Autentificarea cu mai mulți factori (MFA) explicată în 5 minute sau mai puțin

Autentificarea cu factori multipli reprezintă o metodă esențială pentru protejarea informațiilor împotriva accesului neautorizat și a tentativelor de hacking.

Ce este Autentificarea Multifactorială (MFA)?

Te-ai confruntat vreodată cu situația în care, după introducerea numelui de utilizator și a parolei, ți s-a solicitat un pas suplimentar pentru a accesa un site web, o aplicație bancară sau un alt sistem? Acest proces se numește autentificare multifactorială (MFA).

Autentificarea multifactorială (MFA) verifică identitatea unui utilizator solicitând doi sau mai mulți factori, cum ar fi un cod, un token, un PIN, date biometrice sau o combinație a acestora, înainte de a acorda acces la informații sau sisteme.

Sursă imagine: Microsoft

Autentificarea simplă se bazează pe un singur element, precum o parolă. Autentificarea multifactorială, în schimb, utilizează mai multe elemente pentru a crește nivelul de securitate.

Având în vedere creșterea incidentelor de furt de date și complexitatea lumii online, MFA este o componentă vitală a oricărui sistem de securitate, oferind protecție împotriva accesului neautorizat la informațiile private ale utilizatorilor.

În prezent, majoritatea conturilor online, inclusiv cele bancare, de social media, precum și dispozitivele mobile și laptopurile, sunt protejate prin MFA.

MFA adaugă un nivel suplimentar de siguranță, deoarece este necesar accesul la un factor suplimentar chiar dacă parola a fost compromisă. Astfel, chiar dacă un atacator ar obține parola, ar avea nevoie de un al doilea factor pentru a obține acces.

Când se utilizează mai mulți factori de autentificare, hackerilor le este mult mai dificil să obțină acces, deoarece trebuie să obțină multiple informații.

Atât persoanele fizice, cât și organizațiile guvernamentale, alături de alte companii, utilizează frecvent MFA pentru a proteja datele sensibile și a se asigura că doar persoanele autorizate pot accesa sistemele și datele, crescând astfel nivelul de securitate.

MFA câștigă popularitate, mai ales pe măsură ce firmele renunță la parolele standard și adoptă tehnici mai avansate de verificare a identității. Autentificarea multifactorială (MFA) reprezintă un instrument puternic de prevenire a accesului ilegal la rețele și la date, prin utilizarea mai multor etape de verificare a identității.

MFA este esențială pentru protejarea informațiilor utilizatorilor în rețelele interconectate de astăzi, având în vedere creșterea continuă a cazurilor de furt de date. Ajută la reducerea riscului de furt de identitate, încălcări de date și alte atacuri cibernetice.

În acest articol vom analiza alte aspecte ale MFA, incluzând platforme care oferă servicii MFA.

Cum funcționează MFA?

Înainte de a acorda acces la un sistem sau cont, MFA verifică identitatea unei persoane prin diferite metode de autentificare. Scopul este de a face mult mai dificil accesul atacatorilor la informații sensibile.

MFA combină un element fizic, cum ar fi un cod transmis prin telefon, cu ceva cunoscut, cum ar fi o parolă. Poate utiliza, de asemenea, date biometrice, precum amprentele digitale, pentru a confirma identitatea.

În general, utilizatorii introduc numele de utilizator și parola atunci când se conectează utilizând MFA. Apoi, li se solicită să își autentifice identitatea folosind opțiuni suplimentare.

Parolele unice (OTP) transmise prin SMS sau codurile generate prin aplicații de autentificare sunt alternative comune.

De asemenea, puteți utiliza o aplicație de autentificare pentru a oferi date biometrice, cum ar fi o amprentă sau o scanare facială. Unele companii pot solicita utilizatorilor să se autentifice prin intermediul unui token fizic, precum o cheie sau un card.

Aplicațiile de autentificare terță parte (TPA), cum ar fi Google, generează coduri de autentificare care se schimbă frecvent și sunt generate aleatoriu, oferind astfel autentificare multifactorială.

Factorii într-o configurare MFA

Autentificarea are loc atunci când un utilizator dorește să acceseze o resursă, precum o rețea, un dispozitiv sau o aplicație. Pentru a utiliza resursa respectivă, utilizatorul trebuie să contribuie la identificarea și verificarea dreptului său la acea identitate.

Atât organizațiile, cât și persoanele fizice pot implementa autentificarea multifactorială folosind factorii de autentificare enumerați mai jos:

Factorii MFA pot fi clasificați în trei aspecte:

  • Factorul de cunoștințe: ceva ce cunoașteți, precum o parolă sau un PIN
  • Factorul de posesie: ceva ce dețineți, precum un token hardware sau un dongle USB
  • Factorul inerent: ceva ce sunteți, precum amprenta, o scanare a ochilor sau a feței

Coduri prin e-mail: Aceste coduri sunt transmise utilizatorului prin e-mail, fiind o metodă des întâlnită de MFA.

Indicative text: Codurile text sunt un factor popular de MFA. Un PIN unic (OTP) este transmis pe telefon după introducerea numelui de utilizator și a parolei.

Token-uri virtuale: Aplicațiile de autentificare mobilă cu MFA cresc securitatea conectării la conturi online. Aplicația Microsoft Authenticator oferă un cod generat aleatoriu, similar cu cel oferit de Google. Acest cod trebuie introdus după numele de utilizator și parolă pentru a accesa sistemul sau serviciul dorit.

Verificare prin biometrie: Verificarea biometrică poate include recunoașterea facială sau identificarea amprentelor digitale. Utilizatorii de computere și dispozitive mobile beneficiază de această tehnologie pentru a-și crește securitatea online.

Token-uri hardware: Această tehnică generează coduri folosind un dispozitiv mic. Este considerată una dintre cele mai sigure metode MFA și este utilizată frecvent în afaceri, servicii bancare și alte aplicații cu cerințe ridicate de securitate.

Pentru a accesa informații de pe un dispozitiv mobil, se poate folosi un „dongle” USB sau USB-C.

Întrebări de securitate: Ocazional, întrebările de securitate sunt folosite ca parte a MFA. La crearea contului, vi se poate solicita să alegeți o întrebare de securitate, precum:

  • Care a fost numele primului dvs. animal de companie?
  • Pe ce stradă ați crescut?
  • Care este numele de fată al mamei dvs.?
  • Care a fost porecla dvs. în copilărie?

Pentru a accesa contul și a răspunde la o întrebare de securitate, trebuie mai întâi să introduceți numele de utilizator și parola. Cu toate acestea, deoarece informații similare pot fi colectate cu ușurință din surse media sociale, acest tip de MFA ar trebui actualizat periodic.

MFA devine sigură dacă token-urile, codurile de acces, PIN-urile, scanarea biometrică etc. sunt implementate dinamic.

MFA vs. 2FA

Să analizăm diferența dintre MFA (Multi-Factor Authentication) și 2FA (Two-Factor Authentication):

Utilizarea mai multor factori pentru a verifica identitatea unei persoane care solicită acces la o resursă, un site web sau o altă aplicație este cunoscută sub numele de autentificare multifactorială sau MFA.

Autentificarea multifactorială oferă un nivel mai mare de siguranță că utilizatorii sunt cei care pretind a fi, cerând mai multe forme de confirmare a identității, reducând astfel riscul de acces neautorizat la date sensibile. Astfel, autentificarea multifactorială este definită ca orice combinație de doi sau mai mulți factori.

În timp ce utilizarea a doi factori este denumită 2FA. Autentificarea cu doi factori (2FA) este o metodă simplă și eficientă de a adăuga un strat de securitate autentificării standard.

După introducerea acreditărilor, utilizatorii trebuie să își confirme identitatea utilizând un alt factor, precum un cod obținut prin e-mail sau SMS, întrebări de securitate etc. Chiar dacă un atacator obține parola unui utilizator, aceste protocoale previn încercările suspecte de conectare.

Tipul de autentificare utilizat depinde de sensibilitatea datelor și de alte circumstanțe. De exemplu, MFA este utilizată când sistemul sau datele sunt legate de tranzacții financiare sau bancare, în timp ce 2FA este suficientă pentru accesarea serviciilor de e-mail.

Dezavantajele MFA

Adoptarea și utilizarea MFA nu au dezavantaje reale, în afara unei potențiale ușoare complexități suplimentare. MFA nu prezintă dezavantaje dacă este gestionată corect, fiind necesară pentru protejarea datelor și securizarea sistemului.

MFA vă va cere să introduceți măsuri de securitate suplimentare doar dacă vă deconectați de la autentificarea inițială. Atâta timp cât sunteți conectat la sistem, nu există niciun inconvenient.

Cerințele de conectare trebuie să găsească un echilibru între securitate și comoditate pentru a asigura un acces sigur și fiabil, dar ușor de gestionat de către utilizatori.

Aplicații MFA

Autentificare multifactor Microsoft în Azure AD

Azure Active Directory (AD) de la Microsoft este o soluție de gestionare a identității care permite companiilor să controleze accesul utilizatorilor la aplicații și servicii. Azure AD are capabilități precum autentificarea cu factori multipli (MFA).

Azure AD MFA oferă un nivel esențial de securitate pentru protejarea rețelelor, aplicațiilor și datelor de afaceri. MFA solicită utilizatorilor să se autentifice cu două sau mai multe forme de verificare a identității.

Permite utilizatorilor să acceseze conturile folosind atât ceva cunoscut (parola), cât și ceva deținut (un cod de autentificare). Prin combinarea ambelor informații, conturile de utilizator beneficiază de un nivel suplimentar de securitate.

Azure AD MFA oferă un nivel suplimentar de securitate conturilor de utilizator, solicitând una sau mai multe forme de autentificare la conectare. Aceasta reprezintă o protecție împotriva accesului neautorizat și a tentativelor de acces rău intenționat. MFA poate fi configurată pentru conturi individuale sau ca politică generală pentru toți utilizatorii dintr-o companie.

Această metodă de autentificare reduce riscul ca o persoană neautorizată să acceseze contul unui utilizator, făcând procesul de autentificare mai dificil pentru potențialii atacatori.

Autentificarea cu mai mulți factori (MFA) de la Akamai

Multi-Factor Authentication (MFA) de la Akamai este o soluție de autentificare ușor de utilizat, bazată pe cloud, care oferă o experiență profesională sigură.

MFA de la Akamai este un sistem bazat pe cloud, cu caracteristici simple și directe, cum ar fi distribuția automată a parolei unice (OTP), posibilități multifactoriale și interacțiune directă cu aplicația.

Tehnologia unică MFA de la Akamai facilitează autentificarea utilizatorilor folosind vocea, chipul, amprentele digitale sau alți factori biometrici, oferind o perspectivă și un control îmbunătățit asupra identităților utilizatorilor.

Organizațiile pot configura ușor și rapid o soluție de autentificare sigură cu Akamai MFA, adaptată nevoilor lor unice, oferind totodată utilizatorilor o experiență simplificată. Platforma sa MFA este foarte personalizabilă și extensibilă, facilitând adaptarea la diverse grupuri de utilizatori.

Aceste soluții MFA oferă companiilor capabilități avansate de autentificare, care ajută la protejarea rețelelor împotriva amenințărilor și intruziunilor sofisticate. Soluțiile sale MFA sunt concepute pentru a asigura conformitatea totală cu cerințele industriei, fiind printre cele mai sigure soluții de autentificare disponibile în prezent.

Simplitatea MFA de la Akamai o face o soluție ideală pentru afaceri de toate dimensiunile.

Autentificare cu mai mulți factori (MFA) Duo

Protejarea identităților digitale împotriva potențialilor atacatori devine din ce în ce mai simplă datorită tehnologiei emergente. Duo MFA Security, un produs Cisco, este în prezent una dintre principalele soluții MFA.

Duo este o platformă sigură de acces, bazată pe modelul zero-trust și pe SaaS, oferind autentificare cu doi factori, conectare unică și acces securizat de la distanță.

Duo MFA adaugă un strat suplimentar de protecție oricărui serviciu sau site web care necesită autentificare. Este proiectat pentru a fi utilizat în cloud și on-premise.

Utilizatorii trebuie să parcurgă un pas suplimentar pentru a obține acces securizat prin intermediul soluției Multi-Factor Authentication (MFA) de la Duo.

Acest pas suplimentar este încorporat în procesul de autentificare și solicită utilizatorului să își demonstreze identitatea, oferind ceva cunoscut (parolă sau PIN), ceva deținut (token sau smartphone) sau ceva ce este (amprentă sau scanare facială).

Companiile pot crește securitatea protejând utilizatorii împotriva credențialelor compromise, a escrocheriilor de tip phishing și a altor activități nedorite, prin utilizarea soluției MFA oferită de Duo.

Autentificare multifactor Lastpass

Lastpass Multifactor Authentication oferă o varietate de produse pentru protejarea datelor utilizatorilor. Contul dvs. LastPass beneficiază de securitate suplimentară, asigurând că doar dvs. puteți accesa informațiile.

Folosind autentificarea multifactorială, LastPass oferă o modalitate simplă și sigură de a vă proteja conturile online. Confirmând identitatea cu un factor suplimentar, cum ar fi un cod sau amprentă, utilizatorii adaugă un nivel suplimentar de securitate.

De asemenea, oferă gestionarea parolelor, permițând conectarea la orice dispozitiv fără parolă. Aplicațiile cloud, VPN-urile și punctele de acces pot fi securizate cu LastPass.

Utilizatorii pot configura rapid autentificarea multifactorială cu LastPass, astfel încât conturile lor să fie mereu în siguranță. Le oferă siguranța că, chiar dacă hackerii ar obține parolele, nu vor putea accesa conturile.

Devine mult mai dificil pentru părțile neautorizate să obțină acces când sunt utilizate mai multe elemente de autentificare, cum ar fi parolele, datele biometrice și întrebările de securitate. Utilizatorii se simt în siguranță știind că datele lor sunt protejate atunci când folosesc aceste produse.

Este ușor de instalat în companii de toate dimensiunile, datorită caracteristicilor sale principale, precum autentificarea adaptivă, implementarea simplă, controlul centralizat și automatizarea furnizării de utilizatori cu Microsoft AD, Google Workspace și Azure AD.

Concluzie

Autentificarea multifactorială (MFA) implică adăugarea mai multor elemente de autentificare. Autentificarea cu doi factori (2FA) este un subset al MFA, care utilizează doar doi factori. Implementarea MFA este esențială în organizații, deoarece utilizarea unei parole ca unic factor de securitate nu mai este suficientă.

Timpul trece. După ce ați înțeles diferențele dintre 2FA și MFA și pericolele asociate utilizării unei parole ca unic factor de acces, ar trebui să acordați prioritate consolidării securității pentru a proteja datele.

Vă recomandăm să explorați platformele de autentificare a utilizatorilor.