Ce înseamnă pentru tine planul anti-contrafacere „Proiectul Zero” al Amazon?

Inițiativa „Proiectul Zero” a Amazon reprezintă un demers major al companiei de a elimina produsele contrafăcute de pe platforma sa. Dar cum funcționează acest proiect și cum îi va influența pe consumatori?

Este posibil să existe produse contrafăcute pe Amazon?

Poate părea neobișnuit, dar Amazon este un punct central pentru o piață extinsă de produse contrafăcute. Chiar dacă nu ne dăm seama, este posibil ca, la un moment dat, să fi achiziționat un produs fals prin intermediul acestui retailer online.

Spre deosebire de magazine precum Target sau Best Buy, Amazon se bazează considerabil pe vânzători terți pentru listarea și livrarea produselor. Acești vânzători nu sunt afiliați cu brandurile pe care le comercializează, dar, potrivit lui Jeff Bezos, listările lor reprezintă aproximativ jumătate din totalul articolelor vândute pe Amazon.

O mare parte din achizițiile de pe Amazon sunt, probabil, de la vânzători terți, chiar dacă nu suntem conștienți de acest lucru. În loc să separe fiecare vânzător pe propria pagină de produs (ca eBay), Amazon grupează toate listările într-o singură pagină. De exemplu, o listare pentru un cablu Lightning Apple poate fi oferită de zeci de vânzători diferiți, inclusiv chiar de Apple. Pe pagina produsului, puteți verifica dacă un produs provine de la Amazon sau de la un vânzător terț.

Acest mecanism permite Amazon să mențină prețurile competitive și este esențial pentru sistemul său rapid de livrare. Dar, așa cum ne putem imagina, acest lucru facilitează și accesul multor escroci și falsificatori în listările de produse originale.

Amazon a implementat unele măsuri de combatere a contrafacerii, dar eficacitatea lor este limitată. Procesul de revizuire al Amazon este neașteptat de lent și se bazează aproape exclusiv pe feedback-ul clienților. Mai mult, acest sistem de revizuire funcționează uneori în avantajul fraudatorilor, prin blocarea utilizatorilor considerați „suspecți”.

În consecință, pe Amazon există o multitudine de produse false. Conform The Counterfeit Report, se estimează că 13% dintre produsele vândute pe Amazon sunt falsuri. Pentru a oferi o perspectivă, Amazon a vândut 5 miliarde de produse în 2014.

Problema contrafacerii este dăunătoare clienților, brandurilor populare și chiar companiei Amazon. Unii clienți evită cumpărăturile pe Amazon din cauza contrafacerilor, iar unele mărci refuză categoric să-și listeze produsele pe platformă. Anul trecut, un acord între Amazon și Swatch Group (un conglomerat elvețian de ceasuri) a eșuat din cauza falsificatorilor. Nick Hayek, CEO-ul Swatch Group, a afirmat că platforma chineză Alibaba are măsuri mai eficiente împotriva contrafacerii decât Amazon. În cele din urmă, Swatch Group a revenit, dar vinde doar o selecție limitată de ceasuri pe Amazon.

Nu se poate cumpăra totul de pe Amazon

Deși se poate cumpăra aproape orice de pe Amazon, hainele și articolele de lux sunt o excepție. Hainele de designer, ceasurile, gențile, parfumurile, pălăriile și ochelarii de soare sunt cunoscute pentru piața lor de contrafaceri. Datorită dependenței mari a Amazon de vânzătorii terți, brandurile de lux sunt reticente în a-și lista produsele pe site.

În ultimii ani, Amazon a încercat să schimbe această situație. Compania a reușit să încheie acorduri minore cu o serie de branduri exclusive, cum ar fi Disney, Hugo Boss și Nike. În schimbul unor listări reduse, precum parfumuri sau cămăși în stoc, Amazon va monitoriza (sau va interzice) vânzătorii terți să comercializeze articole listate sau asociate cu acel brand.

Acesta este motivul pentru care listările pentru anumite mărci, cum ar fi Nike, sunt foarte limitate pe Amazon. Sunt articole obișnuite, mai vechi sau din stoc, cu multe mărimi și culori lipsă. Același motiv explică de ce pagina Hugo Boss de pe Amazon este plină de colonii, polo-uri simple și pedale de chitară, în loc de costumele de lux specifice brandului.

Iată câteva mărci care au o prezență redusă sau inexistentă pe Amazon:

Nike Îmbrăcăminte simplă, încălțăminte și produse din stoc.
Hugo Boss Parfumuri și cămăși simple.
Fila O selecție limitată de îmbrăcăminte și încălțăminte, cu un accent neașteptat pe pantofii de lucru.
Bape Alegeri reduse, dar se găsesc multe imitații evidente pe Amazon.
Disney O colecție extinsă, dar care pare învechită și scumpă comparativ cu site-ul Disney.
The North Face O selecție limitată de cămăși și jachete simple.
Rolex În principal ceasuri second-hand sau cu reduceri.
Versace O selecție limitată de ceasuri și colonie.
Chanel O selecție bună de parfumuri, dar doar genți second-hand.
Swatch Group (Omega, Longines, Blancpain) Vinde doar câteva ceasuri selectate pe Amazon, după un dispută legată de contrafaceri.
Louis Vitton O carte scrisă de Louis Vitton.
Supreme Inexistent.
Biciclete electrice Spark Inexistent.
Sumo Lounge Inexistent.

Dacă Amazon ar putea garanta că falsificatorii nu reprezintă o problemă, brandurile ar avea un motiv să-și listeze mai multe produse pe platformă. Dar sistemul actual este evident defectuos. Majoritatea acestor mărci folosesc Amazon doar ca pe un magazin universal ieftin. Deși se pot argumenta unele beneficii ale acestui sistem (brandurile par mai puțin exclusive dacă sunt vândute pe Amazon), majoritatea consumatorilor ar prefera să achiziționeze pantofi Nike și ceasuri de lux cu confortul oferit de Amazon.

„Proiectul Zero” al Amazon ar putea stopa falsificatorii

După un proces confuz din februarie, Amazon și-a recunoscut oficial problema contrafacerilor într-un raport către SEC. În același timp, compania a susținut că, datorită „creșterii rapide”, „ar putea să nu poată” împiedica pe deplin vânzătorii să comercializeze produse contrafăcute pe platforma Amazon.

Este evident că falsificatorii sunt dăunători consumatorilor și afectează imaginea brandului Amazon. Dar, dacă Amazon ar decide să intensifice măsurile interne de combatere a contrafacerii, compania ar trebui să angajeze mii de noi angajați, să suporte costurile serializării universale a produselor și să impună restricții vânzătorilor terți care contribuie cu aproximativ jumătate din totalul vânzărilor. Chiar Amazon recunoaște că aceste măsuri agresive ar putea „afecta negativ rezultatele operaționale”.

Cu toate acestea, Amazon a găsit o soluție de compromis. Deoarece majoritatea produselor contrafăcute imită mărci cunoscute, cum ar fi Apple, Nike sau Sandisk, de ce să nu le ofere acestor branduri populare posibilitatea de a lupta împotriva falsificatorilor? Această soluție anti-contrafacere se numește „Proiectul Zero” și ar trebui să ajute la diminuarea problemei produselor contrafăcute pe Amazon.

Cum funcționează „Proiectul Zero”?

„Proiectul Zero” oferă brandurilor de încredere posibilitatea de a elimina manual listările contrafăcute. În plus, brandurile înregistrate în „Proiectul Zero” pot opta pentru serializarea avansată a produselor și pentru instruirea angajaților depozitelor Amazon în tehnicile de detectare a contrafacerilor.

Înregistrarea în „Proiectul Zero” este gratuită, iar companiile înregistrate beneficiază de privilegii administrative. Aceste privilegii permit, în esență, brandurilor să ocolească sistemul lent de raportare al Amazon. În loc să raporteze o listare contrafăcută către Amazon, brandurile înregistrate în „Proiectul Zero” pot elimina imediat listarea și pot aranja rambursări pentru cumpărătorii afectați. Amazon afirmă că aceste eliminări sunt revizuite ulterior pentru a se asigura că sistemul nu este abuzat.

Brandurile înregistrate în „Proiectul Zero” au și posibilitatea de a-și serializa toate produsele. În prezent, Amazon se bazează în principal pe numere de serie de bază, ușor de falsificat, pentru a identifica produsele. Numerele de serie din cadrul „Proiectului Zero” vor fi utilizate exclusiv în depozitele Amazon și pot fi diferite pentru fiecare articol individual.

Conform Amazon, „brandurile care aleg să utilizeze serviciul de serializare a produselor suportă un cost cuprins între 0,01 USD și 0,05 USD pe unitate, în funcție de volum”. Astfel, unele branduri vor ajunge să plătească 50 USD în plus pentru fiecare 1000 de unități vândute pe Amazon. Însă combaterea produselor false are un preț.

Dacă se pare că Amazon transferă responsabilitatea către branduri, acesta este adevărul. Poate că nu este cea mai bună soluție anti-contrafacere, dar este promițătoare. Brandurile precum Apple sunt acum mai bine echipate pentru a elimina cablurile și dispozitivele false de pe platforma Amazon, iar mărcile care se fereau de piața Amazon au acum un motiv să intre pe deplin.

Unele mărci sunt sceptice față de „Proiectul Zero”, dar doresc să aibă succes

Deloc surprinzător, unii oameni sunt sceptici în legătură cu „Proiectul Zero”. Este o măsură anti-contrafacere implementată cu întârziere și este dificil de știut exact cât de bine va funcționa. Dar este esențial să reținem că mărcile critică „Proiectul Zero” pentru că își doresc ca acesta să reușească, nu pentru că vor să eșueze.

Ne amintim de Swatch Group, compania al cărei CEO a afirmat că Alibaba are măsuri de combatere a contrafacerii mai bune decât Amazon? Am solicitat un comentariu din partea acestei companii despre „Proiectul Zero” și am primit un răspuns vizibil sceptic, dar în mare măsură optimist.

Swatch Group ne-a comunicat că „există o diferență mare între a anunța inițiativa Proiectul Zero și a o pune efectiv în practică”. Pe lângă acest răspuns surprinzător de sincer, Swatch Group ne-a mai spus că este „optimistă că Amazon va face progrese” și că cele două companii vor „continua discuțiile” în viitor.

Kevin Williams, CEO-ul RGK Innovations a făcut o afirmație la fel de optimistă, dar sceptică într-un interviu cu Inc. Williams afirmă că, deși îi place ideea „Proiectului Zero”, este îngrijorat de faptul că acesta va „avea multe consecințe neprevăzute”.

Cum pot verifica dacă o companie participă la „Proiectul Zero”?

Probabil că nimeni nu dorește să cumpere produse imitative. Este o ipoteză corectă. Așadar, ar fi util să știm ce mărci participă la „Proiectul Zero”, nu? Însă, destul de ciudat, este greu de identificat mărcile care s-au înregistrat în program.

În prezent, Amazon trimite invitații pentru „Proiectul Zero” mărcilor de profil, iar brandurile mai mici se pot înscrie pe o listă de așteptare pentru „Proiectul Zero”. Deoarece Amazon încearcă să atragă branduri de lux și exclusiviste, se poate presupune că firme precum Nike și North Face au primit invitații. De asemenea, mărcile de produse electronice frecvent contrafăcute, precum Apple și Sandisk, au primit probabil invitații, dar nu se poate ști cu certitudine. Pe baza corespondenței noastre cu Swatch Group, putem presupune și că această companie este implicată în „Proiectul Zero”.

Câteva mărci, cum ar fi Kenu, au lăudat deja Amazon pentru inițiativa „Proiectul Zero”. Așadar, dacă doriți un produs Kenu autentic, acum este momentul potrivit. De asemenea, site-ul web al „Proiectului Zero” conține mărturii de la companii precum Vera Bradley, Thunderworks și Chom Chom Roller… Da, nici eu nu am auzit de ele.

Desigur, am întrebat Amazon dacă există planuri de a crea o listă completă cu înscrierile în „Proiectul Zero” în viitor. Compania ne-a transmis că, deși Amazon nu „comentează și nu speculează despre viitor”, ideea noastră va fi comunicată „echipei”. Sperăm că „echipa” va da curs sugestiei noastre.

Între timp, vă puteți referi la o listă de „restricții” creată de Familia Vânzătoare. Această listă prezintă în detaliu unele dintre mărcile care restricționează listările terților pe Amazon. Mărcile de pe această listă sunt preocupate de produsele contrafăcute și ar putea participa la „Proiectul Zero” în viitor.