Ce este un GIF și cum le folosiți?

Deși poate fi dificil să definești exact ce este un GIF, cu siguranță te-ai întâlnit cu unul până acum. Aceste elemente au jucat un rol semnificativ în evoluția timpurie a internetului și continuă să fie extrem de populare. Dar ce reprezintă, de fapt, un GIF și cum îl poți folosi?

Un GIF: O Imagine Animată Simplă

În esență, un GIF (pronunțat „ghif” sau „jif”) este un fișier de tip imagine. Similar formatelor JPEG sau PNG, GIF-urile pot fi folosite pentru a stoca imagini statice. Dar, formatul GIF are o particularitate: poate fi folosit și pentru a crea animații, așa cum vedem în exemplul de mai jos.

Folosim termenul „imagini animate” deoarece GIF-urile nu sunt, în sens strict, videoclipuri. Mai degrabă, ele se aseamănă cu un set de cartonașe animate. Un aspect evident este că nu conțin sunet. Inițial, formatul GIF nu a fost conceput pentru animații, ci a fost adaptat pentru această funcție. Fișierele GIF pot stoca mai multe imagini simultan, iar s-a descoperit că aceste imagini pot fi afișate secvențial, creând iluzia de mișcare.

CompuServe a introdus formatul GIF în 1987, cu o ultimă actualizare în 1989. Așadar, GIF-ul este mai în vârstă decât o mare parte din populație și chiar predatează World Wide Web-ul. A contribuit la definirea site-urilor web timpurii, a paginilor MySpace și a fost inclus în lanțurile de email-uri (îți mai amintești de copilul care dansa?). Acesta rămâne o parte integrantă a culturii online. Ba chiar, formatul GIF ar putea fi mai popular acum decât a fost vreodată.

Popularitatea Crescândă a GIF-urilor

GIF-urile sunt tot mai apreciate deoarece, asemenea memelor, sunt un mijloc eficient de a transmite glume, emoții și idei. În plus, platforme precum GIPHY și Gyfcat simplifică distribuirea și crearea GIF-urilor. Aceste servicii sunt integrate în aplicații ca Twitter și Facebook Messenger, precum și în tastatura telefonului, fiind la fel de accesibile ca emoji-urile sau autocolantele.

Dar, de ce formatul GIF? De ce nu a apărut o alternativă mai bună?

Sincer, GIF este un format învechit. Fișierele GIF folosesc 8 biți, ceea ce limitează paleta la doar 256 de culori, oferind adesea o calitate vizuală scăzută. De asemenea, formatul GIF nu suportă semitransparența, iar GIF-urile pot avea dimensiuni mari (uneori mai mari decât fișierele video MP4), deoarece nu sunt comprimate.

S-au încercat înlocuirea formatului GIF, dar fără succes. Formatul APNG al Mozilla (PNG animat) a fost conceput ca o alternativă în urmă cu un deceniu, dar nu a reușit să se impună. Există mai multe motive pentru care GIF-ul a rezistat, iar cele mai importante sunt:

Varietatea browserelor: Browserele au propriile idiosincrasii, iar uneori un browser cu performanțe scăzute poate încetini progresul pe web. Spre exemplu, formatul APNG de la Mozilla a apărut în 2008, dar browserul Microsoft Edge a început să-l accepte abia recent. Dacă această animație nu se afișează, înseamnă că folosești o versiune veche a browserului Edge. GIF-urile animate sunt, însă, compatibile cu toate browserele de mult timp.
Lipsa suportului video în HTML: Înainte de lansarea HTML5 în 2014, standardul HTML nu suporta clipuri video. Acest lucru a făcut ca distribuirea GIF-urilor să fie mai simplă decât cea a videoclipurilor, ceea ce a menținut popularitatea GIF-urilor. Multe site-uri web foloseau plugin-ul Adobe Flash pentru videoclipuri, dar Flash nu funcționa pe dispozitive mobile precum iPhone-urile.
Ușurința creării GIF-urilor: De ce să schimbi un format când GIF-urile sunt atât de ușor de creat? Există numeroase site-uri web pentru crearea GIF-urilor, iar majoritatea programelor de editare foto permit realizarea acestora.

Însă, lucrurile evoluează. Pentru a îmbunătăți formatul GIF, site-uri web precum Gfycat și Imgur folosesc o extensie a elementelor video HTML5, numită GIFV. Aceasta înseamnă că GIF-urile create prin (sau încărcate pe) Gfycat sau Imgur nu sunt GIF-uri propriu-zise, ci videoclipuri MP4 sau WebM. Acestea pot avea sunet, pot include mai mult de 256 de culori și ocupă mai puțin spațiu pe disc decât vechile GIF-uri.

Asta nu înseamnă că toate GIF-urile de pe aceste site-uri au o calitate perfectă, dar înseamnă că adevăratele fișiere GIF ar putea deveni învechite, fiind înlocuite de videoclipurile MP4 și WebM.

Cum să Folosești GIF-urile

Utilizarea GIF-urilor este similară cu cea a emoji-urilor. Selectezi GIF-ul potrivit pentru context și îl trimiți. Nu este necesară descărcarea suplimentară, majoritatea platformelor de social media colaborând cu site-uri de găzduire de imagini pentru a simplifica procesul. De fapt, tastatura telefonului tău are, probabil, o funcție GIF integrată.

În prezent, iată cele mai eficiente metode de a căuta și a utiliza GIF-uri:

Funcții de căutare GIF: Multe site-uri de social media au o bară de căutare pentru GIF-uri. Twitter și Facebook Messenger au astfel de opțiuni. Aceste bare funcționează direct cu site-uri precum GIPHY sau Imgur, facilitând utilizarea GIF-urilor la fel ca emoji-urile.
Copierea link-ului: Site-urile web care găzduiesc imagini, cum ar fi GIPHY, Imgur și Gifycat, oferă instrumente pentru a copia GIF-urile în clipboard. Găsești GIF-ul dorit și apeși butonul „Copiază link”. Apoi, inserezi link-ul acolo unde vrei să folosești GIF-ul. Majoritatea site-urilor vor afișa GIF-ul automat.
Utilizarea Gboard: Tastatura Google pentru Android, iPhone și iPad are o funcție GIF încorporată care îți permite să folosești GIF-uri oriunde, chiar și în mesaje text.

Dar dacă vrei să salvezi GIF-uri pe telefon sau computer? Teoretic, nu este neapărat necesar. Reține că site-urile de găzduire de imagini folosesc HTML5 pentru a îmbunătăți calitatea GIF-urilor, iar această calitate se pierde atunci când descarci un GIF pe dispozitivul tău. Dacă vrei să urmărești GIF-urile, poți să-ți faci un cont pe un site de găzduire și să adaugi GIF-urile favorite la o listă.

Cum Să Îți Creezi Propriul GIF

Indiferent de metoda pe care o alegi, vei avea nevoie de un videoclip ca punct de pornire (cu excepția cazului în care creezi un GIF de la zero). Poți folosi un videoclip salvat pe telefon sau unul găsit pe YouTube.

Durata videoclipului nu contează prea mult. Platforma de creare a GIF-urilor te va ajuta să tai videoclipul la o dimensiune adecvată. Unele platforme îți permit chiar să adaugi text sau efecte.

Iată cele mai bune platforme pentru a crea GIF-uri:

Site-uri web pentru crearea GIF-urilor: Există o mulțime de site-uri web pentru crearea GIF-urilor. Îți recomandăm să folosești Imgur, Gifycat sau instrumentele video-to-GIF de la GIPHY, deoarece sunt ușor de folosit și generează videoclipuri HTML5, care sunt superioare din punct de vedere tehnic fișierelor GIF obișnuite. Încarcă un videoclip în creatorul de GIF-uri sau oferă-i un link către YouTube sau Vimeo. Apoi, vei putea tăia și personaliza GIF-ul.
Aplicații: Da, poți crea GIF-uri din mers. CAMERA GIPHY (iOS/Android) și GIF Maker (iOS/Android) sunt cele mai populare aplicații de acest tip. Importă un videoclip în generatorul de GIF-uri și ajustează-l conform necesităților. (De asemenea, poți crea GIF-uri cu Google Gboard pe Android și iOS.)
Software de artă digitală: Poți crea GIF-uri în Photoshop, GIMP, Sketchbook și alte aplicații similare, dar procesul poate fi mai complicat. Este o variantă potrivită dacă vrei un control foarte precis asupra GIF-ului. Site-uri precum Gifycat generează videoclipuri HTML5 care arată mai bine decât GIF-urile tradiționale.

Îți recomandăm să folosești un site web pentru crearea GIF-urilor, pentru a evita eventualele dificultăți. După ce creezi GIF-ul, poți copia un link și îl poți posta online. Nu uita datele de conectare, altfel riști să pierzi accesul la GIF!

Vrei să te familiarizezi mai mult cu cultura online? Poate că este momentul să te documentezi despre jargonul de internet, cum ar fi TFW, YEET sau TLDR.