Ce este și cum se face

Tot ce trebuie să știți despre analiza lanțului valoric și multe altele…

Lanțul valoric este un ansamblu de activități de afaceri și procese secvențiale care încep de la începutul procesului de proiectare, inclusiv marketingul și livrarea produsului finit la ușa clientului. Încurajează o perspectivă la scară completă și fiecare pas din procesul de producție în care valoarea adăugată este identificată de-a lungul lanțului.

Procesul include etapele de aprovizionare, producție și marketing. Analiza lanțului valoric evaluează procesele complexe implicate în fiecare fază a operațiunilor unei organizații.

Scopul analizei lanțului valoric este de a crește eficiența producției, astfel încât o afacere să poată oferi valoare maximă la cel mai mic cost viabil.

Ce sunt componentele lanțului valoric?

Un lanț valoric necesită intrări și ieșiri semnificative pentru servicii de afaceri eficiente. Fiecare intrare din lanțul valoric are cerința sa, în care rezultatul este derivat din input. Intrările pot proveni din alte activități din lanțul valoric al serviciilor, cum ar fi implicarea și achiziția/producția, precum și din surse externe, cum ar fi guvernanța.

În mod similar, rezultatele pot fi furnizate altor activități din lanțul valoric al serviciilor și consumatorilor externi.

Unele componente ale lanțului valoric sunt: ​​–

  • Planificare: – Planificarea este o componentă esențială a lanțului valoric, deoarece este primul pas. Afacerea trebuie să-și definească viziunea, obiectivele și misiunea pe termen lung, care să se potrivească cu produsele și serviciile organizației. Componenta strategică necesită un nivel ridicat de efort pentru a asigura o afacere bazată pe profit. Vă puteți defini mai bine obiectivele de afaceri folosind șabloane de cartografiere a strategiei, deoarece un obiectiv bine definit este cheia pentru o planificare adecvată.
  • Îmbunătățire: – Lanțul valoric este un proces continuu care necesită îmbunătățiri la fiecare nivel. Afacerea ar trebui să ofere cele mai bune produse și servicii în toate intervalele de preț disponibile pe piață, ceea ce va atrage clienți. Îmbunătățirea lanțului valoric înseamnă analiza concurenților pentru a-i devansa și a determina de ce au nevoie clienții pentru a oferi cele mai bune rezultate posibile.
  • Design: – Proiectarea și tranziția este o componentă costisitoare a lanțului valoric pentru a satisface nevoile cererii. Pentru a fi la înălțimea așteptărilor clienților și clienților, afacerea trebuie să se definească drept cea mai bună calitate, cost și servicii. Cel mai bun design include, de asemenea, modul în care produsul sau serviciile unei afaceri vor satisface nevoile publicului țintă. Acest factor îmbunătățește încrederea clienților în afacere. Instrumentele pentru modele sunt de un real ajutor aici în crearea prototipurilor, astfel încât să puteți experimenta aspectul și senzația produsului final înainte de a vă angaja în el.
  • Livrare: – Livrarea și asistența asigură că serviciile și produsele sunt livrate clienților într-un mod care îndeplinește cerințele convenite. Componenta creează o valoare unică pentru o marcă în care un client vede valoare. Pentru a asigura cea mai mare credibilitate pe piață, produsul sau serviciul afacerii trebuie să se potrivească cu ceea ce prezintă în timpul marketingului.

Exemple reale de lanț valoric

Starbucks

Starbucks este o companie multinațională din SUA care oferă servicii de cafenele și prăjitorie. Cel mai mare lanț de cafenele, care operează în peste 80 de țări, a fost fondat la 30 martie 1971.

Modelul lanțului valoric al Starbucks care va servi pe scena globală este următorul:

  • Logistica de intrare: – Boabele de cafea Starbucks o fac diferită de alți concurenți și oferă boabe de cafea de înaltă calitate din mai multe țări care lucrează prin transport. Alte materii prime pentru băuturi sunt, de asemenea, accesibile din întreaga lume, ceea ce permite Starbucks să perceapă prețuri mai mari pentru servicii. Dar, în schimb, compania multinațională oferă cele mai bune produse de înaltă calitate.
  • Operațiuni: – Starbucks face boabe de cafea disponibile în diverse arome și amestecuri la unitățile sale de prăjire. Compania întreține facilități și echipamente premium, formează angajații și pregătește alimente și băuturi în magazinele sale. Prin urmare, compania se concentrează pe furnizarea celor mai bune servicii în operațiunile sale, fără a compromite calitatea.
  • Logistica de ieșire: – Canalele de distribuție ale Starbucks operează în multe țări fără interferențe, vânzând cafea ambalată și alte bunuri în locațiile sale de vânzare cu amănuntul. Starbucks furnizează, de asemenea, materii prime și alte bunuri magazinelor sale printr-o rețea de distribuitori și furnizori.
  • Marketing și vânzări: – Eforturile de vânzări și de marketing sunt principalii factori pentru a transforma o afacere într-un brand reputat la nivel global. Ambianta și interioarele magazinului sunt concepute pentru a oferi clienților o experiență grozavă care îi va face să revină. În plus, Starbucks își antrenează angajații pentru a-i învăța un comportament adecvat în ceea ce privește interacțiunea cu clienții.
  • Serviciu: – Starbucks are o varietate de vase de copt și cafea și vin în diferite arome. Clienții pot beneficia de un serviciu excelent pentru clienți. Servicii suplimentare precum programele de fidelizare a clienților și metodele de interacțiune îmbunătățesc experiența clienților.

Când vine vorba de factori determinanți, cum ar fi prețul, companiile folosesc și platforme de urmărire a prețurilor concurenților. Acest lucru permite companiilor să rămână într-un interval care este confortabil pentru clienții lor, fără a reduce valoarea produsului și a-și justifica cheltuielile operaționale.

Tesla

Tesla a fost fondată la 1 ianuarie 2003, în California, Statele Unite. Compania globală este angajată în producția de energie solară și vehicule auto. În peste 30 de țări, Tesla este disponibilă pentru cumpărare, iar lanțul valoric al companiei este: –

  • Logistica de intrare: – Tesla este o companie de producție, așa că necesită o gamă largă de materii prime pentru producție. Unele materiale sunt rare. Are o bază imensă de furnizori la nivel mondial, iar toate intrările sunt transferate intern, stocate și documentate corespunzător conform logisticii de intrare.
  • Operațiuni: – Tesla are fabrici de producție în California, Țările de Jos și China. Ei procesează operațiunile interne și coordonarea între unități în mod eficient. Compania este împărțită în două segmente: vehicule auto și energie solară și procesul de comunicare pentru o funcționare bună a ieșirii.
  • Logistica de ieșire: – Logistica de ieșire a companiei globale de producție include depozitarea, procesarea comenzilor și transportul. Lanțul valoric al Tesla folosește costuri minime pentru a ajunge la client și a devenit motivul succesului său global. În acest proces, ei se concentrează pe satisfacția clienților adăugând vânzări online pentru o procesare sporită a livrărilor.
  • Marketing și vânzări: Tesla se bazează pe cea mai bună calitate a producției, ceea ce înseamnă că își promovează serviciul de marketing conform producției lor. Câștigă un avantaj global datorită vehiculelor auto bazate pe viitor, care sunt prietenoase cu natura.
  • Servicii:- Cea mai bună companie de servicii la cerere, Tesla acordă prioritate satisfacției clienților. Tesla a ajuns în fiecare țară posibilă din lume pentru a-și consolida poziția globală.

Astfel, nu doar disponibilitatea de a plăti declanșează vânzările, ci și satisfacția generală pe care o simte clientul cu achiziția produsului, iar Tesla a reușit să găsească acel punct favorabil.

Cadrul modelului lanțului valoric al lui Porter

Un lanț valoric include toate sistemele pe care o organizație sau o afacere le utilizează pentru a genera venituri. Acesta cuprinde diverse subsisteme care lucrează împreună pentru a produce bunuri și servicii, ceea ce înseamnă că lanțul valoric acoperă întregul proces de la început până la sfârșit.

Michael Porter a creat un instrument de management strategic pentru a examina lanțul valoric al unei companii în lumina importanței lanțului valoric. Porter, faimos pentru cele cinci forțe ale sale, a descris cadrul său pentru analiza lanțului valoric în cartea sa din 1985 „Competitive Advantage”.

Porter a caracterizat avantajul competitiv al afacerii ca rezultat al operațiunilor interne, cum ar fi funcțiile de marketing și suport. Și-a împărțit modelul în categorii primare și secundare.

Sursa imagine: Edrawsoft.com

Mai mult, Porter a explicat cele două categorii în mai multe puncte:

Activitate primară

  • Logistica de intrare: Termenul de „logistica de intrare” descrie circulația materiilor prime prin diferite ramuri de afaceri. Include toate procesele interne, cum ar fi primirea, stocarea și distribuirea intrărilor. Furnizorii unei afaceri sunt aplicabili în logistica de intrare, oferind bunuri la locul potrivit, la momentul potrivit.
  • Operațiuni: Operațiunile, cunoscute și sub numele de producție, reprezintă procesul de creare a serviciilor valoroase din materii prime. În procesul operațional intervine activitatea internă implicată în producție.
  • Logistica de ieșire: Logistica de ieșire se referă la livrarea de mărfuri către clienți. Include sisteme de distribuție, stocare și colectare care merg de la intern la extern.
  • Marketing și vânzări: Marketingul se referă la procesul de creare a interesului în mintea clienților față de produs. Îmbunătățește canalele de comunicare ale afacerii și crește interacțiunea cu clienții.
  • Servicii: Serviciile în afaceri obligă vânzătorul să mențină valoarea produselor pe parcursul ciclului de afaceri. Înseamnă că afacerea trebuie să ofere aceleași servicii de fiecare dată când clientul vizitează.

Activitate secundară

  • Infrastructura firmei: Structura companiei și stilul de management sunt cunoscute sub denumirea de infrastructură. Sistemele de suport pentru afaceri și operațiuni sunt cele juridice, administrative și contabile care îi permit să continue să funcționeze.
  • Resurse umane: Managementul resurselor umane este de asemenea esențial. Include angajarea, dezvoltarea și plata membrilor personalului. Managementul resurselor umane al afacerii măsoară cât de bine este descoperit, selectat, implicat, dezvoltat, motivat, îndrumat și reținut un angajat al afacerii.
  • Tehnologie: Asistență în cercetare și dezvoltare pentru îmbunătățirea proiectării produselor și a automatizării proceselor. Funcțiile sale sunt legate de procesarea, organizarea și protejarea bazei de cunoștințe a unei organizații. Crearea de valoare a afacerii are loc cu progresul tehnologic și menținerea excelenței tehnice.
  • Achiziții: achizițiile înseamnă obținerea de materii prime, ceea ce înseamnă că organizația ia măsuri pentru a obține resursele necesare pentru operațiunile sale.
  • Implica localizarea furnizorilor si negocierea celor mai bune tarife. Procesele de achiziție de resurse, materii prime sau intrări pentru o afacere sunt strâns legate de logistica de intrare, în care o afacere dorește să revinde produsele pe care le-a achiziționat.

Cum se efectuează analiza lanțului valoric

Iată câțiva pași pentru a efectua analiza lanțului valoric:

Definiți activitatea de afaceri

Primul pas în crearea unui lanț valoric într-o afacere este de a determina necesitatea fiecărei etape de procesare necesare pentru a produce produsul final pentru afacere. Prioritizează activitățile primare înainte de a aborda activitățile secundare.

Trebuie asigurate detalii despre fiecare functie de business; acest pas va dura mult timp. Multe companii folosesc mai multe tehnologii pentru a accelera lucrurile și pentru a îmbunătăți calitatea muncii, încurajând în același timp colaborarea reciprocă.

Analizați costul

Calcularea costurilor este următorul pas în analiza lanțului valoric. Aceasta implică calcularea sumei de bani necesare pentru a fi cheltuită pentru operațiunile companiei, inclusiv plata unor lucruri precum chiria, utilitățile și salariile angajaților.

Grupul responsabil cu dezvoltarea analizei lanțului valoric ar trebui să ia în considerare modul în care fiecare funcție beneficiază clienții și companiei. În plus, companiile pot determina costul unui lanț valoric comparându-l cu alte lanțuri disponibile pe piață și utilizând software de gestionare a cheltuielilor pentru o prezentare realistă a propriilor costuri de afaceri.

Verificați dacă activitatea promovează obiectivul, comparându-l cu o afacere care încearcă să obțină un avantaj competitiv.

Atenție la concurenți

O afacere trebuie să fie conștientă de activitățile concurenților săi și de dorințele clienților săi. Va oferi un avantaj competitiv, iar valoare maximă poate fi adăugată produsului sau serviciului. Orice companie care efectuează analize ale lanțului valoric ar trebui să urmărească îndeaproape rezultatele, deoarece acestea vă vor spori avantajul competitiv.

Cercetarea de piață este prima modalitate de a afla despre psihologia, problemele și nevoile clienților. În acest caz, realizarea de focus grupuri sau organizarea de sondaje online sunt ambele forme de cercetare de piață.

După ce a decis ce categorie de benchmarking să adopte, afacerea poate alege concurenții cu care dorește să se evalueze. În plus, compania poate colecta date și utiliza resurse care sprijină cercetările relevante și poate utiliza sisteme de optimizare a prețurilor pentru acestea.

Înțelegeți feedback-ul clienților

Sustenabilitatea afacerii depinde de clienți, care au întotdeauna dreptate. Înseamnă că valoarea unei afaceri depinde de valoarea pe care clienții o acordă produsului sau serviciului.

Companiile trebuie să știe cum percep clienții lanțul valoric, care poate fi cel mai critic factor în definirea avantajului competitiv. O analiză a lanțului valoric pe deplin realizată depinde de efectuarea de sondaje și de instrumente de feedback ale clienților, astfel încât aceștia să poată înțelege mai bine percepția pieței țintă.

Identificați Oportunitățile

Procesul final de finalizare a unei analize a lanțului valoric este de a obține o înțelegere cuprinzătoare a punctelor forte ale afacerii și a domeniilor de îmbunătățire operațională după finalizarea analizei lanțului valoric. Procesul începe cu îmbunătățiri care necesită ajustări minime, dar produc impacturi semnificative.

După determinarea intervalelor, companiile pot aborda probleme mai critice care împiedică productivitatea. Detaliile suplimentare ajută afacerea să modifice cu ușurință sarcinile și procesele pentru a maximiza valoarea pieței țintă și pentru a crește marjele de profit.

Cuvinte finale

Analiza lanțului valoric este un instrument de management puternic care ne ajută să stabilim care activități organizaționale au ca rezultat un bun sau un serviciu de calitate superioară. Dacă afacerea noastră furnizează bunuri și servicii clienților cu instrumente de analiză a lanțului valoric, aceștia vor fi mai dispuși să plătească, ceea ce va crește profiturile afacerii.

De asemenea, creează, păstrează și îmbunătățește avantajul competitiv în scopuri comerciale. Ne ajută să identificăm domeniile pe care le putem optimiza pentru a fi mai eficienți și mai profitabili.

Analiza lanțului valoric este esențială în evaluarea calității produsului, costurilor și eficacității activităților conexe. Putem adăuga valoare fiecărui aspect al organizației. Acesta examinează modul în care organizația noastră poate crea un avantaj competitiv solid prin combinarea activităților primare și de susținere.

În continuare, acum că ați aflat despre analiza lanțului valoric, este timpul să vă concentrați pe aprovizionare cu: Analiza lanțului de aprovizionare explicată în 5 minute sau mai puțin!