Cum să scapi de anunțurile injectate cu rău intenționat în Chrome pentru iOS

Aplicațiile iOS funcționează într-un mediu izolat (sandbox), ceea ce înseamnă că o aplicație, chiar dacă este concepută cu intenții malițioase și a trecut de verificarea App Store, nu poate interfera cu datele altor aplicații sau accesa informațiile stocate în acestea. În mod normal, se consideră că browserul de internet de pe un dispozitiv iOS este protejat împotriva deturnării de către alte aplicații sau site-uri web dăunătoare. Totuși, această presupunere ar putea fi falsă dacă folosiți Chrome. Într-o anumită perioadă, am observat apariția unor reclame injectate direct pe site-urile web pe care le accesam prin Chrome pe iPhone. Dispozitivul meu nu era jailbreak-uit, iar site-ul web respectiv era unul pe care îl vizitam frecvent fără a întâmpina astfel de probleme. A durat ceva timp să identific sursa reclamelor, dar în cele din urmă am descoperit că acestea erau generate de cookie-uri.

Chrome pentru iOS, la fel ca orice altă aplicație destinată acestui sistem, nu ar trebui să poată fi afectat de alte aplicații instalate pe dispozitiv. Prin urmare, când browserul meu a început să deschidă tab-uri noi și să mă redirecționeze către reclame, eram confuz în privința cauzei. Reclamele proveneau de la două surse cunoscute pentru injectarea reclamelor malițioase: terraclicks și DNSUnblocker. Acestea apăreau pe un site de comerț electronic care în mod normal nu afișa reclame, iar anunțurile erau pentru produse concurente. După ce am verificat că doar eu vedeam aceste reclame, am realizat că problema era fie la nivelul telefonului, fie la aplicația de browser. Reclamele erau persistente și atât de intruzive încât navigarea pe orice site web devenise imposibilă. În cele din urmă, am decis să dezinstalez aplicația Chrome pentru iOS și să o reinstalez.

Ștergerea aplicației a rezolvat problema temporar, și timp de o lună nu am mai fost deranjat de reclame. Totuși, ulterior, situația a revenit, iar de data aceasta reclamele erau chiar mai agresive. Acțiuni simple, precum menținerea apăsată a ecranului pentru a derula o pagină web, declanșau apariția reclamelor. De fiecare dată se deschidea o filă nouă și, din nou, navigarea pe site-uri web devenise impracticabilă. A fost clar că trebuia să aprofundez investigația.

În mod obișnuit, navighez pe internet de pe telefon doar ocazional, deoarece majoritatea timpului o petrec în fața computerului. Site-urile web pe care le accesez de pe telefon sunt, în general, de încredere. Același lucru nu se poate spune despre navigarea de pe desktop, unde uneori accesez link-uri mai puțin sigure. Prin urmare, am suspectat că poate am vizitat un site web malițios care a salvat un cookie problematic în browserul meu. Întrebarea era cum a ajuns acel cookie pe telefonul meu. Răspunsul a fost că am contribuit la acest lucru, activând sincronizarea dintre Chrome de pe desktop și cel de pe iPhone pentru a avea acces la istoricul de navigare, marcaje etc. pe ambele dispozitive.

Pentru a elimina reclamele de această dată, am șters pur și simplu cookie-urile din Chrome de pe iPhone. Efectul a fost imediat, iar reclamele nu au mai reapărut. Am decis să blochez salvarea cookie-urilor în Chrome atât pe desktop, cât și pe iPhone, deși este o procedură incomodă. Până acum, nu am mai avut probleme cu reclamele. De asemenea, am dezactivat sincronizarea de pe desktop, ca măsură suplimentară de siguranță.

Deși problema pare rezolvată, încă am câteva întrebări. Nu știu sigur dacă cookie-urile care au generat reclamele au fost stocate inițial pe desktop și apoi sincronizate pe telefon, sau dacă s-au salvat direct pe telefon. De asemenea, este îngrijorător faptul că un element considerat inofensiv, precum un cookie, poate fi responsabil pentru astfel de probleme.