupra zonei care este acoperită cu masca.

Măriți imaginea, comutați între straturi și aplicați masca pentru ca tranziția între cele două cadre să fie cât mai fluidă. Dacă este necesar, puteți utiliza instrumente de selecție mai avansate.

După finalizare, cele două cadre ar trebui să fie combinate într-o singură imagine cu o adâncime extinsă a câmpului.

Deși suprapunerea focalizării nu este o tehnică pe care o veți folosi foarte des, este util să o cunoașteți. Asigurați-vă că ați efectuat toți pașii în mod corect înainte de a combina imaginile.