HDMI 2.1: Ce este nou și trebuie să faceți upgrade?

Odată cu sosirea noilor console de jocuri la sfârșitul anului 2020 și lansarea seriei de plăci grafice RTX 30 de la NVIDIA, standardul HDMI 2.1 devine crucial. Dar asta înseamnă oare că trebuie să-ți schimbi televizorul pentru a te bucura de toate noile funcționalități?

Lățime de bandă superioară, calitate vizuală îmbunătățită

Majoritatea ecranelor de pe piață sunt echipate cu standardul HDMI 2.0, care oferă o lățime de bandă de până la 18 Gbps. Această lățime de bandă permite transferul unui semnal 4K necompresat la 60 de cadre pe secundă, cu o profunzime de culoare de până la 8 biți. Acest lucru este adecvat pentru majoritatea utilizărilor, cum ar fi vizionarea Blu-ray-urilor UHD sau jocurile pe Xbox One X.

HDMI 2.1 reprezintă un pas important în evoluția acestui standard, oferind suport pentru un semnal 8K necompresat la 60 de cadre pe secundă, cu o profunzime de culoare de 12 biți. Acest lucru este posibil datorită unei lățimi de bandă crescute la 48 Gbps. Prin utilizarea compresiei fluxului de afișare (DSC), HDMI 2.1 poate transmite un semnal de 10K la 120 de cadre pe secundă, cu o profunzime de culoare de 12 biți.

Unele implementări HDMI 2.1 folosesc porturi care ating doar aproximativ 40 Gbps. Această lățime de bandă este suficientă pentru a gestiona un semnal 4K la 120 de cadre pe secundă, cu o culoare pe 10 biți, fiind adecvată pentru a profita la maximum de televizoarele de calitate consumer cu panouri de 10 biți.

Utilizatorii de PC-uri performante, interesați de noua serie de plăci grafice NVIDIA 30, vor fi încântați să afle că NVIDIA oferă suport confirmat pentru culoarea pe 10 biți. Astfel, chiar dacă televizorul tău nu suportă lățimea de bandă completă de 48 Gbps, te vei putea bucura de o calitate superioară a culorii.

În prezent, HDMI 2.1 este destinat în special jucătorilor care doresc să folosească noile console de jocuri sau cele mai recente plăci grafice. Atât Xbox Series X, cât și PlayStation 5 vor suporta rezoluții 4K la 120 de cadre pe secundă, ceea ce necesită implementarea standardului HDMI 2.1.

Dacă televizorul tău nu suportă HDMI 2.1, va trebui să te limitezi la un semnal 4K la doar 60 de cadre pe secundă. Majoritatea jocurilor de pe consolele generației anterioare rulau la 30 de cadre pe secundă, așa că va rămâne de văzut cât de semnificativă va fi această diferență.

Standardul HDMI 2.1 este atât de nou, încât NVIDIA are doar trei modele din seria 30 care îl acceptă. Plăcile lor grafice anterioare din seriile RTX 2000 și GTX 1000 nu sunt compatibile cu HDMI 2.1. De asemenea, mulți producători de televizoare, inclusiv Sony, nu au implementat încă HDMI 2.1 în modelele lor de top.

Ne așteptăm ca standardul HDMI 2.1 să se impună cu adevărat în 2021. Cu toate acestea, va mai dura câțiva ani până când vom vedea o adoptare pe scară largă și în televizoarele accesibile.

Suport pentru HDR dinamic

Datorită lățimii de bandă crescute, există mai mult spațiu pentru transferul de date brute. HDR (High Dynamic Range) oferă o gamă mai largă de culori în conținutul video, cum ar fi filmele și jocurile. Standardele HDR mai vechi, precum HDR10, suportă doar metadate statice. Însă, formatele mai noi HDR10+ și Dolby Vision permit metadate dinamice, ajustate în funcție de scenă sau cadru.

HDR dinamic oferă televizorului informații suplimentare despre modul în care să gestioneze semnalul primit. În loc să utilizeze un singur set de instrucțiuni pentru un întreg film, metadatele dinamice oferă televizorului actualizări constante, permițând ajustarea imaginii afișate pentru a obține cea mai bună calitate vizuală.

Deși toate televizoarele compatibile HDR suportă HDR10 cu metadatele sale statice, HDR dinamic este un concept diferit. Cel mai popular format este Dolby Vision, preferat de producătorii de hardware precum LG, Sony, Panasonic și Philips. Samsung preferă formatul HDR10+, care este mai puțin răspândit, dar care este un format deschis (Dolby Vision este un format proprietar).

Este important de reținut că nu este necesar un dispozitiv HDMI 2.1 pentru a afișa conținut HDR10+ și Dolby Vision, cel puțin nu la rezoluțiile actuale de 4K. Dacă televizorul tău le suportă, va reda conținutul Dolby Vision de pe Netflix fără probleme.

Totuși, pe viitor, standardul HDMI 2.1 va asigura o lățime de bandă suficientă atât pentru metadate, cât și pentru semnale de înaltă rezoluție, la frecvențe de cadre ridicate.

Încă nu se știe cum vor implementa PlayStation 5 și Xbox Series X HDR, dar probabil că vor fi principalele platforme de testare pentru HDR dinamic prin HDMI în următorii ani.

Rată de reîmprospătare variabilă (VRR)

Rata de reîmprospătare a unui televizor indică de câte ori ecranul se reîmprospătează într-o secundă. Aceasta este măsurată în hertzi și este strâns legată de frecvența cadrelor. Atunci când cele două nu sunt sincronizate, apare un efect denumit „rupere de ecran”. Acest efect se produce atunci când afișajul încearcă să afișeze mai mult de un cadru simultan, iar consola sau PC-ul nu sunt pregătite.

Prin ajustarea ratei de reîmprospătare a afișajului pentru a se sincroniza cu frecvența cadrelor a consolei sau PC-ului, ruperea de ecran poate fi eliminată, fără a afecta performanța. Companii precum NVIDIA și AMD au propriile soluții pentru a gestiona ruperea de ecran, cunoscute sub numele de G-Sync și, respectiv, FreeSync.

Însă, standardul HDMI 2.1 oferă și propria soluție independentă, denumită HDMI Variable Refresh Rate (VRR). Microsoft a confirmat că Xbox Series X va suporta această caracteristică, iar PlayStation 5 este de așteptat să o includă, deoarece are nevoie de HDMI 2.1 pentru a reda 4K la 120 Hz.

Pentru o experiență optimă pe consolele de nouă generație, HDMI VRR este esențială. Dacă ești un gamer pe PC, este puțin probabil ca NVIDIA și AMD să renunțe la tehnologiile existente în favoarea HDMI VRR. Aceasta înseamnă că va trebui să potrivești placa grafică cu monitorul compatibil.

Modul automat de latență scăzută (ALLM)

Un alt avantaj pentru jucătorii de pe consolele de nouă generație este modul automat de latență scăzută (ALLM). Majoritatea televizoarelor includ diverse procesări suplimentare pentru a îmbunătăți imaginea, calitatea mișcării și chiar claritatea audio. Deși aceste funcții sunt utile atunci când te uiți la TV sau filme, acestea pot introduce latență (lag) în jocuri.

Pentru a rezolva această problemă, a fost creat modul Joc, care permite obținerea celor mai rapide timpi de răspuns de la televizor. Acest mod este esențial pentru jocurile care necesită reflexe rapide și precise. Însă, multe televizoare necesită activarea și dezactivarea manuală a modului Joc.

ALLM elimină necesitatea acestui proces. Atunci când televizorul compatibil HDMI 2.1 detectează că este conectată o consolă compatibilă, ALLM dezactivează automat orice procesare suplimentară care ar putea introduce întârziere. Nu este necesar să faci nimic pentru a-l activa, deoarece este integrat în standardul HDMI.

Microsoft a confirmat suportul ALLM pentru Xbox Series X, dar Sony nu a oferit încă informații despre suportul pe PlayStation 5.

Transport rapid de cadru (QFT)

Quick Frame Transport (QFT) este o altă caracteristică destinată jucătorilor, care funcționează în tandem cu ALLM pentru a oferi o experiență de joc mai responsivă. Această caracteristică acordă prioritate cadrelor video, încercând să mențină latența cât mai scăzută posibil.

Dacă dorești să beneficiezi de această funcție, asigură-te că orice dispozitiv intermediar, cum ar fi un receptor audio surround, este de asemenea compatibil. Astfel, te vei asigura că toate dispozitivele funcționează împreună pentru a oferi o experiență fluidă și responsivă. Dacă direcționezi semnalul consolei printr-un receptor care suportă doar HDMI 2.0, nu vei beneficia de QFT, chiar dacă televizorul și consola ta îl acceptă.

Comutare rapidă a media (QMS)

Ai observat vreodată că ecranul devine negru înainte de a începe un videoclip sau trailer? Acest lucru se întâmplă deoarece afișajul își ajustează rata de reîmprospătare pentru a se potrivi cu conținutul pe care urmează să-l vizionezi. Deoarece conținutul diferit folosește frecvențe de cadre diferite, afișajul trebuie să se sincronizeze cu acesta, rezultând o scurtă întrerupere.

Uneori, din cauza acestei întreruperi, poți rata primele secunde ale unui videoclip. Unii furnizori de conținut întârzie redarea pentru a compensa această schimbare. Presupunând că rezoluția conținutului vizionat rămâne aceeași, Quick Media Switching (QMS) elimină întreruperea cauzată de modificările ratei de reîmprospătare.

Aceasta permite vizionarea conținutului cu frecvențe de cadre diferite, fără întreruperi. Caracteristica utilizează HDMI VRR pentru a efectua trecerea de la o rată de reîmprospătare la alta în mod imperceptibil.

Canal de retur audio îmbunătățit (eARC)

ARC (Audio Return Channel) îți permite să trimiți sunet prin HDMI către o bară de sunet sau un receptor audio surround, fără a mai fi necesar un cablu audio optic suplimentar. Indiferent dacă te uiți la Netflix, joci un joc pe consolă sau vizionezi un Blu-ray, ARC asigură livrarea sunetului către ieșirea corectă.

Canalul de retur audio îmbunătățit (eARC) face parte din standardul HDMI 2.1. Lățimea de bandă suplimentară disponibilă în HDMI 2.1 permite eARC să transporte semnale audio necomprimate 5.1, 7.1 și formate audio cu rată mare de biți, la o rezoluție de 24 de biți și până la 192 kHz. Această performanță este posibilă datorită unei lățimi de bandă audio de 37 Mbps, comparativ cu mai puțin de 1 Mbps prin ARC obișnuit.

Pentru a transmite un semnal Dolby Atmos prin HDMI, vei avea nevoie de eARC. Există și alte îmbunătățiri, cum ar fi corecția sincronizării buzelor, o detectare îmbunătățită a dispozitivelor și un canal de date dedicat eARC.

Dispozitivele HDMI 2.1 necesită cabluri speciale?

Deoarece HDMI 2.1 are o lățime de bandă mai mare, vei avea nevoie de cabluri compatibile HDMI 2.1 pentru a profita de noile sale caracteristici. HDMI Licensing Administrator a aprobat o nouă etichetă „Ultra High Speed” pentru aceste cabluri.

Orice dispozitiv care utilizează HDMI 2.1, cum ar fi o consolă de jocuri sau un player Blu-ray, ar trebui să includă un cablu compatibil în cutie. De asemenea, atunci când achiziționezi un cablu HDMI, poți evita cablurile „premium” prea scumpe.

HDMI 2.1 este în principal pentru jucători (deocamdată)

Majoritatea utilizatorilor nu au nevoie de HDMI 2.1 în prezent. Standardul îmbunătățit este benefic în principal pentru jucătorii care achiziționează console sau plăci grafice de ultimă generație și doresc funcții precum HDMI VRR și ALLM. În afara eARC, noul standard nu oferă prea multe beneficii pentru pasionații de home theater.

Microsoft a anunțat că modul multiplayer din Halo Infinite va rula în 4K nativ la 120 de cadre pe secundă, dar lansarea jocului a fost amânată pentru 2021. Va trebui să așteptăm pentru a vedea dacă vreun titlu de consolă va atinge acest obiectiv ambițios.