Ce este HDMI VRR pe PlayStation 5 și Xbox Series X?

Jucătorii de pe computer se bucură de jocuri cu rată de reîmprospătare variabilă (VRR) de ani de zile. În cele din urmă, Sony și Microsoft aduc VRR în camera dvs. de zi cu consolele lor de ultimă generație.

Deci, ce este exact VRR, cum funcționează și veți avea nevoie de un televizor nou pentru a-l folosi?

De ce VRR este minunat

Rata de reîmprospătare este de câte ori un afișaj se poate actualiza pe secundă. Majoritatea televizoarelor și dispozitivelor mobile se reîmprospătează la 60 Hz, ceea ce înseamnă că 60 de cadre individuale pot fi vizualizate într-o secundă. Cele mai recente televizoare ating 120 Hz, în timp ce monitoarele specializate pentru jocuri pot ajunge la 360 Hz.

O „rata de cadre” este numărul de cadre pe care o consolă sau un computer le poate furniza pe secundă. Când dispozitivul sursă nu poate furniza cele 60 de cadre pe secundă, este posibil să fie trimis un cadru parțial. Un display nu-i pasă dacă primește un cadru complet sau parțial; va afișa orice primește.

Acest lucru are ca rezultat un efect inestetic numit ruperea ecranului, în care cadrele parțiale sunt afișate deasupra cadrului anterior, complet redat. Pe măsură ce cadrele sunt redate orizontal, de sus în jos, ruperea se manifestă ca o linie orizontală agitată, adesea în jurul mijlocului ecranului.

O cantitate mică de rupere de la câteva cadre parțiale din când în când nu este o problemă prea mare. Cu toate acestea, atunci când GPU-ul scade în mod constant cadrele deoarece sarcina de randare este prea mare, ruperea ecranului poate afecta grav modul în care arată și se joacă un joc. Din fericire, ratele de reîmprospătare variabile pot ajuta la eliminarea acestei probleme, astfel încât jocurile să arate mai bine și să se joace mai lin.

Jucătorii de PC folosesc de ani de zile o funcție numită V-Sync pentru a bloca reîmprospătarea și ratele de cadre. Totuși, pentru ca V-Sync să reducă eficient ruperea ecranului, trebuie să garantați că placa grafică poate ține pasul cu rata de reîmprospătare a monitorului. Dacă utilizați un afișaj de 60 Hz și performanța dvs. scade sub 60 de cadre pe secundă, veți vedea artefacte sfâșietoare.

  20 Întrebări și răspunsuri frecvente la interviul SQL [2022]

Partea inversă a V-Sync este că ar putea fi necesar să lăsați performanța sau fidelitatea grafică pe masă. Adesea, va trebui să alegeți între o experiență fără lacrimi, cu o calitate redusă a imaginii sau un joc mai arătos, care nu poate rămâne blocat la 60 de cadre pe secundă.

HDMI VRR este un nou standard

Pentru a elimina ruperea ecranului, trebuie să variați rata de reîmprospătare împreună cu rata de cadre. Pentru ca acest lucru să funcționeze, aveți nevoie de tehnologie care este copt în ambele părți ale enigmei. Aceasta înseamnă o consolă sau o placă grafică capabilă de VRR la un capăt și un afișaj care acceptă VRR pe celălalt.

NVIDIA și AMD au fiecare propriile tehnologii VRR, cunoscute ca G-Sync și, respectiv, FreeSync. FreeSync a fost folosit și de Microsoft în Xbox One S și X. G-Sync este un favorit printre cei care folosesc plăcile grafice GTX și RTX de la NVIDIA.

Ecranele trebuie construite având în vedere aceste tehnologii. În cazul G-Sync, aceasta necesită adesea un cip special construit (cu redevențe plătite către NVIDIA, desigur), în timp ce FreeSync este o platformă mai deschisă. Cu toate acestea, evoluțiile recente au văzut că AMD fragmentează standardul Nivelurile Premium și Premium Pro pentru conținut 4K și HDR.

Deși încă nu știm totul despre consolele de ultimă generație ale Sony și Microsoft, suportul pentru un nou format numit HDMI VRR este pe cale. Microsoft a confirmat că Xbox Series X și S vor folosi atât HDMI VRR, cât și AMD FreeSync.

Ambele console noi Xbox vor suporta VRR de la 30 la 120 Hz, cu condiția ca televizorul să o poată face. Aceasta este o temă comună pe măsură ce trecem la un nou standard de interfețe de afișare odată cu venirea HDMI 2.1. Acesta este un domeniu în care va trebui să vă asigurați că televizorul sau monitorul dvs. are toate funcțiile noi pe care le doriți.

  17 Setări ale camerei pe care ar trebui să le modificați sau să le dezactivați întotdeauna

HDMI VRR este definit în cel mai recent standard HDMI 2.1, dar unele televizoare cu porturi HDMI 2.0b o pot face și ele. Având în vedere asta, nu vă așteptați imediat ca toate televizoarele compatibile cu HDMI 2.1 să aibă suport pentru HDMI VRR.

Peste câțiva ani, HDMI VRR își va ajunge probabil către afișaje la toate punctele de preț, dar în prezent ne aflăm într-o fază de tranziție. Multe modele high-end nu dispun de HDMI 2.1 în prezent.

Specificațiile oficiale ale Sony PS5 indică „VRR (specificat de HDMI ver. 2.1).” Acest lucru sugerează că HDMI VRR depinde de noul standard. Deoarece PlayStation 5 de la Sony folosește și un GPU AMD, ar putea să accepte și FreeSync la fel ca noile console Microsoft.

Așteptările următoarei generații

NVIDIA și-a lansat plăcile din seria 30 (în special, RTX 3080 și RTX 3090) în septembrie. Acestea au fost primele plăci grafice pentru PC cu HDMI 2.1 și suport atât pentru HDMI VRR, cât și pentru G-Sync. Deoarece aceste carduri au depășit pe piață consolele de generație următoare, sunt primele dispozitive comerciale HDMI 2.1 disponibile.

Acest lucru a dus la unele probleme pentru a funcționa G-Sync pe anumite ecrane HDMI 2.1. Gama de afișaje OLED de la LG a avut probleme la afișarea unei imagini adevărate 4K 120 Hz pe 10 biți fără subeșantionare cromatică (4:4:4).

A fost emisă o actualizare over-the-air pentru modelele 2019 și 2020 pentru a remedia această problemă, precum și o problemă ciudată de pâlpâire care a apărut în timpul ecranelor de încărcare.

Nu este dincolo de posibilitățile ca aceste probleme să continue să apară pe măsură ce consolele de generație următoare sunt conectate la ecranele de generație următoare pentru prima dată. Unele dintre problemele G-Sync au inclus negru crescut, pâlpâire și subeșantionarea cromatică nedorită care a făcut textul greu de citit în modul PC.

LG este unul dintre puținii producători care au adoptat HDMI 2.1 în această etapă și este puțin probabil să fie ultimul care întâmpină astfel de probleme.

  Cum să calibrați bateria unui iPhone în 6 pași simpli

Cu toate acestea, odată ce erorile sunt rezolvate, jocurile de ultimă generație din camera dvs. de zi se conturează a fi o actualizare semnificativă față de cea precedentă. Acum vedem chiar și despre 120 de cadre pe secundă la rezoluție completă 4K.

Între timp, VRR se va asigura că jocurile rămân fluide și receptive, chiar și atunci când obiectivele atât de înalte nu pot fi îndeplinite. Acest lucru înseamnă, de asemenea, că scăderile de performanță vor fi mai puțin vizibile decât au fost în perioada PS4 și Xbox One.

Cu toate acestea, există limitări ale tehnologiei. Viitorul Spider-Man Remastered de la Sony pentru PlayStation 5 va avea opțiunea de a utiliza ray-tracing pentru anumite elemente, cum ar fi reflexiile și unele umbre (ocluzie ambientală).

Deoarece ray-tracing pare să fie limitat la un mod de „calitate vizuală” de 30 de cadre pe secundă, tehnologia VRR nu va fi folosită. Acest lucru este interesant având în vedere declarația Microsoft că Seria S și X vor suporta VRR între 30-120 Hz.

Acesta este un argument pentru utilizarea FreeSync prin HDMI VRR dacă hardware-ul dvs. îl acceptă. AMD a dezvoltat o tehnologie numită Low Framerate Compensation (LFC), care ajută la netezirea jocului atunci când lucrurile scad sub 30 de cadre pe secundă.

Folosind tehnici de dublare a cadrelor, FreeSync LFC reduce vibrațiile atunci când lucrurile devin agitate, dar nu va elimina complet performanța slabă. Dacă doriți opțiunea de a utiliza FreeSync, va trebui să vă asigurați că televizorul sau monitorul pe care îl achiziționați îl acceptă în mod explicit.

Tehnologie de afișare de nouă generație

Dacă încă nu sunteți convins, de ce să nu-i lăsați pe primii care adoptă tehnologia să treacă în practică? Vor fi mult mai multe televizoare disponibile în 2021-22 care acceptă această caracteristică și, probabil, vor fi mai ieftine decât modelele de astăzi.

HDMI VRR este o tehnologie de ultimă generație pentru o nouă generație de console de jocuri. Pe lângă panourile de 120 Hz, intrările HDMI 2.1 și întârzierea scăzută a intrării, VRR este una dintre caracteristicile de top pe care trebuie să le căutați pe următorul televizor pentru jocuri.