Cum se creează un plan de răspuns la incident (2023)?

Un plan de răspuns la incident pregătește o organizație subliniind pașii de urmat în cazul unui atac cibernetic sau al unei alte amenințări de securitate.

Cu o sofisticare și o frecvență a amenințărilor din ce în ce mai mari, chiar și organizațiile cu cele mai puternice soluții de securitate pot suferi de un atac cibernetic.

Cum asigurați continuitatea după un incident de securitate care vă compromite sistemele și datele?

Prin dezvoltarea unui plan eficient de răspuns la incidente, permiteți organizației dvs. să-și revină rapid după amenințări sau atacuri de securitate. Ajută echipele să facă față în mod eficient oricărui incident, minimizând timpul de nefuncționare, pierderile financiare și impactul unei încălcări.

În acest articol, veți afla despre un plan de răspuns la incident, ce este acesta, obiectivele sale principale și de ce este important să dezvoltați și să revizuiți în mod regulat planul. În plus, vom analiza câteva șabloane standard pe care le puteți folosi pentru a crea un plan eficient.

Ce este un plan de răspuns la incident?

Sursă: cisco.com

Un plan de răspuns la incident (IRP) este un set bine structurat de proceduri care subliniază acțiunile pe care o organizație ar trebui să le întreprindă ori de câte ori are loc un atac sau o încălcare a securității. Obiectivul unui plan de răspuns la incident este de a asigura eliminarea rapidă a unei amenințări cu întreruperi și daune minime sau deloc.

Un plan tipic descrie pașii de urmat pentru a detecta, a limita și a eradica o amenințare. În plus, specifică rolurile și responsabilitățile indivizilor, echipelor și altor părți interesate, în plus față de sublinierea modului de recuperare după un atac și reluarea operațiunilor normale.

În practică, planul, care oferă orientări cu privire la ce trebuie făcut înainte, în timpul și după un incident de securitate, trebuie să fie aprobat de conducere.

De ce este important un plan de răspuns la incident?

Un plan de răspuns la incident este un pas important către reducerea efectului unei breșe de securitate. Pregătește organizația și cei responsabili pentru a răspunde rapid, a opri atacul și a restabili serviciile normale cu daune minime, dacă există.

Planul definește incidentele în timp ce subliniază responsabilitățile personalului, pașii de urmat, cerințele de escaladare și structura de raportare, inclusiv cui să comunice atunci când are loc un incident. În mod ideal, un plan permite companiilor să-și revină rapid după un incident, asigurând o întrerupere minimă a serviciilor lor și prevenind pierderile financiare și de reputație.

Un plan bun de răspuns la incident oferă un set cuprinzător și eficient de pași pe care organizațiile pot urma pentru a aborda o amenințare de securitate. Include proceduri privind detectarea și răspunsul la o amenințare de securitate, evaluarea gravității acesteia și notificarea anumitor persoane din cadrul și, uneori, în afara organizației.

Planul prezintă modul de eradicare a amenințării și de a o escalada către alte echipe sau furnizori terți, în funcție de gravitate și complexitate. În cele din urmă, specifică pașii de recuperare după un incident și revizuiește măsurile existente pentru a identifica și a rezolva eventualele lacune.

Severitatea amenințării Imagine: Upguard

Beneficiile unui plan de răspuns la incident

Un plan de răspuns la incident oferă o gamă largă de beneficii organizației și clienților săi. Unele dintre beneficiile majore includ:

#1. Timp de răspuns mai rapid și timpi de nefuncționare redusi

Un plan de răspuns la incident îi pregătește pe toată lumea astfel încât, în cazul unei amenințări, echipele să le poată detecta și aborda rapid înainte de a compromite sistemele. Acest lucru asigură continuitatea afacerii și timpi de nefuncționare minime.

  Ce este un SSID și cum să-l schimbi

În plus, previne invocarea unor procese costisitoare de recuperare în caz de dezastru care ar însemna mai mult timp de nefuncționare și pierderi financiare. Cu toate acestea, este esențial să aveți în continuare un sistem de recuperare în caz de dezastru doar în cazul în care atacul compromite întregul sistem și este nevoie să restabiliți o copie de rezervă completă.

Un plan de incidente de securitate ajută o organizație să respecte o gamă largă de standarde industriale și de reglementare. Protejând datele și respectând regulile de confidențialitate și alte cerințe, organizația evită potențialele pierderi financiare, penalități și daune reputației.

În plus, facilitează obținerea certificării de la organismele industriale și de reglementare relevante. Respectarea reglementărilor înseamnă, de asemenea, protejarea datelor sensibile și a confidențialității, prin urmare menținerea unui serviciu bun pentru clienți, a reputației și a încrederii.

#3. Raționalizați comunicarea internă și externă

Comunicarea clară este una dintre componentele principale ale unui plan de răspuns la incident. Acesta prezintă modul în care circulă comunicarea între echipele de securitate, personalul IT, angajați, management și furnizorii de soluții terți, acolo unde este cazul. În cazul unui incident, planul asigură că toată lumea este pe aceeași pagină. În consecință, acest lucru permite o recuperare mai rapidă după un incident, reducând în același timp confuzia și jocurile de acuzare.

Pe lângă îmbunătățirea comunicării interne, facilitează contactul și implicarea rapidă și perfectă a părților interesate externe, cum ar fi primii respondenți, atunci când un incident depășește capacitatea organizației.

#4. Întăriți rezistența cibernetică

Atunci când o organizație dezvoltă un plan eficient de răspuns la incident, ajută la promovarea unei culturi a conștientizării securității. De obicei, dă putere angajaților, permițându-le să înțeleagă amenințările de securitate potențiale și existente și ce trebuie să facă în cazul unei încălcări. În consecință, compania devine mai rezistentă la amenințările și încălcările de securitate.

#5. Reduceți impactul unui atac cibernetic

Un plan eficient de răspuns la incident este esențial pentru a minimiza efectul unei breșe de securitate. Acesta prezintă procedurile pe care echipele de securitate ar trebui să le urmeze pentru a opri rapid și eficient încălcarea și pentru a reduce răspândirea și efectul acesteia.

În consecință, ajută organizația să reducă timpul de nefuncționare, deteriorarea suplimentară a sistemelor și pierderile financiare. De asemenea, reduce la minimum daunele reputației și amenzile potențiale.

#6. Îmbunătățiți detectarea incidentelor de securitate

Un plan bun include monitorizarea continuă a securității sistemelor pentru a detecta și aborda orice amenințare cât mai curând posibil. În plus, necesită revizuiri și îmbunătățiri regulate pentru a identifica și rezolva orice lacune. Ca atare, aceasta asigură că o organizație își îmbunătățește continuu sistemele de securitate, inclusiv capacitatea de a detecta și aborda rapid orice amenințare de securitate înainte ca aceasta să afecteze sistemele.

Fazele cheie ale unui plan de răspuns la incident

Un plan de răspuns la incident cuprinde o secvență de faze. Acestea specifică pașii și procedurile, acțiunile de întreprins, rolurile, responsabilitățile și multe altele.

Pregătirea

Faza de pregătire este cea mai importantă etapă și include oferirea angajaților de formare adecvată, relevantă pentru rolurile și responsabilitățile lor. În plus, include asigurarea aprobării și disponibilității hardware-ului, software-ului, instruirii și altor resurse necesare în avans. De asemenea, va trebui să evaluați planul efectuând exerciții de masă.

Pregătirea înseamnă o evaluare aprofundată a riscurilor a tuturor resurselor, inclusiv a activelor de protejat, pregătirea personalului, contacte, software, hardware și alte cerințe. De asemenea, abordează comunicarea și alternativele în cazul în care canalul principal este compromis.

Identificare

Acest lucru se concentrează asupra modului de detectare a comportamentelor neobișnuite, cum ar fi activitatea anormală în rețea, descărcări mari sau încărcări care indică o amenințare. Majoritatea organizațiilor se luptă în această fază, deoarece este nevoie să identifice și să clasifice corect o amenințare, evitând în același timp fals pozitive.

Faza necesită abilități tehnice avansate și experiență. În plus, faza ar trebui să sublinieze gravitatea și daunele potențiale cauzate de o amenințare specifică, inclusiv modul de răspuns la un astfel de eveniment. Faza ar trebui să identifice, de asemenea, activele critice, riscurile potențiale, amenințările și impactul acestora.

Izolare

Faza de izolare stabilește acțiunile de întreprins în cazul unui incident. Dar trebuie să fim atenți pentru a evita reacția insuficientă sau reacția excesivă, care sunt la fel de dăunătoare. Este esențial să se determine acțiunea potențială pe baza severității și impactului potențial.

O strategie ideală, cum ar fi luarea măsurilor potrivite folosind oamenii potriviți, ajută la prevenirea întreruperilor inutile. În plus, ar trebui să sublinieze modul de păstrare a datelor criminalistice, astfel încât anchetatorii să poată determina ce s-a întâmplat și să prevină reapariția în viitor.

  Monitorizați rețeaua iPhone și utilizarea datelor din Centrul de notificări

Eradicarea

După izolare, următoarea fază este identificarea și abordarea procedurilor, tehnologiei și politicilor care au contribuit la încălcare. De exemplu, ar trebui să sublinieze cum să eliminați amenințările precum programele malware și cum să îmbunătățiți securitatea pentru a preveni aparițiile viitoare. Procesul ar trebui să asigure că toate sistemele compromise sunt curățate, actualizate și întărite.

Recupera

Faza tratează modul de restabilire a sistemelor compromise la operațiuni normale. În mod ideal, aceasta ar trebui să includă și tratarea vulnerabilităților pentru a preveni un atac similar.

De obicei, după identificarea și eradicarea amenințării, echipele trebuie să întărească, să corecteze și să actualizeze sistemele. De asemenea, este important să testați toate sistemele pentru a vă asigura că sunt curate și sigure înainte de a reconecta sistemul compromis anterior.

Revizuire

Această fază documentează evenimentele după o încălcare și este utilă în revizuirea planurilor actuale de răspuns la incident și în identificarea punctelor slabe. În consecință, faza ajută echipele să identifice și să abordeze lacunele, prevenind incidentele similare să se întâmple în viitor.

Revizuirea ar trebui făcută în mod regulat, urmată de instruirea personalului, exerciții, simulări de atac și alte exerciții pentru a pregăti mai bine echipele și a aborda zonele slabe.

Revizuirea ajută echipele să determine ce funcționează bine și ce nu, astfel încât echipele să poată aborda lacunele și să revizuiască planul.

Cum să creați și să implementați un plan de răspuns la incident

Crearea și implementarea unui plan de răspuns la incident permite organizației dvs. să abordeze rapid și eficient orice amenințare, minimizând astfel impactul. Mai jos sunt instrucțiuni despre cum să dezvoltați un plan bun.

#1. Identificați și prioritizați activele dvs. digitale

Primul pas este să efectuați o analiză de risc în care identificați și documentați toate activele de date critice ale organizației. Stabiliți datele sensibile și cele mai importante care ar duce la pierderi financiare și de reputație grele dacă sunt compromise, furate sau corupte.

Apoi, trebuie să prioritizați activele critice în funcție de rolul lor și de cele care se confruntă cu cel mai mare risc. Acest lucru face mai ușor să obțineți aprobarea și bugetul conducerii odată ce înțeleg importanța protejării activelor sensibile și critice.

#2. Identificați potențialele riscuri de securitate

Fiecare organizație are riscuri unice pe care infractorii le pot exploata și provoca cele mai multe daune și pierderi. În plus, diferitele amenințări variază de la o industrie la alta.

Unele zone de risc includ:

Zone de riscRiscuri potențiale Politici privind parolele Acces neautorizat, piratare, spargere a parolelor etc. Conștientizarea securității angajaților Phishing, malware, descărcări/încărcări ilegale Rețele fără fir Acces neautorizat, uzurpare a identității, puncte de acces necinstite etc. cum ar fi firewall-uri, antivirus, etc. Infecție cu programe malware, atacuri cibernetice, ransomware, descărcări rău intenționate, viruși, ocolire a soluțiilor de securitate etc. Manipularea datelor Pierderea datelor, corupția, furtul, transmiterea virușilor prin medii amovibile etc. , etc.Securitate fizică Furt sau pierdere de laptopuri, smartphone-uri, suporturi amovibile etc.

#3. Elaborați politici și proceduri de răspuns la incidente

Stabiliți proceduri eficiente și ușor de urmat pentru a vă asigura că personalul responsabil cu gestionarea incidentului va ști ce să facă în cazul unei amenințări. Fără un set de proceduri, personalul se poate concentra în altă parte în loc de zona critică. Procedurile cheie includ:

  • Furnizați o linie de bas a modului în care sistemele se comportă în timpul operațiunilor normale. Orice abatere de la aceasta indică un atac sau o pauză și necesită investigații suplimentare
  • Cum să identifici și să ții o amenințare
  • Cum să documentezi informațiile despre un atac
  • Cum să comunicați și să notificați personalul responsabil, furnizorii terți și toate părțile interesate
  • Cum să apărați sistemele după o breșă
  • Cum să instruiți personalul de securitate și alți angajați

În mod ideal, subliniați procese ușor de citit și bine definite pe care personalul IT, membrii echipei de securitate și toate părțile interesate le pot înțelege. Instrucțiunile și procedurile ar trebui să fie clare și directe, cu pași ușor de urmat și implementați. În practică, procedurile continuă să se schimbe pe măsură ce organizația trebuie să evolueze. Ca atare, este important să ajustați procedurile în consecință.

#4. Creați o echipă de răspuns la incident și definiți clar responsabilitățile

Următorul pas este formarea unei echipe de răspuns pentru a aborda incidentul la detectarea unei amenințări. Echipa ar trebui să coordoneze operațiunea de răspuns pentru a asigura timpi de nefuncționare și impact minim. Responsabilitățile cheie includ:

  • Un lider de echipă
  • Lider de comunicare
  • Manager IT
  • Reprezentant al conducerii superioare
  • Reprezentant legal
  • Relații publice
  • Resurse umane
  • Investigatorul principal
  • Lider de documentare
  • Liderul cronologiei
  • Experți în răspunsul la amenințări sau încălcări
  MongoDB Sharding: Ghid practic pas cu pas

În mod ideal, echipa ar trebui să acopere toate aspectele răspunsului la incident cu roluri și responsabilități clar definite. Toate părțile interesate și respondenții trebuie să cunoască și să înțeleagă rolurile și responsabilitățile lor ori de câte ori are loc un incident.

Planul ar trebui să asigure că nu există conflicte și că există o politică adecvată de escaladare bazată pe incident, severitate, cerințele de competențe și capacitățile individuale.

#5. Dezvoltați o strategie de comunicare adecvată

Comunicarea clară este esențială pentru a ne asigura că toată lumea este pe aceeași pagină ori de câte ori există o problemă. Strategia ar trebui să specifice canalele de utilizat pentru a comunica și membrii să știe despre un incident. Descrieți în mod clar pașii și procedurile, păstrând în același timp acest lucru cât mai simplu posibil.

Comunicarea incidentului Imagine: atlasian

De asemenea, dezvoltați un plan cu o locație centralizată în care membrii echipei de securitate și alte părți interesate să poată accesa planurile de răspuns la incidente, să răspundă la incidente, să înregistreze incidente și să găsească informații utile. Evitați o situație în care personalul trebuie să se conecteze la mai multe sisteme diferite pentru a răspunde la un incident, deoarece acest lucru reduce productivitatea și poate crea confuzie.

De asemenea, definiți clar modul în care echipele de securitate comunică cu operațiunile, managementul, furnizorii terți și alte organizații, cum ar fi presa și organele de aplicare a legii. De asemenea, este important să se stabilească un canal de comunicare de rezervă doar în cazul în care cel primar este compromis.

#6. Vindeți managementului planul de răspuns la incident

Aveți nevoie de aprobarea, sprijinul și bugetul conducerii pentru a vă implementa planul. Odată ce ați pus în aplicare planul, este timpul să îl prezentați conducerii superioare și să-i convingeți de importanța acestuia în protejarea activelor organizației.

În mod ideal, indiferent de dimensiunea organizației, conducerea superioară trebuie să sprijine planul de răspuns la incident pentru ca tu să mergi mai departe. Aceștia trebuie să aprobe finanțele și resursele suplimentare necesare pentru a aborda breșele de securitate. Faceți-i să înțeleagă cum implementarea planului asigură continuitatea, conformitatea și reducerea timpului de nefuncționare și a pierderilor.

#7. Antrenează personalul

După crearea planului de răspuns la incident, este timpul să instruiți personalul IT și alți angajați pentru a crea conștientizare și a le informa ce trebuie să facă în cazul unei încălcări.

Toți angajații, inclusiv conducerea, ar trebui să fie conștienți de riscurile practicilor online nesigure și ar trebui să fie instruiți despre cum să identifice e-mailurile de phishing și alte trucuri de inginerie socială pe care atacatorii le exploatează. După instruire, este important să testați eficacitatea IRP-ului și a instruirii.

#8. Testați planul de răspuns la incident

După elaborarea planului de răspuns la incident, testați-l și asigurați-vă că funcționează conform intenției. În mod ideal, puteți simula un atac și puteți stabili dacă planul este eficient. Aceasta oferă o oportunitate de a aborda orice lacune, fie că este vorba de instrumente, abilități sau alte cerințe. În plus, ajută la verificarea dacă sistemele de detectare a intruziunilor și de securitate pot detecta și trimite alerte prompte ori de câte ori apare o amenințare.

Șabloane de răspuns la incident

Șablonul planului de răspuns la incident este o listă detaliată de verificare care descrie pașii, acțiunile, rolurile și responsabilitățile necesare pentru gestionarea incidentelor de securitate. Acesta oferă un cadru general pe care orice organizație îl poate personaliza pentru a se potrivi cerințelor sale unice.

În loc să vă creați planul de la zero, puteți utiliza un șablon standard pentru a defini pașii exacti și eficienți pentru a detecta, a atenua și a minimiza efectul unui atac.

Șablon de plan de răspuns la incident Imagine: F-Secure

Vă permite să personalizați și să dezvoltați un plan care se adresează nevoilor unice ale organizației dvs. Cu toate acestea, pentru ca planul să fie eficient, trebuie să îl testați și să-l revizuiți în mod regulat cu toate părțile interesate, inclusiv cu departamentele interne și echipele externe, cum ar fi furnizorii de soluții.

Șabloanele disponibile au diverse componente pe care organizațiile le pot personaliza pentru a se potrivi cu structura și cerințele lor unice. Cu toate acestea, mai jos sunt câteva aspecte nenegociabile pe care fiecare plan trebuie să le includă.

  • Scopul și domeniul de aplicare al planului
  • Scenarii de amenințare
  • Echipa de răspuns la incident
  • Roluri individuale, responsabilități și contacte
  • Proceduri de răspuns la incident
  • Limitarea amenințărilor, atenuarea și recuperarea
  • Notificări
  • Escaladarea incidentelor
  • Lecții învățate

Mai jos sunt câteva șabloane populare pe care le puteți descărca și personaliza pentru organizația dvs.

Concluzie

Un plan eficient de răspuns la incident minimizează impactul unei breșe de securitate, al unei întreruperi, al posibilelor amenzi legale și industriale, al pierderii reputației și multe altele. Cel mai important, permite organizației să se recupereze rapid după incidente și să respecte diverse reglementări.

Evidențierea tuturor pașilor ajută la eficientizarea proceselor și la reducerea timpului de răspuns. În plus, permite organizației să-și evalueze sistemele, să-și înțeleagă postura de securitate și să abordeze lacunele.

Apoi, consultați cele mai bune instrumente de răspuns la incidente de securitate pentru întreprinderile mici și mari.