Înainte de Mac OS X: Ce a fost NeXTSTEP și de ce le-a plăcut oamenilor?

Sistemul de operare NeXTSTEP, lansat odată cu calculatorul NeXT al lui Steve Jobs în 1988, a reprezentat un punct culminant în designul de software pentru desktop. Acesta a constituit baza tehnologică pentru macOS, iOS și alte sisteme Apple. Să analizăm ce anume a făcut ca NeXTSTEP să fie atât de special.

NeXTSTEP: Un sistem flexibil și elegant, cu temelii solide

Într-o perioadă de concurență acerbă cu Windows, Mac OS, OS/2 și BeOS în anii 1990, sistemul de operare NeXTSTEP s-a evidențiat. Acest lucru s-a datorat interfeței sale elegante, cu pictograme și tipografie detaliată, suportului integrat pentru rețea, sistemului de ferestre orientat pe obiecte, ușor de programat, și fundamentului său solid bazat pe UNIX.

Aspectul desktop-ului NeXTSTEP 3.3.

Toate aceste caracteristici, alături de multe altele, au atras un grup dedicat de utilizatori pasionați de NeXTSTEP. Acesta a câștigat adepți și în cadrul Apple, influențând viitorul companiei. În prezent, sute de milioane de oameni folosesc derivatele software-ului NeXT pe Mac-uri, iPhone-uri, iPad-uri și Apple Watch-uri. Cum a fost posibil acest lucru?

Originea NeXTSTEP

Mijlocul anilor 1980 a fost o perioadă dificilă pentru Steve Jobs. După o luptă pentru putere la Apple, acesta a părăsit compania pe care a fondat-o în 1985. În același an, a creat NeXT, Inc., împreună cu alți câțiva veterani Apple.

Echipa a început imediat să lucreze la o platformă informatică complet nouă, cu Avie Tevanian responsabil de software și veteranul Apple Rich Page de hardware. Pentru a evita problemele de concurență cu Apple, NeXT a decis să țintească piața stațiilor de lucru educaționale de înaltă performanță.

Calculatorul NeXT cu ecran de megapixeli.

După câțiva ani de dezvoltare, compania a lansat calculatorul NeXT în octombrie 1988. Acesta a impresionat presa prin depășirea performanțelor computerelor desktop ale vremii.

Printre caracteristicile sale se numărau:

  • Un procesor Motorola 68030 de 25 MHz
  • 8 MB de memorie RAM
  • Un cip Motorola DSP dedicat pentru sunet digital
  • Ethernet integrat
  • O unitate magneto-optică ce putea citi și scrie discuri de 250 MB
  • Suport pentru afișaj de înaltă rezoluție, 1120 x 832, cu o adâncime a culorii de 2 biți (4 nuanțe de gri)

Toate acestea erau incluse într-un cub de magneziu de 12 inci. Desigur, această tehnologie avansată nu era accesibilă: un model de bază costa 6.500 USD (aproximativ 14.000 USD astăzi), depășind semnificativ ținta inițială de 3.000 USD stabilită de Jobs.

Însă hardware-ul reprezintă doar jumătate din poveste. NeXT a dat viață noului său computer cu un sistem de operare de ultimă oră numit NeXTSTEP. Acesta a combinat un nucleu bazat pe UNIX/BSD (Mach al lui Tevanian) cu un mediu desktop sofisticat, orientat pe obiecte. Sistemul folosea tehnologia Adobe Display PostScript pentru a reda grafică și fonturi la rezoluții mari.

NeXTSTEP funcționa foarte bine ca sistem de operare grafic bazat pe mouse, având o interfață 3D și pictograme mari, detaliate. Sub aspectul său elegant, se ascundea un sistem UNIX complet funcțional. Un prompt de comandă UNIX accesibil era disponibil printr-o aplicație Terminal integrată.

Mai multe pictograme ale aplicației OPENSTEP 4.2 în Dock.

Echipa lui Jobs a proiectat NeXTSTEP ca un sistem de operare de rețea de la început. Versiunea inițială v0.8 includea rețea TCP/IP și un client de e-mail avansat care putea trimite mesaje cu atașamente audio și imagini digitale. Aceste caracteristici orientate pe rețea, alături de portul Ethernet integrat și instrumentele excelente de dezvoltare a aplicațiilor, au facilitat dezvoltarea de către Tim Berners-Lee a primului browser World Wide Web pe platforma NeXT în 1990.

De fapt, unii ar putea spune că adevărata valoare a NeXTSTEP era mediul său de dezvoltare orientat pe obiecte. Acesta le permitea dezvoltatorilor să creeze rapid aplicații grafice sofisticate în limbajul Objective-C, bazat pe cod modular. Această ușurință în dezvoltare a atras mulți clienți către NeXTSTEP la începutul și mijlocul anilor ’90.

Unii dezvoltatori au folosit NeXTSTEP ca platformă avansată pentru a crea programe pentru alte computere. Un exemplu notabil este Doom, popularul shooter în prima persoană lansat inițial pentru computerele MS-DOS.

În timpul dezvoltării, John Carmack și John Romero de la id Software au descoperit că mediul NeXT le oferea un avantaj enorm. Acest lucru a fost valabil mai ales pentru editorul de nivel DoomEd, pe care l-au creat pentru a construi hărțile jocului.

Editorul de nivel DoomEd de la id Software pentru Doom, rulând pe NeXTSTEP.

„Interfața cu utilizatorul și ușurința dezvoltării aplicațiilor GUI erau unice pentru NeXT la acea vreme”, a declarat Carmack. „Ne-am dezvoltat propriile editoare pe DOS pentru jocurile anterioare, dar DoomEd a fost mult mai complex și a trebuit să evolueze în mod flexibil în timpul procesului de dezvoltare. NeXT a fost perfect pentru acest lucru.”

Romero a adăugat că mediul NeXT era cu 15 ani înaintea oricărui alt sistem în acea perioadă. Îi plăcea rezoluția înaltă a sistemului, care le permitea să depaneze jocul în timp ce îl rulau simultan într-o fereastră – lucru imposibil pe DOS.

„Am fi făcut Doom și fără NeXTSTEP”, a spus Romero. „Dar nu știu cum ar fi arătat sau cât de mult ar fi durat.”

Comparativ cu computerele Mac și DOS care erau instabile, și stațiile de lucru UNIX puternice, dar greoaie și dificil de utilizat, NeXTSTEP oferea o viziune asupra viitorului.

Un parcurs dificil în afaceri

Deși a oferit hardware și software de ultimă generație, NeXT s-a străduit să obțină venituri constante de-a lungul existenței sale. Piața stațiilor de lucru academice, pe care NeXT a vizat-o inițial, s-a dovedit a fi prea mică și insuficient finanțată pentru a susține marjele necesare vânzării unui hardware atât de avansat.

Ca urmare, NeXT a încercat să își adapteze planul de afaceri de mai multe ori.

E-mail de la Steve Jobs livrat cu NeXTSTEP 2.0.

Un model mai accesibil, NeXTstation, a fost lansat în 1990, urmat de câteva stații de lucru mai rapide, cu capacități avansate de culoare. Cifrele exacte ale vânzărilor sunt greu de găsit, dar se pare că NeXT a vândut doar aproximativ 50.000 de computere înainte de a renunța la vânzările de hardware în 1993.

Ulterior, NeXT a decis să se concentreze pe software, portând NeXTSTEP pe alte arhitecturi, inclusiv procesoarele Intel x86, PA-RISC și mașinile SPARC de la Sun. Pentru o perioadă, era posibil să cumperi o copie a NeXT și să o rulezi pe propriul computer 486 (atâta timp cât sistemul îndeplinea cerințele minime).

În ultima sa schimbare majoră ca și companie independentă, NeXT a decis să se concentreze în primul rând pe atuul său principal: un API de dezvoltare de clasă mondială, orientat pe obiecte, dezvoltat împreună cu Sun, numit OpenStep.

În 1996, NeXTSTEP a devenit OPENSTEP pentru Mach (confuz, folosirea majusculelor era o încercare de a diferenția produsul OPENSTEP OS de API-ul OpenStep). NeXT a lansat și API-ul OpenStep pentru alte platforme, precum Windows.

Lansări notabile ale NeXTSTEP

NeXT a lansat cel puțin o duzină de versiuni majore ale NeXTSTEP și OPENSTEP pentru diferite platforme între 1988-97; mai jos sunt câteva dintre cele mai notabile:

  • NeXTSTEP 0.8 (1988): Prima versiune livrată cu hardware NeXT, inclusă cu computerul NeXT.
  • NeXTSTEP 2.0 (1990): Această versiune a introdus suport pentru grafică color, dischete, CD-ROM, prima apariție a Terminal.app și multe altele.
  • NeXTSTEP 3.1 (1993): Prima versiune care a suportat procesoare x86, permițând instalarea NeXTSTEP pe hardware-ul PC-urilor IBM.
  • NeXTSTEP 3.3 (1995): Ultima versiune înainte de redenumirea în OPENSTEP. A acceptat platformele Motorola 68K, Intel i386, PA-RISC și SPARC.
  • OPENSTEP 4.2 (1996): Versiunea finală de dezvoltare înainte de achiziționarea NeXT de către Apple.

Moștenirea NeXTSTEP

În 1995, Apple a început să caute o tehnologie externă pe care să o folosească ca bază pentru un sistem de operare Macintosh de generație nouă. Conducerea companiei a încercat să achiziționeze dezvoltatorul BeOS, dar Steve Jobs a aflat despre acest plan și a propus NeXT.

Apple a achiziționat NeXT (inclusiv NeXTSTEP, OpenStep și WebObjects) pentru 400 de milioane de dolari în 1996. Acest eveniment a marcat începutul unui nou capitol în istoria Apple.

Prototipul Apple Rhapsody din 1997 prezintă tranziția dintre OPENSTEP și Mac OS.

După achiziție, conducerea Apple a fost restructurată. Jobs și câțiva veterani NeXT, inclusiv Tevanian și John Rubinstein, au fost numiți în funcții de conducere. Unii chiar glumesc spunând că, de fapt, NeXT a achiziționat Apple, și nu invers.

S-a început rapid munca pentru a transforma NeXTSTEP în următoarea versiune majoră a Mac OS. După mai multe prototipuri numite Rhapsody (și un produs de livrare bazat pe Rhapsody numit Mac OS X Server 1.0), Apple a lansat Mac OS X în 2000. Acesta a devenit baza pentru viitoarele produse software ale companiei – astăzi, Mac OS X este cunoscut sub numele de macOS.

macOS de astăzi este un urmaș direct al NeXTSTEP.

De atunci, descendenții tehnologiilor de bază dezvoltate pentru NeXTSTEP în anii ’80 continuă să existe în macOS, iOS, iPadOS, watchOS și tvOS. În timp, OpenStep a evoluat în API-ul Cocoa, care se află la baza aplicațiilor Mac OS X.

Mai multe aplicații încă incluse în macOS (precum Dictionary, Chess, TextEdit și Mail.app) își au originea în versiunile anterioare de NeXTSTEP. Roata rotitoare a morții din macOS își are rădăcinile în NeXTSTEP, la fel și Dock-ul.

Practic, macOS este încă NeXTSTEP în esența sa, deși a suferit multe modificări majore.

Curiozități despre NeXTSTEP

Dacă v-a plăcut această călătorie în trecut, vă oferim câteva informații interesante despre NeXTSTEP:

  • Înainte de NeXTSTEP 2.0 din 1990, un „black hole” era echivalentul coșului de gunoi de pe Mac sau al coșului de reciclare de pe Windows: în versiunea 2.0, acesta a fost schimbat în „Recycle”.
  • NeXTSTEP 2.0 includea un e-mail preinstalat de la Steve Jobs: A fost primul mesaj care a apărut în software-ul de e-mail NeXT Mail.
  • NeXTSTEP venea cu pictograme și aplicații monocrome: sistemul de operare nu a avut culori până în 1992, odată cu NeXTSTEP 3.0.
  • Una dintre primele încercări de „App Store” digital pentru aplicații de calculator a apărut pe NeXTSTEP în 1991: Electronic AppWrapper vindea pachete comerciale ca descărcări de rețea digitale, gestionate prin criptare și administrarea drepturilor digitale.