Cum a ucis Internetul Ziua Păcălelilor de Aprilie (și de ce trebuie să se oprească)

Ziua Păcălelilor, odinioară o sursă de amuzament, a ajuns să fie privită cu suspiciune. În loc de glume inocente, ne confruntăm cu știri false, farse de prost gust și servicii online perturbate, precum Gmail. Ar fi ideal ca toți, urmând exemplul Microsoft, să renunțe la această practică.

Declinul Zilei Păcălelilor

Se pare că Ziua Păcălelilor devine din ce în ce mai neplăcută an de an. Nu este doar o impresie legată de înaintarea în vârstă. Modul în care funcționează internetul și abordarea Zilei Păcălelilor de către companii și publicații s-a schimbat radical.

În 1957, BBC a difuzat o farsă celebră, în care anunța că spaghetele se cultivă în copaci. Poate că unii au crezut, dar era o glumă amuzantă. Cu puțină informare, oricine și-ar fi dat seama de imposibilitatea acestei afirmații.

Farsa cu spaghetele a fost difuzată o singură dată, nu a fost reluată obsesiv ca în cazul conținutului online, unde poți da peste articole false la luni distanță, fiind ușor de înșelat înainte să-ți dai seama că au fost create de 1 aprilie.

Acum, internetul este altfel. Companiile de tehnologie „lansează” produse care ar putea fi reale, dar nu sunt, doar pentru că e Ziua Păcălelilor!

În plus, confuzia este și mai mare deoarece unele anunțuri nebunești de 1 aprilie chiar sunt reale. Gmail, de exemplu, a fost prezentat de Ziua Păcălelilor în 2004, iar oamenii au crezut că este o glumă, nevenindu-le să creadă că Google ar putea oferi 1 GB spațiu de stocare. Hotmail oferea doar 2 MB în acea perioadă. Așadar, mai este de mirare că unii cred că Google ar putea prezenta un gnom de gazon cu Asistent Google, sau un magazin de aplicații pentru animale, sau chiar biciclete autonome? Oamenii se așteaptă ca firmele să fie oneste, iar data poate trece neobservată, mai ales când descoperi o știre la câteva zile sau săptămâni după publicare.

Și nu sunt doar povești înșelătoare. Unele farse chiar creează probleme. Farsa Gmail „mic drop” din 2016 a adăugat un buton care arhiva conversația, o dezactiva și trimitea un GIF cu un Minion. Mulți au apăsat butonul accidental, iar Gmail activa funcția chiar și fără ca utilizatorii să apese pe el. Dintr-o dată, Gmail dezactiva anumite conversații și utilizatorii nu mai vedeau răspunsurile. Ce glumă amuzantă, nu?

Ziua Păcălelilor era plăcută, dar când firmele modifică instrumentele pe care le utilizăm cu toții și cauzează probleme, este cazul să punem stop. Sau, cum ar spune Google, să renunțăm la microfon.

Sincer, chiar și când glumele sunt evident false și nu ne deranjează, adesea sunt de prost gust și deloc amuzante. Ne place Roku, dar oare „Roku SnackSuggest,” un canal care oferă sugestii de gustări pentru vizionarea serialelor, este chiar o glumă reușită? Noi credem că nu.

Microsoft ia atitudine

Din fericire, o companie a înțeles mesajul. Microsoft a făcut valuri când șeful de marketing, Chris Capossela, a interzis farsele de Ziua Păcălelilor, cerând angajaților să anuleze toate glumele pregătite. „Apreciez că unii au investit timp și resurse în aceste activități, dar consider că avem mai mult de pierdut decât de câștigat încercând să fim amuzanți într-o zi”, a scris el.

În trecut, Microsoft a folosit farsele de Ziua Păcălelilor pentru a ironiza Google pe Bing.com, numind pagina de start a Google „o sensibilitate dial-up din 1997”, arătând „cum ar arăta lumea dacă nu am fi evoluat”. După cum spunea Matt McGee de la Search Engine Land în 2013: „Cam mult umor subtil și finuț pentru Ziua Păcălelilor. Uau, Bing.”

Din fericire, Microsoft se comportă altfel astăzi și a renunțat la campania Scroogled acum câțiva ani.

Desigur, nu toate companiile sunt adeptele glumelor de Ziua Păcălelilor. După cum remarcă John Gruber, Apple nu a făcut niciodată glume de 1 aprilie.

Alege-ți cu grijă publicul glumelor

Există multe farse simple pe care le poți face la calculator, dar folosește-ți bunul simț. Faci glume cu fratele tău sau cu un prieten cu care ai un „război al farselor”? Atunci e în regulă, poate fi amuzant. Dar să te joci cu computerul unui coleg mai puțin experimentat, când nu aveți o astfel de relație? Mai bine nu.

Aici este problema majoră cu care s-au confruntat companiile tech. E amuzant să te distrezi cu oameni care apreciază farsele, dar să faci glume pe tot internetul și să schimbi modul în care Gmail funcționează pentru toată lumea? Asta nu e deloc ok.