Jocurile tip serviciu live nu s-au numărat niciodată printre preferatele mele. Inițial, par atrăgătoare, cu actualizări constante și, în general, un model de joc gratuit. Totuși, sunt pe deplin conștient de faptul că aceste jocuri ca serviciu (GaaS) îmi prețuiesc timpul în mărunțiș, nu în distracția pe care o oferă. Așadar, de ce nu mă atrag, în general, jocurile de tip live service? Haideți să explorăm acest subiect în detaliu.
1. Monetizarea a Depășit Orice Limită
Brady Meyers/www
Microtranzacțiile agresive și abuzive din jocurile live service, precum și din întreaga industrie, au devenit un factor esențial în alegerea jocurilor. Este unul dintre cele mai importante criterii de selecție pentru mine. Chiar dacă îmi place foarte mult Helldivers 2 și am urmărit sezoanele din Diablo 4, modelul de monetizare îmi diminuează semnificativ entuziasmul de a continua să joc. Mă simt de parcă nu beneficiez de o experiență completă.
Sunt prezente battle pass-uri, abonamente de sezon și elemente pay-to-win. Microtranzacțiile cosmetice nu mai sunt acceptabile, iar eu oricum eram sceptic în privința lor. Această goană continuă după bani a condus la lansarea unor jocuri slab realizate. Fallout 76 a avut un debut dificil, Babylon’s Fall a fost închis, iar Concord a fost anulat (deocamdată nu se știe dacă va reveni în format free-to-play), și acestea sunt doar câteva exemple.
Mai rău, modelul de monetizare este adânc înrădăcinat în jocurile populare printre copii, precum Fortnite și Roblox. Eu joc Roblox cu copiii mei și sunt mereu surprins de natura manipulatoare a platformei. Practic, nu poți juca fără să fii asaltat de reclame pop-up pentru microtranzacții sau, și asta e preferata mea, pentru achiziționarea unui game pass care dezactivează aceste reclame.
Nu mă înțelege greșit, nu e nimic rău în a dori să susții un joc pe care îl apreciezi, dar monetizarea a depășit de mult limitele acceptabile.
2. Lipsa de Respect pentru Timpul Meu
Brady Meyers/www
Niciodată nu am fost un fan al unui sistem în continuă schimbare. Totuși, am o afinitate pentru jocurile MMO; aș juca cu plăcere din nou druida mea ferală în World of Warcraft Classic sau mi-aș termina călătoria în FFXIV. Însă, FOMO (frica de a pierde oportunități) este constant folosită ca o armă, iar pentru mine, este o strategie care își pierde rapid eficacitatea.
Simt că altcineva încearcă să-mi programeze timpul de joc. De ce noul conținut ar trebui să fie accesibil doar celor mai dedicați? Prefer să abordez un joc în ritmul meu, de la început până la final. O experiență completă este mult mai valoroasă pentru mine decât acest ciclu fragmentat care nu a fost niciodată satisfăcător.
Unele jocuri de tip live service reușesc să depășească acest important criteriu de selecție datorită gameplay-ului lor captivant. Mecanica de mișcare din Black Ops 6 m-a convins să mă abonez din nou la Game Pass, și m-am distrat foarte bine. Mă poate ține captivat o lună sau două, dar apoi problemele jocurilor de tip serviciu live mă vor epuiza și voi renunța complet.
Există un aspect al unui joc în continuă evoluție pe care îl apreciez: narațiunea. Îmi plac momentele culminante și suspansul. Am avut parte de astfel de momente, la fel cum sunt sigur că ai avut și tu. Cred că este o experiență comună, unică, pe care jocurile multiplayer live o oferă mai des decât cele single-player.
3. Jocurile Live Service sunt Împotriva Conservării
Când serverele se închid — căci, în cele din urmă, nu pot funcționa la nesfârșit — nu există nicio garanție că va fi lansat un patch care să permită continuarea jocului mult după ce studioul își închide porțile. Nu mă pot întoarce la perioada de început a League of Legends când sezoanele nu erau o preocupare, în perioada în care am început să joc.
Se întâmplă și invers. Modul în care arată un joc live service la început și cum arată la final pot fi lucruri complet diferite, cum este cazul lui Destiny 2. Discurile nu conțin acele fișiere, așa că rămâi cu o versiune incompletă.
Toate aceste elemente ar trebui conservate. Ar trebui să fim ca Frăția Oțelului, dar fără fanatism, și să conservăm mediile digitale cât mai mult posibil.
Conexiunea peer-to-peer este un început, dar a avea instrumentele necesare pentru a rula propriul meu server, după ce jocul a murit, ar trebui să fie o opțiune implicită. Altfel, fanii unui joc defunct sunt lăsați cu soluții îndoielnice, care pot duce doar la troieni ce infectează computerul.
Am încercat cu adevărat să ofer jocurilor live service o șansă, dar mă bucur că nu m-au captivat. Sunt mulțumit să-mi reduc lista de jocuri nefinalizate, să conserv ce am acum și să observ cum valul de jocuri de tip serviciu live trece pe lângă mine. Nu mă veți găsi regretând dispariția lor ca gen.