Ce sunt aplicațiile „Freemium” și cum funcționează?

Multe aplicații pe care le folosim urmează un model de afaceri „freemium”. Combinația cuvintelor „gratuit” și „premium” înseamnă că puteți descărca aceste aplicații gratuit, dar trebuie să plătiți pentru a obține funcțiile premium. Iată de ce mulți dezvoltatori folosesc această abordare pentru a-și monetiza software-ul.

Aplicațiile Freemium nu sunt noi

Software-ul Freemium este o formă de monetizare care reține anumite funcții în spatele unui paywall, fie că este vorba de un abonament sau de o plată unică. În timp ce utilizarea acestui termen a devenit recent răspândită, acest model de afaceri ca modalitate de a monetiza bunurile digitale există de mult timp.

Practica taxării pentru funcții suplimentare poate fi urmărită până la creșterea shareware-ului și a variațiilor acestuia. De exemplu, aplicațiile trialware, cum ar fi versiunile vechi de Adobe Photoshop sau Internet Download Manager, au funcționat doar 30 de zile fără o licență plătită.

Au existat și aplicații crippleware, care limitau sever ceea ce puteai face dacă nu plătești. Instrumentele de editare video blochează adesea seturi întregi de instrumente, impun limite de timp sau adaugă filigrane uriașe videoclipurilor dvs.

Cu toate acestea, odată cu creșterea aplicațiilor mobile, aplicațiile freemium au devenit mai răspândite ca niciodată. De fapt, acestea ar putea fi cele mai comune tipuri de aplicații de pe smartphone-ul tău.

Aplicațiile Freemium sunt peste tot

Un dezvoltator poate monetiza o aplicație mobilă în câteva moduri. Prima opțiune este să percepeți o taxă în avans. Cu toate acestea, având în vedere cantitatea de concurență pe Play și App Store, este din ce în ce mai dificil să convingi pe cineva să cumpere o aplicație pe care nu o poate încerca mai întâi.

  Ghidul complet pentru comerțul electronic

Reclamele sunt o altă modalitate de a monetiza o aplicație, dar majoritatea oamenilor sunt enervați de ele. De asemenea, nu sunt cea mai fiabilă modalitate de a vă asigura un profit.

De aceea, mulți dezvoltatori selectează a treia opțiune: o strategie de preț freemium. Aproape fiecare tip de aplicație, de la instrumente de productivitate și widget-uri meteo până la aplicații de întâlniri, are un model freemium încorporat. Chiar și unele aplicații de fotografie, cum ar fi populara aplicație de cameră VSCO pentru iPhone, percep o taxă dacă doriți să accesați filtre și stiluri speciale.

Spotify are, de asemenea, niveluri gratuite și premium. Cu versiunea gratuită, obțineți streaming de muzică de bază cu suport publicitar. Dacă plătiți taxa lunară, totuși, obțineți lucruri precum descărcarea offline de muzică, ascultarea fără anunțuri și streaming de înaltă calitate.

Majoritatea serviciilor de stocare în cloud, cum ar fi Dropbox, OneDrive și Google Drive, urmează, de asemenea, modelul freemium. Primiți o cantitate de bază de stocare gratuită pe care o puteți completa cu spațiu suplimentar plătit.

Modelul freemium nu se limitează la software-ul de consum – îl folosesc și servicii de întreprindere proeminente, cum ar fi Slack, SurveyMonkey și Asana.

Creșterea achizițiilor în aplicație și a jocului gratuit

O mare parte din creșterea aplicațiilor freemium poate fi atribuită achizițiilor în aplicație. Fiecare aplicație mobilă din Play și App Store are opțiunea de a vinde funcții suplimentare. Majoritatea aplicațiilor care utilizează reclame au o achiziție în aplicație care vă permite să eliminați complet anunțurile.

Deoarece sunt legate de contul dvs. Google sau Apple, puteți finaliza o achiziție în aplicație atingând un buton. De aceea, mulți dezvoltatori folosesc ceva numit „model întunecat” pentru a vă cere să cheltuiți bani. Această strategie include ferestre pop-up care vă solicită să deblocați funcții suplimentare prima dată când deschideți o aplicație sau reclame incredibil de (și intenționat) invadatoare.

  Cum să revendicați o parte din plățile Apple de 25 de milioane de dolari în familie

Achizițiile în aplicație sunt predominante în special în jocurile video „free-to-play”, care urmează adesea cele mai flagrante practici când vine vorba de monetizare. Spre deosebire de aplicațiile care blochează anumite funcții în spatele unui paywall, jocurile au de obicei microtranzacții. Acestea încearcă să vă facă să cheltuiți în mod repetat bani pentru anumite articole, personaje sau monede din joc.

Au existat mai multe incidente în știrile în care părinții au aflat că copilul lor a cheltuit o sumă nebunească de bani pe articole din joc. Unele jocuri mobile chiar limitează numărul de ori pe care le puteți juca într-un anumit interval de timp, dacă nu plătiți.

Viitorul Freemium

Este puțin probabil ca modelul freemium să fie eliminat treptat în curând. Permite dezvoltatorilor să acceseze un public mult mai larg pentru aplicațiile lor și scade frecvența pirateriei. Și unii oameni sunt perfect mulțumiți să folosească versiunile de aplicații freemium susținute de anunțuri. Alții le place că primesc o versiune de probă gratuită a unor aplicații înainte de a achiziționa funcții suplimentare.

Oricum ar fi, pentru a fi un consumator cu discernământ, este important pentru tine să știi de unde provine software-ul tău și cum câștigă bani dezvoltatorii acestuia.