Cum Gravis PC GamePad a transformat jocurile pe computer în anii ’90

În 1992, când Super NES de la Nintendo și Sega Genesis guvernau jocurile video acasă, Gravis a adus pe computer comenzi de tip consolă cu GamePad-ul său. S-a vândut bine și a deschis ușa către noi stiluri de joc pe computere. Iată ce a făcut-o atât de memorabilă.

De ce un PC GamePad a fost remarcabil

În ciuda maniei Nintendo care a făcut furori în SUA cel puțin din 1988 (mulțumită succesului de succes al NES-ul), au trecut câțiva ani înainte ca primul gamepad în stil consolă să facă drum spre compatibilele IBM PC. Advanced Gravis Computer Technology din Columbia Britanică (cunoscută atunci pentru joystick-urile sale pentru PC) a făcut primul pas cu Gravis PC GamePad cu patru butoane.

La momentul lansării GamePad-ului, cele mai bine vândute genuri de jocuri pentru computer erau înclinate spre non-acțiune, cum ar fi jocurile de rol, jocurile de aventură, simulatoarele de zbor și jocurile de strategie. Acestea se potriveau bine platformei. Un PC obișnuit conținea (în raport cu consolele de jocuri) RAM suficientă, mult spațiu pe disc reinscriptibil și o tastatură sau un mouse ca dispozitiv de intrare.

De asemenea, clonele PC nu au conținut hardware grafic specializat pentru a gestiona câmpurile de joc netede, derulante în jocuri precum Super Mario Bros.

Era în tărâmul curajos al jocurilor shareware, distribuite gratuit pe BBS-uri, acel joc de acțiune în stil consolă a început pe computere. Platforma în stilul Mario, Captain Comic, a condus grupul în 1988 și a devenit un hit underground.

Scene din Două clasice shareware: Captain Comic (stânga) și Commander Keen (dreapta).

Editor de shareware Software Apogee a urmat succesul Captain Comic cu platforme precum Commander Keen (1990) și Duke Nukem (1991). Ambele au profitat de tehnicile avansate de codare EGA cu defilare fluidă dezvoltat de John Carmack. Aceste noi tehnici au permis unui PC standard să simuleze derularea în stil NES pentru prima dată.

  Înțelegerea diferențelor dintre ele

Odată ce plăcile grafice VGA au devenit disponibile pe scară largă pe computere, iar vitezele procesorului au crescut (ceea ce a permis o grafică mai fluidă înainte de accelerarea hardware), mai multe jocuri au devenit orientate spre acțiune. Atunci era timpul pentru un controler PC cu control digital direcțional.

Până în acel moment, PC GamePad a capturat piața cu un avantaj considerabil și a devenit standardul de facto pentru jocurile pentru computer în stilul consolei.

O ilustrare a portului joystick al PC-ului cu 15 pini din Manualul adaptorului de control pentru jocuri IBM.

Înainte de PC GamePad, dacă doreai să folosești un controler de joc pe computer, foloseai un joystick. Standardul, Port de joc pentru PC cu 15 pini a fost o caracteristică opțională care a început ca o placă de expansiune dedicată și mai târziu a ajuns la plăcile de sunet. A fost proiectat pentru joystick-uri analogice, mai degrabă decât pentru comenzile digitale comune pe consolele de jocuri ale vremii.

Așadar, a fost nevoie de un salt logic și de inginerie (deși, nu unul incredibil de dificil) pentru a oferi controale în stilul unei console de jocuri digitale printr-o interfață analogică. Gravis era pregătit și dispus să facă acest salt. Astfel, firma a fost răsplătită frumos cu un produs care a rămas un best-seller până la sfârșitul anilor ’90.

Evitarea unui câmp minat de brevete

Pe lângă specificațiile PC și inovațiile genurilor de joc, un alt motiv pentru care a durat atât de mult pentru a vedea un gamepad bazat pe PC a avut probabil de-a face cu brevetele. În 1982, Nintendo a lansat Joc și ceas Donkey Kong, primul produs cu un pad direcțional în formă de cruce (D-pad).

Acest D-pad a dovedit că există o modalitate ieftină de a împacheta controlul direcțional în patru direcții într-un spațiu mic. Un an mai târziu, un D-pad similar a ajuns la Nintendo Famicom, precursorul japonez al Nintendo Entertainment System. Acest design a devenit un semn distinctiv al jocurilor video de acasă.

Nintendo deținea un brevet pentru designul D-padului, așa că atunci când alte firme au încercat să imite schema de control, au trebuit să facă modificări pentru a evita încălcarea brevetului. De exemplu, Sega a schimbat pad-ul distinct cu patru direcții într-o bucată circulară de plastic cu patru secțiuni ridicate pe controlerul său Genesis.

  Dezvăluirea viitorului monedei digitale

Gravis a adoptat o abordare similară cu GamePad-ul său pentru PC, care includea și un pad direcțional circular. De asemenea, a făcut un pas mai departe prin includerea unui joystick minuscul din plastic pe care îl puteai înșuruba pe panoul de direcție. Folosirea acestui stick s-a dovedit însă foarte incomodă în practică. S-ar putea specula că a fost folosit doar pentru a evita încălcarea lui Nintendo brevetele de bază ale controlerului de joc.

Caracteristicile Gravis PC GamePad.

Totuși, a existat loc pentru inovație din partea lui Gravis. Într-o premieră pentru controlerele de jocuri pentru PC, PC GamePad a inclus patru butoane de acțiune. În mod implicit, portul de joc IBM PC putea suporta doar două, așa că jocurile trebuiau programate special pentru a le utiliza pe toate patru pe pad-ul Gravis.

Dacă un joc nu suporta patru butoane, ai apăsat un comutator pe marginea inferioară a pad-ului, iar butoanele suplimentare au devenit versiuni turbo ale celor două originale.

O altă inovație a fost a doua comutare de pe GamePad care a permis jocul cu mâna stângă. Când este comutat, puteți întoarce GamePad-ul la 180 de grade și puteți controla D-pad-ul cu mâna dreaptă și butoanele cu stânga.

Cu cele patru butoane colorate și designul rotund, PC GamePad părea proiectat să semene cu Super Famicom pad, dar s-a avut grijă și aici. Spre deosebire de Super Famicom (și Super NES), Gravis GamePad nu era simetric. Designul său deformat nu era inconfortabil, dar ar fi putut fi mai bine ergonomic.

Butoanele încastrate (o altă alegere de design, posibil ghidată de preocupările privind brevetele) au fost, de asemenea, mai greu de apăsat.

Deși GamePad-ul cu siguranță nu a fost perfect, și-a făcut treaba foarte bine la acea vreme.

Jocurile

Gamepad-ul Gravis PC în

Sunteți curios ce jocuri au jucat oamenii cu GamePad-urile lor Gravis PC? Ei bine, așa cum am menționat anterior, GamePad a funcționat cel mai bine cu titluri shareware cu platforme de acțiune, cum ar fi Commander Keen, la început. Dar jucătorii au descoperit curând că este util și cu aproape orice tip de joc de acțiune pe computer, inclusiv cu împușcături la persoana întâi, cum ar fi Wolfenstein-3D și Doom.

  6 Software online pentru notarii pentru a crea și edita documente juridice

In scurt timp, multe jocuri pe calculator a acceptat nativ Gravis GamePad și toate cele patru butoane ale acestuia. Controlerul a fost inclus chiar și în unele jocuri. De exemplu, clasicul shareware al Epic Games, Jazz Jackrabbit, include ceea ce pare a fi o reclamă în joc pentru PC GamePad.

„Ne-au plăcut aceste game pad-uri pentru jocurile timpurii pentru PC”, a declarat Tim Sweeney, CEO al Epic Games, prin e-mail. „Așadar, am promovat-o ori de câte ori am avut ocazia și ne-au trimis nouă (și jucătorilor) multe gratuite. Nu-mi amintesc dacă au fost bani implicați.”

În cele din urmă, controlere mai complexe (cum ar fi PlayStation-esque Gravis GamePad Pro) a venit pe piață. Apoi, USB a apărut și a ucis nevoia unui port de joc cu 15 pini.

Cu toate acestea, mulți jucători de PC din anii ’90 vor avea întotdeauna o nostalgie specială pentru GamePad-ul original pentru PC – chiar dacă unii dintre ei nu mi-a placut.

Cum să utilizați Gravis GamePad pe un computer modern

Cu siguranță am parcurs un drum lung în jocurile pe computer în stilul consolei de la Gravis PC GamePad. Astăzi, putem folosi cu ușurință controlere Bluetooth de la consolele majore (inclusiv Xbox One, Nintendo Switch și PlayStation 4) cu computerele noastre moderne. Platformele precum Steam pot, de asemenea, să transforme PC-urile noastre într-o experiență perfectă, asemănătoare unei console.

Dar dacă se întâmplă să ai un Gravis GamePad de epocă (sau orice joystick vechi IBM PC cu un conector clasic cu 15 pini), îl poți folosi în continuare pe un PC modern cu un adaptor USB. Ar putea fi o modalitate distractivă de a aduce înapoi vechile jocuri pe computer dacă le asociați cu DOSBox și o copie a Commander Keen.

Joc fericit!