Acum trei decenii, tot în această lună, Microsoft a introdus Windows 3.0, un mediu grafic ce a reprezentat un avans semnificativ față de versiunile anterioare, atât în termeni de performanță, cât și de popularitate. Să explorăm elementele care au contribuit la caracterul special al Windows 3.0.
Prima Ediție Windows cu Adevărat Apreciată
În zorii erei PC-urilor compatibile cu IBM, majoritatea computerelor operau pe MS-DOS, un sistem de operare bazat pe comenzi text, capabil să ruleze de obicei un singur program odată. Odată cu sporirea capacităților calculatoarelor la începutul anilor 1980, conceptul de „multitasking” a devenit un subiect intens dezbătut în industrie. Articolele de specialitate evidențiau potențialele creșteri de productivitate rezultate din abilitatea de a utiliza două aplicații simultan.
În aceeași perioadă, ideile despre interfețe grafice interactive, controlate prin mouse, inițiate de proiectul Xerox Alto, începeau să se răspândească în lumea computerelor personale. După ce a analizat diferite abordări timpurii ale sistemelor de operare cu interfață grafică, Microsoft a lansat propria sa interfață grafică bazată pe mouse, Windows 1.0, în 1985. Aceasta funcționa deasupra MS-DOS și oferea un afișaj bitmap cu ferestre de aplicații care nu se suprapuneau.
Nici Windows 1.0, nici Windows 2.0 nu au reușit să capteze interesul publicului. Apoi, în 1990, a apărut Windows 3.0, un alt shell grafic care funcționa deasupra MS-DOS. Acesta permitea multitasking-ul atât pentru programele MS-DOS, cât și pentru aplicațiile Windows special create. Spre deosebire de versiunile sale precedente, a obținut un succes remarcabil, vânzând peste 10 milioane de copii. A urmat un val de suport pentru aplicații de la terți, iar Microsoft și-a consolidat poziția dominantă pe piața sistemelor de operare pentru PC.
Iată câteva dintre caracteristicile care au contribuit la unicitatea și succesul Windows 3.0.
Introducerea Program Manager
În versiunile actuale de Windows, Meniul Start oferă o modalitate rapidă și facilă de a organiza și lansa aplicațiile instalate. În Windows 3.0, această funcție era îndeplinită de Program Manager, care era și interfața principală (shell) pentru Windows.
Ca shell, Windows 2.0 utiliza MS-DOS Executive, care era în esență o listă simplă de fișiere, fără suport pentru pictogramele aplicațiilor. În comparație, pictogramele „mari” de 16 culori din Windows 3.0 au reprezentat o îmbunătățire majoră, aducând nivelul de detaliu al pictogramelor, asemănător computerelor Macintosh color, pe computerele mai accesibile.
În plus, Program Manager era foarte ușor de utilizat. Spre deosebire de MS-DOS sau shell-ul MS-DOS Executive din Windows 2.0, Program Manager oferea o interfață intuitivă. Utilizatorii puteau găsi și lansa cu ușurință aplicații, fiind în mare parte protejați de modificări accidentale ale sistemului bazat pe fișiere.
Pentru a gestiona fișierele în Windows 3.0, era necesară lansarea unei aplicații separate numite File Manager. În prezent, File Explorer îndeplinește atât rolul de interfață principală, cât și de manager de fișiere în Windows 10.
Debutul Jocului Microsoft Solitaire
Solitaire este atât de strâns legat de Windows încât este dificil să îi imaginezi separați. Această asociere faimoasă a început în 1990, când Microsoft a inclus prima sa versiune de Solitaire în Windows 3.0. Cu cărțile sale detaliate și spatele lor amuzant, Solitaire a demonstrat capacitățile grafice ale Windows. Și, bineînțeles, a fost o modalitate excelentă de a petrece timpul între sarcinile de birou.
Designul fețelor de cărți din Solitaire a fost realizat de Susan Kare, care anterior a creat numeroase elemente grafice și fonturi pentru Macintosh. Ea a proiectat și multe pictograme pentru Windows 3.0. Microsoft a utilizat designul de cărți al lui Kare până la Windows XP, înlocuindu-l în cele din urmă în Vista.
Windows 3.0 a inclus și jocul Reversi. Deși Microsoft a renunțat la Reversi în Windows 3.1 (în favoarea Minesweeper), Solitaire a fost inclus în toate versiunile Windows până la Windows 7. (Acum, este o variantă ciudată contra cost, dar asta este o altă discuție.)
Management Îmbunătățit al Memoriei și Multitasking Real
Windows 3.0 a introdus un management avansat al memoriei care permitea utilizarea unor cantități mari de RAM, facilitând rularea programelor mai mari și multitasking-ul cooperativ real, pentru prima dată. Când vine vorba de multitasking-ul programelor MS-DOS (pe care mulți utilizatori încă le foloseau frecvent), Windows 1.0 și 2.0 erau în esență doar lansatoare grafice de aplicații. În Windows 3.0, utilizatorii puteau rula mai multe aplicații MS-DOS simultan, un aspect considerat magic la acea vreme.
Ce tipuri de aplicații MS-DOS rulau utilizatorii în 1990? Datorită compatibilității, totul, de la Lotus 1-2-3 până la Captain Comic. Windows s-a dovedit benefic și pentru sistemele BBS (Bulletin Board Systems), permițând rularea mai multor instanțe ale software-ului BBS bazat pe DOS pe o singură mașină.
Un Nou Aspect „3D”
Poate părea surprinzător astăzi, dar butoanele din Windows 3.0 au reprezentat o adevărată inovație pentru interfețele grafice ale computerelor de la acea vreme. Acestea includeau efecte de lumini și umbre simulate care creau iluzia de profunzime, motiv pentru care majoritatea oamenilor le numeau butoane „3D”.
În general, interfața Windows 3.0, cu designul său curat, oferea o senzație de claritate și profesionalism, datorită pictogramelor detaliate, dispunerii atente a ferestrelor și fonturilor bine alese. Pentru prima dată, Windows a egalat (și probabil a depășit) fidelitatea vizuală a Mac OS, considerat de mulți modelul de interfață grafică al acelei perioade. Această eleganță vizuală a contribuit la popularitatea Windows 3.0.
Un Punct de Cotitură pentru PC-uri în Competiția cu Mac-urile
Windows 3.0 a marcat un moment crucial în evoluția PC-urilor compatibile, când mașinile capabile să ofere o interfață grafică de calitate (împreună cu toate perifericele necesare) au devenit suficient de accesibile pentru utilizatorii obișnuiți. În 1990, un PC de bază capabil să ruleze Windows 3.0 putea fi achiziționat cu mai puțin de 1000 USD, în timp ce cel mai ieftin model Macintosh color costa aproximativ 2400 USD la acea vreme. Cu un PC, un mouse și o licență Windows de 149 USD, se putea construi o mașină similară unui Mac la un preț mai mic.
Odată cu creșterea numărului de utilizatori ai unei platforme, mai multe companii devin interesate să dezvolte software pentru aceasta, și exact acest lucru s-a întâmplat cu Windows 3.0. În timp ce suportul din partea terților era limitat în epocile Windows 1.0 și 2.0, numeroși producători de software s-au alăturat efortului de a susține Windows 3.0, inclusiv Aldus cu popularul său software de publicare desktop Aldus PageMaker. Pentru productivitatea de birou, Microsoft a lansat versiuni performante ale PowerPoint, Word și Excel pentru Windows 3.0, printre altele. Se putea lucra cu adevărat în Windows 3.0.
Și, În Sfârșit, CHESS.BMP
Rememorând Windows 3.0, nu putem uita gloriosul tapet de 16 culori, la rezoluție înaltă (640×480!), inclus de Microsoft cu fiecare copie.
Într-o epocă în care plăcile video VGA deveniseră un standard, mulți utilizatori începeau să utilizeze mediul în rezoluții superioare, precum 640×480. În consecință, Microsoft a inclus CHESS.BMP, o imagine reprezentând piese de șah plutind în aer deasupra unei table de șah aparent infinite. Utilizatorii Windows nu au beneficiat de un suport integrat pentru screensaver până la Windows 3.1 în 1992, așa că ne bucuram de micile detalii. CHESS.BMP era perfect pentru acest rol.
La mulți ani, Windows 3.0!
Pentru o călătorie în trecut, vă vom arăta cum să instalați Windows 3.1 în DOSBox și să îl rulați pe un computer modern. Windows 3.1 a fost lansat la câțiva ani după Windows 3.0 și oferea o interfață similară.