Cum va îmbunătăți procesul de navigare prin eliminarea treptată a cookie-urilor terță parte de la Google

Aspecte esențiale

  • Google renunță treptat la modulele cookie de la terți, oferind utilizatorilor un control sporit asupra profilurilor de publicitate online și protejându-le confidențialitatea.
  • Google Privacy Sandbox introduce un nou model, care înlocuiește cookie-urile terță parte, permițând publicitatea direcționată, dar cu o confidențialitate îmbunătățită.
  • Această eliminare poate duce la schimbări în modul în care funcționează reclamele direcționate, în colectarea datelor și în experiențele de navigare online.

Se apropie sfârșitul erei cookie-urilor terță parte, cel puțin așa cum le știm. Acest lucru este valabil în special pentru utilizatorii Google Chrome, deoarece alte browsere, precum Firefox și Safari, au făcut deja tranziția, blocând cookie-urile de la terți în mod implicit.

Totuși, fiind cel mai utilizat browser la nivel global, renunțarea Google Chrome la cookie-urile terță parte va avea un impact major asupra experienței de navigare, deoarece multe site-uri se adaptează la noile cerințe privind gestionarea cookie-urilor.

De ce renunță Google la cookie-urile de la terți?

Te-ai întrebat cum te urmăresc site-urile web și reclamele pe internet? Ei bine, aceasta se datorează cookie-urilor terță parte, mici fișiere ce permit colectarea și urmărirea datelor tale pe site-uri web, rețele sociale și oriunde navighezi online. În timp, cookie-urile terță parte pot crea o imagine detaliată despre tine, acoperind aspecte precum sănătatea, interesele, profesia sau viața de familie.

Este de înțeles că mulți utilizatori nu doresc ca aceste informații să fie atât de ușor de obținut și accesibile de către agenții de marketing și companiile de social media.


Google

Potrivit blogului Google The Keyword, începând cu 4 ianuarie 2024, Google a început să elimine treptat cookie-urile de la terți pentru a oferi utilizatorilor un control mai bun asupra profilului lor online, prin intermediul Google Privacy Sandbox. Această schimbare permite utilizatorilor să își gestioneze interesele și să limiteze apariția anumitor subiecte sau conținut. Funcția inițială, Protecția Urmăririi, blochează urmărirea pe mai multe site-uri prin restricționarea accesului la cookie-urile terță parte. Este o modificare semnificativă pentru industria de publicitate, după ani de dezbateri, și ar putea influența obiceiurile de navigare ale majorității utilizatorilor.

Însă, cookie-urile terță parte nu dispar imediat pentru toți utilizatorii Chrome. Conform portalului Google Developers, Chrome intenționează să dezactiveze cookie-urile terță parte pentru 1% dintre utilizatori începând cu 4 ianuarie 2024, în scopul de a facilita testarea. Această fază inițială are ca scop evaluarea și testarea funcționării noului sistem, iar acest procent, dintr-un număr de peste trei miliarde de utilizatori Chrome, este considerabil.

Ce este Google Privacy Sandbox?

Privacy Sandbox de la Google este conceput pentru a îmbunătăți confidențialitatea utilizatorilor online, încercând în același timp să protejeze veniturile advertiserilor. Este o balanță delicată, având în vedere că o mare parte din internet este finanțată prin publicitate sau urmărire. Funcția principală a Privacy Sandbox este eliminarea treptată a cookie-urilor terță parte, înlocuindu-le cu un model bazat pe FLoC (Federated Learning of Cohorts), care permite publicitatea direcționată, dar asigură o confidențialitate mai bună.

  • Datele de navigare ale utilizatorului rămân pe dispozitiv: Spre deosebire de metodele convenționale, unde datele utilizatorului sunt trimise către servere externe, FLoC procesează istoricul de navigare local, pe dispozitivul utilizatorului. Astfel, datele personale nu sunt partajate cu Google sau agenții de publicitate.
  • Crearea de cohorte: FLoC utilizează algoritmi pentru a analiza istoricul de navigare de pe dispozitivul utilizatorului și îl grupează într-o cohortă cu alți utilizatori care au interese sau modele de navigare similare. Cohortele sunt dinamice și se actualizează periodic.
  • Partajarea ID-urilor de cohortă, nu a datelor individuale: În loc să partajeze date individuale de navigare, doar ID-ul de cohortă – un identificator unic pentru fiecare grup de utilizatori cu interese comune – este partajat cu site-urile web și advertiserii. În acest mod, reclamele pot fi direcționate către interesele generale ale cohortelor, fără a cunoaște istoricul de navigare individual al fiecărui utilizator.
  • Protecția confidențialității: Tehnici precum confidențialitatea diferențială se asigură că cohortele nu pot fi utilizate pentru a identifica utilizatorii individuali, prevenind amprentarea, o tehnică folosită adesea pentru a urmări utilizatorii online.

Modul în care Privacy Sandbox funcționează în practică este unul dintre motivele pentru care Google a ales să treacă la noul sistem inițial doar un mic procent de utilizatori. Google Privacy Sandbox este disponibil și pentru Android.

Cum va schimba eliminarea cookie-urilor terță parte experiența ta de navigare?

Există câteva modalități prin care eliminarea treptată a cookie-urilor terță parte îți poate modifica experiența de navigare online.

Unii advertiseri ar putea recurge la metode de urmărire mai subtile sau opace pentru a compensa lipsa posibilității de a urmări îndeaproape utilizatorii. De asemenea, vor exista schimbări în publicitatea direcționată, ceea ce ar putea duce la o colectare mai intensă de date de primă parte pe un număr mai mare de site-uri.

De exemplu, ar putea fi necesar să creezi mai multe conturi pentru a utiliza un site web, pentru ca acesta să poată urmări datele interne. În perioada de tranziție, ar putea apărea și experiențe neuniforme; în locul unei interacțiuni perfecte, pierderea cookie-urilor terță parte ar putea duce la abordări diferite de colectare a datelor și de publicitate, schimbând modul în care sunt afișate site-urile web și cum funcționează serviciile.

Veniturile din publicitate sunt o altă problemă. Deși multe site-uri web mai mici se bazează pe alte surse de venit și, de obicei, nu folosesc multe cookie-uri de la terți, o reducere generală a veniturilor din publicitate ar putea duce la dispariția unor site-uri.

Totuși, majoritatea acestor modificări sunt speculații. Firefox și Safari au eliminat anterior cookie-urile de la terți, iar site-urile web încă funcționează pe aceste browsere. Cu toate acestea, ar fi incorect să minimalizăm impactul pe care numărul mare de utilizatori Chrome îl va avea asupra oricăror schimbări.

În general, eliminarea cookie-urilor terță parte ar trebui să conducă la un internet mai privat, ceea ce ar fi un lucru pozitiv pentru utilizatorii obișnuiți.

Când se va încheia suportul pentru cookie-uri de la terți în Google Chrome?

După cum s-a menționat, eliminarea inițială a cookie-urilor terță parte în Chrome a început pe 4 ianuarie 2024, dar se aplică doar unei mici părți din numărul total de utilizatori Chrome. Dacă această fază inițială de testare are succes, Google va implementa noul sistem tuturor utilizatorilor într-o dată nedeterminată în 2024.