Ce este Vendor Lock-in și cum să o evitați

Transferați aplicația în mediul cloud doar după o analiză aprofundată a clauzei de blocare a furnizorului de servicii cloud. Continuați lectura pentru a înțelege ce reprezintă această clauză și cum să o evitați.

Modelul de cloud computing se dezvoltă într-un ritm accelerat, fiind atractiv pentru companiile IT, cum ar fi dezvoltatorii de aplicații mobile, aplicații web și companiile Software as a Service. Acesta elimină necesitatea creării unei infrastructuri IT complexe în cadrul organizației.

În schimb, vă abonați la o infrastructură de dezvoltare a aplicațiilor în cloud oferită de un furnizor de servicii gestionate (MSP). Accentul dumneavoastră se mută pe dezvoltarea produsului și a pieței, și pe generarea de venituri. Problema apare atunci când furnizorul de servicii cloud curent nu mai corespunde aplicației, modelului de afaceri sau volumului de utilizatori.

În acest moment, ați putea dori să transferați bazele de date și aplicațiile într-un alt cloud. Însă, furnizorul actual ar putea utiliza tactica de blocare a furnizorului pentru a vă solicita sume suplimentare. Acest model de venituri din cloud computing poate deveni un coșmar. Nu vă îngrijorați, sfaturile următoare vă vor ajuta să evitați această situație.

Ce înseamnă blocarea furnizorului în cloud computing?

Blocarea furnizorului, după cum sugerează și denumirea, este situația în care nu puteți schimba furnizorul de servicii fără a plăti o taxă, datorită unei perioade contractuale de blocare. În plus, tranziția către un nou furnizor implică costuri suplimentare de configurare a serviciilor.

În afacerile obișnuite, cum ar fi achiziția de materii prime, această situație nu este o problemă majoră. Nu este nevoie de configurări speciale, trebuie doar să găsiți un alt furnizor cu prețuri convenabile, care poate asigura calitatea și cantitatea dorită.

În industria cloud computing, însă, blocarea furnizorului este o problemă serioasă. Când migrați software, site-uri web, aplicații mobile, analize de date, servere sau alte proiecte IT în cloud, utilizați infrastructura unui alt furnizor.

Acolo vă configurați aplicațiile, interfețele de programare a aplicațiilor (API-uri), bazele de date, aplicațiile de business intelligence (BI) și multe alte elemente complexe. În cazul în care doriți să transferați toate acestea către un alt furnizor de servicii cloud, este posibil ca furnizorul actual să nu fie de acord.

S-ar putea să vă ceară să plătiți o taxă de blocare a furnizorului, obligație legală datorită acordului semnat inițial. Aceasta este o strategie frecventă a furnizorilor de cloud în prezent.

Blocarea furnizorului este posibilă și în cazul dezvoltării, testării și lansării de aplicații în containere folosind Kubernetes.

De ce este important să fiți atenți?

Există două aspecte majore de care trebuie să țineți cont în legătură cu blocarea furnizorului. Primul este plata unei taxe substanțiale dacă doriți să renunțați la serviciile unui furnizor înainte de termenul stabilit, sumă care ar putea acoperi costurile operațiunilor cloud pe o perioadă de câțiva ani. A doua problemă este și mai complicată.

În cazul transferului către un nou furnizor de infrastructură cloud, va trebui să configurați totul de la zero, conform noilor sisteme virtualizate. Aceasta presupune o migrare complexă și dificilă.

Prin urmare, înainte de a semna orice contract pentru utilizarea serviciilor cloud, analizați cu atenție documentul, în special clauza de blocare a furnizorului.

Tipuri de blocare a furnizorilor

În domeniul cloud computing, există numeroase tipuri de blocare a furnizorului, în funcție de creativitatea furnizorului și de dorința sa de a maximiza profitul. Iată câteva tipuri comune de blocare a furnizorului:

#1. Blocarea furnizorului bazată pe preț

Unii furnizori de servicii cloud impun o taxă mare de implementare la început. După un timp, când doriți să schimbați furnizorul, considerați că taxa de implementare a fost o investiție pierdută.

Unii furnizori de cloud de calitate inferioară vă pot taxa lunar, în loc de a vă factura conform consumului real, cu scopul de a maximiza profiturile.

#2. Blocarea furnizorului care vă reține datele

Dacă pierdeți o plată, întârziați reînnoirea sau vă exprimați dorința de a schimba furnizorul, acesta vă poate bloca aplicațiile și bazele de date, refuzându-vă accesul la datele companiei. Pentru a primi datele înapoi, vi se poate solicita o taxă considerabilă.

#3. Blocarea furnizorului pentru funcții suplimentare

Dacă nu ați analizat bine opțiunile în urmă cu câțiva ani și doriți să adăugați funcții precum inteligență artificială (AI) și învățare automată (ML), furnizorul actual vă poate cere costuri suplimentare pentru aceste servicii.

#4. Blocarea furnizorului bazată pe cloud

Unii furnizori mai mici vă pot obliga să utilizați servicii native, care s-ar putea să nu fie compatibile cu AWS, Google Cloud sau Microsoft Azure. Dacă aveți nevoie de compatibilitate cu aceste platforme, veți întâmpina dificultăți.

#5. Blocarea furnizorului prin contracte digitale

Unii furnizori pot utiliza un link către o pagină web ca formă de contract. Aceștia pot modifica în secret pagina, schimbând termenii contractului fără știrea dumneavoastră.

#6. Reînnoirea ca blocare a furnizorului

Reînnoirea contractului este o formă periculoasă de blocare a furnizorului. După ce decideți să rămâneți cu furnizorul actual, acesta s-ar putea să nu fie dispus să negocieze prețul de reînnoire cu mult timp înainte de expirarea contractului.

Unii furnizori pot impune date diferite de reînnoire pentru servere, aplicații și baze de date, creând un ciclu vicios, în care nu aveți posibilitatea de a schimba furnizorii.

Motivele blocării furnizorului

Principalul motiv pentru blocarea furnizorului este asigurarea unei surse constante de venituri pentru furnizorii de servicii cloud. Majoritatea furnizorilor de servicii gestionate (MSP) nu vă facturează conform reclamei. Chiar dacă obțineți o reducere inițială, nu vă așteptați la același preț la reînnoire.

În general, prețul serviciilor crește la reînnoire, iar MSP-ul obține profituri din contul dvs. Acum, că ați dezvoltat și găzduit numeroase aplicații pe platforma MSP, aceasta vă poate pune într-o situație dificilă.

Dacă nu sunteți de acord cu prețurile crescute la reînnoire, riscați să pierdeți ani de muncă în dezvoltarea aplicațiilor și managementul bazelor de date.

Alte motive pentru blocarea furnizorului sunt:

  • Furnizorii mici și de calitate inferioară folosesc blocarea furnizorilor pentru a crea o bază mare de clienți, pe care o vând ulterior către companii mai mari, obținând astfel un profit rapid.
  • În calitate de client, nu ați analizat capacitățile furnizorului înainte de a vă înregistra.

Dezavantajele blocării furnizorului

Iată câteva probleme și dezavantaje generate de blocarea furnizorului:

#1. O barieră în calea adoptării cloud-ului

Deși domeniul cloud computing este în continuă creștere, multe startup-uri și IMM-uri au renunțat la cloud din cauza experiențelor negative cu clauzele de blocare a furnizorului. Multe companii preferă să rămână la infrastructura IT proprie, în loc să depindă de cloud.

#2. Probleme cu aplicațiile sau bazele de date

Dacă furnizorul de cloud nu poate oferi resurse și tehnologie conform ultimelor standarde din domeniu, aplicațiile și bazele de date nu vor funcționa optim.

#3. Lipsa stabilității costurilor cloud

Într-un contract de blocare a furnizorului, MSP-ul poate modifica prețurile, ofertele de produse, tarifele de transfer de date, upgrade-urile, implementarea AI/ML, serviciile BI, etc. Nu veți avea o certitudine în legătură cu sumele facturate lunar. Această situație poate afecta planificarea financiară a afacerii dumneavoastră.

Cum să evitați blocarea furnizorului

Iată câteva sfaturi pentru a evita blocarea furnizorului:

Abonați-vă la diverși furnizori de cloud

Dacă afacerea dvs. IT are nevoie de diferite active digitale, cum ar fi aplicații mobile, site-uri web, e-mailuri, servere ERP, servere de streaming, nu le găzduiți pe toate într-o singură soluție cloud. Utilizați furnizori de cloud diferiți, pentru a reduce dependența de un singur MSP.

Dezvoltați aplicații și baze de date portabile

Folosiți API-uri, configurații, SDK-uri și baze de date standard și compatibile, pentru a putea transfera cu ușurință aplicațiile și bazele de date dintr-un cloud în altul.

Analizați cu atenție contractele

Citiți cu atenție contractul sau apelați la un expert în dezvoltarea și gestionarea cloud, care poate înțelege termenii contractului. Dacă sunteți de acord cu documentul, solicitați un contract semnat fizic. Evitați contractele care permit furnizorului să modifice termenii de facturare și serviciile oricând dorește.

Obțineți un contract mai avantajos

În timpul negocierilor cu furnizorul de servicii cloud, discutați despre următoarele aspecte:

  • Prețurile de reînnoire
  • Politicile de reînnoire
  • Costurile pentru servicii suplimentare
  • Actualizările cloud în funcție de schimbările din industrie
  • Penalitățile în cazul imposibilității furnizării resurselor cloud la scalare
  • Posibilitatea de a ieși din contract fără penalități, dacă furnizorul nu vă poate satisface cerințele

Discutați despre costurile de transfer de date

Multe servicii cloud oferă transferuri de date gratuite între platforme, dar impun taxe premium pentru transferul datelor către alte platforme cloud. Majoritatea furnizorilor nu abordează acest subiect deschis, ascunzând informațiile în documentația complexă a contractului.

Dacă este posibil, negociați un preț fix pentru transferul de date pe o perioadă mai lungă. În cazul în care aveți planuri de extindere, furnizorii ar trebui să vă ofere soluții personalizate.

Realizați copii de rezervă intern

Nu vă bazați exclusiv pe furnizorii de cloud. Configurați un server de rezervă local, pentru a evita o situație dificilă.

Exemple de blocare a furnizorului

Iată câteva exemple de blocare a furnizorului în cloud computing:

#1. Oportunitate pierdută de a economisi

O mașină virtuală (VM) Google Cloud (c2-standard-4) în SUA costă aproximativ 0,25 USD pe oră pentru 4 nuclee și 8 GB de memorie. Un serviciu similar de la AWS (c6g.xlarge) costă aproximativ 0,20 USD pe oră. Dacă sunteți sub un contract de blocare a furnizorului cu Google Cloud, nu puteți beneficia de avantajele oferite de AWS.

#2. Furnizorul nu poate furniza servicii

Un incendiu la un centru de date OVHcloud a distrus numeroase site-uri web europene pe 10 martie 2021. Acest incident a afectat site-uri web și aplicații critice ale agențiilor guvernamentale, băncilor, instituțiilor de știri și magazinelor online. Dacă aveți o clauză de blocare a furnizorului și nu aveți o copie de rezervă, vă veți confrunta cu probleme serioase.

#3. Taxe de transfer de date

Majoritatea furnizorilor de cloud percep taxe mari pentru transferul de date către o platformă terță sau către serverele proprii. Un document intern AWS din 2019, analizat de The Information, arată că AWS a facturat clienții săi următoarele sume pentru transferul de date:

Apple: 50 milioane de dolari
Pinterest: aproximativ 30 milioane de dolari
Netflix: 20 milioane de dolari

Concluzie

Acest articol a oferit o analiză detaliată a conceptului de blocare a furnizorului în industria cloud computing. Furnizorii de servicii gestionate (MSP) încurajează blocarea furnizorilor pentru a asigura un flux constant de venituri. Indiferent dacă platforma este utilă sau nu, veți fi obligat să plătiți sume mari.

Dacă aveți un buget mare, puteți să vă permiteți modelul de blocare a furnizorului. Dacă sunteți o companie IT în creștere, care trebuie să gestioneze eficient investițiile, evitați această situație.

Folosiți sfaturile de mai sus pentru a crea o abordare strategică a abonamentelor cloud computing. Mențineți un echilibru între instanțele de cloud computing publice și private. Și cel mai important, nu găzduiți toate aplicațiile și bazele de date sub un singur furnizor.

Aici puteți găsi mai multe detalii despre provocările și riscurile din cloud computing.