De sus în jos vs. Abordare de jos în sus: diferențe

Abordarea de sus în jos vs. de jos în sus este o dezbatere continuă în lumea managementului.

Fiecare dintre ele este excelentă în felul său pentru diferite proiecte, echipe și organizații. Ambele au avantajele și dezavantajele lor, dar alegerea ce și când este ceea ce oamenii sunt încă blocați.

Motivul este că managementul eficient este esențial, indiferent dacă doriți să conduceți o organizație sau să finalizați sau să proiectați cu succes.

Dacă este făcut corect, vă poate economisi timp și resurse pentru a investi în alte sarcini, economisind în același timp de la complexități și fricțiuni.

Deci, să comparăm de sus în jos cu de jos în sus și să găsim care metodă este mai potrivită pentru tine.

Abordarea de sus în jos vs. de jos în sus: ce sunt acestea?

În ceea ce privește stilurile de management, să înțelegem abordările de sus în jos și de jos în sus.

Ce este o abordare de sus în jos?

Abordarea de sus în jos a managementului urmează o structură ierarhică clasică în care o decizie se deplasează de la sus în jos. Factorii de decizie de nivel superior, cum ar fi CEO-ul sau proprietarul companiei, se află în vârful acestei ierarhii. Se deplasează până la angajații de nivel mediu precum managerii și apoi mai jos până la angajații de nivel inferior.

Gândiți-vă la abordarea de sus în jos ca la o piramidă, plasând CEO-ul la vârf și apoi extinzând piramida și umplând-o cu mai mulți oameni în jos. Aici, fiecare decizie, de la sistemele de afaceri și locul de muncă până la forța de muncă, este determinată și aranjată de conducerea superioară. În continuare, fiecare decizie este luată în jos în timp ce urmează acest lanț de comandă.

Abordarea de sus în jos se bazează pe rangul angajaților sau al persoanelor. Persoanele sau angajații de rang superior se bazează pe acest tip de management pentru a decide obiectivele și sarcinile, în timp ce angajații de rang inferior depind de acesta pentru a-și îndeplini sarcinile. Industriile tradiționale, cum ar fi asistența medicală, producția, comerțul cu amănuntul și serviciile juridice, urmează în general managementul de sus în jos.

Ce este o abordare de jos în sus?

În abordarea de jos în sus a managementului, obiectivul sau responsabilitățile de afaceri sunt împărțite între angajații săi. Implică faptul că acest tip de stil de management salută o participare sporită a întregii organizații, inclusiv a persoanelor care dețin orice rang în cadrul unei organizații, la procesele de lucru și de afaceri.

Odată ce lucrarea este finalizată, aceasta merge către factorii de decizie de nivel superior pentru aprobare. Oferă un spațiu de lucru colaborativ mai mare pentru angajați și le oferă un sentiment de apartenență și de a fi apreciați, deoarece vor avea un cuvânt de spus în diferite procese de afaceri. Ei pot oferi inputuri și muncă pentru a îndeplini obiectivele stabilite.

Aici, conducerea superioară atribuie sarcini cu termene limită diferitelor echipe care sunt auto-dirijate. Echipele găsesc cea mai bună modalitate posibilă de a rezolva o problemă și de a îndeplini obiectivele. Nu se limitează doar la respectarea comenzilor; prin urmare, se construiește o mai mare încredere în rândul angajaților pentru managementul de nivel superior și organizația în ansamblu.

În spațiul de lucru modern, abordarea de jos în sus câștigă mai multă popularitate, deoarece companiile devin din ce în ce mai deschise să asculte ceea ce toată lumea are de spus și să primească ideile oricui, indiferent de câtă experiență au. Companiile moderne caută idei inovatoare pentru a rezolva provocările atât pentru clienți, cât și pentru companii. Este folosit în multe industrii, cum ar fi dezvoltarea de software, marketing etc.

  8 proxy-uri pentru a vă ajuta să vă luați perechea preferată [2022]

Abordarea de sus în jos vs. de jos în sus: Cum funcționează?

Cum funcționează abordarea de sus în jos?

Atunci când o organizație adoptă abordarea managementului de sus în jos, ea abordează un anumit proiect sau implementează o decizie de la nivelul de sus în jos. Ei încep prin a se uita la imaginea de ansamblu din spatele unui anumit obiectiv și încep să lucreze înapoi la el pentru a afla sarcinile pe care fiecare individ și echipă trebuie să le îndeplinească pentru a atinge acel obiectiv.

În acest design, planificarea completă a proiectului are loc la nivelul superior sau la nivelul de management al unei organizații. Ei stabilesc obiectivele, discută fezabilitatea și creează planul. Apoi, ei comunică planul tuturor celorlalți din organizație pentru implementare. De asemenea, al lor nu mai este loc pentru ajustări mai mari. Nivelul de management poate, de asemenea, instrui managerii despre sarcinile și cum să le aloce angajaților individuali.

Așadar, odată ce obiectivul ajunge la nivelul mediu sau inferior, managerii alocă sarcinile și își ghidează echipele asupra a ceea ce trebuie să realizeze și cum. Astfel, un obiectiv sau o decizie se deplasează de sus în jos ca o piramidă.

Această abordare este eficientă, fiabilă și constantă, deși poate părea strictă. Implică o structură coerentă, similară pentru fiecare proiect, care elimină confuzia și menține echipele disciplinate. De asemenea, permite echipelor să urmeze un flux de lucru bine practicat cu eficiență.

Cum funcționează abordarea de jos în sus?

Abordarea de jos în sus necesită ca o organizație să înceapă de la nivelul de jos până la nivelul superior sau de management. Angajații din toate departamentele și nivelurile colaborează pentru a determina pașii pentru atingerea obiectivului.

Aici, obiectivele mai largi pot fi stabilite la nivel de companie, dar rezultatele cheie pot fi stabilite de indivizi și echipe. Acest stil de management este mai flexibil și mai util pentru companiile care acordă prioritate inovației. Pentru a permite echipelor să colaboreze eficient, sunt programate întâlniri zilnice. De asemenea, managerii și liderii lucrează îndeaproape cu membrii echipei lor și determină deciziile pentru fiecare nivel, astfel încât munca să progreseze în mod eficient conform planului.

Spre deosebire de abordarea de sus în jos, care se concentrează pe o problemă mai mare și o descompune în părți mai mici pentru a funcționa, abordarea de jos în jos se concentrează mai întâi pe rezolvarea problemelor mai mici și pe integrarea lor cu soluția completă. Este utilizat pe scară largă în domenii precum prognoza, bugetarea, stabilirea obiectivelor etc.

Abordare de sus în jos vs. de jos în sus: avantaje

Această abordare de sus în jos vs. de jos în sus nu este completă fără a intra în detalii despre cât de benefice sunt separate. Deci, să înțelegem avantajele lor în management, pornind de la abordarea de sus în jos.

Avantajele unei abordări de sus în jos

Abordarea managementului de sus în jos oferă multe beneficii pentru organizații, în special pentru cele mai mari, cu multe departamente sau echipe. Iată câteva dintre aceste beneficii:

  • Claritate mai bună: oferă procese de afaceri bine organizate, stabilite și clare pentru fiecare echipă și membrii acesteia, fără confuzie. Deoarece toate comunicările și deciziile decurg dintr-un loc specificat într-o singură direcție, reduce neînțelegerile. Toată lumea va ști ce fel de lucruri se așteaptă în general de la ei și sunt pregătiți să le livreze. Astfel, pot atinge obiectivul cu o imagine clară în mână, ceea ce sporește și eficiența.
  • Rapid de implementat: managementul de sus în jos implică luarea deciziilor într-un singur loc. Decizia se deplasează de sus în jos; prin urmare, distribuirea, implementarea și finalizarea sarcinilor devine mai ușoară și mai rapidă. Este, de asemenea, o modalitate preferată pentru mulți investitori și întreprinderi de a face față cu industriile legale sau cu alte industrii puternic monitorizate, deoarece nu se așteaptă la nicio confuzie sau accident.
  • O mai mare responsabilitate: atunci când membrii echipei au obiective și sarcini clar definite în fața lor, tot ce trebuie să facă este să lucreze la ele și să producă cele mai bune rezultate. Nu trebuie să-și petreacă timpul pe idee. Cu toate acestea, ei trebuie să fie responsabili pentru acțiunile și responsabilitățile lor și să își termine munca la timp.

    În plus, urmărirea ineficiențelor și a problemelor devine mai ușoară în acest fel, deoarece sarcinile fiecăruia sunt clar stabilite. Astfel, nivelul de management poate detecta în siguranță sursa unor astfel de probleme și le poate diagnostica rapid.

  • Curba de învățare ușoară: abordarea managementului de sus în jos este comună și este larg acceptată în întreaga lume. Prin urmare, este mai probabil ca atunci când angajezi un nou angajat, acesta să cunoască deja această structură și cum să lucreze sub ea. Și chiar dacă sunt noi, nu este nimic complex aici. Tot ce trebuie să facă este să urmeze comenzile conform instrucțiunilor și să livreze lucrările la timp. Prin urmare, consideră că este mai ușor să se adapteze la acest stil de management.
  • Riscuri reduse: Luarea deciziilor la nivel de management se traduce și prin riscuri reduse, deoarece proprietarul sau CEO-ul este cel care finalizează obiectivul și aprobă munca. Sunt în industrie pentru o durată mai lungă și știu ce fac cu toate informațiile despre cerințe. Ei cunosc, de asemenea, riscurile care vin odată cu un proiect sau decizia lor și efectele acesteia. Prin urmare, numai dacă o decizie este fără riscuri sau un proiect este complet cu toate elementele esențiale va fi aprobată.
  Kanban vs Scrum: diferențe

Avantajele unei abordări de jos în sus

Abordarea de jos în sus este mai nouă și mai potrivită pentru echipele care caută o mai bună colaborare și inovație. Iată care sunt beneficiile acestui stil de management.

  • Colaborare mai mare: dinamica afacerilor se schimbă. Acum, nu doar persoanele de nivel superior pot propune un plan sau pot lua decizii, ci și angajații de nivel inferior. O idee bună poate veni de oriunde; prin urmare, companiile moderne implementează managementul de jos în sus pentru a primi idei, a lăsa echipele să își planifice rezultatele cheie și să definească cea mai bună modalitate de a atinge obiectivul. Toate acestea stimulează colaborarea în întreaga organizație, unde membrii echipei pot lucra mână în mână la fiecare pas.
  • Creșterea moralului: atunci când angajații au încredere în luarea deciziilor, se simt apreciați și că opiniile lor contează. În acest fel, angajații încep să aibă mai multă încredere și să prețuiască în companie și conducerea de nivel înalt și rămân angajați loiali. Ei pot lucra împreună și pot ajunge împreună la destinație, în ciuda diferențelor de clasare. Nu numai că le crește moralul, dar te ajută și să-ți păstrezi talentele de top.
  • Stimulează inovația: o persoană care lucrează în domeniu va avea experiențe în timp real despre ceea ce se întâmplă de fapt, mai mult decât cea care instruiește din camera sa confortabilă, cu aer condiționat.

Gândindu-mă la asta, ideea abordării de jos în sus a înflorit. Angajații de nivel inferior vă pot oferi un context clar, feedback potențial și sugestii pe care managementul de nivel superior le poate rata. De asemenea, pot produce idei inovatoare și creativitate pentru a vă ajuta să obțineți rezultate mai bune.

Abordare de sus în jos vs. de jos în sus: dezavantaje

Va fi o minciună dacă spun totul bine despre un singur lucru fără nimic rău. Totul are avantaje și dezavantaje, la fel și aceste stiluri de management. Să găsim de sus în jos vs. de jos în sus pe baza dezavantajelor lor.

Dezavantajele abordării de sus în jos

Deși abordarea de sus în jos este benefică în ceea ce privește claritatea, obiectivele stabilite, factorii de risc și multe altele, are și multe dezavantaje. Ar putea afecta moralul echipei, creativitatea și obiectivul final. Iată cum.

  • Limitează creativitatea: Deoarece toate deciziile curg de la nivelul superior la nivelul inferior în cadrul unei organizații, limitează angajații să lucreze la sarcinile definite. De asemenea, lasă puțin sau deloc spațiu pentru ajustări și permite mai puține oportunități de colaborare și creativitate. În plus, multe organizații care implementează abordarea de sus în jos au mai puține șanse să asculte perspectivele proaspete ale angajaților de la nivel inferior și sunt mai puțin flexibile în a face schimbări.
  • Diferență mai mare între nivelul superior și cel inferior: Abordarea managementului de sus în jos poate implica un decalaj mare între angajații și persoanele de nivel superior și inferior. Pentru că sunt mai puțin probabil să colaboreze. Nivelul superior ar sublinia scopul, cerințele acestuia și modul în care îl pot atinge. Pe de altă parte, nivelul inferior ar aștepta sosirea comenzilor pentru a începe să funcționeze. Prin urmare, ei lucrează separat și vor avea mai puține interacțiuni cu managementul.
  • Angajament mai scăzut: Cu mai puțină colaborare între echipe și departamente, rata de implicare a angajaților este redusă. De asemenea, pot simți că opiniile și feedback-ul lor nu sunt atât de apreciate, chiar dacă au dreptate. Acest lucru creează încredere și loialitate reduse pentru întreaga organizație, ceea ce poate afecta negativ păstrarea celor mai bune performanțe.
  Cum să ștergeți contul Vine

Dezavantajele abordării de jos în sus

În ciuda atingerii sale moderne asupra managementului, abordarea de jos în sus nu este încă o alegere preferată de multe organizații. Poate deveni dificil de implementat pentru multe industrii și proiecte. Să înțelegem dezavantajele acestui stil de management.

  • Lipsa de perspectivă: nu toată lumea va avea o perspectivă de nivel superior asupra unui proiect sau a proceselor. Mulți angajați ar fi noi angajați și începători, în timp ce alții pot fi din diferite departamente.

    Deci, nu va fi benefic dacă începeți să includeți pe toată lumea în proiectul complet. Factori precum obiectivele, bugetul, valorile, prognoza etc., nu sunt în general cunoscuți la nivelul întregii organizații. Și chiar dacă o fac, rezultatul poate arăta ineficiențe din cauza lipsei de informații, experiență și expunere.

  • Risc: a avea încredere în echipele tale mai mici pentru a face totul poate fi riscant din cauza cunoștințelor mai puține despre riscurile unei acțiuni sau decizie și impactul acestora asupra organizației și clienților tăi. Acest lucru poate deveni critic pentru industriile foarte reglementate, cum ar fi asistența medicală, bancare etc. Aceste domenii au nevoie de expertiză pentru înțelegerea unei acțiuni, evaluarea riscului acesteia și alte aspecte importante.

Diagramă de comparație

Abordare de sus în jos Abordare de jos în sus O decizie se deplasează de sus în jos ca o piramidă. O decizie se deplasează de jos în sus, ca o piramidă inversată. Mai puțină flexibilitate, limitează creativitatea. Mai multă flexibilitate promovează creativitatea și inovația prin primirea ideilor din întreaga organizație. Colaborare mai scăzută între echipe și organizație Nivel mai înalt de colaborare între echipe și întreaga organizație, indiferent de ranguri. Obiective și sarcini clar definite pentru fiecare echipă și membru. Indivizii colaborează pentru a rezolva o problemă și apoi trimit rezultatul la nivelul superior pentru aprobare. Șanse mai mici de confuzie și risc. Șanse mai mari de confuzie și risc. Potrivit pentru industriile extrem de reglementate și critice, cum ar fi cele juridice, de conformitate , bancare, etc. Potrivit pentru industriile ușor reglementate și mai puțin critice, cum ar fi marketingul, dezvoltarea de software etc.

Pot fi combinate și implementate ambele abordări?

Da. Adaptarea abordărilor de sus în jos și de jos în sus în diferite locuri poate aduce mai multe avantaje organizației dvs. Puteți folosi metoda de sus în jos pentru a-și valorifica avantajele în timp ce îi contracarați dezavantajele utilizând abordarea de jos în sus oriunde este potrivit.

Este necesar să le folosiți pe ambele, deoarece nevoile angajaților și ale afacerii se schimbă frecvent. Prin urmare, instruiți-vă managerii să fie pregătiți pentru ambele abordări și să le folosească acolo unde una dintre ele este mai potrivită.

Membrii echipei își pot trimite ideea sau planul liderului lor pentru a solicita aprobarea și apoi a le executa. Acesta este modul în care puteți implementa de jos în sus. De asemenea, obiectivele pe termen lung, bugetarea și alte planuri esențiale trebuie să fie planificate de management și comunicate la nivelul inferior.

Câteva resurse

Pentru a vă ajuta să învățați cele două moduri de management, iată câteva dintre resursele care ar putea arunca mai multă lumină asupra acestor subiecte:

Crede în oameni: soluții de jos în sus pentru o lume de sus în jos

Această carte, scrisă de Charles Koch împreună cu Brian Hooks, este disponibilă pe Amazon. Vă va oferi o idee corectă despre abordarea de jos în sus.

De sus în jos, de jos în sus și lateral: un cadru pentru planificarea comunicării

Din nou, o descoperire grozavă Amazon. Această carte de Terry Wroblewski este excelentă dacă doriți să învățați abordările de sus în jos, de jos în sus și laterale.

Revoluția de jos în sus: stăpânirea lumii emergente a conectivității

Scrisă de Rob Kall, obțineți tot ce doriți să știți despre abordarea de jos în sus din această carte disponibilă pe Amazon și înțelegeți cum această abordare poate revoluționa lumea managementului.

Abordare de sus în jos vs. de jos în sus: care este mai bine?

Alegerea între abordarea de sus în jos și de jos în sus este dificilă, deoarece fiecare proiect, echipă și companie este diferită prin setul său de cerințe și provocări.

Prin urmare, țineți cont de cerințele dvs. pentru un anumit proiect și de resursele dvs. disponibile pentru a finaliza proiectul.

De exemplu, dacă sunteți o start-up care operează într-o afacere mai puțin riscantă, cu doar câțiva membri, utilizarea de jos în sus ar putea fi o alegere mai bună. Dar dacă sunteți o afacere mică care operează într-o industrie puternic reglementată, puteți opta pentru abordarea de sus în jos.

Pe de altă parte, dacă sunteți o întreprindere mare cu un bazin uriaș de talente, puteți merge cu oricare dintre ele. Cu toate acestea, abordarea de sus în jos este în general preferată pentru a reduce confuzia într-o întreprindere mare.

Indiferent ce alegeți, păstrați canalele de comunicare clare și oferiți transparență pentru a le permite angajaților să aibă mai multă încredere în dvs.