Un ghid complet pentru procesul și practicile de management al lansărilor

Managementul versiunilor este un proces crucial care necesită planificare și execuție eficientă pentru a se asigura că cerințele sunt îndeplinite, iar utilizatorul final este mulțumit.

Cu toate acestea, organizațiile au mai multe versiuni la care să lucreze pentru a-și menține produsele software actualizate cu noi caracteristici și funcționalități.

Acest lucru poate deveni confuz și copleșitor dacă nu este tratat bine.

Prin urmare, trebuie să vă simplificați procesul de gestionare a versiunilor pentru a lucra la fiecare versiune cu claritate și eficacitate deplină.

Să înțelegem cum să facem asta.

Ce vrei să spui prin Release Management?

În dezvoltarea de software și IT, managementul versiunilor se referă la procesul în care un sistem software este construit, implementat și eliberat utilizatorilor. Acest proces include toate fazele, de la planificare și dezvoltare până la testare și implementare.

Managementul versiunilor este un sistem pe care echipele de producție îl urmează pentru a gestiona întregul ciclu de viață al livrării software-ului. De asemenea, își propune să se asigure că utilizatorii finali obțin experiențe optime și că prioritățile de afaceri sunt aliniate. În plus, managementul versiunilor vă poate ajuta să optimizați și să vizualizați procesele de dezvoltare și implementare a software-ului, să satisfaceți în mod constant nevoile de livrare, să gestionați riscurile în livrarea software-ului, să gestionați resursele IT și să asigurați profitabilitatea, oferind în același timp valoare.

Dezvoltatorii folosesc un proces de gestionare a versiunilor în timp ce produc un nou produs software sau fac versiuni noi făcând unele modificări la o versiune de software existentă. Având un obiectiv clar, îi va menține aliniați pe aceeași cale, eliminând în același timp confuzia sau eficiența.

Managementul lansărilor și DevOps

DevOps pune accentul pe o comunicare și colaborare sporită între echipele de dezvoltare software și echipele de operațiuni IT. Metodologia DevOps își propune să reducă silozurile în lucrul sau gestionarea proiectelor și permite echipelor să nu uite activitățile importante. Acest lucru facilitează, de asemenea, bucle de feedback mai scurte, permițând echipei dvs. să vă lanseze produsul mai rapid, reducând în același timp complicațiile.

Prin urmare, managerii de lansare depind de trei lucruri principale – automatizare, integrare continuă și DevOps pentru a-și lansa codul în mod eficient în producție. Ei pot automatiza testele și își pot construi, integra și actualiza continuu codul. Folosind mentalitatea DevOps, aceștia pot, de asemenea, să îmbunătățească coordonarea dintre echipele lor de dezvoltare și operațiuni.

Ca urmare, erorile sunt detectate din timp pentru a le remedia cu ușurință și pentru a accelera procesul de dezvoltare și lansare.

Procesul de management al lansării

Există diferite etape într-un ciclu de viață de management al versiunilor. Acest proces poate diferi de la o echipă la alta și de la o organizație la alta, deoarece cerințele proiectului vor varia. Cu toate acestea, există câțiva pași obișnuiți pe care organizațiile și echipele de toate dimensiunile trebuie să-i urmeze pentru a se asigura că ajung să îndeplinească și să ofere utilizatorilor o soluție de calitate.

Așadar, iată cum arată un proces tipic de gestionare a versiunilor.

#1. Înțelegerea cerințelor

Indiferent dacă intenționați să construiți un produs nou sau să adăugați câteva caracteristici și funcționalități noi unui produs existent, înțelegerea cerințelor este crucială.

Așadar, ascultă-ți clientul și ceea ce doresc de fapt să adauge la proiectul lor, cum ar fi o aplicație mobilă. De exemplu, s-ar putea să vă solicite să adăugați o anumită secțiune la aplicația lor mobilă. Ar fi nevoie să organizați o întâlnire cu ei pentru a înțelege cerințele și așteptările lor și de ce își doresc ceea ce își doresc.

  Samsung Galaxy Z Fold 5 este rezistent la apă?

În mod similar, dacă aveți un site web și doriți să adăugați o secțiune de blog, vizitatorii vă pot citi articolele și pot afla mai multe despre ofertele dvs.

Oricare ar fi scopul, înțelegeți-l cu atenție. Dacă există vreo îndoială, discutați cu echipa dvs. sau cu clientul și apoi continuați cu un plan de lansare adecvat.

#2. Planificare

Următorul lucru este planificarea după ce ați înțeles pe deplin cerințele de lansare. Construirea și eliberarea a ceea ce intenționați să faceți necesită o planificare solidă și strategii bazate pe cerințe.

Planificarea dvs. trebuie să fie fezabilă și practică în ceea ce privește tehnologia, termenul limită, forța de muncă și resursele.

De exemplu, dacă doriți să lansați o nouă versiune a aplicației dvs., trebuie să vă asigurați că funcționează eficient pe toate dispozitivele – mobil, laptop, tabletă etc.

Pentru planificare, ține pasul cu clientul tău. Puteți discuta despre calendarul proiectului și când se pot aștepta la lansarea produsului. Nu poți promite un termen limită care nu este realizabil. Așadar, țineți cont de resursele dvs., cum ar fi bugetul, timpul și oamenii, în timp ce confirmați termenul limită.

Mai mult, planificați tehnologiile pe care le veți aplica pentru lansare. Determinați dacă este eficient să justificați cerințele, dacă se încadrează în bugetul dvs. și dacă se aliniază cu abilitățile angajaților dvs. Alegeți tehnologii adecvate care vă pot ajuta să creați un produs eficient și să-l lansați în timp și care sunt ușor de adaptat pentru angajații dvs.

Planificarea necesită, de asemenea, alocarea și utilizarea eficientă a resurselor disponibile pentru a evita risipa și pentru a vă asigura că proiectul dumneavoastră este construit eficient.

Pentru a crea un plan solid, organizați o întâlnire cu echipa de dezvoltare și operațiuni pentru a discuta cerințele, provocările, cum să le contracarați și cum să atingeți obiectivul în mod eficient.

#3. Dezvoltare

Odată ce ați finalizat planul, următorul proces este să vă proiectați și să dezvoltați produsul. Acesta este momentul pentru a vă executa planurile și strategiile pe baza cerințelor definite.

Acest proces necesită ca dezvoltatorii dvs. să scrie codul care se poate traduce în caracteristicile sau funcționalitățile pe care intenționați să le adăugați la software-ul dvs.

Această etapă poate apărea de multe ori pe parcursul întregului ciclu de lansare, precum cea din DevOps cu dezvoltare continuă. Se datorează faptului că odată ce dezvoltatorul a scris codul, acesta poate avea mai multe probleme, erori și bug-uri care necesită testare. Înainte ca codul să fie aprobat, acesta va fi supus mai multor runde de testare. Dezvoltatorii vor primi întregul document cu problemele de care au nevoie pentru a rezolva și optimiza codul, astfel încât să funcționeze ceea ce trebuie să fie și să fie aprobat.

#4. Testare

După cum sa menționat mai sus, codul trebuie testat pentru a se asigura că nu există erori și bug-uri care pot afecta utilizarea, performanța sau securitatea software-ului.

Testarea poate fi funcțională sau nefuncțională, cum ar fi testarea integrării, testarea gradului de utilizare, testarea încărcării, testarea performanței, testarea acceptării utilizatorilor și multe altele. Odată ce problemele sunt detectate, codul va fi trimis înapoi echipei de dezvoltare pentru a le elimina și a trimite din nou codul îmbunătățit.

Software-ul va fi acum oferit utilizatorilor pentru a determina dacă este la îndemână și se comportă așa cum doresc prin testarea de acceptare a utilizatorului. Dacă utilizatorul îl aprobă, trebuie urmați pașii următori. În caz contrar, feedback-ul este preluat de la utilizator pentru a îmbunătăți din nou codul, a-l testa și apoi a-l implementa.

#5. Lansare implementare

După ce echipa de dezvoltare software s-a asigurat că software-ul este construit conform cerințelor și că nu există probleme. Ei se pregătesc pentru lansare sau implementare pe piață sau predau-l clientului lor.

Echipa QA va efectua, de asemenea, testele finale pentru a se asigura că produsul îndeplinește cerințele de afaceri și standardele minime definite în planul de lansare a produsului. Apoi, acesta va fi examinat de proprietarul sau managerul produsului pentru a aproba expedierea.

În acest moment, documentația necesară este făcută pentru a ajuta alți dezvoltatori să înțeleagă software-ul și cum să-l folosească. Echipele fac și documentele finale pentru a livra produsul clientului. Organizațiile iau în considerare, de asemenea, instruirea utilizatorilor sau angajaților lor pentru a utiliza noul produs, astfel încât să poată lucra cu acesta fără bătăi de cap.

  10 cele mai bune rescriere de propoziții pentru a-ți îmbunătăți stilul de scriere

#6. Eliberați întreținere

Indiferent dacă ați construit versiunea pentru propria echipă sau pentru clienții dvs., responsabilitățile dumneavoastră nu se termină la implementare. Indiferent cât de eficient și de excelent este software-ul în acest moment, acesta are nevoie de întreținere periodică pentru a continua să funcționeze optim.

De asemenea, nu puteți ști niciodată când poate apărea o problemă de securitate. Și atunci când o face, vă poate afecta grav afacerea și reputația. Există mulți factori care vă pot afecta software-ul, ducând la încetiniri, blocări, vulnerabilități de securitate, probleme de utilizare și așa mai departe.

Așadar, trebuie să fii mereu cu ochii pe software-ul tău chiar și după ce acesta este lansat utilizatorilor. Trebuie să vă faceți timp pentru a revizui performanța, securitatea, gradul de utilizare și stabilitățile pentru a găsi probleme și a le remedia înainte ca acestea să afecteze utilizatorii.

Așa arată un proces de gestionare a versiunilor, chiar de la planificare până la implementare și întreținere și tot ce se află între ele.

Managementul lansărilor vs. Managementul schimbărilor

Uneori, gestionarea versiunilor poate arăta ca managementul schimbărilor, deoarece introduceți modificări în software-ul dvs. și simplificați procesul general cu unele strategii pentru a gestiona totul.

Dar managementul versiunilor și managementul schimbărilor nu sunt același lucru.

Managementul schimbării face un pas mai departe decât managementul versiunilor. Se ocupă de toate activitățile înainte și după lansare, inclusiv revizuirea finală a modului în care este implementată schimbarea. Cu toate acestea, managementul versiunilor este doar o parte specifică a unui proces de management al schimbărilor.

Ce roluri sunt importante pentru managementul versiunilor?

Gestionarea lansării necesită mai multe persoane să ia parte la proces. Unele dintre cele mai importante sunt:

#1. Proprietarul produsului

Proprietarul produsului este responsabil pentru definirea cerințelor de eliberare și a standardelor de acceptare, care trebuie îndeplinite pentru ca eliberarea să fie aprobată. Proprietarul produsului conduce etapele inițiale ale ciclului de viață de gestionare a versiunilor, unde cerințele sunt discutate și se face planificarea.

#2. Echipa DevOps

Managementul lansărilor adoptă abordarea DevOps pentru a dezvolta, implementa și întreține proiectul software. Aceasta reunește echipa de dezvoltare și operațiuni pentru a lucra îndeaproape, a discuta despre proiect, a înțelege riscurile și cum să le abordeze pentru a produce software de calitate pentru lansare.

Echipa DevOps menține un mediu de pregătire stabil pentru a permite dezvoltatorilor să lucreze eficient. În mod ideal, acest mediu de pregătire este păstrat mai aproape de mediul de producție, astfel încât software-ul să poată fi mutat rapid în producție odată ce toate testele sunt efectuate. În timp ce fac acest lucru, ele asigură, de asemenea, să minimizeze timpii de nefuncționare. Astfel, puteți lansa software-ul în siguranță fără a avea experiență de utilizator.

#3. Manager al calitatii

Managerul de calitate este responsabil pentru a determina dacă sunt îndeplinite criteriile de acceptare și dacă software-ul este construit conform cerințelor definite de proprietarul produsului. Acest rol este esențial pentru a obține aprobarea produsului de către proprietarul produsului. Managerul de produs monitorizează, de asemenea, modul în care sunt efectuate testele fără fals negative sau pozitive și determină dacă toate problemele sunt rezolvate.

Eliberați cele mai bune practici și sfaturi de gestionare a versiunilor pentru a îmbunătăți procesul

Dacă doriți să vă îmbunătățiți procesul de gestionare a versiunilor, puteți implementa aceste sfaturi și cele mai bune practici.

  • Eliminați problema primului cod: primul cod este scris de primul dezvoltator și folosit de următoarea echipă. Deci, atunci când acea persoană părăsește compania, devine mai greu pentru ceilalți să înțeleagă sau să se adapteze la codul pe care cealaltă persoană l-a scris cu o intenție specifică.

    Prin urmare, tot ceea ce faci trebuie să fie împărtășit de întreaga echipă și toți ar trebui să lucreze în colaborare pentru a evita această problemă. Acesta este motivul pentru care DevOps este considerată una dintre cele mai bune abordări ale dezvoltării software.

  • Automatizarea testării software: utilizați instrumente de testare pentru a automatiza procesul de găsire a erorilor cu ușurință. De asemenea, crește acuratețea a ceea ce puteți obține cu codarea manuală. Instrumente ca Seleniu, Watiretc., vă pot ajuta.
  • Infrastructura ca cod: utilizați IaaC oriunde puteți accelera procesul și îl puteți face mai scalabil și mai puțin costisitor.
  • Gestionarea centrală a versiunii: gestionați fiecare versiune la nivel central, în loc să o predați unei singure persoane sau unui sistem. Acest lucru crește securitatea și colaborarea fără a vă baza pe o singură persoană sau pe un singur sistem pentru orice.
  • Integrarea ITIL și DevOps: Utilizarea DevOps și ITIL în gestionarea lansărilor vine cu multe beneficii. Îmbunătățește colaborarea, utilizarea adecvată a resurselor și eficiența.
  • Continuați să adăugați mai multe actualizări: în loc să modificați actualizările, puteți crea altele noi în mod regulat. Acest lucru se datorează faptului că modificarea unei configurații de mai multe ori poate duce la erori și erori. Cu toate acestea, dacă creați noi actualizări, versiunile dvs. vor fi mai sigure și mai fiabile, oferind o experiență mai bună pentru utilizator.
  • Actualizați mediul de pregătire: mențineți mediul de pregătire actualizat și mai aproape de mediul de producție, astfel încât să puteți trece rapid la producție după rectificarea erorilor.
  • Definiți în mod clar cerințele și criteriile de acceptare: operarea sub apă poate duce la erori, confuzie și clienți nemulțumiți. Prin urmare, este important să ascultați utilizatorii sau clienții dvs. despre cerințele lor pentru a produce ceea ce au nevoie de fapt. În plus, asigurați-vă că sunt îndeplinite și criteriile de acceptare definite pentru a îmbunătăți șansele de aprobare și pentru a mai puține reluări.
  • Minimizați impactul utilizatorului: în timp ce introduceți eliberarea furnicilor, asigurați-vă că impactați la minimum utilizatorii finali. Pentru aceasta, planificați reducerea timpilor de nefuncționare și alertați utilizatorii la timp, astfel încât să nu fie afectați prea mult.
  • Automatizare: automatizarea este cheia pentru a realiza mai multă muncă în mai puțin timp și cu eficacitate. Prin urmare, automatizați procesul oriunde puteți pentru a vă accelera munca, a îmbunătăți productivitatea și a economisi timp. Puteți utiliza instrumentele de automatizare disponibile în diferite etape ale ciclului de gestionare a versiunilor.
  Cum să dezactivați taxele pe Google Maps

Instrumente populare de gestionare a lansărilor

După cum sa evidențiat mai sus, automatizarea vă ajută să economisiți timp și să declanșați eficiența. Iată câteva dintre instrumentele populare pentru a ușura gestionarea versiunilor.

  • GitLab: Aceasta este o platformă complet open-source care vă ajută în fiecare proces de gestionare a lansării, de la planificare la producție, îmbunătățind în același timp timpul de lansare.
  • Ansible: Ansible este o platformă populară de automatizare care vă ajută să construiți și să implementați. Are instrumentele pentru a permite automatizarea la nivel de întreprindere pentru furnizarea de resurse, medii IT etc.
  • Liquibase: Liquibase este un instrument de automatizare pentru schimbarea schemei bazei de date care vă poate ajuta să lansați software-ul rapid și în siguranță, aducând cu ușurință modificările bazei de date în automatizarea curentă CI/CD.
  • AWS CodePipeline: AWS CodePipeline este o platformă de livrare continuă (CD) pentru automatizarea conductelor de lansare. Permite actualizări mai rapide și mai fiabile ale infrastructurii și aplicațiilor.
  • Conducte Azure: Azure Pipelines vă ajută să vă automatizați versiunile și versiunile. Îl puteți folosi pentru a crea, testa și lansa aplicații scrise în Node.js, Java, Python, PHP, C/C++, Ruby și .NET, împreună cu aplicațiile iOS și Android.
  • Lansare Digital.ai: Digital.ai Release este un instrument eficient de gestionare a versiunilor, care vă poate ajuta să urmăriți și să vă controlați lansările, să simplificați procesele și să aduceți o mai bună securitate și conformitate în pipelinele dvs. de lansare.
  • bucătar: Chef este o suită completă de instrumente de automatizare care vă ajută să vă livrați versiunile rapid și eficient.
  • Spinnaker: Spinnaker este o platformă de livrare continuă (CD) open-source care vine cu mai multe funcționalități de gestionare a clusterelor și implementării.
  • Octopus Deploy: Octopus Deploy este un instrument automat de gestionare a lansărilor care se poate integra cu serverul dvs. CI și oferă capabilități de automatizare a lansării și a operațiunii.
  • Jenkins: Jenkins este un instrument popular de automatizare open-source pe care îl puteți folosi pentru a construi, testa și lansa software-ul rapid și rapid.

Concluzie

Planificați și executați managementul versiunilor în organizația dvs. cu strategiile și instrumentele menționate mai sus pentru a vedea avantajele dvs. Vă va ajuta să vă îmbunătățiți ciclul de lansare și să creșteți eficiența și satisfacția utilizatorului.

Acum puteți consulta o listă de instrumente DevOps.