În ciuda anunțurilor recente ale președintelui american Donald Trump privind noi tarife, inclusiv o taxă de 35% pe anumite produse canadiene și o rată de 25% pe anumite bunuri mexicane, impactul economic se dovedește a fi mai nuanțat decât sugerează cifrele de pe prima pagină. Factorul determinant crucial al impactului comercial este Acordul Statele Unite-Mexic-Canada (USMCA) din 2020, care, în mare măsură, protejează vasta majoritate a bunurilor comercializate între cele trei națiuni de aceste taxe, cu condiția ca acestea să respecte regulile stricte de origine ale acordului.
- Acordul USMCA a înlocuit Acordul de Liber Schimb Nord-American (NAFTA) în 2020.
- USMCA scutește majoritatea schimburilor comerciale dintre SUA, Mexic și Canada de taxe vamale, condiționat de respectarea regulilor de origine.
- Canada: Peste 85% din comerțul cu SUA rămâne fără taxe vamale; 100% din exporturile sale de energie și 95% din celelalte exporturi sunt conforme cu USMCA.
- Mexic: Peste 84% din comerțul său cu Statele Unite nu implică taxe vamale în cadrul USMCA.
- Acordul USMCA este programat pentru o revizuire anul viitor, introducând incertitudine.
- Pierderea USMCA ar putea duce la perturbări semnificative și la niveluri tarifare de 20-30%.
USMCA, care a succedat Acordului de Liber Schimb Nord-American (NAFTA) în 2020, reprezintă pactul comercial fundamental pentru America de Nord. Cadrul său cuprinzător dictează fluxul de bunuri și servicii, consolidează standardele de muncă și de mediu, îmbunătățește protecțiile proprietății intelectuale și ale comerțului digital și stabilește mecanisme solide de soluționare a litigiilor. Acest acord face ca majoritatea comerțului dintre S.U.A., Mexic și Canada să fie efectiv scutită de taxe vamale, condiționat de respectarea regulilor sale de origine. Aceste reguli stipulează că bunurile trebuie fie fabricate integral în Canada sau Mexic, fie să conțină o majoritate a componentelor lor provenind din aceste țări, prevenind astfel reexportul de bunuri din țări terțe.
Scutul Protector al USMCA
Aplicarea practică a acestor tarife relevă natura lor țintită. Banca Centrală a Canadei raportează că 100% din exporturile sale de energie și 95% din celelalte exporturi sunt conforme cu USMCA, asigurând accesul continuu fără taxe vamale pe piața S.U.A. În mod similar, Royal Bank a estimat că aproape 90% din exporturile canadiene au avut acces pe piața S.U.A. fără taxe vamale în aprilie. Prim-ministrul canadian Mark Carney a menționat că angajamentul reafirmat al S.U.A. față de nucleul USMCA asigură că rata medie a tarifelor americane pe bunurile canadiene rămâne excepțional de scăzută, cu peste 85% din comerțul Canada-S.U.A. rămânând scutit de taxe vamale.
Flavio Volpe, președintele Asociației Producătorilor de Piese Auto, a comentat poziția relativ avantajoasă a Canadei: „Canada se află într-o poziție mai bună decât oricare dintre partenerii comerciali în acest moment, deoarece americanii par să se bazeze implicit pe USMCA. Acest lucru le oferă titlul sonor de „tarife dure”, dar le permite și accesul la ceea ce au nevoie de la noi.” Această perspectivă subliniază că, deși tarifele generează titluri semnificative, impactul lor economic real este concentrat pe sectoare specifice care nu sunt acoperite de USMCA.
Pentru Mexic, președintele Claudia Sheinbaum a subliniat că „noua ordine comercială mondială” încă poziționează Mexicul favorabil datorită acordului de liber schimb. Secretarul Economiei, Marcelo Ebrard, a confirmat că peste 84% din comerțul Mexicului cu Statele Unite nu implică taxe vamale în cadrul USMCA. Tariful de 25% pe bunurile mexicane, amenințat inițial la 30%, afectează în principal fracțiunea de comerț din afara sferei de aplicare a USMCA, cu excepții pentru sectoare precum automobile, oțel și aluminiu.
Implicații Strategice și Perspective de Viitor
În ciuda protecțiilor actuale, USMCA este programat pentru revizuire anul viitor, o perspectivă care introduce o incertitudine semnificativă. Secretarul american al Comerțului, Howard Lutnick, a indicat că președintele Trump este probabil să solicite o renegociere a acordului. Pentru Canada și Mexic, păstrarea acestui pact de liber schimb este primordială, având în vedere dependența lor economică substanțială de piața S.U.A.; peste 75% din exporturile Canadei și peste 80% din exporturile Mexicului sunt dirijate către Statele Unite.
John Manley, fostul ministru de finanțe al Canadei, a subliniat potențialul de „perturbare incredibilă” în cazul pierderii USMCA, mai ales dacă acest lucru ar duce la niveluri tarifare generale de 20-30%. El a menționat, de asemenea, că „incertitudinea în afaceri este inamicul luării deciziilor.” Strategia S.U.A. de a „taxa accesul” la economia sa, așa cum a observat Mark Carney în acordurile recente, indică o schimbare mai amplă în dinamica comerțului global. Deși Canada se mândrește cu resurse naturale, o forță de muncă calificată și o politică de imigrare deschisă, teza sa tradițională de investiții depinde critic de accesul nestingherit la cea mai mare economie a lumii. O schimbare a acestui acces ar necesita o reevaluare semnificativă a atractivității investiționale a Canadei.
Mai mult, tarifele sectoriale de tip 232, cum ar fi 50% pentru importurile de oțel și aluminiu și 25% pentru importurile de automobile, continuă să afecteze industriile canadiene strategice precum cele auto, oțel, aluminiu, cupru, farmaceutice, semiconductori și cherestea de rășinoase, în ciuda scutirilor pentru autoturismele fabricate în Canada și Mexic. Mark Carney a recunoscut că, în ciuda avantajelor Canadei, aceste acțiuni comerciale ale S.U.A. impactează semnificativ sectoarele cheie, ducând la concluzia că Canada „nu se poate baza sau nu se poate încrede pe deplin în ceea ce a fost cea mai valoroasă relație comercială pentru prosperitatea noastră.”