Etape, strategii, management și multe altele

Ciclul de viață al produsului poate fi un instrument puternic pentru agenții de marketing și factorii de decizie ai unei companii pentru a-și îmbunătăți strategiile de marketing, planurile și loialitatea clienților, pentru a optimiza costurile și pentru a observa marje de profit mai bune.

Fiecare produs are un ciclu de viață, fie că este o mașină, echipament medical, produse cosmetice, smartphone-uri sau orice altceva.

Să știi când să lansezi un produs, să faci îmbunătățirile necesare, să-l scoți de pe piață sau să creezi unul nou este esențial pentru a rămâne competitiv pe piața ta și pentru a obține profit.

În acest articol, voi discuta despre ciclul de viață al produsului, etapele sale, strategiile pentru fiecare etapă, exemple și beneficii.

Ce înțelegeți prin ciclul de viață al produsului?

Durata de viață completă a unui produs din momentul în care intră în dezvoltare și până când este întrerupt de pe piață, se numește ciclul de viață al produsului. Include diferite etape:

  • Dezvoltarea produsului folosind abilitățile, instrumentele, tehnicile și procesele adecvate
  • Introducere pe piață pentru utilizatorii vizați
  • Creștere, atunci când cererea produsului, vânzările și popularitatea crește
  • Maturitatea, atunci când produsul a atins succesul maxim și a început să prezinte un anumit declin
  • Declinul este atunci când popularitatea produsului și vânzările scad rapid și, prin urmare, sunt eliminate de pe piață.

Ciclul de viață al produsului este un instrument util pentru agenții de marketing, managerii de produs și alți actori importanți ai unei companii. Îi ajută să găsească momentul cel mai potrivit pentru a lansa un produs sau serviciu, să înceapă dezvoltarea și proiectarea acestuia, să facă strategii de marketing, să reducă sau să mărească prețurile acestuia, să ofere reduceri la un moment potrivit, să-și extindă acoperirea în țări sau piețe noi sau să întrerupă producția. producerea acestuia.

Exemplu de ciclu de viață a produsului (studiu de caz)

Să luăm iPhone-urile ca exemplu. iPhone-urile sunt de înaltă calitate, indiferent dacă vorbiți despre calitatea, caracteristicile sau securitatea lor, iar meritul revine echipei sale de dezvoltare și factorilor de decizie cheie.

Sursă: Măr

Când producția se termină, acestea sunt lansate pe anumite piețe cu cerere. Ei mențin prețurile ridicate pentru a atrage în principal clienți premium. În această etapă, ei mențin, de asemenea, costurile de vânzări și marketing ridicate. Cererea sa începe să crească pe măsură ce se apropie de stadiul de creștere. Se face mai mult marketing pentru a ajunge la mai multe audiențe, iar vânzările cresc brusc.

În stadiul de maturitate, vânzările pot încetini pe măsură ce concurența crește. Acest lucru continuă până când prețurile încep să scadă atunci când sunt introduse produse mai bune cu tehnologie și caracteristici avansate.

Cum funcționează ciclul de viață al produsului?

Ciclul de viață al produsului nu pare analog cu viața unei ființe umane?

Cred că da.

Viața unui om începe în pântec, unde începe să se dezvolte până la nouă luni. În continuare, copilul se naște pe lume. Apoi încep să crească sub formă de intelect, înălțime, masă corporală etc. până la o anumită vârstă. Ei studiază, își aleg profesia și își construiesc o viață și sunt în vârful sănătății și carierei lor.

Apoi, se maturizează, iar sursele de sănătate și de venit încep să prezinte un declin inițial. Ei mor din cauza unei boli, accident sau pur și simplu îmbătrânesc și pleacă din lumea fizică. Aceasta marchează sfârșitul ciclului de viață al unui om.

  Cum să importați un fișier PKPASS în portofelul Apple

În mod similar, ciclul de viață al unui produs începe în mintea echipelor de produs, a factorilor de decizie și a părților interesate. Ei încep să dezvolte produsul cu fiecare dintre părțile sau caracteristicile sale. Odată ce dezvoltarea produsului este finalizată, compania lansează produsul pe piață.

Apoi, produsul începe să crească în timp cu ajutorul strategiilor de marketing potrivite. În această etapă, produsul arată companiei vânzări, venituri și faimă mai mari. Apoi, vine un moment în care produsul se confruntă cu o mulțime de concurență și saturație a pieței și în cele din urmă începe să își scadă vânzările și popularitatea.

Odată cu declinul rapid, compania a scos în sfârșit produsul de pe piață. Aceasta marchează sfârșitul ciclului de viață al produsului.

Acum știi cât de mult se aseamănă 😊

Etapele ciclului de viață al produsului

#1. Etapă de dezvoltare

În funcție de tipul afacerii dvs., veți planifica dezvoltarea unui produs. Aceasta inițiază ciclul de viață al produsului, unde trebuie să determinați tipul de produs de dezvoltat. De exemplu, dacă sunteți o companie de producție de telefoane mobile, este posibil să doriți să creați un nou smartphone cu caracteristici și aspect unic care vă poate atrage clienții țintă.

Acest lucru necesită o mulțime de sesiuni de discuții cu echipa de produs, investitori și alte părți interesate. Va trebui să analizați o mulțime de aspecte ale produsului pentru întregul său ciclu de viață. Trebuie să planificați fiecare pas și să creați strategii solide pentru a aborda fiecare pas.

Aceasta implică o cercetare amănunțită de piață, evaluarea punctelor dureroase ale clienților, cercetarea concurenților, capacitățile companiei dvs. de a rezolva acele puncte dureroase printr-o soluție și multe altele.

Odată terminat, puteți începe să dezvoltați produsul utilizând resursele, experiența echipei și alți factori. Doriți să începeți cu un prototip și să-l testați pentru a-i evalua funcționalitatea. Dacă observați probleme, corectați-le imediat. Apoi, puteți produce câteva produse cu drepturi depline și le puteți introduce pe piața țintă.

#2. Etapa de introducere

Urmează etapa de introducere, când vă lansați produsul pe piață. Este recomandabil să introduceți un lot de produs într-o regiune mai mică pentru a evalua performanța acestuia. În această etapă, va trebui să creați strategii de marketing eficiente pentru produs pentru a-l promova în fața publicului țintă.

Pentru aceasta, trebuie să determinați unde publicul dvs. are mai multe șanse să observe produsul. Ar putea fi canale de social media, YouTube, televiziune, panouri publicitare etc. Pe baza acestui lucru, creați mesajele de brand și produse și personalizați reclamele. Arată-ți USP-ul, caracteristicile unice și alte beneficii de care pot beneficia clienții cu produsul.

Drept urmare, este posibil să fiți martori ai vânzărilor inițiale, iar acestea vor crește lent cu timpul, având în vedere că produsul are potențial. În această etapă, luați în considerare feedbackul clienților de la cei care au folosit produsul.

Această intrare vă va ajuta să identificați problemele din produs, astfel încât să le puteți rezolva și să lansați mai multe produse pe piață cu versiuni îmbunătățite. Continuați să reiterați și să îmbunătățiți produsul pentru a satisface nevoile clienților și pentru a crește vânzările.

#3. Etapa de creștere

Într-un ciclu de viață al unui produs, etapa de creștere este cea în care produsul dvs. a câștigat popularitate pe piață și vă oferă în mod constant vânzări și venituri. Aici, cererea de produse continuă să crească. Aceasta înseamnă că concurența va crește și pe piață. Alte mărci ar putea dori să îți saboteze strategiile sau să le reproducă.

Astfel, trebuie să te străduiești să învingi concurența prin evaluarea și îmbunătățirea metodelor și strategiilor tale. În această etapă, este, de asemenea, esențial să ținem pasul cu așteptările clientului prin menținerea calității produsului. Puteți chiar să îmbunătățiți calitatea și utilizarea prin introducerea mai multor funcții.

Continuați să primiți feedback-ul clienților pe diferite canale și abordați problemele în mod proactiv, pentru a da impresia că vă pasă cu adevărat de clienți. În plus, acum puteți planifica extinderea acoperirii produselor dvs. în alte regiuni, dacă este cazul. Pentru aceasta, înțelegeți în detaliu noile dinamice ale pieței, provocările și concurenții și găsiți modalități de a le aborda.

  Cum pot vedea unde este folosit ID-ul meu Apple?

Odată terminat, introduceți-l pe piață și rulați strategii de marketing și mai bune pe o scară mai largă. Acest lucru va crea oportunități mai strălucitoare pentru a genera vânzări, venituri și rentabilitate mai mare a investiției (ROI). Puteți folosi profiturile pentru a investi în crearea mai multor produse, susținerea operațiunilor și extinderea afacerii dvs.

#4. Etapa de maturitate

După etapa de creștere, produsul continuă să fie popular și să atragă vânzări. Puteți spune că piața pentru produs a devenit saturată. Nu puteți vedea nici creștere, nici declin semnificativ pe piață. Aici, concurența este mai mare ca niciodată și există multe produse similare pe piață de la diferite mărci.

În această etapă, va trebui să păstrați clienții folosind diverse strategii, cum ar fi construirea de relații mai puternice, lucrul la feedback etc.

Cu toate acestea, niciun produs nu va rămâne pe piață, oricât de bun ar fi acesta, deoarece tehnologiile, tehnicile și cerințele clienților se schimbă. Aici vei observa că vânzările tale au început să scadă. Chiar dacă nu scade rapid, cifrele vânzărilor nu cresc atât de repede. Aceasta este etapa de maturitate a ciclului de viață al unui produs.

În această etapă, costurile de marketing și de producție ar putea fi, de asemenea, reduse. Așadar, dacă vrei totuși să obții profit, oferă mai multe beneficii clienților, cum ar fi reduceri mai mari, oferte atractive etc., astfel încât aceștia să cumpere mai mult de la tine.

#5. Etapa de declin

Vânzările și cota de piață ale unui produs încep să scadă rapid, indiferent de cât de mult efort depuneți atunci când intră în stadiul de declin. Acest lucru se poate întâmpla din mai multe motive – tehnologie învechită, concurență, preferințele clienților și așa mai departe.

Oamenii caută întotdeauna produse mai bune, care sunt avansate, ușor de utilizat, bogate în caracteristici și încă accesibile pentru ei. Când găsesc ceva mai bun, vor trece la el.

Deci, dacă produsul dvs. intră în această etapă, v-aș sugera să întrerupeți producerea sau promovarea acestuia și să economisiți costurile. Dacă este posibil, puteți inove și relansa produsul cu versiuni îmbunătățite.

Multe mărci încep, de asemenea, să vândă același produs pe alte piețe sau țări în care cererea este încă acolo. Alternativ, puteți crea un produs nou, avansat, care poate satisface cerințele moderne.

De ce ar trebui să vă pese de ciclul de viață al produsului?

  • Gestionarea eficientă a produsului: ciclul de viață al produsului permite agenților de marketing și factorilor de decizie să descopere stadiul în care se află produsul lor în prezent. În acest fel, devine mai ușor să gestionați produsul, precum costul, caracteristicile și alte aspecte ale acestuia.
  • Strategii îmbunătățite: Pe baza stadiului unui produs, puteți realiza strategii adecvate pentru marketing, distribuirea resurselor și folosirea abilităților și metodelor potrivite. Acest lucru vă va ajuta să întârziați declinul produsului și să prelungiți ciclul de viață al acestuia.
  • Luare mai bună a deciziilor: indiferent dacă lansați un produs sau îl scoateți de pe rafturi, puteți lua decizii mai bune cu privire la produsul dvs. la momentul potrivit.
  • Creșterea rentabilității investiției: cu strategii și decizii îmbunătățite, ciclul de viață al produsului poate genera o rentabilitate îmbunătățită a investiției dvs. Puteți obține beneficii maxime din eforturile dvs. de marketing, puteți economisi costuri și puteți optimiza operațiunile.
  • Creșteți loialitatea clienților: prin îmbunătățirea produsului și a serviciului pentru clienți în diferite etape, puteți observa o mai bună loialitate și satisfacție a clienților.
  • Adaptați-vă la schimbări: știind când să vă îmbunătățiți produsul, să îl întrerupeți sau să lansați un produs nou, vă ajută să vă adaptați la schimbări și să rămâneți relevant pe piață.

Strategii de management al ciclului de viață al produsului

Managementul ciclului de viață al produsului (PLM) se referă la procesul de gestionare a unui produs dat în fiecare etapă a ciclului său de viață, de la dezvoltare și introducere până la creștere, maturitate și declin, prin diferite strategii de management.

  Cum să eliminați sau să instalați o cartelă SIM pe un iPhone

#1. Strategii pentru etapa de dezvoltare

Etapa de dezvoltare necesită o abordare colaborativă din partea diferitelor departamente ale unei companii pentru a crea un produs de înaltă calitate care să rezolve punctele dureroase ale clienților. Nu numai echipa de dezvoltare a produsului, ci și factorii de decizie, echipa de marketing și alte părți interesate trebuie să participe activ.

Puteți discuta planul dvs. cu echipa dvs., puteți asculta contribuția tuturor și puteți alege cel mai bun plan pentru a aborda dezvoltarea produsului și alte etape. Aceasta va determina cursul ciclului său de viață.

Alegeți abilitățile și talentele potrivite în echipa de dezvoltare și acumulați fonduri suficiente pentru a susține costurile de producție, marketing și alte costuri. De asemenea, trebuie să vă împuterniciți forța de muncă cu instrumente și tehnici avansate pentru a accelera producția.

#2. Strategii pentru etapa de introducere

Când introduceți produsul pe piață, poate doriți să o faceți inițial într-o regiune mică. Evaluați cum funcționează acolo, ținând cont de numărul de vânzări și de feedback-ul clienților. Vă va ajuta să înțelegeți problemele de bază cu care se confruntă clienții. Rezolvă-le imediat și lansează-le într-o zonă mai largă.

În această etapă, trebuie să te străduiești să generezi interes pentru produsul tău în ochii clienților țintă. Acest lucru necesită conștientizare, marketing eficient și ieșire în evidență față de alte mărci și produsele lor. O poți face cu PR, influencer marketing, social media etc., pentru a-i face pe oameni să vorbească despre produs.

Mai mult, încercați să vă mențineți prețurile competitive în segmentul dvs. de afaceri. De asemenea, puteți oferi mostre sau probe gratuite ale produsului, prețuri speciale de lansare etc.

#3. Strategii pentru etapa de creștere

Marketingul ar trebui să fie cel mai mare accent pentru companii atunci când un produs este în stadiul de creștere. Este momentul în care produsul tău este popular și vânzările și veniturile cresc semnificativ.

Creați mesaje de marketing mai puternice și faceți-le să ajungă la publicul dvs. prin diferite canale unde publicul țintă le poate vedea. Ar putea fi reclame TV, reclame YouTube, reclame pe rețelele sociale etc.

Continuați să reveniți în fața publicului, astfel încât să vă aleagă de fiecare dată. Efectuați o cercetare adecvată a pieței și a consumatorilor înainte de a intra pe noua piață și stabiliți prețurile în mod strategic.

În plus, puteți adăuga mai multe funcții la produsul dvs. sau puteți lansa upgrade-uri pentru a se alinia la tehnologiile în creștere și a satisface nevoile publicului. De asemenea, puteți lucra în alte domenii ale afacerii dvs., cum ar fi îmbunătățirea experienței clienților și rezolvarea problemelor preluate din feedback.

#4. Strategii pentru etapa de maturitate

Odată cu creșterea semnificativă a concurenței și cu saturația pieței, vânzările și creșterea încetinesc atunci când produsul dvs. ajunge în această fază. Astfel, trebuie să creați strategii de extindere a ciclului de viață al produsului pentru a păstra cota de piață și a continua să obțineți profituri cât mai mult timp posibil.

Pentru aceasta, îmbunătățiți produsul lucrând la problemele sale de bază și adăugând caracteristici valoroase. Puteți modifica brandingul și ambalajul pentru a atrage consumatorii. Luați în considerare reevaluarea strategiilor dvs. de marketing și îmbunătățirea acestora. În plus, puteți ajusta prețurile pentru a crește vânzările în timp ce obțineți profit. Oferiți reduceri și oferte atractive și îmbunătățiți experiența clienților.

#5. Strategii pentru etapa de declin

Deoarece vânzările și creșterea produsului sunt în scădere, o companie trebuie să optimizeze distribuția produsului și canalele de vânzare, menținând în același timp pierderile la minimum. De asemenea, ar trebui să vă eficientizați operațiunile și serviciul pentru clienți pentru a vă asigura că clienții primesc numai cele mai bune produse și servicii de la dvs.

În plus, poate doriți să reduceți costurile sau să oferiți mai multe reduceri și oferte pentru a crește vânzările. Dacă mă întrebați pe mine, o companie nu trebuie să lanseze variații de produs în această fază. În schimb, puteți încerca să vă micșorați zona de acoperire, concentrându-vă doar pe zonele profitabile. Ai mai multă grijă de clienții tăi fideli și oferă-le motive să aibă încredere în tine.

Cu toate acestea, dacă produsul nu mai este profitabil pe piața țintă, îl puteți întrerupe cu totul. Sau îl puteți muta pe o altă piață unde există cerere pentru produsul dvs.

Concluzie

Sper că acest articol vă oferă o idee despre ciclul de viață al produsului și etapele acestuia, astfel încât să puteți elabora strategii potrivite pentru produsele dvs. Acest lucru vă va ajuta să vă îmbunătățiți vânzările, veniturile și loialitatea clienților.

Apoi, puteți explora, de asemenea, unele dintre cele mai bune software-uri PIM pentru gestionarea eficientă a datelor despre produse.