HDMI 2.1: Ce este nou și trebuie să faceți upgrade?

Cu consolele de nouă generație care sosesc până la sfârșitul anului 2020 și seria de plăci grafice RTX 30 de la NVIDIA care se întinde pe orizont, HDMI 2.1 arată mai critic ca niciodată. Înseamnă asta că trebuie să-ți upgradezi televizorul pentru a profita de noile funcții?

Lățime de bandă mai mare, mai mulți pixeli

Majoritatea ecranelor de pe piață acceptă în prezent standardul HDMI 2.0, care are o limită de lățime de bandă de 18 Gbits pe secundă. Este suficient pentru a transporta un semnal 4K necomprimat la 60 de cadre pe secundă la o culoare de până la opt biți. Acest lucru este adecvat pentru marea majoritate a utilizărilor, inclusiv pentru vizionarea de Blu-ray-uri UHD sau pentru a juca jocuri pe Xbox One X.

HDMI 2.1 este următorul pas înainte pentru standard, adăugând suport pentru un semnal 8K necomprimat la 60 de cadre pe secundă în culoare pe 12 biți. Realizează acest lucru cu o lățime de bandă de 48 Gbits pe secundă. Folosind compresia fluxului de afișare (DSC), HDMI 2.1 poate împinge un semnal de 10K la 120 de cadre pe secundă pe 12 biți.

Unele implementări ale HDMI 2.1 folosesc porturi care ajung doar la aproximativ 40 Gbits pe secundă. Acest lucru este suficient pentru a gestiona un semnal 4K la 120 de cadre pe secundă în culoare pe 10 biți, ceea ce este suficient și pentru a profita din plin de panourile de 10 biți de pe televizoarele de calitate pentru consumatori.

Jucătorii de PC de ultimă generație, tentați de noile carduri NVIDIA din seria 30 vor fi încântați să afle că compania are suport confirmat pe 10 biți a merge inainte. Aceasta înseamnă că nu va conta dacă televizorul tău nu are specificația completă de 48 Gbits pe secundă.

În prezent, HDMI 2.1 se adresează în principal jucătorilor care urcă pe consolă de generație următoare sau pe trenul plăcii grafice. Atât Xbox Series X, cât și PlayStation 5 vor accepta rezoluție 4K la 120 de cadre pe secundă. Acest lucru va necesita implementarea standardului HDMI 2.1.

Dacă televizorul dvs. nu acceptă HDMI 2.1, va trebui să vă descurcați cu un semnal 4K care rulează la doar (!) 60 de cadre pe secundă. Majoritatea titlurilor pentru ultima generație de console au rulat la 30 de cadre pe secundă, așa că rămâne de văzut cât de mult va fi acest lucru.

  15 cel mai bun software PIM pentru gestionarea eficientă a datelor despre produse

HDMI 2.1 este atât de nou, încât NVIDIA are doar trei plăci noi din seria 30 care acceptă standardul. Cardurile lor anterioare din seria RTX 2000 și GTX 1000 nu sunt compatibile cu HDMI 2.1. Mulți producători de televizoare, inclusiv Sony, nu au inclus încă HDMI 2.1 în afișajele lor de top.

Ne așteptăm ca standardul HDMI 2.1 să descopere cu adevărat în 2021. Cu toate acestea, vor trece câțiva ani până când vom vedea o adoptare pe scară largă în afișajele bugetare.

Suport pentru HDR dinamic

Cu atât de multă lățime de bandă disponibilă, există mai mult spațiu în conducte și pentru datele brute. HDR înseamnă High Dynamic Range și permite o gamă mai largă de culori în conținut, cum ar fi filme și jocuri. Standardele HDR mai vechi, cum ar fi HDR10, acceptă doar metadate statice. Cu toate acestea, formatele mai noi HDR10+ și Dolby Vision permit metadate dinamice pe scenă sau pe cadru.

Dynamic HDR oferă unui televizor mai multe informații despre ce să facă cu semnalul pe care îl primește. În loc să citească un singur set de instrucțiuni pentru un întreg film, metadatele dinamice oferă televizorului actualizări constante despre cum să modifice imaginea de pe ecran, astfel încât să arate cel mai bine.

În timp ce fiecare televizor compatibil HDR acceptă HDR10 cu metadatele sale statice, HDR dinamic este o altă fiară cu totul. Cel mai acceptat format este Dolby Vision. Este favorizat de producătorii de hardware, inclusiv LG, Sony, Panasonic și Philips. Samsung face all-in pe HDR10+, mai puțin răspândit, care se întâmplă să fie și un format deschis (Dolby Vision, după cum sugerează și numele, este proprietar).

Este important să rețineți că nu aveți nevoie de un dispozitiv HDMI 2.1 pentru a afișa HDR10+ și Dolby Vision – cel puțin nu la rezoluțiile actuale 4K. Dacă televizorul dvs. îl acceptă, va transmite conținut Dolby Vision de la Netflix foarte bine.

Mergând înainte, totuși, standardul HDMI 2.1 asigură o lățime de bandă disponibilă atât pentru metadate, cât și pentru semnale de înaltă rezoluție, la rate de cadre ridicate.

Nu știm încă cum vor implementa PlayStation 5 sau Xbox Series X HDR, dar probabil că vor fi principalul teren de probă pentru HDR dinamic prin HDMI în următorii câțiva ani.

Rată de reîmprospătare variabilă (VRR)

Rata de reîmprospătare a unui televizor este de câte ori se reîmprospătează panoul pe secundă. Acesta este măsurat în herți și este strâns legat de rata de cadre. Când cele două nu sunt sincronizate, obțineți un efect numit „ruperea ecranului”. Este cauzată de faptul că afișajul încearcă să afișeze mai mult de un cadru simultan atunci când consola sau PC-ul nu sunt gata.

  Ce este Slack Channel Analytics?

Dacă ajustați rata de reîmprospătare a afișajului pentru a se potrivi cu rata de cadre a consolei sau a computerului dvs., puteți elimina în mod eficient ruperea ecranului fără penalizări de performanță. Companii precum NVIDIA și AMD au propriile metode de a face față ruperii ecranului, cunoscute ca G-Sync și, respectiv, FreeSync.

Cu toate acestea, standardul HDMI 2.1 are și propria soluție independentă, numită HDMI Variable Refresh Rate (VRR). Microsoft a confirmat că Xbox Series X va accepta această caracteristică, iar PlayStation 5 este de așteptat, de asemenea, deoarece va avea nevoie de HDMI 2.1 pentru a oferi 4K la 120 Hz.

Pentru cea mai bună experiență posibilă de consolă de generație următoare, HDMI VRR este o necesitate. Dacă ești un jucător de pe computer, este puțin probabil ca NVIDIA și AMD să renunțe la tehnologiile existente în favoarea HDMI VRR. Aceasta înseamnă că va trebui în continuare să potriviți placa grafică cu monitorul.

Modul automat de latență scăzută (ALLM)

Un alt avantaj pentru jucătorii de consolă de nouă generație este modul automat de latență scăzută (ALLM). Majoritatea televizoarelor includ acum tot felul de procesare suplimentară pentru a netezi mișcarea, a îmbunătăți calitatea imaginii și chiar a îmbunătăți claritatea audio. În timp ce unele dintre acestea sunt apreciate atunci când vizionați TV și filme, pentru jucători, introduce latența (lag).

Pentru asta este modul Joc — poți trece la acesta ori de câte ori dorești timpi de răspuns cât mai rapid de la televizor. Acest lucru este deosebit de util pentru jocurile care necesită reflexe rapide și precise. Singura problemă este că multe televizoare necesită să activați și să opriți manual modul Joc.

ALLM elimină necesitatea de a face acest lucru. Când televizorul dvs. compatibil HDMI 2.1 înțelege că utilizați o consolă acceptată, ALLM va dezactiva orice procesare suplimentară care ar putea introduce întârziere. Nu trebuie să faceți absolut nimic pentru a-l activa – este integrat în standardul HDMI.

Microsoft a confirmat suportul ALLM pentru Xbox Series X, dar nu există încă niciun cuvânt de la Sony.

Transport rapid de cadru (QFT)

Quick Frame Transport este o altă caracteristică destinată jucătorilor, care funcționează împreună cu ALLM pentru a oferi o experiență de joc mai receptivă. Caracteristica acordă prioritate cadrelor video în încercarea de a menține latența cât mai scăzută posibil.

Dacă doriți să profitați de această funcție, asigurați-vă că orice dispozitiv intermediar, cum ar fi un receptor de sunet surround, este și el compatibil. Acest lucru vă va asigura că toate dispozitivele dvs. funcționează împreună pentru a oferi o experiență fluidă și receptivă. Dacă vă direcționați consola printr-un receptor care este evaluat doar pentru HDMI 2.0, nu veți beneficia de QFT, chiar dacă televizorul și consola dvs. îl acceptă.

Comutare rapidă a media (QMS)

Ați observat vreodată că ecranul dvs. devine negru cu puțin timp înainte de a viziona un videoclip sau un trailer? Acest lucru se datorează faptului că afișajul își ajustează rata de reîmprospătare pentru a se potrivi conținutului pe care urmează să-l vizionați. Deoarece conținutul diferit utilizează rate de cadre diferite, afișajul trebuie să se sincronizeze cu acesta, prin urmare, întreruperea scurtă.

  Cele mai bune 9 jocuri free-to-play pentru Nintendo Switch

Uneori, acest lucru vă poate face să pierdeți primele secunde ale unui videoclip. Cu toate acestea, unii furnizori de conținut întârzie redarea pentru a ține seama de schimbare. Presupunând că rezoluția a ceea ce vizionați rămâne aceeași, Quick Media Switching (QMS) elimină întreruperea cauzată de modificările ratei de reîmprospătare.

Acest lucru vă permite să vizionați conținut cu rate de cadre diferite spate în spate, fără întrerupere. Caracteristica folosește HDMI VRR pentru a trece fără probleme de la o rată de reîmprospătare la alta.

Canal de retur audio îmbunătățit (eARC)

ARC înseamnă Audio Return Channel. Vă permite să trimiteți sunet prin HDMI către bara de sunet sau receptorul surround fără un cablu audio optic suplimentar. Indiferent dacă vizionați Netflix, jucați un joc pe o consolă sau vizionați un Blu-ray, ARC asigură că sunetul este livrat la ieșirea corectă.

Canalul de retur audio îmbunătățit (eARC) face parte din standardul HDMI 2.1. Lățimea de bandă suplimentară disponibilă în HDMI 2.1 permite eARC să transporte audio necomprimat 5.1, 7.1 și cu rată mare de biți sau bazat pe obiecte la până la 192 kHz la rezoluție de 24 de biți. Face acest lucru cu o lățime de bandă audio de 37 Mbit pe secundă, în comparație cu sub 1 Mbit pe secundă prin ARC obișnuit.

Dacă doriți să transportați un semnal Dolby Atmos prin HDMI, veți avea nevoie de eARC. Există, de asemenea, câteva alte îmbunătățiri, cum ar fi corecția adecvată a sincronizării buzelor ca standard, o descoperire mai bună a dispozitivului și un canal de date eARC dedicat.

Dispozitivele HDMI 2.1 necesită cabluri speciale?

Deoarece HDMI 2.1 are o lățime de bandă mai mare, veți avea nevoie de cabluri compatibile HDMI 2.1 pentru a profita de noile sale caracteristici. Administratorul de licențe HDMI a aprobat o nouă etichetă „Ultra High Speed” pentru aceste cabluri.

Un cablu compatibil HDMI 2.1 cu

Orice dispozitiv care utilizează HDMI 2.1, cum ar fi o consolă de jocuri sau un player Blu-ray, ar trebui să includă un cablu în cutie. De asemenea, ori de câte ori cumpărați un cablu HDMI, puteți evita tipul „premium” prea scump.

HDMI 2.1 este mai ales pentru jucători (deocamdată)

Majoritatea oamenilor nu au nevoie de HDMI 2.1 în această etapă. Standardul îmbunătățit beneficiază în principal jucătorii care cumpără console sau plăci grafice de ultimă generație, care doresc funcții precum HDMI VRR și ALLM. În afara eARC, noul standard oferă puține beneficii pasionaților de home theater.

Microsoft a anunțat că porțiunea multiplayer a Halo Infinite se va ruina în 4K nativ la 120 de cadre pe secundă, dar jocul a fost amânat până în 2021. Va trebui să așteptăm și să vedem dacă vreun titlu de consolă va atinge această țintă înaltă.