Salariul Minim de 20$: Studii Contradictorii Asupra Impactului în California Fast-Food

Impactul economic al creșterilor substanțiale ale salariului minim este un subiect peren de dezbatere intensă, iar evoluțiile recente din California oferă un studiu de caz convingător. Un nou studiu al Biroului Național de Cercetări Economice (NBER) și o analiză realizată de UC Berkeley prezintă concluzii diametral opuse privind efectele recentei majorări a salariului minim în sectorul fast-food al statului, subliniind complexitățile inerente evaluării unor astfel de intervenții politice.

  • Salariul minim de 20 de dolari pe oră pentru lucrătorii din fast-food în California a intrat în vigoare la 1 aprilie 2024.
  • Un studiu NBER a indicat o pierdere de aproximativ 18.000 de locuri de muncă în sector, reprezentând un declin de 3,2%.
  • Analiza UC Berkeley a contrazis aceste date, raportând creșteri salariale de 8-9% și fără efecte negative asupra ocupării forței de muncă.
  • Legea AB 1228, promulgată în septembrie 2023, a instituit Consiliul Fast Food și a stabilit majorarea salariului minim de la 16 la 20 de dolari pe oră.
  • Concluziile divergente subliniază dificultatea evaluării impactului economic al unor astfel de politici.

Evaluări Economice Divergente

Studiul NBER, publicat luna aceasta de cercetătorii Jeffrey Clemens, Olivia Edwards și Jonathan Meer, sugerează o contracție semnificativă a numărului de angajați din sectorul fast-food din California, în urma implementării noii politici salariale. Analiza lor indică faptul că salariul minim de 20 de dolari pe oră pentru lucrătorii din fast-food, intrat în vigoare la 1 aprilie 2024, a fost asociat cu o pierdere de aproximativ 18.000 de locuri de muncă în acest sector. Această cifră reprezintă o scădere de 3,2% a ocupării forței de muncă în sectorul fast-food din California, comparativ cu performanța sectorului în alte părți ale țării, unde ocuparea forței de muncă a crescut în general cu aproximativ 0,10% în aceeași perioadă. Cercetătorii au remarcat că, înainte de ajustarea salarială, tendințele ocupării forței de muncă în sectorul fast-food din California reflectau în mare măsură modelele naționale.

Baza legislativă pentru această ajustare salarială a fost Legea Adunării 1228 (AB 1228), care a fost adoptată în septembrie 2023 și promulgată de guvernatorul Californiei, Gavin Newsom. Această lege a înființat Consiliul Fast Food al statului și l-a împuternicit să stabilească și să modifice salariul minim al sectorului, ridicându-l de la 16 dolari pe oră la 20 de dolari pe oră.

Preocupări ale Industriei și Contrapuncte

Criticii majorării salariale au folosit concluziile NBER pentru a-și întări argumentele împotriva unor astfel de reglementări. Experți economici, inclusiv Rachel Greszler de la The Heritage Foundation, afirmă că controalele salariale sunt prin natura lor problematice, susținând că, deși factorii de decizie politică pot legifera salariile, nu pot eluda consecințele economice. În mod similar, consiliul editorial al publicației The Wall Street Journal a caracterizat premisa că majorările semnificative ale salariului minim aduc beneficii universale economiei drept „gândire magică”, indicând situația din California ca dovadă a rezultatelor adverse.

În schimb, administrația guvernatorului Gavin Newsom a contestat cu vehemență concluziile studiului NBER. Tara Gallegos, directorul adjunct de comunicare al lui Newsom, a pus public sub semnul întrebării afilierea lucrării NBER cu Hoover Institution, citând cazuri anterioare în care instituția ar fi publicat „informații false sau înșelătoare” despre salariul minim din California, care au necesitat retragere. De asemenea, a făcut referire la un articol din octombrie 2024 din San Francisco Chronicle, care sugera că rezultatele reale ale majorării salariale „sfidează multe dintre previziunile pesimiste” făcute la momentul semnării legii.

Pentru a susține și mai mult contra-narativa, Gallegos a citat un studiu din februarie realizat de un profesor de la UC Berkeley, care a analizat datele din sectorul fast-food de la intrarea în vigoare a legii în aprilie 2024 până la jumătatea lunii decembrie 2024. Acest studiu a prezentat concluzii care contrastează puternic cu cele ale NBER:

  • Lucrătorii acoperiți de politică au înregistrat creșteri salariale de 8% până la 9%.
  • Nu au fost raportate efecte negative asupra salariilor sau ocupării forței de muncă pentru lucrătorii neacoperiți.
  • Studiul nu a găsit efecte negative asupra ocupării generale a forței de muncă în sectorul fast-food.
  • Numărul de unități fast-food din California a crescut într-un ritm mai rapid decât în restul Statelor Unite.
  • Prețurile meniurilor au crescut în medie cu doar 1,5%, echivalentul a aproximativ 0,06 dolari la un hamburger de 4 dolari.

Această divergență a constatărilor empirice subliniază provocarea formidabilă de a evalua în mod cuprinzător repercusiunile economice ale intervențiilor politice, cum ar fi ajustările salariului minim. Analizele contradictorii provenind de la instituții de cercetare reputate sugerează că impactul economic și de afaceri complet al majorării salariului minim în sectorul fast-food din California rămâne un subiect de examinare continuă și de interpretare variată.