Efectele vizuale cu Tupac și Michael Jackson, fie că provoacă fiori reci sau un val de nostalgie, demonstrează puterea impresionantă a tehnologiei. Dar cum sunt create aceste iluzii? Sunt ele cu adevărat holograme sau doar simple proiecții?
Dincolo de aparițiile postume, tehnologia a fost folosită pentru a transmite simultan prestații ale unor artiști precum Janelle Monae și MIA, pentru a aduce avataruri Gorillaz pe scenă alături de Madonna sau pentru a da viață unor personaje fictive precum Hatsune Miku.
Clarificarea termenului „hologramă”
Este esențial să definim clar conceptul de hologramă, deoarece există numeroase interpretări. Pentru scopul acestui articol, vom adopta o definiție simplă și precisă.
O hologramă este o structură luminoasă tridimensională, independentă. Ea nu este proiectată pe o suprafață, ceea ce ar transforma-o într-o imagine bidimensională. O hologramă poate fi difuzată prin diverse medii transparente, precum sticla sau materiale specifice.
Prin urmare, mesajul Prințesei Leia din Războiul Stelelor este un exemplu de hologramă. În schimb, apariția lui Michael Jackson pe scenă nu este o hologramă propriu-zisă, ci o proiecție pe o suprafață plană, bidimensională. Vom continua totuși să folosim termenul „hologramă” în mod informal, pentru a simplifica discuția.
Aceste spectacole cu efecte vizuale reprezintă un pas înainte în tehnologie, dar nu sunt deloc o noutate absolută. Aparițiile „holografice” ale lui Tupac, Janelle Monae și alții sunt bazate pe o tehnică veche din anii 1860, cunoscută sub numele de Fantoma lui Pepper. Această metodă, destul de simplă, era populară în cadrul spectacolelor de circ, teatru și petreceri din epoca victoriană. Un exemplu similar poate fi observat în atracția Haunted Mansion din Disneyland.
Tehnica Fantomei lui Pepper constă în folosirea unor oglinzi și a unui panou de sticlă. Un panou de sticlă este așezat înclinat spre o zonă ascunsă. Când această zonă este iluminată, imaginea se reflectă pe sticlă și este vizibilă pentru public. Din perspectiva privitorului, imaginea pare tridimensională și translucidă.
Metoda Fantomei lui Pepper, în varianta sa originală, necesita un actor. Cum Michael Jackson nu mai este în viață, se presupune că tehnologia a evoluat considerabil.
Proiecțiile Musion Eyeliner
Musion Eyeliner, deși sună ca o formație muzicală, este o versiune modernă și patentată a tehnicii Fantomei lui Pepper. Este chiar mai simplă decât originalul.
În loc de camere ascunse, actori și sticlă, Musion Eyeliner folosește un proiector și o folie subțire de mylar.
Folia de mylar este amplasată în fața scenei, la un unghi de 45 de grade. Un proiector din fața scenei proiectează o imagine pe această folie.
Aceasta este, în esență, metoda. Totuși, este nevoie și de o sursă video pentru proiecție. Ideal, videoclipul este static, creând impresia că interpretul este prezent pe scenă. Acest lucru se poate realiza prin înregistrarea unei prestații cu o cameră video sau prin crearea unui model 3D, scump și complex. Hologramele lui Tupac, Jackson și Roy Orbison sunt exemple de modele 3D.
Limitările tehnologiei
Dincolo de aspectele etice, sistemul Musion Eyeliner prezintă o serie de dezavantaje tehnice:
- Probleme de sincronizare: Sistemele complexe folosesc mai multe proiectoare pentru a obține o imagine detaliată. Aceste proiectoare trebuie să funcționeze în perfectă armonie. O sincornizare defectuoasă poate duce la distorsionarea imaginii.
- Instabilitatea ecranului: Ecranul de mylar este foarte subțire și se poate ondula ca un steag la o rafală de vânt. Acest efect este evident în videoclipul cu hologramă Michael Jackson, unde scena arată ca sub apă.
- Unghiul de vizualizare: Perspectiva publicului influențează modul în care este percepută imaginea. Privite lateral, proiecțiile pot părea plate, ca o bucată de hârtie.
- Iluminarea: Tehnologia funcționează optim în medii slab iluminate. Imaginile proiectate pot părea foarte luminoase, în special dacă scena este întunecată. Astfel, hologramele pot părea artificiale, în comparație cu prezența unor oameni reali pe scenă (ca în prestația lui Tupac).
- Costuri: Configurarea unui sistem Musion Eyeliner nu este foarte scumpă, dar recreerea unor persoane celebre în format 3D implică costuri uriașe (modelul 3D al lui Tupac a costat aproximativ 400.000 de dolari). Recuperarea acestor investiții este dificilă, chiar și în cazul unor spectacole cu public numeros.
Deși tehnologia Musion Eyeliner are limitările sale, trebuie să ținem cont de faptul că este o tehnologie relativ tânără și în continuă evoluție.
Viitorul hologramelor
Multe companii din domeniul electronicelor investesc masiv în realitatea augmentată. De la filtrele Instagram și Pokemon Go până la spectacolele muzicale cu artiști postumi, ne apropiem tot mai mult de realizarea unor holograme 3D autentice.
Este dificil de prezis când vor deveni hologramele autentice ceva obișnuit, dar este probabil ca ele să fie utilizate în scopuri de divertisment în următoarele decenii. Există deja interes pentru concerte cu efecte vizuale de acest gen. De asemenea, BBC efectuează cercetări în domeniul televizoarelor cu holograme, care sunt, în esență, versiuni 3D la scară mică ale tehnicii Fantomei lui Pepper.
În prezent, așteptăm ca tehnologia să se maturizeze. Până atunci, ne vom bucura (și ne vom obișnui) cu spectacole postume și apariția unor personaje virtuale precum Hatsune Miku.
Sursa: Christie Digital