Aspecte Esențiale
- Metagame-ul poate revitaliza jocurile, oferind noi tactici și actualizări frecvente.
- Un metagame dominant poate dezechilibra jocul, dezavantajând jucătorii care nu-l adoptă.
- Decizia de a urma sau nu metagame-ul depinde de preferințele și satisfacția personală în joc.
Dacă ai interacționat vreodată cu un joc online, e foarte probabil să fi auzit termenul „metagame” (adesea prescurtat ca „meta”). Metagame-ul poate influența semnificativ un joc, dar definirea exactă a acestuia poate fi dificilă. Să explorăm ce înseamnă un metagame și dacă ar trebui să-l iei în considerare.
OpenAI / MakeUseOf
Crearea unui joc multiplayer este o provocare. Ideal, acesta ar trebui să ofere numeroase opțiuni jucătorilor, permițându-le să-și dezvolte propriile stiluri de joc.
În același timp, dezvoltatorii trebuie să echilibreze fiecare stil, asigurând condiții egale și evitând avantaje intrinseci.
Teoretic, pare simplu; în practică, nu este așa. În timpul jocului, jucătorii vor descoperi anumite strategii sau tactici mai eficiente. Pentru a maximiza succesul, încep să-și adapteze abordarea de joc în jurul acestora.
Să luăm exemplul unui joc PvP (jucător contra jucător) cu clase ca războinic, vrăjitor și hoț. Dezvoltatorii ar dori ca toate clasele să fie echilibrate, dar dacă vrăjitorul este cel mai puternic și hoțul cel mai slab, majoritatea jucătorilor vor alege vrăjitorul.
Această schimbare comportamentală devine „metagame-ul” jocului, care se menține până când vrăjitorul este slăbit sau hoțul întărit pentru a echilibra situația.
Metagame-ul nu se limitează la jocurile cu clase inegale, ci poate apărea și în jocuri cu condiții egale. În șah, ambele părți au aceleași piese, dar există un metagame legat de cele mai bune deschideri și răspunsuri. Multe aplicații de șah îi învață pe jucători aceste strategii. Metagame-ul este prezent în diverse tipuri de jocuri, iar chiar și maeștrii de joc D&D trebuie să se ferească de metagaming-ul jucătorilor pentru a nu strica distracția în sesiunile lor de Dungeons & Dragons.
Poate te întrebi de unde provine termenul „meta”. Unii cred că „meta” este un acronim pentru „cea mai eficientă tactică disponibilă”, dar nu există dovezi în acest sens. Mai degrabă, termenul derivă din cuvântul „meta”, care se referă la ceva autoreferențial. Metagame-ul este un fel de joc în cadrul unui joc, în care strategiile sunt create înainte de începerea unei runde.
DC Studio/Shutterstock
Nu se poate spune că un metagame este strict bun sau rău. Totul depinde de evoluția sa și de modul în care dezvoltatorii îl gestionează.
Acesta este unul dintre aspectele fascinante ale metagame-ului. Jocul de bază poate evolua atât prin schimbări pozitive, cât și negative ale meta-ului. Să vedem cum un metagame poate ajuta sau dăuna unui joc.
Cum ajută Metagame-ul jocurile
Metagame-ul poate fi văzut ca o „aromă a lunii”. Acest lucru este valabil mai ales pentru jocurile care primesc actualizări constante, schimbând modul în care sunt jucate. Astfel, metagame-ul ajută la menținerea prospețimii și la introducerea de noi abordări.
De exemplu, jocul de cărți Magic the Gathering a început ca un joc fizic, dar are și o variantă digitală numită „Magic the Gathering Arena”, unul dintre cele mai bune jocuri gratuite pentru PC.
Un bun exemplu este Magic the Gathering, unde creatorul său, Richard Garfield, a introdus termenul „metajoc” în anii ’90 prin discuțiile despre designul jocurilor și strategiile „meta” folosite în sistemul de joc.
Magic the Gathering are formatul Standard, unde noi seturi de cărți sunt introduse la fiecare șase luni, iar cărțile devin ilegale pentru formatul Standard după doi ani de la lansare, dacă nu sunt retipărite. Acest lucru permite o „meta rotativă”, unde apar cărți noi și cele vechi nu mai sunt valide. Cărțile prea puternice sau enervante sunt interzise.
Rezultatul este un metagame care se schimbă la fiecare șase luni, prevenind plictiseala și oferind noi combinații și stiluri de joc. Deși au existat metagame-uri opresive în Magic the Gathering, acestea au fost interzise sau eliminate din formatul Standard. Este un exemplu excelent despre cum un joc poate elimina un metagame negativ, poate introduce unul bun și menține jucătorii fericiți și implicați.
Cum dăunează Metagame-ul jocurilor
Metagame-ul nu este întotdeauna benefic. Un metagame prea puternic poate dezechilibra jocul. În cazuri grave, jucătorii sunt dezavantajați dacă nu pot adopta metagame-ul dominant.
Ca exemplu, Hearthstone, un popular joc multiplayer mobil, a avut o perioadă când metagame-ul era dictat de o carte numită „Dr. Boom”, cu statistici și efect puternice. În Hearthstone, orice punte putea folosi Dr. Boom.
Cartea era atât de puternică, încât a devenit un „must-have” indiferent de arhetipul punții. Jucătorii știau dacă adversarul lor a reușit să joace Dr. Boom. Creatorii de punți trebuiau să se întrebe dacă puntea lor poate face față lui Dr. Boom, altfel era o punte ineficientă.
În cele din urmă, Dr. Boom a fost slăbit, iar metagame-ul s-a reechilibrat, dar cartea a rămas un exemplu de „metagame-warper” în ochii jucătorilor de Hearthstone.
Deoarece metagame-ul nu este strict bun sau rău, este important să știi dacă ar trebui să-l urmezi.
Să vedem de ce ai putea dori să urmărești, de ce ai putea dori să ignori metagame-ul și cum să faci asta selectiv.
Urmarea metagame-ului poate spori plăcerea jocului
Dacă metagame-ul este sănătos și îți place să joci cu el, nu e nimic rău în a-l urma. Până la urmă, metagame-ul a apărut pentru că oamenii au găsit cea mai bună modalitate de a obține succes în joc.
De fapt, poate îți place să urmărești metagame-ul și să găsești propria abordare unică, adaptată stilului tău de joc. Sau poate vei descoperi chiar o modalitate mai bună de a juca. Ambele pot oferi o mare satisfacție personală.
Poate te întrebi, cum poți „urmări” ceva abstract, o strategie deasupra regulilor și structurii jocului?
Dacă vrei să explorezi metagame-ul jocurilor care îți plac (sau vrei să afli mai multe despre el), forumurile de jocuri sunt un loc excelent de început. Verifică dacă jocul tău are un subreddit dedicat pe reddit.com sau pe alte platforme, cum ar fi forumurile de pe site-ul dezvoltatorului, Steam, etc. Blogurile de jocuri pot fi utile, dar nu vei găsi o comunitate la fel de dedicată analizei metagame-ului unui singur joc ca subreddit-ul dedicat.
Acolo vei găsi oameni care discută, dezbat și se plâng activ de metagame-ul unui joc anume. Vei avea mult material de lectură!
Dar uneori, urmarea metagame-ului strică distracția
Pe de altă parte, unora nu le place să urmeze metagame-ul. Ei preferă să joace cum doresc, chiar dacă nu este cea mai bună tactică.
Dacă un metagame ți se pare plictisitor și nu te distrezi deloc jucând conform lui, nu merită să-l urmezi.
Pentru a decide dacă ar trebui să urmezi metagame-ul într-un joc, începe prin a juca conform propriilor reguli. Dacă te distrezi, continuă așa. Dacă simți că ai putea să te distrezi mai mult, dar nu înțelegi un aspect cheie al jocului, citește puțin pe forumuri sau bloguri de gaming pentru a te familiariza.
Poți învăța suficient pentru a înțelege metagame-ul de bază fără a te simți copleșit sau poți dori să afli totul despre metagame-ul actual. O abordare treptată îți permite să te implici în metagame în măsura în care dorești.
Fie că e competitiv, fie cooperativ, multe jocuri au un metagame și este greu să-l eviți complet. Decizia de a-l urma sau nu depinde de ce anume vrei de la joc și cât de sănătos este metagame-ul.
Nu ar trebui să te simți niciodată vinovat dacă renunți la un joc când îți dai seama că metagame-ul te-a forțat într-un stil care nu-ți place!