Cum să faci Pixel Art: Ghidul suprem pentru începători

Arta pixelilor, o formă de creație digitală, a apărut ca o soluție la constrângerile de stocare ale computerelor pe 8 sau 16 biți și ale consolelor de jocuri video, necesitând o modalitate eficientă de a reprezenta imagini.

Procesul de elaborare a pixelilor este adesea denumit „spriting”, un termen derivat din cuvântul „sprite”. În grafica computerizată, „sprite” se referă la un bitmap bidimensional, integrat într-o scenă mai amplă, cel mai adesea întâlnit în jocurile video.

Dacă te atrage ideea de a crea propria ta artă pixel, iată tot ce trebuie să știi pentru a începe acest proces creativ.

Contrar unei percepții comune, un software performant sau costisitor nu este un garant al calității artei. Alegerea programului potrivit este, mai degrabă, o chestiune de preferință personală. Există o mulțime de aplicații excelente pentru crearea pixel art, disponibile atât pe platforme Android, cât și pe iOS. În plus, utilizatorii de Windows pot utiliza chiar și programe simple, precum Microsoft Paint.

Deși creativitatea ta este cea care face arta pixelilor să iasă în evidență, un software ușor de utilizat și de stăpânit poate fi un ajutor considerabil. Aseprite este considerat unul dintre cele mai bune instrumente disponibile pentru crearea de artă pixel, oferind toate funcționalitățile necesare pentru a reuși în acest domeniu artistic.

În esență, instrumentele necesare pentru crearea artei pixel sunt următoarele, asigură-te că programul ales le include:

  • Creion: instrumentul principal de desen, care plasează câte un pixel
  • Radieră: instrumentul care șterge sau elimină pixelii deja desenați
  • Pipetă: instrumentul care preia culoarea unui pixel selectat pentru a fi refolosită
  • Găleată: instrumentul care umple o zonă goală cu o culoare solidă

Alte instrumente utile includ cele de selecție, linie, recolorare și rotație. Deși nu sunt esențiale, efectele lor pot fi obținute și cu instrumentele de bază menționate anterior.

Evită folosirea pensulelor, estompărilor, gradientelor și a altor instrumente automate pentru a menține controlul individual asupra fiecărui pixel de pe pânză.

În ceea ce privește hardware-ul, orice dispozitiv care controlează cursorul este adecvat. Un trackpad sau un mouse oferă precizie pentru detaliile fine, în timp ce o tabletă grafică este preferabilă pentru controlul curselor lungi.

Care este dimensiunea ideală pentru sprite sau pânză?

Nu există o singură dimensiune corectă pentru un sprite. Însă, dimensiunile multiple de opt, în puteri de doi (de exemplu, 8×8, 16×16, 32×32, etc.) sunt cele mai comune, deoarece computerele vechi aveau dificultăți în a afișa corect alte dimensiuni.

Se recomandă începerea cu dimensiuni mici, care facilitează învățarea elementelor de bază. Arta pixelilor s-a născut din necesitatea artiștilor de a optimiza fiecare pixel și culoare, având în vedere limitele hardware-ului de la acea vreme.

Lucrul în condiții de limitare stimulează creativitatea. Concentrează-te pe a perfecționa utilizarea spațiului unui sprite mic. Ulterior, poți trece la dimensiuni mai mari, pentru a adăuga și mai multe detalii.

Dacă dorești să integrezi un personaj într-o scenă, trebuie să iei în considerare și dimensiunea pânzei. O metodă utilă este să evaluezi raportul dintre sprite-ul tău și dimensiunea restului ecranului. Cât de mare sau mic dorești să apară personajul tău în comparație cu lumea în care se află?

Pentru dezvoltatorii de jocuri, este important de știut că majoritatea monitoarelor actuale au un raport de aspect de 16:9, adică 16 pixeli în lățime pentru fiecare 9 pixeli în înălțime.

Indiferent de rezoluția pe care o alegi, de obicei vei lucra pe o dimensiune de pânză mult mai mică, urmând să o mărești la rezoluția dorită la final.

Când scalezi arta pixelilor, utilizează numere întregi pentru a evita aspectul neplăcut. Este esențial să verifici calculele înainte de a începe crearea propriu-zisă.

De exemplu, pentru rezoluția standard de 1080p, poți lucra pe o pânză de 384 × 216, apoi să o mărești cu 500%.

Scalarea trebuie să fie ultimul pas. Evită să mărești dimensiunea pânzei și să continui să desenezi cu instrumentul creion de un pixel, deoarece acest lucru va duce la rapoarte de pixeli neuniforme.

Procesul de „Spriting”

După ce ai deschis pânza, urmează crearea efectivă a artei. Asemenea oricărei forme de artă, posibilitățile sunt infinite. Nu există o singură metodă corectă.

Pentru a-ți oferi un punct de pornire, iată un ghid pas cu pas despre cum să începi un proiect. Poți alege să-l urmezi întocmai, să sari peste anumiți pași, sau să adaugi proprii pași.

1. Începe cu o schiță preliminară

Utilizează instrumentul Creion pentru a începe sprite-ul, desenând într-un mod similar cu creionul pe hârtie. Nu te îngrijora dacă schița inițială nu este perfectă.

Eventualele imperfecțiuni vor fi corectate ulterior. În această fază inițială, scopul principal este de a transpune ideea și compoziția pe pânză.

2. Curățarea liniilor

Acum este momentul să îmbunătățești aspectul general al schiței. Curăță liniile brute și elimină pixelii nedoriți.

Pixelii singulari sau grupurile de pixeli care întrerup continuitatea unei linii sunt numiți „jaggies”. Scopul tău este să minimizezi apariția acestor „jaggies”.

De multe ori, problema constă în faptul că un segment de linie este prea lung sau prea scurt, creând o tranziție inegală. Pentru curbe netede, asigură-te că lungimea pixelilor este uniformă. Evită înconjurarea unui rând de pixeli cu alții mai mari.

Este imposibil să elimini complet „jaggies” (cu excepția cazului în care opera ta constă doar din forme simple), dar este important să încerci să îi reduci la minimum.

3. Introducerea culorilor

Utilizează instrumentul Găleată pentru a umple sprite-ul cu culoare.

De obicei, este recomandat să te limitezi la o paletă de culori. În trecut, dimensiunea sprite-ului determina numărul de culori disponibile. De exemplu, un sprite de 16×16 însemna că artistul avea la dispoziție 16 culori. Tehnologia a evoluat, iar această restricție nu mai este obligatorie.

Paletele ideale includ nuanțe care se completează reciproc, valori de saturație diferite și un amestec de lumină și întuneric. Dacă nu ai experiență în teoria culorilor, poate fi dificil să îți creezi propria paletă.

Pentru o selecție de palete predefinite, Lospec este o bază de date excelentă, plină de palete de culori gata de utilizare.

4. Adăugarea detaliilor, a luminilor și a umbrelor

Aceasta este partea cea mai captivantă a procesului, unde arta ta începe să prindă viață. După ce ai stabilit elementele de bază, adaugă mici detalii pentru a oferi artei tale bidimensionale iluzia formei.

Alege o sursă de lumină și umbrește zonele cele mai îndepărtate de aceasta, utilizând o culoare mai închisă. Luminează zonele care sunt direct expuse la lumină.

Poți alege să păstrezi contururile negre sau să le colorezi, în funcție de preferințele tale și de stilul artistic.

5. Salvarea creației tale

Este timpul să salvezi opera de artă. Scalează la dimensiunea dorită și alege un format de fișier. De obicei, salvează ca PNG dacă imaginea este statică. Pentru animații, folosește formatul GIF, ambele formate suportând zone mari de culoare solidă și transparență.

Evită formatul JPEG, cu excepția cazului în care știi ce faci. JPEG este un format cu pierderi, destinat fotografiilor și altor imagini cu gradiente netede.

Arta pixelilor: ușor de învățat, dificil de stăpânit

Arta pixelilor se deosebește de desenul digital datorită restricțiilor impuse de structura sa asemănătoare unei grile. Cu toate acestea, folosește aceleași principii, ceea ce face ca pictorii și alți artiști să o învețe rapid. Prin practică susținută, oricine poate excela în arta pixelilor.