03/28/2024

Ciclul de viață al dezvoltării software (SDLC): un ghid complet

Implementarea unui ciclu de viață de dezvoltare software (SDLC) eficient vă ajută să produceți soluții software de înaltă calitate rapid și sub buget.

Acest lucru economisește efortul și timpul echipei tale de dezvoltare software și îi încântă pe clienți, îndeplinindu-le așteptările.

Motivul pentru care este esențial să aflați despre SDLC și implementați-l cu atenție este că dezvoltarea de software este un proces amplu care implică mulți pași și complexități.

Și dacă oricare dintre acești pași nu este făcut bine, poate afecta rezultatul final și experiența clientului.

Prin urmare, este important să aveți grijă de întregul proces.

În acest articol, voi vorbi despre SDLC, fazele sale, modelele populare SDLC pe care le puteți utiliza și câteva bune practici de urmat. Rămâneţi aproape!

Ce este ciclul de viață al dezvoltării software (SDLC)?

Ciclul de viață al dezvoltării software (SDLC) este un proces complet de dezvoltare a unei soluții software cu diferite etape și pași pentru a aduce software-ul de la idee la creare, implementare și întreținere.

Ce este ciclul de viață al dezvoltării software (SDLC)?

De obicei, include șapte etape:

  • Analiza cerințelor
  • Planificare sau idee
  • Proiecta
  • Dezvoltare
  • Testare
  • Implementare
  • Operațiuni și întreținere

SDLC acoperă un plan detaliat și definit pentru fiecare fază a acestor faze pe care echipele de dezvoltare software îl folosesc pentru a planifica, construi, testa, implementa și întreține o soluție software. Acest ciclu vă ajută să produceți software de înaltă calitate care poate satisface cerințele clienților și este finalizat în limitele estimărilor de costuri și a intervalelor de timp stipulate.

Care sunt beneficiile SDLC?

Cu ajutorul SDLC, puteți măsura eficiența procesului dvs. de dezvoltare software și îl puteți îmbunătăți. Deoarece permite o analiză profundă în fiecare fază, puteți maximiza eficiența, accelera viteza și reduce costurile în toate fazele.

Iată în detaliu beneficiile SDLC.

Obiective clare

SDLC oferă un cadru cu obiective și planuri clar definite pentru fiecare fază pe care echipele IT, dezvoltatorii, designerii, testerii și alți membri ai echipei trebuie să le îndeplinească și să producă livrabile într-un interval de timp stabilit. Doar atunci când o etapă este finalizată și aprobată de manager, dezvoltatorii și inginerii pot trece la următoarea etapă.

Ca rezultat, procesul se finalizează sistematic fără confuzie sau risipă de resurse. De asemenea, îi ține pe toți pe aceeași pagină cu privire la stadiul dezvoltării software. În acest fel, toată lumea poate contribui conform așteptărilor în timp ce comunică cu o mai mare transparență.

Proces mai rapid

Atunci când echipa știe ce să facă în continuare cu ghiduri detaliate, își pot îndeplini sarcinile fără îndoială. Ajută la accelerarea fluxului de lucru și a procesului de aprobare, astfel încât aceștia să poată trece la etapa următoare.

În acest fel, procesul general de dezvoltare a software-ului devine mai rapid, de la construcție până la testare și implementare. Prin urmare, vă îmbunătățește timpul de lansare pe piață și vă ajută să obțineți avantajul concurenței.

Costul minim

Fiecărui proiect i se atribuie o estimare a costurilor fezabile în timpul fazei de planificare a SDLC. De asemenea, prezintă modul de distribuire a resurselor în fiecare etapă, inclusiv membrii echipei necesare, timpul alocat, instrumentele necesare și alți factori necesari pentru a finaliza sarcinile.

Această estimare cuprinzătoare a costurilor în toate etapele are ca rezultat o acțiune combinată care ajută echipa să atingă obiectivul în limita bugetului.

Produse de înaltă calitate

SDLC își propune să producă produse software de înaltă calitate, păstrând în același timp bugetul și timpul minim.

Cu obiective clare, resurse potrivite cu care să lucrezi și transparență pentru a colabora, echipa poate dezvolta produse mai rapid și poate avea suficient timp pentru a le repeta și a îmbunătăți performanța, caracteristicile și funcționalitatea acestora. Toți acești factori vă ajută să produceți un produs de înaltă calitate pe care clienții dvs. îl iubesc.

  Cum să adăugați Apple TV la HomeKit

Satisfacția clientului

Satisfacția clientului este cheia. Primul pas al SDLC este să înțelegeți cerințele complete ale clienților dvs. înainte de a continua să îl dezvoltați și să îl implementați.

Echipele pot discuta cerințele și apoi pot planifica eficient pentru a le îndeplini. Procesul complet de dezvoltare software este conceput ținând cont de cerințele clienților. Prin urmare, rezultatul final ar putea satisface nevoile lor. Prin aderarea la procesul SDLC, puteți produce aplicații de înaltă calitate cu viteză și puteți încânta clienții.

Cum funcționează SDLC?

Ciclul de viață al dezvoltării software conturează diferite sarcini necesare pentru a crea, implementa și întreține o soluție software. Îi ajută pe lideri să aloce timp, costuri și resurse între membrii echipei, astfel încât fiecare sarcină să se finalizeze corespunzător în limita bugetului și a termenului limită.

SDLC funcționează ca un ghid de compresiune pentru manageri, dezvoltatori, designeri, testeri și membrii echipei de operațiuni. De asemenea, include monitorizare regulată pentru a vă asigura că proiectul dumneavoastră rămâne pe drumul cel bun și se finalizează conform așteptărilor clienților.

În multe echipe de dezvoltare software, fazele implicate într-un proces SDLC sunt împărțite în părți mai mici. De exemplu, planificarea poate include cercetări de marketing, cercetare tehnologică etc. În mod similar, unii pași s-ar putea îmbina unul cu celălalt, cum ar fi dezvoltarea și testarea pot merge mână în mână pentru a crea și rezolva probleme simultan.

Pentru a înțelege exact cum funcționează SDLC, să învățăm despre diferitele faze în detaliu.

Care sunt cele șapte etape ale SDLC?

Cele șapte etape ale unui ciclu de viață al dezvoltării software (SDLC) sunt:

#1. Colectarea și analiza cerințelor

Înainte de a începe să lucrați la un proiect de dezvoltare software, acordați-vă timp pentru a înțelege ce dorește cu adevărat clientul dvs. să obțină cu software-ul. Pentru că dacă lucrați fără să înțelegeți cerințele exacte, este posibil ca rezultatul să nu corespundă așteptărilor clientului dvs.

Și dacă îți cer să schimbi majoritatea lucrurilor sau se schimbă domeniul de aplicare, este pierderea de timp și bani pe care o cheltuiești pentru a ajunge până aici.

Prin urmare, evitați presupunerile și instrucțiunile vagi. Extrageți obiective, preferințe și așteptări clare ale clientului dvs. În această fază, membrii seniori ai echipei, cum ar fi managerii de proiect și analiștii de afaceri, programează o întâlnire cu clientul pentru a le înțelege îndeaproape cerințele. Ei pot aduna informații precum:

Cum ar arăta produsul software final?

  • Cine este utilizatorul final?
  • Scopul software-ului
  • Ce probleme rezolvă?
  • Ce așteaptă clientul de la proiect?

Si asa mai departe…

Echipa dumneavoastră ar trebui să lucreze îndeaproape cu clientul pe tot parcursul ciclului de viață al dezvoltării software. De asemenea, trebuie să colectați în mod regulat feedback-ul lor și să vă ajustați în consecință pentru a vă asigura că totul funcționează conform nevoilor clientului și eforturile dumneavoastră sunt bine plătite.

După ce au înțeles cerințele, analiștii încep să analizeze fezabilitatea dezvoltării produsului din punct de vedere tehnice, operațiuni, economice, juridice, cronologie etc. și clarifică orice îndoieli care pot apărea. Apoi, dezvoltatorii pregătesc o specificație a cerințelor software (SRS) pentru a menține echipa, clienții și dezvoltatorii pe aceeași pagină.

#2. Planificare sau Ideare

Cu un SRS fără ambiguități, echipa de dezvoltare software planifică cea mai bună modalitate de a atinge obiectivul de a crea software-ul. Scopul este de a optimiza procesul de creare a software-ului pe baza costurilor, vitezei, timpului și a altor factori, respectând în același timp cerințele exacte ale clientului.

În această etapă, echipa trebuie să furnizeze o estimare a costurilor, calendarului, resurselor și eforturilor de finalizare a proiectului. Nu include atât de multe aspecte tehnice ale proiectului, ci o idee aproximativă dacă este realizabil sau nu și cum. Această fază implică, de asemenea, identificarea riscurilor și modalităților de atenuare sau minimizare a acestora, precum și planificarea pentru asigurarea calității.

În acest fel, echipa poate determina cea mai bună modalitate de a produce software-ul cu cele mai mici riscuri, cheltuieli și timp și viteză și productivitate mai bune.

#3. Proiecta

În această fază SDLC, specificația software-ului este transformată într-un plan de proiectare clar definit, cunoscut și ca specificație de proiectare. Părți interesate importante examinează acest document pe baza robusteței produsului, a evaluării riscurilor, modularității designului, calendarului, costului și alți parametri. Ele oferă feedback și se fac ajustări.

  De ce AR Cloud este următorul nivel de realitate mărită

Dezvoltatorii preiau intrări din acest document pentru a deriva arhitectura software, care este ca un schelet al software-ului pe care totul este construit în etapa următoare. În această fază, puteți planifica infrastructura software, interfața cu utilizatorul și arhitectura sistemului pentru a vă asigura că toate cele funcționale și nefuncționale sunt acoperite. Vă va ajuta să construiți fiecare componentă software fără a fi nevoie să treceți prin rescrieri costisitoare.

Pe lângă modulele arhitecturale, proiectarea implică și reprezentarea fluxului de date și comunicarea în produs cu module externe sau terțe. În plus, designul intern al modulelor trebuie definit clar, cu detalii complete. Poate fi de două tipuri:

  • Design la nivel scăzut (LLD): prezintă logica funcțională a modulelor, detaliile interfeței, tabele bazei de date cu dimensiune și tip, intrări și ieșiri, mesaje de eroare, probleme de dependență și multe altele.
  • Design de nivel înalt (LLD): include numele și descrierea modulului, funcționalitatea modulului, dependențele și relația de interfață dintre module, diagrama arhitecturii cu descrierea tehnologiei, tabele bazei de date cu elemente cheie și multe altele.

Dezvoltare

Odată ce documentul de proiectare este finalizat, acesta este furnizat echipei de dezvoltare, care începe dezvoltarea codului sursă pentru designul propus. Această fază este atunci când toate componentele software sunt create și asamblate.

Dezvoltatorii urmează liniile directoare dominante în organizația lor pentru codificare și instrumente, cum ar fi limbaje de programare, depanare, interpreți, compilatoare, instrumente de monitorizare, instrumente de securitate, instrumente DevOps etc. Această etapă este mult mai mult decât doar codare; aici, codul rulează pe infrastructura dvs. cu rețele și servere sau o platformă de găzduire web gestionată precum AWS Elastic Beanstalk sau Azure App Service.

De fapt, multe organizații folosesc DevOps pentru a reduce decalajul dintre modalitățile tradiționale de dezvoltare a software-ului și de gestionare a operațiunilor. În această abordare, ambele echipe – dezvoltare și operațiuni – se reunesc de la început pentru a colabora la un proiect și a ajunge la finalizare cu procese continue de dezvoltare, integrare, testare, implementare, monitorizare și întreținere.

Testare

Testare

Verificarea funcționalității codului dvs. și găsirea erorilor în acesta este importantă pentru a vă asigura că construiți un produs software de înaltă calitate, bazat pe cerințe. Acesta este motivul pentru care echipele de dezvoltare de software își pun software-ul să testeze și să evalueze temeinic toate componentele și modulele sale după finalizarea codării.

Deoarece software-ul este alcătuit din diferite elemente, pe acesta sunt efectuate diferite tipuri de testare software. Testerii evaluează funcționalitatea, performanța și erorile și erorile prezente în software cu ajutorul unor teste precum:

  • Testare funcțională: testare unitară, testare de sistem, testare de integrare, testare de interfață, testare de regresie, testare alfa, testare beta, testare de fum și multe altele.
  • Testare nefuncțională: testare de performanță, testare de stres, testare de încărcare, testare de volum, testare de compatibilitate, testare de securitate, testare de utilizare, testare de fiabilitate, testare de acceptare etc.

Puteți efectua testarea software-ului manual sau folosind instrumente pentru a urmări și detecta problemele. În continuare, problemele sunt raportate și remediate. Acesta este un proces continuu până când software-ul dumneavoastră nu conține erori și îndeplinește standardul de calitate.

Implementare

După testarea software-ului și remedierea problemelor, acesta devine gata pentru implementare în mediul de producție. De asemenea, poate trece prin testarea software-ului de acceptare a utilizatorilor pentru a verifica dacă îndeplinește așteptările clienților tăi, creând o replică și permițând dezvoltatorilor și clientului să o testeze.

Echipa de dezvoltare software va prelua feedback-ul clientului, dacă există, și apoi va îmbunătăți software-ul. Apoi, ei lansează produsul pe piața țintă pentru utilizatorii finali.

Operațiuni și întreținere

Munca dumneavoastră nu este completă la manipularea software-ului către client; încă mai are nevoie de monitorizare, actualizare și întreținere continuă pentru a-l menține să funcționeze într-o stare optimă. Și pentru a satisface cerințele crescânde ale utilizatorilor și riscurile de securitate, trebuie să dezvoltați funcționalități și caracteristici noi și îmbunătățite, împreună cu upgrade de securitate, pentru a continua să încântați utilizatorii finali.

Deci, echipa de operațiuni rămâne vigilentă la funcționarea software-ului, monitorizându-l continuu și verificând problemele. Dacă detectează orice funcționalitate de performanță sau probleme de securitate, acestea trebuie imediat raportate și diagnosticate pentru a-și păstra calitatea intactă.

Unele modele SDLC populare

Deoarece sistemele informatice sunt complexe, multe se conectează cu diferite sisteme tradiționale furnizate de diverși furnizori de software. Pentru a gestiona o asemenea complexitate, au fost create alte modele SDLC.

  Cei 12 cei mai buni creatori de avatare care vorbesc AI pentru videoclipurile tale [2023]

Acestea sunt:

Model cascadă

Modelul Waterfall este cea mai utilizată și cea mai veche abordare a ciclului de viață al dezvoltării software. Este simplu și urmează o cale liniară în care rezultatul obținut dintr-o fază este utilizat ca intrare pentru faza ulterioară. Aici, următoarea fază începe numai când faza anterioară este finalizată.

Acesta implică colectarea și analiza cerințelor, proiectarea sistemului, codificarea și implementarea, testarea, implementarea și întreținerea. Este potrivit pentru proiecte de durată mai lungă cu cerințe clar specificate și proiecte critice pentru misiune, cum ar fi industria spațială, unde aveți nevoie de perfecțiune mai mult decât de flexibilitate.

Agil

În modelul Agile, proiectul este împărțit în versiuni incrementale mai mici lansate în iterații numite „sprinturi”. Aici, fiecare construcție este incrementată în funcție de caracteristici. Fiecare sprint poate dura două până la patru săptămâni, iar la sfârșitul cărora, proprietarul produsului validează produsul. Dacă aprobă produsul, acesta va fi eliberat clientului.

Acest model este popular astăzi și oferă viteză de creare și implementare a produsului și flexibilitate de adaptare rapidă la schimbări.

Model incremental sau iterativ

Acest model necesită să împărțiți software-ul în biți mai mici. De exemplu, puteți crea mai întâi o funcție, puteți să o testați și să o implementați, să colectați feedback și să repetați. Odată ce acest lucru este finalizat, lucrați la următoarea caracteristică.

Când toate caracteristicile sunt construite și repetate, puteți lansa produsul complet cu toate caracteristicile. Acesta implică patru faze – inițiere, elaborare, constrângere și tranziție. Este cel mai bine pentru aplicații mari.

Prototipuri rapide

În acest model, prototipurile sunt dezvoltate înainte de a crea produsul propriu-zis. Prototipurile au funcții și performanțe limitate, dar sunt suficiente pentru a evalua nevoile clienților, pentru a colecta feedback și pentru a îmbunătăți produsul până când este acceptat.

Aceasta implică colectarea cerințelor, proiectarea, prototiparea, evaluarea de către client, rafinarea prototipurilor cu design îmbunătățit și implementare.

Spirală

Modelul în spirală al SDLC include abordări prototip și iterative. Are patru faze – planificare, evaluare a riscurilor, dezvoltare și evaluare pe care echipele le urmează în iterații până când obțin produsul software dorit, care îndeplinește cerințele și standardele de calitate ale clienților.

Este cel mai bine pentru proiecte mari.

V-Model

Modelul de verificare și validare (V-Model) implică faza de dezvoltare și testare care lucrează în paralel. Este la fel ca modelul Waterfall, cu excepția faptului că planificarea și testarea software-ului încep devreme. Are două părți –

  • Faza de verificare: include analiza cerințelor, proiectarea sistemului și codificarea
  • Faza de validare: implică testarea unitară, testarea integrării, testarea sistemului și testarea de acceptare.

V-Model este potrivit pentru proiecte mai mici cu cerințe definite.

Modelul Big Bang

Acest model nu are un proces definit și necesită puțină sau deloc planificare. Aici, echipa analizează și implementează cerințele pe măsură ce apar, iar resursele sunt utilizate ca intrări, în timp ce rezultatul ar putea să nu corespundă cerințelor. Acest lucru ar putea funcționa pentru proiecte mici.

A se sprijini

Metodologia lean se inspiră din principiile și practicile de producție lean. Încurajează echipele să creeze un flux de lucru mai bun și să dezvolte o cultură a îmbunătățirii continue. Principiile sale sunt – să reducă risipa, să ia decizii cu atenție, să amplifice învățarea, să furnizeze mai rapid, să împuternicească echipele și să construiască holistic cu integritate.

Câteva bune practici SDLC

Profitați de DevSecOps

  • Profitați de DevSecOps pentru a construi securitatea în codul dvs. și pentru a transfera SDLC. Protejați-vă infrastructura, containerele, dependențele etc.
  • Actualizați-vă cerințele de securitate pentru a atenua noile amenințări și utilizați modelarea amenințărilor pentru a prezice și a elimina riscurile mai rapid.
  • Stabiliți cerințe de proiectare sigure cu standardizare pentru a dezvolta cod și repetați pentru a îmbunătăți continuu.
  • Dacă utilizați componente open-source, alegeți numai pe cele securizate. De asemenea, puteți utiliza un instrument SCA bun sau un analizor de cod open-source pentru a verifica vulnerabilitățile componentelor.
  • Implementați recenzii de cod pentru a verifica calitatea codului și pentru a elimina vulnerabilitățile. Puteți utiliza un instrument SAST în acest scop.
  • Pregătiți un plan eficient de răspuns la incident pentru a lupta împotriva riscurilor și atacurilor prin monitorizarea și remedierea regulată a problemelor. De asemenea, puteți efectua teste de penetrare.
  • Utilizați instrumente SDLC precum Jira, Asana, Git, Trello etc., pentru a automatiza procesul de gestionare a procesului de dezvoltare a software-ului.

Concluzie

Ciclul de viață al dezvoltării software (SDLC) este un proces complet cu diferite etape implicate în procesul de dezvoltare a software-ului. Acesta prezintă sarcinile implicate în fiecare fază – analiză, construcție, implementare și întreținere.

Prin aderarea la un SDLC eficient, echipele pot produce produse software de calitate în timp ce îndeplinesc așteptările clienților mai rapid în limita bugetului.