Cele mai bune instrumente pentru monitorizarea rețelelor VoIP pentru calitate

Astăzi, aruncăm o privire la cele mai bune instrumente pentru monitorizarea rețelelor VoIP. Voice over IP, sau VoIP, este o tehnologie relativ nouă, care a câștigat în mod constant popularitate în ultimii câțiva ani. Tehnologia, așa cum sugerează și numele, permite transmiterea de voce prin rețele IP. A dat naștere unui nou tip de sisteme de telefonie care utilizează rețeaua de date pentru conectivitate. Un mare avantaj al combinării vocii și datelor pe aceeași rețea este că nu mai aveți nevoie de două seturi separate de cablare.

În calitate de însoțitor junior al biroului de asistență, am dat peste numeroase cazuri în care utilizatorii se plângeau că computerele lor nu se conectează la rețea doar pentru a constata că l-au conectat la mufa greșită. A fost și mai rău cu laptopurile timpurii cu modemuri încorporate, unde utilizatorii foloseau mufa telefonului când erau acasă și mufa de rețea când erau la birou. A existat și costul mai mare al păstrării a două seturi separate de cablare. Astfel, a devenit rapid evident că transportarea semnalului vocal pe rețelele de date era avantajoasă.

Dar, spre deosebire de datele în care bucăți de date pot ajunge la destinație din funcțiune și pot fi reasamblate în informații semnificative, datele vocale trebuie transmise în timp real. Este încă împărțit în bucăți, deoarece așa funcționează rețelele de date, dar acele bucăți trebuie să ajungă în ordinea corectă și în timp util. De fapt, VoIP cere ca rețeaua să funcționeze impecabil și mai multe aspecte care nu sunt atât de importante cu transferurile de date sunt de cea mai mare importanță în ceea ce privește traficul de voce. Din acest motiv, monitorizarea rețelelor VoIP necesită un software specializat care urmărește în mod special toți acești parametri importanți.

Vom începe astăzi prin a discuta despre calitatea apelurilor VoIP. Vom afla ce factori pot afecta calitatea apelurilor. Aceștia sunt parametrii care ar trebui monitorizați. Vom vorbi și despre scorul MOS, un sistem pe care industria de telefonie îl folosește pentru a cuantifica calitatea apelurilor. Și, în sfârșit, vă vom dezvălui care sunt cele mai bune instrumente pentru monitorizarea rețelelor VoIP și vă vom oferi o scurtă trecere în revistă a principalelor caracteristici ale fiecărui instrument.

Calitatea apelurilor VoIP

Înainte de a merge mai departe, să facem o scurtă pauză și să vorbim despre calitatea apelurilor. Telefonul a fost inventat la sfârșitul secolului al XIX-lea și s-a îmbunătățit constant de atunci. S-a ajuns la un punct în care este considerat de la sine înțeles și fiecare utilizator de telefon se așteaptă să experimenteze o conversație clară. Și faptul că unele conversații telefonice folosesc VoIP mai degrabă decât telefonia tradițională nu schimbă acest lucru. Experiența subiectivă pe care o primește un utilizator de telefon este de obicei denumită calitatea apelului. Se referă la cât de bine poate fi auzită și înțeleasă vorbirea. Un apel de bună calitate ar trebui să aibă puțină sau deloc statică și, mai important, nicio întrerupere audio.

Factori care afectează rețelele VoIP și calitatea apelurilor

Dar cu tehnologiile VoIP, mai mulți factori pot avea un impact asupra calității apelurilor. Unii dintre acești factori sunt legați de alegerile tehnologice, în timp ce alții au de-a face cu caracteristicile operaționale ale rețelelor. Să vedem care sunt principalii factori care afectează calitatea.

Codec

Codec înseamnă Coder-Decoder. Aceasta este componenta care convertește vorbirea analogică în informații digitale și înapoi pentru transmisie printr-o rețea de date. Pot fi utilizate diferite codecuri cu rezultate diferite. Unele vor oferi o calitate mai bună a apelurilor în detrimentul dimensiunii datelor, în timp ce altele vor menține dimensiunea mai mică, dar vor sacrifica calitatea apelurilor. Codecul de cea mai înaltă calitate utilizat în mod obișnuit cu VoIP este codecul G.711. Calitatea sa înaltă este atinsă prin faptul că nu se utilizează nicio compresie a datelor, făcându-l și cel mai dornic de lățime de bandă codec. Acest codec necesită 90 Kbps de lățime de bandă pentru fiecare conversație. G.729, G.726 și G.723 sunt de asemenea utilizate în mod obișnuit.

Lățimea de bandă

Într-o măsură mai mică, lățimea de bandă disponibilă are și un impact asupra calității apelurilor. De exemplu, sunt șanse ca utilizarea comutatoarelor LAN cu porturi de 1 Gbps să vă ofere o calitate mai bună a apelurilor decât una folosind comutatoare cu porturi de 100 Mbps. Deși o conversație folosește mai puțin de 100 Kbps de lățime de bandă, ea poate, după cum veți descoperi în curând pe măsură ce explorăm alți factori care influențează calitatea, poate suferi foarte mult din cauza congestiei. Și din moment ce rețelele sunt rareori dedicate VoIP, orice suprautilizare va avea un impact imediat asupra calității apelurilor.

  Cum sunt backdoor pachetele DEB și cum să le detectăm

Pe scurt, rețelele ar trebui să aibă suficientă lățime de bandă pentru a suporta traficul de date ȘI voce. Utilizarea setărilor QoS vă poate permite să rezervați o anumită lățime de bandă pentru voce și să protejați traficul de alte lățimi de bandă, dar regula de aur este totuși să vă asigurați că există suficientă lățime de bandă și că nu există congestie. Acesta este motivul pentru care instrumentele de monitorizare VoIP vor monitoriza adesea utilizarea lățimii de bandă.

Jitter

Jitterul – sau variația întârzierii pachetelor – se referă la o neregulă în întârzierea de livrare a pachetelor de date de la sursă la destinație. Într-o rețea ideală, transmiterea fiecărui pachet de date de la o anumită sursă la o anumită destinație ar dura exact același timp. În realitate, totuși, acest lucru este rareori cazul și, din diverse motive, există adesea o variație a timpului de călătorie între pachete. Aceasta este ceea ce numim nervozitate.

Jitter-ul afectează calitatea apelului, deoarece datele VoIP sunt transmise în timp real și, deși se vor adapta la un anumit grad de fluctuație, orice variație majoră a întârzierii transmisiei va duce la tăierea vorbirii primite. Și sunetul tăiat este una dintre cele mai recunoscute forme de calitate proastă a apelurilor.

Latența

Latența se referă la orice întârziere de care suferă datele pe calea lor de la sursă la destinație. În timp ce datele călătoresc teoretic cu viteza luminii și ar trebui să dureze un timp precis definit pentru a trece de la un punct la altul, acest lucru nu este adevărat în viața reală. Mai mulți factori afectează întârzierile de transmisie. Aglomerația și coadă sunt cele mai comune, dar supraîncărcarea echipamentului poate fi, de asemenea, de vină.

În timp ce latența, dacă este obișnuită, are un impact redus asupra calității apelurilor în sine, poate provoca întârzieri inutile care pot fi percepute ca probleme de calitate a apelurilor. Acest lucru este valabil mai ales atunci când latența atinge valori ridicate în mii de milisecunde. Din acest motiv, latența este un alt parametru care ar trebui monitorizat îndeaproape de instrumentele de monitorizare VoIP.

Pierdere de pachete

Pierderea pachetelor este cel mai probabil cel mai mare inamic al VoIP. În timp ce traficul de date se va recupera adesea de la pierderea pachetelor printr-un proces în care capătul de recepție va detecta datele lipsă și va solicita să fie trimise din nou, acest lucru nu este posibil cu traficul VoIP, deoarece totul se întâmplă în timp real. Orice pachet pierdut se va traduce în sunet pierdut. Dacă se întâmplă ocazional, s-ar putea să treacă neobservat, dar un nivel ridicat de pierdere de pachete va avea un efect extrem de dăunător asupra calității apelului. Concret, utilizatorilor le va lipsi o parte din conversație.

Scor MOS — O evaluare „obiectivă” a calității apelurilor

Calitatea apelurilor este un concept extrem de subiectiv. De exemplu, un utilizator poate considera acceptabil un anumit grad de degradare a sunetului, în timp ce altul ar putea insista pe un sunet clar. Pentru a adăuga un anumit grad de obiectivitate unui concept altfel subiectiv, industria de telefonie a venit cu conceptul de scor mediu de opinie sau MOS.

Mean Opinion Score oferă testării VoIP o valoare numerică ca o indicație a calității percepute a vocii primite după ce a fost transmisă și comprimată folosind codecuri. Această măsurare este rezultatul atributelor de bază ale rețelei care acționează asupra fluxului de date și este utilă în prezicerea calității apelurilor și în determinarea problemelor care pot afecta calitatea VoIP.

Valorile MOS variază de la 1 la 5, cu valori de 4 sau mai mari indicând o calitate general satisfăcătoare a apelului. Valorile între 3 și 4 indică, în general, un anumit nivel de insatisfacție în rândul utilizatorilor, în timp ce valorile sub 3 indică o calitate a apelurilor în mare parte nesatisfăcătoare. Unele dintre cele mai bune instrumente de monitorizare VoIP sunt capabile să calculeze valoarea MOS.

Cele mai bune instrumente pentru monitorizarea rețelelor VoIP

Acum că avem o mai bună înțelegere a modului în care monitorizarea rețelelor VoIP diferă de monitorizarea generică a rețelei, suntem gata să aruncăm o privire la unele dintre cele mai bune instrumente pe care le-am putea găsi. Unele instrumente de pe lista noastră sunt instrumente VoIP dedicate, în timp ce altele sunt instrumente multifuncționale de monitorizare a rețelei, care fie au funcționalități de monitorizare VoIP încorporate, fie care au module suplimentare care oferă această funcționalitate.

  Cum să dezactivați notificările Microsoft Teams

1. SolarWinds VoIP și Manager de calitate a rețelei (probă GRATUITĂ)

SolarWinds este un nume binecunoscut printre administratorii de rețea. Compania a realizat unele dintre cele mai bune instrumente de administrare a rețelei în ultimii 20 de ani. Produsul său emblematic, Network Performance Monitor este o platformă de monitorizare SNMP care obține în mod constant scoruri printre cele mai bune de pe piață. Compania este, de asemenea, renumită pentru numeroasele sale instrumente gratuite. Realizate pentru a răspunde nevoilor specifice ale administratorilor de rețea, acestea includ un server TFTP sau un calculator de subrețea, pentru a menționa doar câteva.

SolarWinds VoIP și Network Quality Manager este un instrument dedicat de monitorizare VoIP care este plin de caracteristici excelente. Acest instrument poate fi folosit pentru a monitoriza valorile de calitate a apelurilor VoIP, inclusiv fluctuația, latența, pierderea pachetelor și MOS. Poate fi folosit și pentru a depana performanța apelurilor VoIP prin corelarea problemelor de apel cu performanța WAN. Sistemul oferă, de asemenea, monitorizare WAN în timp real, folosind tehnologia Cisco IP SLA. Caracteristica sa vizuală de urmărire a căii de apel VoIP vă permite să vedeți și să identificați problemele de apel de-a lungul întregii căi de rețea.

Configurarea SolarWinds VoIP și Network Quality Manager este ușoară și poate fi realizată cu doar câteva clicuri de mouse. Sistemul descoperă automat dispozitivele de rețea Cisco IP SLA și, de obicei, se implementează în mai puțin de o oră. Și odată ce este pornit și funcționează, oferă o perspectivă foarte profundă asupra mediului dvs. de rețea VoIP.

Acest instrument oferă monitorizarea în timp real a performanței WAN de la site la site și are, de asemenea, funcții de alertă pentru a vă anunța despre orice situație anormală. Poate ajuta la asigurarea faptului că circuitele WAN funcționează conform așteptărilor utilizând valorile Cisco IP SLA, testele de trafic sintetic și praguri de performanță personalizate și alerte. Are, de asemenea, urmărirea vizuală a corecțiilor de apel VoIP, un instrument neprețuit de depanare.

SolarWinds VoIP și Network Quality Manager nu vă va monitoriza doar circuitele WAN, ci poate afișa, de asemenea, valorile de utilizare și performanță ale gateway-urilor VoIP și trunkurilor PRI. Poate ajuta la planificarea capacității, permițându-vă să măsurați calitatea vocii înainte de noile implementări VoIP.

Prețul pentru SolarWinds VoIP și Network Quality Manager începe de 1 615 USD pentru până la 5 dispozitive sursă IP SLA și 300 de telefoane IP. Sunt disponibile și alte niveluri de licență, inclusiv o licență nelimitată pentru dispozitiv. Și, ca și în cazul majorității instrumentelor SolarWinds, este disponibilă o probă gratuită de 30 de zile dacă doriți să testați produsul înainte de a vă angaja să-l achiziționați.

2. PRTG

The Paessler Router Traffic Grapher, sau PRTG, este un binecunoscut sistem de monitorizare a rețelei. Totuși, face mult mai mult decât doar monitorizarea utilizării lățimii de bandă. Prin utilizarea senzorilor, PRTG poate fi utilizat pentru a monitoriza mulți parametri diferiți ai rețelelor și sistemelor. Instrumentul poate monitoriza orice sistem, dispozitiv, trafic și aplicație din infrastructura dumneavoastră IT. Sunt disponibili doi senzori specifici pentru monitorizarea rețelelor VoIP. Senzorul QoS măsoară parametri precum pierderea de pachete UDP, fluctuația, latența Ethernet etc. După cum vă veți aminti, aceștia sunt parametri importanți pentru rețelele VoIP. Pentru dispozitivele Cisco compatibile cu IP-SLA, există un senzor IP-SLA, care citește valori similare de pe dispozitivele Cisco. Ambele metode vă arată calitatea conexiunii VoIP și vă permit să definiți ce nivel de latență, jitter etc. sunt acceptabile. Ori de câte ori pragul este depășit, puteți fi anunțat și puteți lua măsurile adecvate pentru a rezolva situația. Notificările pot fi trimise prin e-mail sau SMS sau transmise către un dispozitiv mobil folosind aplicația client gratuită disponibilă pentru Android, iOS și Windows Phone.

Paessler susține că puteți începe monitorizarea cu PRTG în câteva minute de la pornirea instalării. Sistemul de auto-descoperire al instrumentului va scana segmente de rețea și va recunoaște automat o gamă largă de dispozitive și sisteme. Apoi va crea senzori din șabloane de dispozitive predefinite. Senzorii VoIP specifici vor trebui apoi configurați, făcând instalarea puțin mai lungă, dar acesta este încă unul dintre cele mai rapide instrumente de configurat.

  Cum să obțineți un certificat SSL GRATUIT pentru site (HTTPS)?

PRTG este disponibil într-o versiune gratuită, cu funcții complete, care este limitată la 100 de senzori. În cadrul PRTG, orice parametru monitorizat contează ca un singur senzor. De exemplu, monitorizarea lățimii de bandă pe fiecare port al unui switch cu 48 de porturi va conta ca 48 de senzori. Pentru a monitoriza mai mult de 100 de senzori, va trebui să achiziționați o licență. De asemenea, veți avea nevoie de un senzor QoS sau un senzor IP-SLA pentru fiecare dispozitiv de rețea VoIP pe care doriți să îl monitorizați. Prețul crește odată cu numărul de senzori și începe de la 1 600 USD pentru 500 de senzori până la 14 500 USD pentru senzori nelimitați. Este disponibilă o versiune de încercare de 30 de zile gratuită pentru dispozitiv.

3. ManageEngine OpManager

The ManageEngine OpManager este un alt dintre cele mai cunoscute instrumente de monitorizare a rețelei. Acesta va monitoriza semnele vitale ale serverelor dvs. (fizice și virtuale), precum și echipamentele de rețea și vă va alerta de îndată ce ceva nu este în conformitate cu specificațiile. Instrumentul are o interfață de utilizator intuitivă care vă va permite să găsiți cu ușurință informațiile de care aveți nevoie. Produsul are, de asemenea, un motor de raportare excelent, împreună cu unele rapoarte pre-construite și personalizate. Pentru a completa pachetul, funcțiile de alertă ale acestui sistem sunt, de asemenea, foarte complete.

Și când vine vorba de monitorizarea VoIP, opțiunea de monitorizare VoIP a lui ManageEngine OpManager se integrează perfect cu OpManager pentru a monitoriza și raporta în mod proactiv capacitatea infrastructurii dumneavoastră de a gestiona apelurile VoIP. Instrumentul utilizează Cisco IP SLA pentru a monitoriza continuu parametrii critici de calitate a serviciului ai rețelelor VoIP. Parametrii VoIP monitorizați includ pierderea de pachete, întârzierea, fluctuația, scorul mediu de opinie (MOS) și timpul de dus-întors (RTT).

Prețul pentru ManageEngine OpManager este bazat pe numărul de dispozitive monitorizate. Prețurile variază de la 715 USD pentru 25 de dispozitive la 14 995 USD pentru 1000 de dispozitive. Opțiunea de monitorizare VoIP adaugă 125 USD per dispozitiv care o necesită. La fel ca în cazul majorității instrumentelor comerciale de monitorizare cu funcții complete, este disponibilă o perioadă de încercare gratuită de 30 de zile.

4. VoIPmonitor

VoIPmonitor este un sniffer de pachete de rețea open source cu o interfață comercială pentru monitorizarea majorității protocoalelor VoIP. Instrumentul, care rulează pe Linux, este conceput pentru a analiza calitatea apelurilor VoIP pe baza parametrilor rețelei, cum ar fi variația întârzierii (jitter) și pierderea pachetelor, conform modelului ITU-T G.107 E, care prezice calitatea utilizând scara MOS. . Informațiile despre apel, împreună cu statisticile relevante, sunt salvate într-o bază de date MySQL. Opțional, fiecare apel poate fi salvat într-un fișier pcap (un format de captură de fișier care poate fi deschis cu alte instrumente de analiză, cum ar fi Wireshark) fie numai cu protocolul SIP, fie cu protocoalele SIP, RTP, RTCP, T.38 și udptl. VoIPmonitor poate, de asemenea, să decodeze vorbirea și să o reda prin GUI WEB, precum și să o salveze pe disc ca fișier .WAV. Acceptă nativ codecurile G.711 alaw și ulaw, iar pluginurile comerciale adaugă suport pentru G.722, G.729a, G.723, iLBC, Speex, GSM, Silk, iSAC și OPUS. VoIPmonitor este, de asemenea, capabil să convertească T.38 FAX în PDF.

Interfața interfață VoIPmonitor GUI este disponibilă fie ca server găzduit local la prețuri care variază de la 42 USD/lună pentru 10 canale la 917 USD/lună pentru 6000 de canale sau ca serviciu bazat pe cloud, cu prețuri care variază de la 20 USD/lună pentru 3 canale la 200 USD/ lună pentru 200 de canale. Ambele versiuni sunt disponibile într-o perioadă de încercare gratuită și nelimitată de 30 de zile.

5. VQmon/EP

VQmon/EP este diferit de alte instrumente de monitorizare VoIP prin faptul că este integrat în dispozitivele dumneavoastră. Pretinde a fi cea mai utilizată tehnologie pentru monitorizarea calității și performanței apelurilor VoIP live. Sistemul este integrat într-o gamă de telefoane IP vândute de Avaya, Mitel, Polycom, Cisco și de alți producători. Acesta oferă suport încorporat pentru protocoalele de raportare standard SIP QoE (RFC 6035) și RTCP XR (RFC 3611), permițând administratorilor de rețea să monitorizeze calitatea apelurilor oriunde în rețeaua lor, fără utilizarea sondelor. VoIP Spear

VQmon/EP poate detecta pierderea pachetelor și evenimentele de eliminare a tamponului de fluctuație. De asemenea, poate extrage informații cheie din software-ul DSP și poate produce scoruri de calitate a apelurilor în timp real și date de diagnosticare. Acest instrument generează scoruri MOS de calitate auditivă și conversațională și factori R, precum și o gamă largă de date de diagnosticare. În plus, VQmon/EP prezintă praguri de calitate a apelurilor în timp real, care acceptă fie generarea de alerte, fie configurarea automată.