IA Mă Ajută cu Tema, Dar Nu O Face în Locul Meu (ChatGPT, NotebookLM)


Rolul Esențial al Instrumentelor bazate pe Inteligența Artificială în Ameliorarea Studiilor

În contextul erei digitale, caracterizată printr-un flux continuu de informații, instrumentele ce utilizează inteligența artificială (IA) devin tot mai importante pentru studenți și cercetători. Aceste tehnologii avansate, printre care se remarcă ChatGPT și NotebookLM, nu se limitează la simplificarea procesului de învățare, ci și la optimizarea cercetării, permițând utilizatorilor să obțină rezultate mai rapid și eficient. Integrarea IA în educație transformă modalitatea în care abordăm studiul și amplifică capacitatea de a asimila informații complexe. Inițial, mulți au manifestat reticență față de dependența de aceste instrumente, însă este crucial să înțelegem că IA nu are menirea de a înlocui eforturile individuale, ci de a funcționa ca un instrument care facilitează creșterea și dezvoltarea academică.

Puncte Esențiale

  • Instrumentele IA, precum ChatGPT și NotebookLM, sporesc eficiența învățării și cercetării.
  • Utilizați IA pentru a realiza rezumate ale documentelor și notițelor, accelerând înțelegerea punctelor cheie.
  • IA trebuie să accelereze procesul de învățare, nu să îl substituie – folosiți-o ca pe un instrument, nu ca pe un substitut al efortului personal.

Deși sunt un absolvent cu rezultate excelente, am sentimente împărțite în privința instrumentelor IA. Mulți aleg să se bazeze pe IA în locul propriilor eforturi în sfera academică. Cu toate acestea, IA poate fi un aliat valoros în procesul de învățare, adăugând eficiență cercetării și contribuind la îmbunătățirea rezultatelor studiilor.

Inițierea Cercetării Aprofundate cu ChatGPT

Majoritatea recomandărilor prezentate aici vizează mai degrabă aprofundarea conținutului decât asistența directă în realizarea temelor. Din fericire, există o multitudine de instrumente IA dedicate ajutorului cu temele. Multe resurse de căutare din biblioteci, probabil incluse în taxele universitare, sunt extrem de eficiente. Totuși, utilizarea lor presupune adaptarea la termeni specifici, folosirea filtrelor și formularea atentă a cuvintelor cheie. ChatGPT permite căutarea utilizând un limbaj mai natural pentru a identifica aceleași articole. Ulterior, după identificarea unor articole fundamentale, se poate reveni la metoda de căutare a universității pentru a accesa articolele și a forma o bază mai solidă pentru cercetările ulterioare.

Indiferent dacă se accesează ChatGPT prin Copilot pe Windows, Bing, aplicație sau web, acesta își îndeplinește sarcina remarcabil de bine, identificând studii relevante. De exemplu, se poate solicita GPT4o să ofere articole științifice sau studii de piață pe un anumit subiect, cum ar fi industria cafenelelor din Statele Unite.

Pe lângă identificarea surselor — afișate cu link-uri către sursa originală sau citări în text în aplicația desktop — ChatGPT sintetizează și ideile principale ale acestor surse, oferind un punct de plecare pentru cercetări ulterioare. Se poate adapta solicitarea către ChatGPT pentru cercetări similare, obținând rezultate diferite. Folosind același exemplu, se pot restrânge rezultatele la articole ce analizează frecvența vizitelor la cafenele pe categorii de vârstă și se poate cere ChatGPT să rezume fiecare articol înainte de a face o sinteză a informațiilor.

Deși unele solicitări nu generează link-uri, articolele originale pot fi găsite folosind titlurile acestora. Oricum, integrarea recent îmbunătățită a ChatGPT cu motoarele de căutare îl face extrem de valoros pentru cercetări aprofundate. Totuși, trebuie avută grijă la informațiile oferite de ChatGPT, acesta fiind unul dintre riscurile IA pentru studenții care se bazează prea mult pe el.

ChatGPT sau NotebookLM – Instrumente pentru Sumarizarea Documentelor

OpenAI a extins accesul la GPT4o, nivelul gratuit permițând acum încărcarea de documente în ChatGPT. De asemenea, NotebookLM, instrumentul de studiu bazat pe IA de la Google, este gratuit și permite încărcarea a până la 50 de fișiere sursă. Indiferent de încărcări, textul poate fi copiat și lipit dintr-un document sau site web în oricare dintre aceste instrumente.

Indiferent de instrumentul ales, IA este extrem de eficientă în rezumarea textului. Multe programe academice necesită lecturi extinse, iar instrumentele IA pot genera rezumate utile pentru referințe. Procesul meu de abordare a lecturii extinse este, în general, următorul:

  1. Solicit lui ChatGPT sau NotebookLM să rezume articolul, fie prin încărcarea documentului, fie prin copierea și lipirea textului.
  2. Citesc rezumatul pentru a obține o imagine de ansamblu asupra informațiilor importante.
  3. Parcurg articolul original și evidențiez informațiile esențiale.
  4. Folosesc evidențierile și rezumatul generat de IA ca referință pentru studiu.

În acest fel, continuu să citesc, să procesez și să înțeleg materialul. Totuși, pregătindu-mă cu punctele cheie utilizând un rezumat AI, sunt mai pregătit să le observ în contextul întregului articol.

Utilizarea NotebookLM pentru Sintetizarea Notițelor și Documentelor

Utilizez NotebookLM frecvent pentru proiectele de cercetare care necesită analiza mai multor surse, sintetizarea informațiilor și atribuirea acestora. Printre numeroasele instrumente valoroase pe care le oferă NotebookLM, se remarcă reprezentarea excelentă a surselor.

Acest aspect este deosebit de util în redactarea unei lucrări de cercetare cu numeroase surse, fie documente încărcate, fie URL-uri furnizate. Se poate adresa o întrebare pe subiectul respectiv, iar NotebookLM va oferi un răspuns care sintetizează informațiile din sursele originale, cu citate precise pentru fiecare afirmație.

Când o lucrare de cercetare utilizează numeroase surse, poate fi dificil să ții evidența informațiilor și originea acestora. Folosind NotebookLM, pot adresa o întrebare, pot identifica sursa informației și o pot cita cu precizie.

Același principiu se aplică și revizuirii notițelor pentru un curs. Utilizând NotebookLM, adesea încarc o colecție neordonată de notițe, formulez o solicitare (de exemplu, „Rezumă capitolele 1-5, evidențiind punctele cheie pentru studiu”) și las NotebookLM să se ocupe de sintetizarea lor. Realizarea acestui proces pe cont propriu sporește memorarea informațiilor, dar abordarea NotebookLM este mult mai rapidă.

Utilizarea IA pentru Crearea Resurselor de Studiu

IA excelează în a sprijini cercetarea și luarea de notițe, dar poate fi de ajutor și în pregătirea pentru examene. Indiferent dacă se folosește NotebookLM sau ChatGPT, notițele, diapozitivele din cursuri sau fragmente din manualul propriu pot fi folosite ca surse de informații și ca bază pentru crearea materialelor de studiu.

De exemplu, când m-am pregătit pentru un examen la finanțe semestrul trecut, am încărcat toate notițele într-un document în ChatGPT și l-am provocat să creeze întrebări de studiu. Știam că examenul va include întrebări cu alegere multiplă, adevărat-fals, cu completare și cu răspuns liber, așa că pentru fiecare capitol din tematica examenului am solicitat întrebări de studiu. Iată un exemplu de chestionar practic creat în NotebookLM:

Rezultatele au fost excelente, facilitând o sesiune de studiu în grup, în care am discutat aproximativ 100 de întrebări generate de IA și am compilat un set de întrebări pentru fiecare capitol. Unele răspunsuri generate au fost discutabile, dar un aspect important al acestui format de studiu este capacitatea de a evalua dacă se înțelege suficient materia pentru a analiza și rezultatele oferite de ChatGPT sau NotebookLM.

Prin testarea cu instrumentele IA și revizuirea notițelor, am obținut una dintre cele mai mari note din clasă la acel examen final. Deși IA nu m-a ajutat în timpul examenului, m-a sprijinit semnificativ în pregătirea pentru acesta.

Aceasta este doar una dintre numeroasele modalități în care se poate folosi IA pentru a obține ajutor, existând multe aplicații AI care pot asista în studiu și în gestionarea programului universitar.

IA – Un Accelerator al Învățării, Nu un Substitut

Este important de reținut că nicio recomandare oferită nu implică înlocuirea gândirii și contribuțiilor originale cu instrumente IA. Dacă se investește într-o educație, utilizarea IA pentru a înlocui eforturile proprii este o greșeală – învățarea pe termen lung este adesea corelată cu efortul investit în procesul de asimilare a informațiilor!

Cu toate acestea, IA poate contribui la orientarea cercetărilor, la accelerarea lecturii, la sintetizarea informațiilor și la crearea materialelor de studiu, sporind eficiența procesului de învățare.

Concluzii

Instrumentele IA, precum ChatGPT și NotebookLM, oferă studenților oportunități unice de a îmbunătăți procesul de învățare și cercetare. Prin folosirea acestor instrumente pentru a rezuma documente, a sintetiza note și a crea resurse de studiu, nu doar că eficientizați efortul academic, dar amplificați și înțelegerea informațiilor studiate. În final, IA trebuie privită ca un aliat în educație, care ajută la obținerea unor rezultate mai bune într-un timp mai scurt, fără a substitui gândirea critică și implicarea personală, care sunt esențiale pentru o educație de calitate.