Dacă ați navigat pe internet în deceniul anilor ’90, este foarte probabil să vă amintiți de GeoCities. Acest serviciu web de găzduire, foarte popular la vremea sa, a funcționat în Statele Unite între anii 1994 și 2009 și până în 2019 în Japonia. În perioada sa de glorie, a fost gazda a zeci de milioane de pagini web personale.
Ce a reprezentat GeoCities?
La mijlocul anilor 1990, World Wide Web, așa cum era denumit atunci, era un tărâm necunoscut. Persoanele obișnuite aveau posibilitatea să publice orice fel de informații – oricât de specifice ar fi fost – pentru a fi accesate la nivel global.
Totuși, la acea vreme, era nevoie de servere destul de puternice pentru a susține un software server web. De asemenea, aceste servere necesitau conexiuni de rețea rapide și costisitoare, ceea ce făcea ca găzduirea unui site web să fie scumpă. Un utilizator ar fi putut plăti o sumă lunară, de exemplu 10 dolari, pentru a închiria câțiva megaocteți pe un server web aflat la distanță, sau ar fi putut beneficia de spațiu web odată cu abonamentul la un furnizor de servicii internet (ISP).
Publicarea pe web era un proces simplist în acea perioadă. Pentru a publica un site, de obicei trebuia să editați un fișier HTML într-un editor de text, apoi să îl încărcați, alături de câteva imagini, pe serverul web prin intermediul unui client FTP și cu multă răbdare.
În 1995, GeoCities a propus o alternativă la găzduirea contra cost. Aceștia ofereau un spațiu web gratuit, limitat ca dimensiune (aproximativ 2 megaocteți inițial), și apoi percepeau o taxă lunară pentru spațiu suplimentar de stocare.
În jurul anului 1997, GeoCities a început să compenseze costurile solicitând clienților să afișeze reclame pe paginile pe care le găzduiau. Împreună cu Tripod, GeoCities a reprezentat un pas important în democratizarea internetului, permițând oricui avea o conexiune la internet să publice cu ușurință informații online.
O comunitate socială pe internet
Întrucât site-urile GeoCities erau create de oameni din toate mediile sociale, fiecare pagină avea o particularitate distinctă, reflectând personalitatea autorului. În acest fel, a anticipat atracția ulterioară a site-urilor de socializare, cum ar fi MySpace și Facebook.
În timp ce își personalizau site-urile, utilizatorii GeoCities își înfrumusețau paginile cu bannere care promovau cauze personale, reclame pentru software-urile preferate (cum ar fi browserul web Netscape), GIF-uri animate cu tematică de sărbători, imagini din emisiunile TV preferate și multe altele.
Încă de la început, site-urile web de pe GeoCities erau organizate în „cartiere” virtuale care reflectau o anumită temă, cum ar fi „Hollywood” pentru divertisment, „Area51” pentru science fiction și „SiliconValley” pentru computere.
Cartierul apărea în adresa URL a site-ului, care includea și o adresă numerică unică, de exemplu:
http://www.geocities.com/siliconvalley/7070
La sfârșitul anilor 1990, popularitatea GeoCities a explodat, devenind al treilea cel mai vizitat site de pe web. De-a lungul timpului, numărul cartierelor din GeoCities s-a extins considerabil. La începutul anilor 2000, GeoCities găzduia pagini web despre aproape orice subiect imaginabil.
Se puteau găsi site-uri despre brigăzile locale de pompieri, aeronave militare, albume foto din vacanțe, creații artistice din școala elementară, genealogie, răpiri de extratereștri, ceramică și multe altele.
O mică galerie de pagini web arhivate GeoCities
Am selectat câteva site-uri web de epocă de pe GeoCities pentru a le prezenta, care au fost arhivate pentru posteritate de către oocities.org. Capturile de ecran au fost făcute într-un browser web modern, așadar este posibil să nu arate exact ca în perioada lor de glorie.
Cu toate acestea, veți putea să vă faceți o idee despre cum arătau machetele și elementele grafice clasice de pe web de la sfârșitul anilor ’90 până la începutul anilor 2000.
Să pornim într-o călătorie prin timp:
Site-ul web al lui Ray Packard Bell: Cândva, la mijlocul spre sfârșitul anilor ’90, un utilizator pe nume Ray a creat un site web de suport neoficial pentru computerele Packard Bell, o marcă populară de PC-uri pentru consumatori la vremea aceea. Site-ul include informații detaliate despre diverse modele de computere Packard Bell. Până la jumătatea anului 2000, Ray îl actualiza rar, dar a adăugat un mesaj despre fiica sa nou-născută în partea de sus a paginii.
Super Pagina de start a fanilor Mario: Acest site dedicat fanilor Super Mario a fost creat de Mario Alberto. Ultima actualizare a fost făcută în jurul anului 2001, dar conține multe informații despre diferitele jocuri și desene animate Mario. Există chiar și o pagină dedicată creatorului Mario, Shigeru Miyamoto.
Pagina web Geezer-Computer Geek a lui Tom Premo: Povestea din spatele acestui site entuziast este că Roy T. (Tom) Premo, Jr., era un pasionat de computere, dar abia după ce i-a întâlnit pe președintele Bill Clinton și pe vicepreședintele Al Gore, pasiunea sa a explodat. Apoi, într-un mod magic, a devenit un entuziast al calculatoarelor și a creat un site web glorios, în stilul anilor ’90, plin de GIF-uri animate care se rotesc.
Dr. Quinn, Fantezii ale fanilor despre medicină: Site-ul fanilor lui S. L. Snyder pentru serialul TV din anii ’90 conține zeci de povestiri romantice, precum și câteva povești de viață care prezintă personaje din serial. Ultima actualizare a fost în 2005, dar având în vedere numărul de povestiri, probabil a fost în lucru o perioadă lungă de timp.
Site-ul rachetelor cu apă: Acest site neobișnuit creat de Yoram Retter prezintă planuri de a construi propriile rachete cu apă, imagini cu rachete cu apă în acțiune și chiar câteva lansări animate de rachete cu apă, create pe calculator. Este un bun exemplu despre cum o pasiune personală, oricât de obscură, putea găsi un loc pe GeoCities.
Sfârșitul GeoCities
În 1999, gigantul internetului de atunci, Yahoo a achiziționat GeoCities pentru 3,5 miliarde de dolari. Apoi, serviciul GeoCities a început să-și schimbe structura, deși multe dintre paginile sale vechi au rămas intacte. GeoCities a rămas destul de popular printre utilizatorii noi de internet de la începutul anilor 2000.
Cu toate acestea, popularitatea sa a început să scadă, deoarece găzduirea web a devenit mai accesibilă și a fost inclusă mai des în pachetele furnizorilor de servicii internet sau în conturile Mac.com. Dezvoltarea site-urilor de socializare, precum MySpace, a contribuit, de asemenea, la declinul său.
În 2009, Yahoo a anunțat închiderea GeoCities, provocând un protest printre conservatorii digitali în legătură cu pierderea masivă de istorie culturală pe care o reprezenta acest lucru. O echipă de arhivare formată din voluntari a început să salveze cât mai multe pagini GeoCities posibil înainte ca Yahoo să închidă serviciul.
Aceștia au arhivat aproximativ 100.000 de site-uri, iar majoritatea pot fi vizualizate astăzi pe site-uri oglindă, cum ar fi oocities.org.
Cum să vizualizați GeoCities astăzi
În ciuda site-urilor web care s-au pierdut la închiderea GeoCities de către Yahoo, arhiva oocities reprezintă o capsulă istorică neprețuită de la sfârșitul anilor ’90 până la începutul anilor 2000 și suntem norocoși că o avem. Este evident că GeoCities a oferit o platformă esențială pentru exprimarea personală – iar acest lucru este atemporal.