Ce sunt jocurile Soulslike? Explicația acestui gen provocator

Pentru mulți jucători dedicați, sintagma „Soulslike” a devenit un termen consacrat pentru a identifica un anumit tip de design al jocurilor, rezumând într-o singură expresie ceea ce un jucător se poate aștepta să găsească într-un astfel de titlu. Acest stil de joc a exercitat o influență profundă în lumea gaming-ului, atrăgând un număr semnificativ de fani, datorită complexității sale unice și atmosferei captivante. Cu toate acestea, pentru cei mai puțin familiarizați cu acest gen, expresia poate părea vagă, nereușind să surprindă esența elementelor definitorii care constituie structura sa. Așadar, ce înseamnă, de fapt, ca un joc video să fie „Soulslike”? Care sunt elementele fundamentale și ce îl diferențiază de alte tipuri de jocuri? Prin examinarea acestui subiect, vom dezvălui nu doar trăsăturile esențiale ale acestui gen, ci și motivele pentru care jucătorii continuă să fie atrași de provocările sale.

De la Demon’s Souls la seria Dark Souls

Rob Webb / www

Originea subgenului Soulslike se află în Demon’s Souls, dezvoltat de FromSoftware în 2009. Acest joc a fost conceput pentru a reaminti nivelul de dificultate al jocurilor video din trecut, având un nivel de provocare ridicat intenționat. Dezvoltatorii au ales în mod deliberat să includă un număr mare de inamici și obstacole de mediu care puteau cauza moartea jucătorului în orice moment.

Dark Souls, continuarea spirituală a lui Demon’s Souls din 2011, a preluat această idee și a perfecționat-o. A îmbunătățit mecanica de joc și a construit o lume interconectată, punând accentul pe explorare și pe un mod de joc care îi îndeamnă pe jucători să învețe din (multele) greșeli pentru a depăși obstacolele întâlnite.

De atunci, FromSoftware a lansat o serie de alte jocuri inspirate de Souls (sau Soulslike) care rămân adevărate manifestări ale acestui concept original. Dar care sunt caracteristicile unui joc Soulslike și ce elemente le leagă pe toate?

Cadru de Fantasie Întunecată cu Narativ Ambiental

De la tărâmul corupt Boletaria din Demon’s Souls până la străzile sinistre ale Yharnam din Bloodborne, jocurile Soulslike au o trăsătură comună în ceea ce privește locațiile. Acestea sunt caracterizate în mod obișnuit de un cadru de fantezie sumbră, în care peisajul a fost devastat de molimă sau a fost schimbat ireversibil de efectul magiei negre.

Jucătorii sunt introduși în aceste lumi cu foarte puține informații despre împrejurimi. Nu există un „tutorial” în jocurile Soulslike. De la bun început, ești aruncat într-o lume ostilă, slab echipat, având la dispoziție doar o sabie deteriorată pentru a te apăra. Explorarea acestor lumi descoperă echipamente noi care pot fi îmbunătățite pentru a-ți consolida personajul și a-ți crește șansele de supraviețuire.

În general, jocurile Soulslike nu oferă o narațiune explicită. Cunoștințele referitoare la lumea jocului sunt abundente, dar sunt adesea ascunse. Acestea pot fi descoperite și înțelese prin interacțiunea cu personaje non-jucătoare (NPC-uri), prin descoperirea de jurnale sau artefacte istorice și prin studierea atentă a descrierilor obiectelor din inventar pe măsură ce obții echipament și resurse mai bune.

Ideea de bază este că trebuie să depui efort pentru a-ți câștiga informațiile. Unii jucători vor dori să se adâncească complet în lume, căutând fiecare informație disponibilă, în timp ce alții vor prefera să avanseze direct pentru a se confrunta cu următorul adversar puternic. Libertatea de a juca în stilul preferat este o decizie excelentă de design, asigurând faptul că fiecare titlu se adresează în mod egal diferitelor tipuri de jucători.

Nivel de Dificultate Ridicat cu Posibilități Diverse de Personalizare a Personajului

Rob Webb / www

Dacă citești secțiunea de comentarii de pe orice forum online, stream de gameplay sau video despre jocurile Soulslike, vei vedea curând expresia „Git Gud” (adică „fă-te bun”). Această expresie provine din natura solicitantă a modului de joc Soulslike, care poate fi destul de dură, în special pentru jucătorii ocazionali. Aceste jocuri nu sunt doar simple jocuri de tip hack-and-slash.

Este adesea folosită ca un sfat „util” atunci când alți jucători cer ajutor sau sugestii despre cum să învingă un anumit boss sau să finalizeze o secțiune dificilă a jocului. Este o expresie care poate părea nepoliticoasă, având în vedere comunitățile mari de jucători pe care aceste jocuri le creează. Totuși, în multe privințe, este destul de corectă.

Jocurile Souls și cele Soulslike au în general un singur nivel de dificultate, așa că nu vei găsi o modalitate ușoară de a te descurca atunci când lucrurile devin complicate. Succesul tău va depinde de stăpânirea modului de joc bazat pe încercări și erori. Înțelegerea schemelor de atac ale adversarilor, cunoașterea momentelor potrivite pentru a bloca, pentru a te feri și pentru a contraataca, sunt toate elemente esențiale.

O strategie importantă în stăpânirea jocului Soulslike este modul în care alegi să îți dezvolți personajul. Majoritatea jocurilor Soulslike (cu excepția, poate, a Sekiro: Shadows Die Twice) îți oferă libertatea de a crea tipul de personaj dorit, dar va trebui să te familiarizezi cu procesul pentru a obține rezultatele dorite.

Înțelegerea acestor principii de joc și de personalizare a personajului este o parte esențială a călătoriei tale către „Git Gud” în jocurile Soulslike.

Semnificația Focurilor de Tabără și a Punctelor de Control

Orice persoană care a jucat un joc de acțiune-aventură cunoaște punctele de salvare sau checkpoint-urile răspândite în lumea jocului. Acestea oferă o modalitate convenabilă de a-ți salva progresul, servind ca un punct de reapariție în cazul în care personajul tău este învins. Cu toate acestea, în jocurile Soulslike, mecanica checkpoint-ului funcționează puțin diferit.

Demon’s Souls, „strămoșul” jocurilor Soulslike, a introdus conceptul focurilor de tabără. Acestea oferă o scurtă pauză pentru personajul tău. Repausul la un foc de tabără îți salvează progresul, îți restabilește nivelul de viață și îți reumple proviziile de Estus Flasks (un obiect consumabil care poate fi folosit pentru a-ți recupera punctele de viață pierdute în timpul jocului).

Un foc de tabără este un loc unde îți poți repara echipamentul, poți cheltui moneda din joc (suflete) pentru a-ți îmbunătăți caracteristicile personajului sau poți călători rapid între alte puncte de control deblocate. Cu toate acestea, odihna la un foc de tabără într-un joc Souls are un cost. Acest lucru se datorează faptului că decizia de a te relaxa la un foc de tabără va reactiva orice inamici pe care i-ai învins deja în zona respectivă (cu excepția boss-ilor învinși).

Așadar, există un anumit element de strategie în decizia de a te odihni la un foc de tabără. Atunci când mori în joc, personajul tău este readus la viață la ultimul foc de tabără la care te-ai oprit. Dacă nu te-ai odihnit de mult timp, s-ar putea să te întorci într-un punct mult mai devreme în joc, cu toți inamicii reapăruți, pe care trebuie să-i înfrunți din nou.

Când mori în joc, moneda acumulată este pierdută la locul morții tale. Ai o singură șansă să o recuperezi, dar, dacă te rănești mortal pe drum sau ești învins de același inamic când ajungi acolo, aceasta va dispărea pentru totdeauna.

Focurile de tabără (sau echivalentul lor în alte jocuri Soulslike) sunt singurele locuri în care personajul tău este cu adevărat în siguranță de ororile din lume. O rază de lumină în întuneric. Cu toate acestea, căldura și confortul pe care le oferă sunt trecătoare. Ele reprezintă un concept fascinant, specific jocurilor Soulslike, care adaugă un sentiment real de imersiune în aceste lumi brutale.

Alte Jocuri Soulslike

FromSoftware

FromSoftware are deja un catalog impresionant de titluri Soulslike, inclusiv Demon’s Souls, seria Dark Souls, Bloodborne, Sekiro: Shadows Die Twice și Elden Ring. Cu toate acestea, este o dovadă a popularității acestui gen că și alți dezvoltatori au creat o serie de jocuri Soulslike proprii.

Poți găsi o adevărată comoară de alte jocuri Soulslike, care respectă (sau se apropie de) elementele de bază ale structurii Soulslike. Titluri precum Nioh, Lords of the Fallen, Mortal Shell, Lies of P și, mai recent, Black Myth: Wukong sunt doar câteva exemple care urmează calea deschisă de FromSoftware.

Având în vedere că tot mai multe jocuri Soulslike sunt lansate în fiecare an, se pare că acest fenomen de joc particular nu va dispărea prea curând. Așadar, dacă ți-am stârnit interesul și nu ai avut ocazia să încerci aceste jocuri până acum, acesta este momentul potrivit pentru a te aventura în aceste ape Soulslike.

Concluzie: Genul Soulslike se remarcă prin provocări dificile, medii sumbre și o explorare amănunțită, iar jocurile din această categorie continuă să stabilească noi standarde în industria jocurilor video. Fie că ești un veteran al acestui gen sau un începător, există întotdeauna ceva de descoperit în universurile captivante și provocatoare ale jocurilor Soulslike.