10 lucruri pe care ar trebui să le faceți înainte de a vă returna computerul de serviciu

Recomandări esențiale

  • Înainte de a șterge fișiere și a preda computerul de la serviciu, consultă-te cu angajatorul pentru a te asigura că respecți politicile IT ale companiei.
  • Realizează copii de siguranță pentru documentele personale și organizează fișierele necesare atât pentru tine, cât și pentru colegii tăi, înainte de a încheia colaborarea.
  • Obține permisiunea de a salva programele utile, contactele, e-mailurile și informațiile de autentificare. Ulterior, șterge istoricul browserului, datele personale, golește coșul de reciclare și curăță dispozitivul.

Ai primit o nouă ofertă de muncă și trebuie să returnezi calculatorul pe care l-ai folosit la vechiul job? Înainte de a face acest lucru, este important să urmezi câțiva pași pentru a proteja informațiile confidențiale și a salva datele valoroase.

Chiar dacă laptopul a fost folosit în scop profesional, probabil că ai efectuat și activități personale. Este recomandat să ștergi aceste date înainte de a-l returna. Iată care sunt pașii esențiali de urmat înainte de a preda calculatorul de serviciu:

1. Discută cu angajatorul

Înainte de a modifica orice date de pe computer, comunică cu angajatorul pentru a te asigura că respecți normele IT ale companiei. Unele companii pot avea politici stricte privind transferul informațiilor de contact ale clienților sau a altor date considerate proprietate intelectuală.

Este important să menții o relație bună cu fostul angajator, așa că respectă politicile companiei până la ultima zi de lucru. Odată ce ai obținut aprobarea, poți începe să urmezi pașii detaliați mai jos. Chiar dacă nu intenționezi să vinzi calculatorul, sfaturile despre cum să ștergi definitiv fișierele de pe computer înainte de vânzare îți pot fi utile.

2. Salvează documentele importante

După ce ai confirmat cu angajatorul că poți face copii de rezervă ale fișierelor personale, pasul următor este să examinezi computerul și să ștergi fișierele de care nu mai ai nevoie. Ulterior, organizează fișierele rămase în funcție de persoanele care au nevoie de ele.

Dacă ai nevoie de fișiere pentru uz personal, salvează-le pe un stick USB sau într-un spațiu de stocare cloud. Pentru fișierele de care colegii tăi vor avea nevoie după plecarea ta, salvează-le într-o locație partajată, pentru acces facil. Dacă nu ești sigur cum să faci o copie de rezervă, poți afla mai multe despre instrumentele terță parte pentru a salva datele din Windows.

3. Păstrează programele utile

În timpul activității la locul de muncă, este posibil să fi descoperit unele programe pe care le consideri utile. Dacă noul tău loc de muncă este similar, aceste programe ar putea fi valoroase în continuare.

Înainte de a copia orice program, obține permisiunea scrisă de la angajator, deoarece unele companii consideră programele pe care le utilizează ca proprietate intelectuală și pot exista probleme de licențiere. Discută cu angajatorul și departamentul IT înainte de a descărca orice program de pe computerul companiei.

Dacă ai obținut permisiunea de a copia programele, este o idee bună să le salvezi pe un stick USB sau în cloud pentru acces ulterior. Dacă ești în căutarea unei aplicații de planificare, poți explora aceste planificatoare săptămânale gratuite pentru a-ți organiza sarcinile.

Este posibil să dorești să păstrezi legătura cu persoanele pe care le-ai cunoscut la fostul loc de muncă, fie personal, fie profesional. Accesul la e-mailurile vechi poate fi util în viitor, când cauți referințe, informații sau dorești să-ți extinzi rețeaua profesională. Consultă un ghid rapid despre cum să importi și să exporți contactele de e-mail.

Dacă firma ta folosește Microsoft Outlook, poți salva e-mailurile și contactele în două moduri:

  • Trage manual fiecare e-mail sau informație de contact într-un folder nou.
  • Exportă contactele folosind funcția Deschidere și exportare din Fișier și salvează fișierul ca CSV. Asigură-te că bifezi caseta „Include subfoldere” pentru a copia toate datele în folderul selectat.

5. Salvează informațiile de autentificare

Mulți dintre noi avem obiceiul de a salva parolele în browserul pe care îl folosim cel mai des, deoarece facilitează accesul la conturile noastre. Este o modalitate simplă și eficientă de a ne accesa conturile, până când avem nevoie să le accesăm de pe un alt computer.

Notează numele de utilizator și parolele și salvează-le într-un loc sigur, unde le poți accesa ușor. Poți afla cum să gestionezi parolele salvate pe Android cu Google Password Manager.

6. Șterge istoricul browserului

Fotografii gratuite de către Vecteezy
https://www.vecteezy.com/photo/31176220-cleaning-safari-internet-browser-history-and-cache-data-on-iphone

Ar trebui să ștergi memoria cache, marcajele, cookie-urile, istoricul internetului și parolele. Parolele sunt foarte importante de șters, deoarece dacă le lași salvate, oricine accesează computerul va avea acces la conturile tale.

Majoritatea browserelor, precum Microsoft Edge, Google Chrome și Firefox, facilitează ștergerea datelor din setările browserului. Poți afla cum să ștergi istoricul de navigare Safari de pe iPhone sau Mac.

7. Șterge programele și fișierele personale

Caută pe computer fișiere personale, cum ar fi fotografii, videoclipuri și fișiere audio. Verifică locurile în care salvezi de obicei fișiere, cum ar fi Descărcări, Documentele mele, Desktop și alte foldere create de tine.

Poți folosi funcția de căutare pentru a localiza fișierele video, audio, imagine și PDF. De asemenea, există mai multe moduri de a dezinstala programe din Windows. Asigură-te că ștergi toate e-mailurile personale trimise de pe adresa de serviciu și aplicațiile descărcate pentru uz personal, precum Netflix sau Spotify.

8. Golește coșul de reciclare

Credit foto: Lars Plougmann
https://visualhunt.com/f7/photo/127133764/b8adf0216e/

După ce ștergi fișierele personale, asigură-te că golești coșul de reciclare, unde fișierele sunt stocate până când sunt șterse definitiv. Fișierele nu dispar de pe dispozitiv până când nu golești coșul de reciclare.

Dacă nu ai mai golit coșul de gunoi de ceva timp, este posibil să observi o îmbunătățire a vitezei computerului după ce o faci. Pentru a goli coșul de reciclare, dă clic dreapta pe el și alege „Golește coșul de reciclare”. Poți afla cum să setezi Windows să golească automat coșul de reciclare.

9. Curăță computerul

Unii dintre noi mâncăm sau bem în apropierea computerului, ceea ce poate duce la vărsări și firimituri. Înainte de a returna laptopul, curăță tastatura cu aer comprimat și folosește o cârpă din microfibră sau șervețele pentru a curăța calculatorul, ecranul și trackpad-ul.

Dacă dorești sfaturi despre curățarea computerului, poți afla trucuri pentru a face laptopul să arate ca nou.

10. Nu uita de telefonul companiei!

Pe lângă returnarea computerului, angajatorul îți va cere să predai și telefonul de serviciu, dacă ți-a fost furnizat unul. Pașii sunt similari cu cei pe care îi urmezi pentru a șterge datele de pe computer.

Ștergerea datelor de pe telefon este esențială, având în vedere natura personală a acestor dispozitive. Asigură-te că ai șters toate mesajele private și aplicațiile descărcate pentru uz personal.

Încheie activitatea într-un mod pozitiv

Indiferent de motivul pentru care pleci de la actualul loc de muncă, este important să închei colaborarea într-un mod pozitiv. Asigură-te că tranziția este cât mai ușoară posibil, iar colegii tăi au acces la munca pe care ai finalizat-o.

Informează-i pe toți cei cu care ai lucrat despre stadiul proiectelor înainte de plecare și finalizează cât mai multe sarcini posibil. Încheie activitatea la locul de muncă actual într-un mod pozitiv, pentru a face o trecere bună la următorul tău job.