Valorant, un joc de tip shooter la persoana întâi creat și distribuit de Riot Games Inc., a cunoscut o popularitate imensă, depășind chiar succesul Counter-Strike.
Riot Games, o companie americană specializată în dezvoltarea și publicarea de jocuri video, a lansat, înainte de Valorant, titluri notabile precum League of Legends și Legends of Runeterra. Inițial, Valorant a fost cunoscut sub numele de cod „Project A” înainte de a fi lansat oficial.
Debutul jocului a avut loc printr-o etapă beta închisă, pe 7 aprilie 2020, oferind acces unui număr limitat de jucători. Popularitatea sa a crescut datorită transmisiunilor live realizate de streameri consacrați, precum Hiko, ShahZaM și Shroud, care au explorat jocul în profunzime. Ulterior, jocul a captat interesul publicului larg, atingând un punct culminant odată cu lansarea sa oficială, pe 2 iunie 2020, când a devenit accesibil gratuit pe platforma Riot Games, pentru a fi descărcat.
În prezent, Valorant este disponibil pe PC-uri cu sistem Windows și este oferit gratuit, cu următoarele cerințe de sistem:
SPECIFICAȚII MINIME / 30 FPS | RECOMANDATE / 60 FPS | SPECIFICAȚII ULTIME / 144+ FPS | |
CPU | Intel Core 2 Duo E8400 (Intel), Athlon 200 GE (AMD) | Intel i3-4150 (Intel), Ryzen 3 1200 (AMD) | Intel i5-9400F (Intel), Ryzen 5 2600X (AMD) |
GPU | Intel HD 4000, Radeon R5 200 | Geforce GT 730, Radeon R7 240 | GTX 1050 Ti, Radeon R7 370 |
Despre Mecanica de Joc Valorant
Valorant este un joc competitiv 5 contra 5, axat pe personaje. Acesta oferă o diversitate de arme, hărți și un număr mare de agenți, fiecare cu abilități unice, asigurând o experiență de joc captivantă. Jocul propune diferite moduri, precum cele neclasate, competitive sau Spike Rush.
Inițial, în etapa beta, jocul a fost lansat cu 10 agenți, numărul crescând la 12 odată cu actualizarea 1.05. În prezent, sunt disponibili 19 agenți, fiecare putând fi deblocat progresând în joc.
Jocul dispune de o varietate de hărți, fiecare oferind o experiență diferită. În prezent, există 7 hărți, cu „Split” fiind înlocuită de noua hartă „Pearl”.
În total, jocul include 17 arme, fiecare având designuri (skin-uri) unice, care pot fi obținute gratuit sau cumpărate din magazinul jocului. Fiecare armă are caracteristici proprii, unele fiind optimizate pentru lovituri la cap, altele pentru tras în rafale.
Rata Globală de Selecție a Agenților
Imaginea de mai sus prezintă rata de selecție a agenților, pe diferite ranguri și hărți, cu Reyna pe primul loc, urmată de Chamber, Sage, Jett și Raze.
Obiective
Modul principal de joc împarte jucătorii în două echipe: Atacatorii și Apărătorii. Jocul este o cursă spre 13 runde, fiecare echipă jucând pe rând în rolul atacatorilor sau apărătorilor. Dacă echipele sunt la egalitate cu un scor de 12-12, se intră în prelungiri, unde este necesară câștigarea unei runde sau a două runde consecutive, în funcție de modul de joc (neclasat sau competitiv). Modul competitiv are mize mai mari, deoarece determină rangul jucătorului în joc.
Pentru a câștiga o rundă, o echipă are la dispoziție două metode:
- Eliminarea tuturor membrilor echipei adverse înainte ca țepul să fie plantat sau dezamorsat (în funcție de echipa din care faci parte).
- Plantarea țepului și detonarea lui, sau dezamorsarea acestuia înainte de expirarea timpului.
Realizări în joc:
- As: Când un jucător elimină toți cei cinci adversari într-o singură rundă.
- Team As: Când fiecare membru al echipei elimină câte un adversar în aceeași rundă.
- Thrifty: Când o echipă câștigă o rundă cu un echipament inferior celui al adversarului.
Puncte de Experiență
Punctele de experiență (EXP sau XP) sunt acordate după finalizarea fiecărui joc sau misiune. Misiunile zilnice oferă 2000 XP, iar misiunile săptămânale recompensează cu o cantitate variabilă de XP, în funcție de provocările săptămânale.
XP-ul oferit pentru fiecare mod de joc este prezentat mai jos:
Mod | XP fără victorie | XP cu victorie |
Neclasat | 100/rundă | 200/rundă |
Competitiv | 100/rundă | 200/rundă |
Replicare | 100/rundă | 200/rundă |
Deathmatch | 900 | NA |
Spike Rush | 1000 | NA |
Escalation | 800 | 1000 |
Snowball | 750 | 900 |
Personalizat | NA | NA |
Acest XP permite deblocarea agenților, obținerea de skin-uri gratuite și avansarea în nivelurile Battle Pass.
Moarte Subită vs. Prelungiri
Un jucător se confruntă cu moarte subită în modul neclasat sau cu prelungiri în modul competitiv, în cazul în care ambele echipe sunt la egalitate în a treia repriză a jocului.
Moarte subită: în modul neclasat, câștigarea unei singure runde în această fază aduce victoria.
Prelungiri: în modul competitiv, este necesară câștigarea a două runde consecutive pentru a învinge echipa adversă.
Alte Moduri de Joc
Spike Rush: este un mod mai scurt, care oferă aceeași adrenalină ca și modul competitiv, dar în doar 10-15 minute. Fiecare echipă joacă 3 runde, cu abilități și prelungiri pentru a decide câștigătorul.
Deathmatch: un mod multiplayer gratuit, în care jucătorii pot exersa cu diverse arme și își pot îmbunătăți abilitățile mecanice, fără a folosi abilitățile agenților. Este un mod excelent de încălzire înainte de a intra în modurile competitive.
Escalation: un mod 5 contra 5, fără abilități specifice agenților. Fiecare meci are 12 niveluri, fiecare cu o anumită armă sau abilitate. Obiectivul este fie de a finaliza 12 niveluri, fie de a ajunge cât mai departe în 10 minute. Pentru a avansa la nivelul următor, este nevoie de 7 puncte.
Replicare: un mod 5 contra 5, în care toți jucătorii din aceeași echipă joacă cu același agent, ales aleatoriu dintre preferințele fiecărui jucător. Acest mod se desfășoară pe parcursul a nouă runde în modul Spike.
Modul personalizat: Permite jucătorilor să creeze lobby-uri personalizate, cu toate modurile menționate mai sus disponibile. În plus, oferă opțiuni de personalizare, precum muniție infinită, modul turneu sau jocul în toate rundele.
Clasamentele în Valorant
În Valorant, jucătorii sunt plasați în diverse clasamente în funcție de abilitățile lor de joc în modul competitiv. Clasamentul variază în funcție de performanțele din fiecare joc, ascensiunea ducând la meciuri mai competitive.
Sistemul actual include 9 ranguri distincte, de la Fier la Radiant, fiecare rang având 3 niveluri, cu excepția rangului Radiant, care este cel mai înalt. Pentru a ajunge la Radiant, un jucător trebuie să acumuleze o anumită cantitate de Rating, în funcție de regiune.
Lista rangurilor Valorant:
- Fier 1-3
- Bronz 1-3
- Argint 1-3
- Aur 1-3
- Platină 1-3
- Diamant 1-3
- Ascendent 1-3
- Nemuritor 1-3
- Radiant
Rangul Ascendent a fost introdus recent, plasându-se între Diamant și Nemuritor. Este și cel mai înalt rang pe care un jucător nou îl poate obține inițial.
Resetarea Rangului
- Resetarea actului: rangul unui jucător este ușor resetat după fiecare act, fiind necesară completarea unui joc de plasament pentru a determina rangul în noul act. Noul rang este similar cu cel anterior, cu o ușoară scădere a ratingului.
- Resetarea episodului: rangul unui jucător este complet resetat după fiecare episod, fiind necesară completarea a cinci jocuri de plasament pentru a determina rangul în noul episod. Noul rang va avea o scădere vizibilă. La sfârșitul fiecărui episod, jucătorii primesc un charm de armă, simbolizând rangul maxim obținut.
Progresia Rangului
Valorant plasează inițial jucătorii într-o categorie neclasată. Călătoria începe cu un tutorial introductiv. Pentru a avea șansa de a fi clasat, jucătorii trebuie să atingă nivelul 20, prin obținerea de experiență în joc.
După atingerea nivelului 20, modul competitiv devine disponibil. Apoi, jucătorii trebuie să joace 5 meciuri de plasament pentru a-și dezvălui rangul. Clasamentul depinde de performanțele din cele 5 jocuri de plasament, însă performanța în joc va fi luată în considerare chiar dacă meciurile sunt pierdute.
Fiecare rang are 100 de puncte de Rank Rating (RR). După depășirea a 100 de puncte, jucătorii sunt avansați la următorul rang, iar la pierderea punctelor RR sub zero, jucătorii sunt retrogradați la rangul inferior.
Matchmaking și Rating
Valorant utilizează un sistem de Matchmaking Rating (MMR). Jucătorii primesc un rating bazat pe abilități și performanță, ajustat în funcție de evoluția acestora. Pentru a câștiga MMR, jucătorii trebuie să aibă performanțe bune la nivelul lor actual. MMR-ul nu este direct legat de ratingul și rangul, fiind un sistem separat care facilitează potrivirea jucătorilor cu abilități similare.
Ratingul MMR este ascuns jucătorilor, dar meciurile sunt populate cu jucători cu abilități similare, asigurând echitatea partidelor. Atât Ratingul de Rang cât și Ratingul de potrivire au un rol important în matchmaking și în experiența de joc.
Scenarii de evaluare a potrivirii:
- Dacă MMR-ul este mai mare decât rangul, jucătorii vor câștiga mai mult RR la victorii decât vor pierde la înfrângeri.
- Dacă MMR-ul este egal cu rangul, vor câștiga și pierde sume similare de RR pentru victorii și înfrângeri.
- Dacă MMR-ul este mai mic decât rangul, jucătorii vor câștiga mai puțin RR la victorii și vor pierde mai mult la înfrângeri.
Creșterea MMR-ului se realizează prin depășirea constantă a adversarilor și prin câștigarea meciurilor.
Distribuția Rangurilor
Distribuția clasamentului din iulie 2022
Imaginea de mai sus ilustrează numărul de jucători dintr-un anumit rang, comparativ cu ceilalți jucători din alte ranguri.
Distribuția Rangului pentru Fiecare Rang
Rang | Procent |
Fier | 6,6% |
Bronz | 20,9% |
Argint | 26,3% |
Aur | 20,2% |
Platină | 14,4% |
Diamant | 8,1% |
Ascendent | 2,8% |
Nemuritor | 0,5% |
Radiant | 0,02% |
Distribuția Rangului pentru Fiecare Nivel din Fiecare Rang
Rang | Procent | Rang | Procent | Rang | Procent |
Fier 1 | 0,3% | Platină 1 | 15,6% | Ascendent 1 | 10% |
Fier 2 | 1,2% | Platină 2 | 24,6% | Ascendent 2 | 30,5% |
Fier 3 | 5,1% | Platină 3 | 34,2% | Ascendent 3 | 40,5% |
Bronz 1 | 5% | Diamant 1 | 13,7% | Nemuritor 1 | 0,3% |
Bronz 2 | 8,2% | Diamant 2 | 22,6% | Nemuritor 2 | 0,1% |
Bronz 3 | 7,7% | Diamant 3 | 31,8% | Nemuritor 3 | 0,1% |
Argint 1 | 10,5% | Radiant | 0,02% | ||
Argint 2 | 12,6% | ||||
Argint 3 | 14,3% | ||||
Aur 1 | 7,4% | ||||
Aur 2 | 16,7% | ||||
Aur 3 | 16,1% |
Clasament vs. Rating
Rangul indică nivelul de calificare atins de un jucător, în timp ce ratingul ajută jucătorul să ajungă la un anumit rang. Clasamentul variază de la Fier 1 la Radiant, iar ratingul variază de la 0 la 100. Adăugarea sau deducerea ratingului după fiecare joc determină clasamentul final.
Concluzie
Valorant este un joc remarcabil, care și-a câștigat popularitatea datorită elementelor sale strategice și dinamice, pe lângă componentele de tip shooter la persoana întâi. Fanii Counter Strike vor considera Valorant un joc demn de încercat.