Cum să remediați eroarea Acces refuzat pe contul de administrator Windows 10

Fiecare instanță de Windows 10 dispune de un cont de administrator. Atunci când configurezi un singur cont de utilizator pe un computer cu Windows 10, acesta este automat setat ca administrator al sistemului. Ai posibilitatea de a adăuga și alte conturi de utilizator, transferând ulterior drepturile administrative către unul dintre ele.

Acest cont de administrator deține controlul asupra a ceea ce poate fi instalat pe sistem, asupra regulilor definite pentru programele antivirus, a controlului parental, precum și asupra creării și ștergerii de conturi, printre altele.

Problema „Acces refuzat” pe contul de administrator în Windows 10

Deși contul de administrator din Windows 10 are control asupra majorității aspectelor, te vei confrunta ocazional cu situații în care nu vei putea accesa sau edita anumite foldere. Acest lucru poate fi cauzat de probleme legate de permisiuni, fișiere de sistem sau de contul pe care îl utilizezi. Pentru a rezolva problema, încearcă soluțiile de mai jos.

1. Activează Windows Defender

În cazul în care folosești un program antivirus de la un alt producător, acesta ar putea restricționa accesul la anumite directoare, considerând că le-ai putea deteriora. Aceasta este o măsură de protecție adăugată de programul antivirus și poate fi utilă în unele situații.

Încearcă să modifici setările antivirusului pentru a dezactiva această funcție. Dacă nu există nicio opțiune pentru a dezactiva această protecție suplimentară, dezactivează antivirusul și activează Windows Defender.

Windows Defender este o aplicație standard în Windows 10 și nu va bloca accesul la fișiere și directoare.

2. Rulează aplicația ca administrator

Dacă întâmpini eroarea „Acces refuzat” când folosești o aplicație terță parte, este posibil ca aceasta să nu ruleze cu privilegii de administrator, chiar dacă ești conectat cu un cont de administrator.

Deschide meniul Start. Caută aplicația dorită și fă clic dreapta pe ea. Din meniul contextual, alege „Executare ca administrator”. Autentifică-te folosind numele de utilizator și parola contului de administrator.

3. Deschide File Explorer cu drepturi de administrator

Dacă problema „Acces refuzat” apare când încerci să deschizi un fișier sau un folder, încearcă să deschizi File Explorer cu drepturi de administrator.

Deschide Task Manager (Managerul de activități). Mergi la fila „Procese” și caută „Windows Explorer”. Fă clic dreapta pe el și selectează „Terminați sarcina”. În Task Manager, accesează „Fișier” > „Run noua sarcină”. În fereastra care apare, introdu „explorer.exe” și bifează opțiunea „Creați această sarcină cu privilegii administrative”. Apasă „Enter”. În fereastra File Explorer care se deschide, navighează la fișierul sau folderul dorit și accesează-l.

4. Verifică permisiunile fișierului/folderului

Este posibil ca utilizatorul tău să nu aibă permisiunea necesară pentru a accesa fișierul respectiv. Permisiunile pot fi revocate chiar și pentru un cont de administrator, sau fișierul/folderul ar putea fi deținut de „TrustedInstaller”, caz în care trebuie să preiei tu proprietatea.

Fă clic dreapta pe fișier/folder și alege „Proprietăți” din meniul contextual. Navighează la fila „Securitate”. Selectează contul de administrator și verifică permisiunile în secțiunea „Permisiuni”. Dacă nu are permisiuni, apasă „Editați” și acordă-i toate permisiunile. Apoi, apasă „Avansat” în aceeași filă. Lângă „Proprietar”, apasă „Modificați”. În câmpul „Introduceți numele obiectului de selectat”, introdu numele tău de utilizator și apasă „Verificare nume” pentru validare. Apasă „OK”. Aplică modificările și aplică-le tuturor subdirectoarelor și directoarelor. Acum ar trebui să poți deschide fișierul/folderul.

5. Adaugă contul în grupul administratorilor

Este posibil ca utilizatorul tău să nu facă parte din grupul de administratori ai sistemului. Acest lucru se poate întâmpla, spre exemplu, după instalarea unui program antivirus terț.

Apasă combinația de taste „Win+R” pentru a deschide fereastra „Run”. Introdu „lusrmgr.msc” și apasă „Enter”. În panoul din stânga, selectează „Grupuri”. În panoul din dreapta, fă dublu clic pe „Administrators”. În fereastra care se deschide, apasă „Adăugați”. Introdu numele tău de utilizator și validează-l apăsând „Verificare nume”. Apasă „OK”. Aplică modificările și încearcă să deschizi fișierul sau folderul.

Notă: Aceasta este o soluție specifică pentru Windows 10 Pro. Nu va funcționa pe Windows 10 Home.

6. Dezactivează promptul UAC (User Account Control)

Mesajul de „Acces refuzat” este un strat de securitate adăugat de Windows 10. Poți să-l dezactivezi temporar, dar nu e recomandat să-l lași permanent așa. Modifică setările promptului UAC, accesează fișierul/folderul și apoi resetează setările la valorile inițiale.

Deschide Panoul de Control. Accesează „Conturi utilizator”. Selectează din nou „Conturi utilizator”. Fă clic pe „Modificați setările de control al contului de utilizator”. Mutați glisorul până la ultima poziție, cea mai de jos. Apasă „OK”.

7. Actualizează Windows 10

Eroarea „Acces refuzat” poate fi rezolvată prin aplicarea actualizărilor disponibile pentru Windows 10. Întotdeauna e recomandat să menții sistemul la zi.

Deschide aplicația „Setări” folosind combinația de taste „Win+I”. Navighează la „Actualizare și securitate”. Selectează fila „Windows Update”. Apasă pe „Căutare actualizări”. Instalează toate actualizările disponibile și repornește sistemul.

Concluzie

Un cont de administrator nu are acces total la toate fișierele și directoarele. Majoritatea resurselor la care un administrator nu are acces sunt deținute de „TrustedInstaller”. Schimbarea proprietarului este un proces simplu, pe care l-am descris mai sus. Totuși, fii precaut atunci când modifici ceva într-un director protejat, deoarece ai putea deteriora fișierele sistemului.