Windows 3.0 are 30 de ani: iată ce l-a făcut special

În urmă cu treizeci de ani, în această lună, Microsoft a lansat Windows 3.0, un mediu grafic care a reprezentat un salt dramatic față de predecesorii săi în ceea ce privește capacitatea și popularitatea. Iată ce a făcut ca Windows 3.0 să fie special.

Prima versiune de succes a Windows

În primele zile, pe mașinile compatibile cu PC-urile IBM, majoritatea computerelor rulau Microsoft MS-DOS, un sistem de operare bazat pe linie de comandă care, de obicei, putea rula doar un program la un moment dat. Pe măsură ce computerele au crescut în putere la începutul anilor 1980, „multitasking” a devenit un cuvânt la modă uriaș în industrie. Editorialele din reviste au vorbit despre creșterile de productivitate care ar rezulta din a putea rula două aplicații în același timp.

În acea perioadă, ideile despre interfețele computerizate grafice și bazate pe mouse-ul care fuseseră pionier în domeniul Xerox Alto începuse să se filtreze în industria computerelor personale. După ce a fost martor la câteva abordări timpurii ale sistemelor de operare bazate pe GUI, Microsoft a lansat propria sa interfață grafică bazată pe mouse, Windows 1.0, în 1985. A rulat pe MS-DOS și a furnizat un afișaj bitmap cu ferestre de aplicație care nu se suprapun.

Nici Windows 1.0, nici Windows 2.0 nu s-au dovedit de succes pe piață. Apoi a apărut Windows 3.0 în 1990, un alt shell GUI care rula pe MS-DOS. Permitea multitasking atât a programelor MS-DOS, cât și a aplicațiilor Windows special scrise. Spre deosebire de versiunile anterioare de Windows, s-a dovedit a fi un succes, vânzându-se în peste 10 milioane de copii. A urmat suportul pentru aplicații de la terțe părți, iar Microsoft și-a consolidat dominația pe piața PC-urilor în sistemul de operare.

  Cum să ștergeți o actualizare Windows 10 descărcată pe sistemul dvs

Iată câteva dintre elementele care s-au reunit pentru a face ca Windows 3.0 să fie unic și de succes.

Noul manager de program

În Windows de astăzi, meniul Start oferă o modalitate rapidă și ușoară de a organiza și lansa aplicațiile instalate. În Windows 3.0, acel job era deținut de Program Manager, care era și interfața principală (shell) pentru Windows.

Ca shell, Windows 2.0 a folosit MS-DOS Executive, care era practic o listă glorificată de fișiere fără suport pentru pictogramele aplicației. În comparație cu acestea, pictogramele „mari” cu 16 culori din Windows 3.0 s-au simțit ca o revelație, aducând detaliile pictogramelor care potrivesc computerele Macintosh de culoare scumpe la computerele relativ ieftine.

De asemenea, Program Manager a fost ușor de utilizat. În comparație cu MS-DOS în sine sau cu shell-ul MS-DOS Executive din Windows 2.0, Program Manager a oferit o interfață foarte neintimidatoare. Utilizatorii ar putea găsi și lansa cu ușurință aplicații, fiind în mare parte protejați de distrugerea accidentală a bazelor bazate pe fișiere.

Dacă doriți să gestionați fișierele în Windows 3.0, trebuia să lansați o aplicație separată numită File Manager. Astăzi, File Explorer servește atât ca interfață principală, cât și ca manager de fișiere al Windows 10.

Debutul Microsoft Solitaire

Până acum, Solitaire este atât de puternic asociat cu Windows, încât este greu să-i imaginezi pe cei doi despărțiți. Celebrul parteneriat s-a unit pentru prima dată în 1990, când Microsoft a livrat prima sa versiune de Solitaire cu Windows 3.0. Cu cărțile sale detaliate (și spatele amuzante ale cărților), Solitaire s-a dovedit un exemplu capabil al capacităților grafice ale Windows. Și, desigur, a fost, de asemenea, o modalitate excelentă de a pierde timpul între sarcinile de la birou.

Solitaire a prezentat fețe de cărți concepute de Susan Kare, care proiectase anterior multe elemente grafice și fonturi pentru Macintosh. Ea a proiectat, de asemenea, multe pictograme pentru Windows 3.0. Microsoft a folosit cardul grafic al lui Kare până la Windows XP, înlocuindu-le în cele din urmă în Vista.

  Cum să tastați simbolul rupie pe tastatură pe Windows 10

Windows 3.0 a inclus și jocul Reversi cu fiecare copie. În timp ce Microsoft a renunțat la Reversi în Windows 3.1 (în favoarea Minesweeper), Solitaire a fost livrat cu Windows până la Windows 7. (Acum este o parodie ciudată cu plata pentru a juca, dar acesta este cu totul alt subiect.)

Gestionare mai bună a memoriei și multitasking adevărat

Windows 3.0 a inclus un management avansat al memoriei care îi permite să utilizeze cantități mari de RAM, permițând atât programe mai mari, cât și adevărate multitasking cooperativ pentru prima dată. Când a venit vorba de programele MS-DOS de multitasking (pe care mulți oameni încă le foloseau frecvent), Windows 1.0 și 2.0 au servit practic lansatoare de aplicații grafice. În Windows 3.0, utilizatorii puteau rula mai multe aplicații MS-DOS simultan, ceea ce se simțea ca o magie la acea vreme.

Ce fel de aplicații MS-DOS rulau oamenii în 1990? Datorită compatibilității înapoi, orice și orice, de la Lotus 1-2-3 la Căpitan Comic. Windows sa dovedit un avantaj pentru BBS-uri cu mai multe noduri de asemenea, la momentul respectiv, permițând mai multor instanțe ale software-ului BBS bazat pe DOS să ruleze cu ușurință pe o singură mașină.

Un nou aspect „3D”.

Pare uimitor astăzi, dar butoanele Windows 3.0 reprezentau o adevărată bunătate pentru o interfață grafică pentru computer la acea vreme. Au inclus lumini și umbre simulate care dădeau iluzia de profunzime și, în consecință, majoritatea oamenilor s-au referit la butoane ca fiind „3D”.

În general, interfața Windows 3.0, executată curat, sa simțit clară și profesională, cu pictograme detaliate, aranjamente bine gândite pentru ferestre și fonturi frumoase. Pentru prima dată, Windows a egalat (și probabil a depășit) fidelitatea vizuală a Mac OS, care cel mai mult a considerat GUI-ul de referință al vremii. Acel fler vizual a ajutat să facă Windows 3.0 atât de popular.

  Remediați eroarea de actualizare Windows 10 0XC1900200

Un punct de cotitură pentru PC-uri în lupta împotriva Mac-urilor

Windows 3.0 a reprezentat un punct de cotitură în evoluția PC-urilor compatibile atunci când mașinile capabile de o interfață grafică bună (și toate perifericele implicate) deveniseră suficient de scăzute pentru utilizatorii mainstream. În 1990, ai putea cumpăra un PC low-end capabil să ruleze Windows 3.0 pentru mai puțin de 1000 USD, în timp ce cea mai ieftină culoare Macintosh era de aproximativ 2400 de dolari la acea vreme. Cu un PC, un mouse și o copie de Windows de 149 USD, ai putea construi o mașină aproape asemănătoare Mac-ului la ieftin.

Când mai mulți oameni cumpără o platformă, mai multe companii doresc să dezvolte pentru aceasta și exact asta s-a întâmplat cu Windows 3.0. În timp ce asistența de la terți a fost puțin și departe în epocile Windows 1.0 și 2.0, mulți furnizori de software au urcat la bord pentru a sprijini Windows 3.0, inclusiv Aldus cu popularul său software de publicare desktop. Aldus PageMaker. Pentru productivitatea biroului, Microsoft însuși a lansat versiuni excelente de PowerPoint, Word și Excel pentru Windows 3.0, printre altele. Ai putea lucra cu adevărat în Windows 3.0.

Și în sfârșit, CHESS.BMP

Pe măsură ce ne închidem privirea înapoi la Windows 3.0, cine poate uita de gloriosul tapet cu 16 culori de înaltă rezoluție (640×480!) Microsoft inclus cu fiecare copie?

Într-o eră în care plăcile VGA au devenit în sfârșit mainstream, mulți utilizatori au început să ruleze mediul în rezoluții mai mari, cum ar fi 640×480. În mod adecvat, Microsoft a inclus CHESS.BMP, o vitrină grafică care înfățișează o mână de piese de șah zburând prin aer deasupra unui avion aparent nesfârșit de șah. Utilizatorii Windows nu au primit suport pentru screensaver încorporat până la Windows 3.1 în 1992, așa că ne-am bucurat de micile plăceri pe care le-am putut obține. CHESS.BMP se potrivește perfect.

La mulți ani, Windows 3.0!

Pentru o explozie din trecut, vă vom arăta cum să instalați Windows 3.1 în DOSBox și să îl rulați pe un computer modern. Windows 3.1 a fost lansat la câțiva ani după Windows 3.0 și a prezentat o interfață similară.