Învățați din cele mai bune campanii de marketing viral pentru a vă crește gradul de cunoaștere a mărcii

Îți dorești ca mii de persoane să vizualizeze materialele de marketing ale brandului tău într-un timp scurt, fără investiții majore? Explorează posibilitățile oferite de campaniile de marketing viral!

Marketingul viral este un rezultat valoros al studiilor de marketing efectuate de-a lungul anilor. În această abordare, nu te bazezi exclusiv pe echipa de marketing pentru a crește notorietatea brandului sau a produsului. În schimb, încurajezi pe oricine, nu neapărat publicul țintă, să promoveze afacerea ta.

Te întrebi de ce ar promova publicul brandul tău gratuit? Citește articolul până la final pentru a afla răspunsul și cum acest lucru poate îmbunătăți planurile tale de marketing online.

Ce este marketingul viral?

Marketingul viral este o tehnică prin care un brand, un produs, un serviciu sau o personalitate publică se bazează pe promovarea prin viu grai. Spre deosebire de marketingul tradițional, unde plătești spații media pentru a difuza materiale precum videoclipuri, imagini sau mesaje de brand, marketingul viral presupune publicarea de conținut unic, creativ, plin de umor, divertisment, satiră sau elemente sociale.

Principalele platforme folosite în marketingul viral sunt rețelele sociale, YouTube, e-mailurile de marketing, Google Ads și chiar reclamele TV. Publicul tău țintă, împreună cu utilizatorii obișnuiți de internet, vor descoperi acest conținut pe diverse canale media. Apoi, vor distribui materialul către familie, prieteni, colegi și cunoscuți. Această distribuire continuă va face ca, în cele din urmă, milioane de utilizatori să intre în contact cu mesajul tău de marketing.

Această răspândire rapidă a conținutului este cunoscută ca fenomen viral sau „a deveni viral”. Când materialul tău de marketing devine viral, atunci campania ta de marketing se poate considera una de succes.

De exemplu, Duolingo avea inițial doar 50.000 de urmăritori pe TikTok. Prin campanii de marketing viral, a reușit să crească acest număr la 2,9 milioane de urmăritori, conform unui raport IBL News. Duolingo a creat o serie de videoclipuri amuzante pe TikTok, în care mascota sa, o bufniță verde, arată o obsesie amuzantă pentru cântăreața Dua Lipa. Un astfel de videoclip a strâns 196.800 de aprecieri, 2.907 comentarii și 2.143 de distribuiri.

De ce este important marketingul viral?

Marketingul viral este important pentru companii, deoarece generează un număr impresionant de clickuri, vizualizări, distribuiri, redirecționări, aprecieri și multe altele pentru conținutul sau reclamele de marketing ale brandului tău.

În timp ce campaniile PPC (pay-per-click) necesită investiții considerabile pentru a obține câteva sute de clickuri, campaniile de marketing viral pot genera mii, chiar milioane de vizualizări, gratuit. Desigur, acest lucru necesită creativitate, idei inovatoare, adaptabilitate la tendințe și multe încercări, dar rezultatul final va diminua stresul echipei de marketing. Este extrem de motivant să vezi că nu doar publicul țintă, ci și utilizatori neconectați cu marca ta, vizualizează conținutul, îl apreciază și îl redistribuie mai departe.

O campanie de marketing viral reușită este mai mult decât o simplă promovare a brandului. Aceasta creează o rețea de conținut, unde milioane de utilizatori online discută despre creativitatea și ideile tale.

Beneficiile marketingului viral

Asigură rezultate remarcabile

Transformarea conținutului de marketing sau a mesajelor într-o senzație virală poate dura ceva timp. Dar, când echipa ta reușește, brandul tău devine un subiect de discuție printre utilizatorii rețelelor sociale, bloggeri, creatori de meme și alții.

Rezultatele sunt garantate: un flux mare de potențiali clienți, conversii organice, mii de abonați la newsletter și multe altele.

Cost extrem de scăzut

Ai nevoie doar de o idee bună și un conținut bine realizat. Un videoclip este, de obicei, cea mai bună opțiune. Publicul va face restul. Nu este nevoie să investești bani pentru a încuraja utilizatorii de internet să vizioneze conținutul. Postează-l pe platformele sociale, YouTube, TikTok, Instagram, Facebook și oriunde este relevant.

Accesul său este dincolo de Internet

Campaniile de marketing viral sunt atât de eficiente încât ajung și la persoanele care nu au acces la internet. Publicul percepe un astfel de conținut ca pe o formă de divertisment.

Oamenii vor imprima copii ale materialului dacă este un slogan, o meme sau o operă de artă. Unii merg chiar mai departe, folosind sisteme de difuzare video pentru a prezenta conținutul unui public larg.

Oferă rezultate într-o perioadă scurtă

Marketingul viral este singura tehnică care poate aduce rezultate rapide și remarcabile, dacă ai idei bune pentru conținut. Dacă brandul tău se confruntă cu dificultăți, o campanie de marketing viral merită încercată.

Generează tone de clienți potențiali

O mare parte a publicului care contribuie la transformarea conținutului tău într-o senzație virală va vizita site-ul tău web. Vor analiza și alte materiale pe care le-ai publicat sau produsele și serviciile oferite. Astfel, vei avea un număr semnificativ de clienți potențiali pe tot parcursul anului.

Creează o percepție non-invazivă

Într-o campanie virală, conținutul este cel mai important, nu brandul tău. Brandul este subtil prezentat, poate doar logo-ul sau numele apare în câteva secvențe. De asemenea, nu forțezi utilizatorul să consume conținutul. Oamenii o fac pentru divertisment, amuzament sau pentru a susține o cauză socială. Astfel, brandul creează o imagine non-invazivă, ceea ce este foarte apreciat de clienți.

Convertește automat clienții potențiali în clienți

Unii utilizatori entuziaști vor cumpăra produsele sau serviciile tale în avans. Această acțiune le oferă un sentiment de apartenență la tendință sau la o cauză socială.

Mai multe date pentru analiza pieței

Când un anunț digital sau un videoclip de pe YouTube devine viral, vei obține un volum enorm de date despre consumatori. Echipa ta de analiză a datelor poate utiliza tehnici avansate pentru a descoperi noi modele. În final, vei identifica noi segmente de clienți, noi oportunități pentru produsele/serviciile tale și așa mai departe.

Mărește credibilitatea mărcii tale

Poți prezenta aceste interacțiuni cu brandul ca dovadă de credibilitate investitorilor și acționarilor. Este un moment de mândrie când poți spune că brandul pe care l-ai lansat a devenit viral și valorează miliarde.

Stabilește relații de afaceri pe termen lung

O parte dintre clienți vor rămâne conectați cu afacerea ta mulți ani de acum înainte, chiar și după ce fenomenul viral dispare.

Exemple de marketing viral

Zoom

În martie 2020, compania de software pentru conferințe virtuale Zoom a creat o competiție virală amuzantă. În acea perioadă, forța de muncă globală lucra de acasă din cauza restricțiilor impuse de COVID-19.

Competiția le-a cerut participanților să posteze imagini sau videoclipuri folosind fundaluri virtuale Zoom pe pagina de social media a campaniei.

Mulți utilizatori noi s-au înscris în primele zile de la lansarea campaniei doar pentru a participa la competiție.

Apple

Apple a lansat campania „Shot on iPhone” pentru a promova smartphone-ul iPhone X. Dispozitivul avea caracteristici remarcabile ale camerei, pe care puține alte dispozitive le ofereau la momentul lansării.

Proprietarii mândri de iPhone X au început să posteze fotografii creative, portrete și selfie-uri pe platforma socială a campaniei. Campania a devenit rapid virală și a crescut semnificativ vânzările dispozitivului.

Acest brand global a anunțat și câștigătorii concursului pe portalul său Newsroom.

Dropbox

Programul de recomandare a clienților Dropbox recompensa atât cel care recomanda, cât și cel recomandat cu 500 MB până la 1 GB spațiu suplimentar de stocare în cloud. Înainte de acest program, marca avea doar 100.000 de utilizatori înregistrați (din 2008). Dar, în urma campaniei de marketing viral, în doar 15 luni, Dropbox a ajuns la 4 milioane de utilizatori înregistrați.

Spotify

Spotify a desfășurat o campanie de marketing rapidă în colaborare cu Facebook pentru a-și extinde baza de clienți, dar și pentru a aduce noi utilizatori și pe Facebook.

În acest sistem de marketing viral, Spotify a permis utilizatorilor să publice liste de redare cu melodiile preferate pe profilul lor de Facebook. Apoi, prietenii și urmăritorii acestor utilizatori puteau asculta acele melodii gratuit, cu un singur click.

Acest program a devenit atât de popular încât Facebook și Spotify au extins această integrare în 175 de țări începând cu 17.06.2021.

Twitter

Principala platformă de microblogging a fost lansată comercial la o conferință South by South West (SXSW) în 2006. Twitter a amplasat ecrane uriașe în jurul zonei conferinței. Participanții cu cont Twitter au umplut aceste ecrane cu microbloguri despre conferința SXSW.

Această strategie de marketing a devenit virală. Înainte de acest eveniment, Twitter avea în jur de 20.000 de tweet-uri pe zi. După acest eveniment, numărul de tweet-uri s-a triplat, ajungând la 60.000 pe zi, conform unui raport al Harvard Business School.

Strategii de marketing viral

#1. Crește-ți activele online

Dacă o campanie de marketing viral reușește, trebuie să fii pregătit să gestionezi un trafic masiv pe site, un număr mare de abonați la newsletter și o mulțime de clienți potențiali. Mai mult, vei atrage clienți și din piețe noi. De aceea, actualizează-ți site-ul și aplicația pentru a face față acestui volum suplimentar de cereri.

#2. Publicul țintă trebuie să se identifice cu brandul tău

Trebuie să creezi conținut viral care să fie relevant pentru publicul tău țintă. Aceste grupuri inițiale vor distribui conținutul către utilizatori, atât apropiați, cât și neconectați cu brandul, pe scară largă. Dacă nu ai un public țintă inițial, este posibil ca materialul să nu obțină interacțiunea și distribuirea necesare pentru a deveni viral.

#3. Transmite un mesaj de marketing clar

Asigură-te că limbajul folosit este adecvat pentru toate categoriile de public. Folosește limba locală dacă ești o afacere mică. Organizațiile medii și mari pot folosi engleza, franceza, spaniola, germana și așa mai departe.

#4. Păstrează prezența brandului la minim

Reține că scopul tău este să atragi atenția și să încurajezi utilizatorii să acționeze. Prin urmare, prezintă brandul subtil. În caz contrar, materialele ar putea părea mai mult reclame decât divertisment.

#5. Publică conținut pe platformele potrivite

Distribuie materialul prin diverse canale, astfel încât niciun membru al publicului tău țintă să nu-l rateze. Aceste grupuri reprezintă traficul tău obișnuit și vor juca un rol important în transformarea conținutului în viral.

#6. Concentrează-te pe emoția publicului

Cercetează emoțiile publicului tău țintă. Apoi, adresează-te emoțiilor acestora prin conținutul creat, deoarece aceste tipuri de videoclipuri și imagini devin virale cu ușurință.

Cum funcționează marketingul viral?

Principalul factor de succes al campaniilor de marketing viral este promovarea prin viu grai. Trebuie să existe un număr mare de utilizatori dispuși să accepte conținutul și să-l consume cu plăcere. Iată cum evoluează o campanie standard:

  • Echipa de conținut, marketing și produs își pune la lucru creativitatea pentru a găsi o idee de conținut, de preferință un videoclip scurt.
  • Poate fi vorba și despre chestionare, provocări etc., dar legate de brandul tău.
  • Creează conținutul și testează-l intern pentru a te asigura că nu va crea controverse în comunitatea online.
  • Publică videoclipul sau alt tip de conținut pe platformele sociale, forumuri, site-uri de partajare video, portaluri de știri, agregatoare de comunicate de presă, aplicații de mesagerie și multe altele.
  • Să presupunem că conținutul devine viral.
  • În acest caz, unii utilizatori îl vor accesa de pe site-urile gazdă principale.
  • Acești utilizatori vor partaja conținutul cu mai multe persoane.
  • Are loc o reacție în lanț de distribuire a conținutului.
  • În câteva ore, vei vedea milioane de vizualizări, aprecieri, distribuiri etc.

Marketing viral: idei bonus

Încearcă să rezolvi o problemă

Când dezvolți idei de conținut pentru marketingul viral, încearcă să răspunzi la întrebările pe care le au utilizatorii. Răspunsul sau soluția la problemă trebuie să fie informativă, educativă, amuzantă și ușor de înțeles de către toate categoriile de public.

Folosește controversele cu moderație

Multe echipe de marketing folosesc controversele cu succes. Dar, uneori, această tactică se poate întoarce împotriva ta. Deci, limitează utilizarea subiectelor controversate.

Evită știrile false

Publicarea de știri false pentru a deveni viral este ieftină și lipsită de etică. Această tactică poate face mai mult rău decât bine.

Cercetează tendințele și valorifică-le

Analizează platformele sociale pentru a identifica subiecte, imagini, videoclipuri și articole populare. Apoi, folosește-ți creativitatea pentru a dezvolta ceva unic, care să atragă publicul.

Încearcă să te adresezi unui public nișat

Poți viza și un anumit grup de public pentru prima campanie de marketing viral. Dacă ai produse SaaS, creează conținut amuzant despre dezvoltarea de software, depanare etc. Astfel, vei interacționa cu siguranță cu întreaga comunitate de dezvoltatori.

Evită subiectele sociale serioase

De la Pepsi Ad Live for Now Moments Anthem

În timpul mișcării sociale Black Lives Matter, Pepsi a lansat reclama „Join the Conversation”. Deși reclama a încercat să promoveze înțelegerea și unitatea, a fost interpretată într-un mod necorespunzător. Drept urmare, Pepsi a trebuit să retragă reclama.

Prin urmare, evită subiectele serioase și foarte emoționale care nu pot fi transformate în divertisment sau amuzament.

Încheiere

Acum știi ce sunt campaniile de marketing viral și cum funcționează. Ai descoperit, de asemenea, câteva strategii și cele mai bune sfaturi pentru următorul tău proiect de marketing viral.

Mai mult, acest articol a prezentat exemple remarcabile de campanii de marketing viral care au rămas întipărite în memoria utilizatorilor online pentru mulți ani.

S-ar putea să fii interesat și de marketingul de teren pentru creșterea vânzărilor și a profitabilității.