Cele mai bune 5 programe și instrumente de backup în rețea pentru 2020

Toată lumea știe cât de importante sunt backup-urile. Datele sunt unul dintre principalele atuuri ale organizațiilor, iar administratorii de sistem fac tot posibilul pentru a se asigura că sunt păstrate împotriva oricărui tip de accident. Din păcate, nu avem întotdeauna aceeași îngrijorare când vine vorba de copierea de rezervă a configurațiilor sistemului. Dar, în realitate, este la fel de important. Și dacă ați trecut vreodată printr-o defecțiune a dispozitivului care a necesitat înlocuirea acestuia și reconfigurarea manuală ulterioară, știți de prima mână cum contează să aveți copii de rezervă ale configurațiilor dispozitivelor. Acesta este motivul pentru care am decis să revizuim unele dintre cele mai bune instrumente software de backup în rețea. Am compilat o listă de software și instrumente care se vor ocupa de copierea de rezervă a diferitelor echipamente de rețea, oferind adesea capabilități suplimentare.

În acest articol, vom discuta mai întâi despre necesitatea copiilor de rezervă în rețea. Mulți administratori nu reușesc să-l vadă, dar este important din mai multe motive. Apoi, vom vorbi despre modul în care se realizează în mod tradițional backup-urile dispozitivelor și vom examina modalitățile prin care aceste metode pot fi automatizate. În continuare, vom discuta despre avantajele utilizării instrumentelor de backup automatizate. Unele dintre aceste instrumente au alte caracteristici, se pot dovedi a fi destul de utile. Și, în sfârșit, vom trece în revistă cel mai bun software și instrumente de backup în rețea pe care le-am putut găsi. Unele dintre ele sunt soluții simple de rezervă care se ocupă de o gamă limitată de dispozitive, în timp ce altele vor acoperi aproape fiecare dispozitiv la care vă puteți gândi. Altele oferă încă funcționalități suplimentare și pot fi folosite ca instrument complet de gestionare a configurației.

Nevoia de backup în rețea

Când vorbesc cu administratorii de sistem, se pare că strângerea datelor este un lucru evident și nu știu pe nimeni care s-ar descurca fără el. Din păcate, nu există un astfel de reflex automat cu configurațiile dispozitivelor de rețea. La urma urmei, dispozitivele de rețea nu stochează date corporative, așa că ce folos să le faci copii de rezervă?

Mă gândesc la un milion de motive pentru care backup-urile sunt la fel de necesare cu echipamentele de rețea. În primul rând, aceste echipamente eșuează și, atunci când o fac, adesea trebuie înlocuite și unitatea lor de înlocuire reconfigurată. Și deși poate părea o sarcină banală să configurați un comutator cu 24 de porturi într-o rețea plată fără VLAN sau orice fel de funcționalitate avansată, lucrurile pot fi diferite pentru alte dispozitive. Unele comutatoare au configurații care preiau sute de linii de comenzi. În plus, configurația originală ar fi putut fi făcută cu ani în urmă și de altcineva. Cum vă puteți asigura că nimic nu va lipsi atunci când reconfigurați manual dispozitivul?

Și chiar dacă ați reușit să reconfigurați manual totul așa cum a fost, dacă vorbim de un comutator central mare pentru un centru de date, de exemplu, reconfigurarea lui manuală de la zero ar putea dura ore întregi. Și în acest timp, întregul dvs. centru de date ar putea fi oprit. Acest lucru cu siguranță nu este ceva ce cineva vrea să experimenteze.

Modul tradițional de a face backup pentru dispozitivele de rețea

Deci, deși acum poate (sperăm) să fie clar că backup-urile în rețea sunt o necesitate, să vedem cum se poate face. Răspunsul ușor la asta este simplu: depinde. Unele dispozitive au o formă de facilitate de rezervă integrată chiar în ele. Firewall-urile sunt un bun exemplu de astfel de dispozitive, iar cele mai multe dispozitive standard au anumite prevederi pentru a face backup pentru configurația și setul de reguli. Echipamentele de rețea de la unii furnizori includ, de asemenea, prevederi pentru a le face backup configurației. Acest lucru este valabil mai ales în cazul echipamentelor care sunt dotate cu o interfață de management GUI.

Dar pentru multe dispozitive, singurul mod în care poate fi salvată configurația este prin copierea ei undeva. Și acesta este ceva ce mulți administratori de rețea învață să facă de îndată ce au terminat de configurat un dispozitiv. Procesul este, totuși, relativ complex. Există mai multe moduri în care se poate face de obicei. Să luăm, de exemplu, un comutator de rețea tipic Cisco.

  Cum să partajați și să gestionați fișierele Microsoft Teams într-un canal

Există în principal două moduri de a face backup manual la configurația unui switch Cisco. Primul este să utilizați software-ul terminalului, cum ar fi Putty sau orice alt client SSH. Cele mai multe dintre aceste instrumente vă vor permite să capturați sesiunea. Deci, dacă porniți captura și apoi lansați o comandă show run, configurația completă va fi salvată. Nu uitați să opriți captura după ce comanda se încheie. A doua modalitate dacă copiați configurația pe un server TFTP. Comanda pentru a face asta este puțin mai complicată și poate varia, dar, în general, este doar o chestiune de a folosi comanda copy run tftp. Dispozitivele non-Cisco cu o interfață de linie de comandă vor avea adesea comenzi similare care pot fi folosite ca instrument de rezervă brut.

Poate fi automatizat?

Deci, dacă configurația poate fi făcută o copie de rezervă direct de pe dispozitiv, este doar o chestiune de a vă aminti să faceți de fiecare dată când este schimbată. Destul de simplu, nu? Ei bine, de fapt nu este atât de simplu. De multe ori trebuie să modificăm configurațiile dispozitivului în grabă, încercând să remediem ceva care nu funcționează așa cum era de așteptat. Și când se întâmplă acest lucru, sunt șanse ca backupul configurației să fie uitat. Nu ar fi frumos dacă backup-ul ar putea rula de la sine?

Unele dispozitive au un planificator încorporat — similar cu cron pe Linux — care poate fi folosit pentru a rula comenzi la anumite momente. Ar fi relativ simplu să „programați” o lucrare de rezervă pentru a rula automat pe aceste dispozitive.

Avantajele instrumentelor de backup automatizate

S-ar putea să vă întrebați „dacă există deja modalități de a face backup pentru configurația dispozitivului încorporat în dispozitive, de ce aș avea nevoie de un instrument de backup?” Există de fapt mai multe motive. Principalul lucru este că nu toate dispozitivele oferă un planificator, iar pentru acele dispozitive, singura modalitate de a vă asigura că există backup-uri de configurare este utilizarea unui instrument de backup.

Un alt motiv important este ușurința în utilizare. Nu este neobișnuit ca administratorii de rețea să gestioneze sute de echipamente diferite de la zeci de producători. Și, desigur, fiecare producător și fiecare tip de dispozitiv va avea un mod diferit de a-și face backup configurației. După cum vă puteți imagina, poate deveni rapid complicat, consumator de timp și predispus la erori.

În plus, unele software și instrumente de backup în rețea vă oferă mult mai mult decât copii de rezervă. Multe pachete sunt sisteme complete de gestionare a configurației dispozitivelor pe care le puteți utiliza pentru a împinge rapid o configurație standard către fiecare echipament sau pentru a face cu ușurință modificări în configurația mai multor dispozitive simultan.

Și nu în ultimul rând, poate exista și un avantaj de securitate în a face acest lucru. Multe instrumente de backup au opțiunea de a compara backup-ul curent cu cel precedent și de a enumera toate modificările. Unii chiar vor declanșa un anumit tip de alertă atunci când sunt detectate modificări. Acest lucru poate fi util, deoarece v-ar alerta dacă un hacker ar fi obținut acces la echipamentul dvs. și și-ar modifica configurația pentru a obține un acces mai profund la rețeaua dvs. Această caracteristică este, de asemenea, excelentă dacă organizația dvs. are proceduri stricte de gestionare a modificărilor pentru conformitatea cu reglementările și fiecare modificare trebuie să fie corelată cu o solicitare de modificare aprobată în mod corespunzător.

Cel mai bun software și instrumente de backup în rețea

Găsirea de software și instrumente de backup în rețea poate fi dificilă. Totuși, nu este că nu există multe produse bune acolo. Problema este că orice căutare cu cuvântul „backup” este probabil să găsească sute de pachete de backup pentru computer și server. Am făcut o parte din această muncă pentru dvs. și suntem bucuroși să examinăm unele dintre cele mai bune software și instrumente de backup în rețea pe care le-am putut găsi. Unele dintre instrumentele pe care le propunem sunt platforme complete de gestionare a configurației, în timp ce altele sunt sisteme de backup mai de bază.

1 — Managerul de configurare a rețelei SolarWinds (probă GRATUITĂ)

SolarWinds este un nume binecunoscut în lumea administrării rețelelor. Compania realizează unele dintre cele mai bune instrumente pentru a ajuta administratorii în sarcinile lor multiple. SolarWinds este, de asemenea, renumit pentru instrumentele sale gratuite, cum ar fi serverul TFTP – care poate fi folosit pentru backup-uri manuale – și Calculatorul de subrețea.

  Cum să optimizați PDF-urile exportate din MS Word

Dar, deocamdată, să ne concentrăm pe SolarWinds Network Configuration Manager. Numele produsului spune totul. Acesta este un sistem complet de management al configurației. Merge mult dincolo de simpla copiere de rezervă a configurațiilor. Dar mai întâi, vom arunca o privire asupra capacităților sale de backup.

Acest instrument vă va permite să creați și să gestionați un program de backup complet automatizat. Va funcționa cu majoritatea routerelor și switch-urilor de la furnizori precum Cisco, Juniper, Adtran, Brocade, Dell, Extreme Networks, HP, Palo Alto, Synoptics, F5 Networks și multe altele. De asemenea, poate face backup pentru configurațiile firewall de la echipamentele Fortinet, SonicWALL, Juniper și Palo Alto. Backup-urile sunt stocate central pe server și sunt bine organizate în funcție de dispozitiv și versiune.

Programarea backup-urilor este doar primul pas. La ce servesc backup-urile care nu funcționează corect? Pentru a ajuta la aceasta, produsul vă va arăta starea fiecărei lucrări de backup, astfel încât să puteți reprograma orice backup ratat.

În ceea ce privește celelalte caracteristici ale produsului, acestea sunt numeroase. Să aruncăm o privire rapidă la unele dintre cele mai interesante. Managerul de configurare a rețelei SolarWinds poate simplifica conformitatea cu reglementările prin implementarea configurațiilor standardizate, detectarea modificărilor în afara procesului, auditarea configurațiilor și chiar corectarea încălcărilor.

Instrumentul include, de asemenea, unele funcții de evaluare a vulnerabilităților. Se integrează cu National Vulnerability Database și are acces la cele mai recente CVE-uri pentru a identifica cu ușurință vulnerabilitățile în dispozitivele Cisco. Și vorbind despre dispozitivele Cisco, acest produs încorporează și Network Insights pentru Cisco ASA și Network Insights pentru Nexus, câteva instrumente dedicate gestionării acestor dispozitive Cisco specifice.

Prețul pentru SolarWinds Network Configuration Manager începe de la 2.895 USD pentru 50 de noduri și crește în funcție de numărul de noduri. De asemenea, puteți descărca o versiune de încercare complet funcțională de 30 de zile dacă doriți să testați produsul.

2 — Kiwi CatTools de la SolarWinds (probă GRATUITĂ)

Următorul nostru produs se numește Kiwi CatTools. Kiwi a fost o companie independentă până când SolarWinds a achiziționat-o acum câțiva ani. Kiwi este, de asemenea, renumit pentru software-ul său syslog. După cum probabil ați putea ghici din numele său, acest produs este mai degrabă un set de instrumente decât doar un utilitar de rezervă de rețea. Principalele caracteristici ale produsului includ programarea backup-urilor de configurare, dar și actualizările de configurare. Vă va permite să gestionați configurațiile routerelor, comutatoarelor și firewall-urilor. Instrumentul va compara, de asemenea, configurația curentă de rulare cu configurația anterioară sau cu cea de pornire și vă va avertiza cu privire la orice modificări. În plus, va genera rapoarte de configurare a dispozitivului de rețea, cum ar fi detaliile portului, MAC, ARP și versiunea.

Kiwi CatTools propune activități. Așa sunt numite metodele prin care sunt efectuate funcțiile. De exemplu, ați crea o activitate de tipul Device.Backup.Running Config pentru a crea o copie de rezervă a configurației unui dispozitiv Cisco. Odată ce activitățile sunt create, acestea pot fi programate. Și după finalizarea unei activități de backup, aceasta este comparată cu orice instanță datată și este generat un raport de diferență. Raportul vă poate fi trimis apoi prin e-mail.

Dar backup-urile nu sunt singurul tip de activități care sunt disponibile. Kiwi CatTools are, de asemenea, activități care vă vor permite să trimiteți comenzi către dispozitivele dvs. Sau puteți utiliza un șablon pentru a actualiza toate configurațiile. Sunt posibile și activități de testare. De exemplu, există o activitate de testare a conectivității dispozitivelor care poate face ping dispozitivelor și returnează statisticile lor dus-întors. Există, de asemenea, un test de ping între dispozitive care poate trimite ping la o serie de adrese IP de la fiecare dispozitiv. Conectivitatea dispozitivului poate fi, de asemenea, testată prin conectarea la dispozitive, mai degrabă decât pur și simplu punându-le ping.

Raportarea este o altă caracteristică importantă a Kiwi CatTools. Pot fi generate și trimise prin e-mail multe tipuri diferite de rapoarte. De exemplu, aveți rapoarte precum Tabel ARP, Rapoarte de comparare, Statistici și erori de interfață, Tabel de adrese MAC, Rezumatul sistemului SNMP și multe altele.

Prețul pentru Kiwi CatTools este de 787 USD pentru o licență perpetuă, inclusiv un an de întreținere. Începând cu al doilea an, trebuie să achiziționați întreținere la o mică parte din acest cost. Este necesară o licență pentru fiecare computer pe care sunt instalate CatTools. O versiune de încercare de 14 zile poate fi descărcată din SolarWinds, permițându-vă să vedeți dacă acest set de instrumente este potrivit pentru dvs.

  Cum să comandați un Uber de pe desktop [Chrome]

3 — Manager de configurare a rețelei ManageEngine

ManageEngine este un alt nume binecunoscut în domeniu. Este Manager de configurare a rețelei Instrumentul nu numai că are un nume similar cu produsul SolarWinds pe care l-am revizuit anterior, dar servește și un scop similar și are caracteristici similare. ManageEngine promovează produsul ca „o soluție de gestionare a modificării rețelei, configurației și conformității cu mai mulți furnizori pentru switch-uri, routere, firewall-uri și alte dispozitive de rețea”. Acesta susține că „ajuta la automatizarea și preluarea controlului total asupra întregului ciclu de viață al gestionării configurației dispozitivului”.

Printre celelalte caracteristici utile ale produsului, acesta poate monitoriza modificările de configurare și poate trimite instantaneu notificări atunci când apar modificări, precum și poate preveni modificările neautorizate. Instrumentul poate ajuta, de asemenea, la respectarea standardelor. Vă va permite să definiți practici standard și să verificați automat configurațiile dispozitivului pentru conformitate. Software-ul are, de asemenea, câteva caracteristici excelente de automatizare și poate automatiza multe sarcini consumatoare de timp. Poate, de exemplu, să aplice modificări de configurare în bloc pentru multe dispozitive.

Este disponibilă o versiune gratuită, dar se limitează la gestionarea a două dispozitive. Pentru pachetul complet, prețul începe de la 1 995 USD pentru până la 5 000 de dispozitive. Este disponibilă și o licență de probă gratuită de 30 de zile. De asemenea, produsul poate fi instalat ca aplicație independentă sau ca supliment pentru ManageEngine OpManager sau NetFlow Analyzer.

4 — Restabilire punct

În ciuda unui nume care sugerează cu tărie că acest instrument este despre backup-ul și restaurarea dispozitivelor, Punct de restaurare este, de asemenea, un sistem complet de management al configurației, cu mai multe caracteristici avansate. După cum se spune pe site-ul web, „Restorepoint oferă automatizare a rețelei fără scripturi pentru mai mult de 100 de furnizori de rețea, securitate și stocare.” Principalul punct de vânzare al produsului este reducerea riscurilor asociate cu securitatea, conformitatea și disponibilitatea.

Când vine vorba de copierea de rezervă a configurației echipamentului, nu lipsesc funcțiile cu acest produs. Acceptă sute de tipuri de dispozitive, inclusiv comutatoare, routere, firewall-uri, proxy și echilibrare de încărcare. Vă va permite să respectați standardele care necesită backup de configurare, cum ar fi PCI/DSS, GPDR și NERC. Toate datele de configurare sunt stocate în siguranță folosind criptarea AES securizată. În plus, instrumentul are funcții extinse de verificare a backupului, o caracteristică excelentă, deoarece nimic nu este mai frustrant decât o copie de rezervă eșuată care trece neobservată până când aveți nevoie de el.

Prețurile pentru Restorepoint sunt disponibile, dar structura sa este destul de complexă și necesită să contactați departamentul de vânzări al furnizorului pentru o ofertă oficială. Dacă doriți să încercați produsul, este disponibilă o încercare gratuită de 30 de zile ca dispozitiv virtual. Totuși, nu este o versiune nerestricționată și este limitată la 20 de dispozitive.

5 — SwitchBackup

Ultimul pe lista noastră este un produs grozav din Republica Cehă numit SwitchBackup. Având în vedere numele său, probabil ați ghicit că funcționalitatea principală a acestui produs este salvarea și restaurarea configurațiilor switch-ului și routerului. Utilizează multithreading pentru a executa mai multe sarcini în paralel, reducând astfel timpul total necesar. Restaurarea se poate face prin rețea sau printr-o conexiune serială la dispozitivul țintă. Acest lucru este grozav, deoarece înseamnă că nici măcar nu trebuie să faceți o configurație minimă pe un comutator nou înlocuit. Pur și simplu îl porniți și îl conectați la computerul care rulează SwitchBackup și va restabili configurația originală.

Desigur, backup-urile sunt păstrate într-o locație securizată, centralizată și orice versiune poate fi utilizată în orice moment pentru restaurare sau pentru comparație cu un alt backup. Dar există câteva alte instrumente utile incluse în acest software. De exemplu, are un software de terminal încorporat care se poate conecta la dispozitivele dvs. prin rețea sau un port serial. De asemenea, are un editor de clonă de configurare care vă va permite să personalizați o configurație standard înainte de a o împinge pe un dispozitiv. De asemenea, se poate conecta la dispozitive și poate lista interfețele acestora și dispozitivele învecinate. Caracteristicile mai avansate vă permit, de asemenea, să utilizați instrumentul ca instrument de gestionare a activelor pentru echipamentul dvs. de rețea sau ca instrument de gestionare a schimbărilor.

În ceea ce privește prețul, SwitchBackup cu greu ar putea fi mai simplu. Costul este de 980 de euro pentru o licență perpetuă nelimitată. Acesta va permite un număr nelimitat de dispozitive, un număr nelimitat de utilizatori și instanțe de rezervă nelimitate. Din păcate, nu pare să fie disponibilă o versiune de probă.