O mare parte a fotografiei vine cu modalități creative de a depăși limitele legilor fizicii. Una dintre aceste tehnici este focus stacking.
Chiar și lentilele cu unghi larg cu deschideri înguste — o combinație care vă oferă cea mai mare adâncime posibilă de câmp — nu pot avea atât prim-planul extrem, cât și fundalul extrem în focalizare clară. Poți să te apropii, dar dacă, să zicem, există o coajă rece chiar în fața ta și altceva de interes în depărtare, unul sau ambele vor fi puțin neclare. Uită-te doar la această fotografie.
Deși nu este rău, carcasa este mai puțin ascuțită decât mi-aș dori, în timp ce castelul de pe insulă este focalizat, sau cât de mult este posibil cu configurația mea.
Iată o fotografie în care m-am concentrat în schimb asupra cochiliei.
Deși arată la fel la rezoluția web atunci când măriți fișierul de înaltă rezoluție, puteți vedea că carcasa este focalizată mai clar – uitați-vă la inelele din jurul carcasei, precum și la pietricelele mici din apropiere pentru a o vedea – în timp ce castelul pe insulă nu este.
Aici intervine stivuirea focalizării. Este o tehnică care combină mai multe cadre într-o singură imagine compozită care are o adâncime de câmp imposibil de obținut în viața reală. Aici, am stivuit cele două fotografii de mai sus.
Priviți mai de aproape și atât scoica cât și castelul sunt ascuțite.
Destul de grozav, nu? Să ne uităm la cum să o facem. Voi face o demonstrație folosind Photoshop, dar ar trebui să puteți replica această tehnică în majoritatea editorilor de imagini bune.
Cuprins
Când să utilizați Focus Stacking
Stivuirea focalizării este utilă oricând doriți o adâncime de câmp în imaginile dvs. pe care nu o puteți obține optic. Principalele două momente când se întâmplă acest lucru sunt atunci când fotografiați peisaje cu ceva care se întâmplă atât în prim-plan, cât și în fundal, ca în exemplul de mai sus, sau când faceți fotografie macro. În restul timpului, nu va trebui să utilizați stivuirea focalizării, deoarece obiectivele și camera vă vor oferi suficientă adâncime de câmp.
Fotografiere pentru Focus Stacking
Stivuirea focalizării începe cu camera. Găsiți lucrurile greșit aici și nicio cantitate de lucru Photoshop nu vă va salva fotografia.
Începeți prin a lucra prin procesul normal, apelând la setările corecte de expunere. La un moment dat, îți vei da seama că pentru a focaliza totul va trebui să folosești focus stacking.
Odată ce v-ați stabilit cu privire la compoziția finală, blocați camera pe un trepied stabil și treceți la expunerea manuală. Vrei să existe cât mai puține variații între cele două fotografii.
Apoi, comutați obiectivul în modul de focalizare manuală. Aceasta este una dintre acele situații în care veți obține cele mai bune rezultate făcând lucrurile manual. Porniți ecranul de vizualizare live și măriți la maximum (în mod normal este de 10x) în prim-plan. Răsuciți inelul de focalizare până când arată cât mai clar posibil și apoi faceți prima fotografie.
Apoi, utilizați ecranul de vizualizare live pentru a mări orice se află în fundal. Din nou, reglați focalizarea până când este clară și faceți fotografia.
În mod normal, două cadre sunt suficiente, dar dacă lucrați cu deschideri mai largi sau doar doriți să fiți sigur, puteți lua un al treilea cadru și focalizați undeva la mijloc.
Focalizează stivuirea imaginilor în postare
Dacă stivuiți multă focalizare sau doriți să amestecați o duzină de cadre pentru a obține fotografii macro perfecte, ar trebui să verificați software dedicat de stivuire a focalizării precum Helicon. Este conceput pentru a funcționa în situații extreme. Pe de altă parte, dacă doriți să extindeți adâncimea de câmp în fotografiile dvs. de peisaj, atunci probabil că veți fi bine cu orice editor de imagini pe care îl utilizați deja. O să-l arăt cu Photoshop. Pentru a continua, va trebui să fii familiarizat cu modul în care funcționează măștile de strat. Dacă nu, consultați ghidul nostru complet pentru straturi și măști de straturi înainte de a continua.
Deschideți toate cadrele pe care doriți să le amestecați într-un singur document. Pentru a face asta în Photoshop, accesați Fișier > Scripturi > Încărcare fișiere în stivă. Faceți clic pe „Răsfoiți” și selectați fișierele. Bifați caseta de selectare „Încercare de aliniere automată a imaginilor sursă” – care va rezolva orice oscilare mică a trepiedului – și apoi faceți clic pe „OK”.
Deoarece diferențele dintre cele două imagini sunt probabil destul de subtile, vă recomand să măriți până la 100% și apoi să redenumiți straturile pentru a vă ușura să vă amintiți care dintre ele este focalizat. Îmi place să pun stratul în care obiectele de fundal sunt focalizate deasupra, dar nu face prea multă diferență.
Selectați stratul superior și accesați Strat > Mască de strat > Dezvăluie tot.
Selectați instrumentul Perie (comanda rapidă de la tastatură este B) și asigurați-vă că aveți o perie frumoasă, mare și moale.
Selectați masca și începeți să pictați cu negru peste zonele cadrului care sunt ușor defocalizate. Am dezactivat stratul de jos pentru a vă face o idee despre locul unde mă masc.
Măriți, schimbați înainte și înapoi între straturi și mascați lucrurile astfel încât totul să treacă frumos între cele două cadre. Dacă aveți nevoie, puteți utiliza instrumente de selecție mai avansate.
Odată ce ați terminat, ar fi trebuit să amestecați perfect cele două cadre într-o singură imagine cu o adâncime de câmp extinsă.
Focalizarea stivuirii probabil nu este ceva pe care va trebui să-l folosiți foarte mult, dar este o tehnică la îndemână de știut. Doar asigurați-vă că puneți lucrurile corect la locație.