Ce este DirectX 12 Ultimate pe computerele Windows 10 și Xbox?

În 2018, Nvidia și-a lansat plăcile grafice RTX, care au zguduit câteva funcții ucigașe pentru jocuri, inclusiv ray tracing și mesh shaders. Cu toate acestea, Microsoft avea nevoie de un standard care să accepte aceste funcții pe mai mult decât hardware-ul NVIDIA – și este aici! Numit DirectX 12 Ultimate, a sosit pe computerele Windows 10 cu actualizarea din mai 2020.

Ce este DirectX 12 Ultimate?

Noua versiune de DirectX colectează în mare parte tehnologia existentă sub un singur banner și o standardizează pentru jocurile pe computer și Xbox, ceea ce este o veste bună pentru jucători. Unele dintre cele mai tari tehnologii grafice noi, cum ar fi ray tracing în timp real, sunt în mare parte pe plăcile grafice NVIDIA. Când este activată în jocuri, această caracteristică îmbunătățește drastic calitatea vizuală, făcând lumina să se comporte mult mai aproape de modul în care se întâmplă în realitate.

Viitoarele plăci grafice AMD bazate pe RDNA2, precum și Xbox Series X, vor suporta și DX12 Ultimate. Să aruncăm o privire la punctele importante ale noului API și să vedem ce este nou și de ce contează.

DirectX Raytracing 1.1

Ray tracing este noul lucru interesant în grafica jocurilor video. Microsoft numește versiunea sa DirectX Raytracing (DXR). Această actualizare incrementală a unei tehnologii existente aduce o îmbunătățire dramatică a aspectului general al jocurilor. Secretul este ca lumina într-un joc să se comporte mai mult ca în lumea reală.

Aceasta înseamnă reflexii și refracție mai realiste în apă, razele de lumină solară care arată mai foto-realiste și umbre cu o adâncime vizuală mai mare. Asigurați-vă că vedeți videoclipul de mai sus de la NVIDIA. Arată ray tracing în Minecraft, iar diferența este nebună.

  Cum să scanezi coduri QR pe ​​Windows

Cu DX12 Ultimate, efectele de ray-tracing ar trebui să fie mai eficiente. Va exista, de asemenea, o opțiune care oferă dezvoltatorilor de jocuri mai mult control asupra urmăririi razelor, mai degrabă decât să lase la latitudinea sistemului.

Umbrire cu rată variabilă

Umbrirea cu rată variabilă este o altă caracteristică care era deja în DX12. Shaders-urile spun sistemului care ar trebui să fie culoarea, luminozitatea și contrastul fiecărui pixel. Acest proces poate fi, totuși, costisitor din punct de vedere computațional, ceea ce este locul în care intervine umbrirea cu rată variabilă. Umbrează părțile importante ale unei scene de joc la rezoluție maximă, în timp ce obiectele mai puțin importante folosesc mai puțină putere GPU pentru umbrire.

Imaginați-vă că conduceți o mașină pe drum în Forza Horizon sau alt joc de curse, de exemplu. Este important să vezi mașina din fața ta în detaliu, dar acel copac sau gard care trec nu are nevoie de același tratament.

Iată cum l-a descris NVIDIA:

„Algoritmii creați de dezvoltatori identifică pixelii pe care jucătorul nu îi poate vedea cu ușurință și pixelii care se modifică sau se actualizează rar și folosesc VRS pentru a reduce rata la care sunt randați (umbriți). De exemplu, pixelii negri dintr-o umbră nu arată diferit atunci când rata de umbrire este redusă. Deci, prin reducerea ratei de umbrire a numeroși pixeli pe cadru, sarcina de lucru GPU este redusă, crescând performanța.”

Efectul general nu ar trebui să fie vizibil pentru jucător, dar face ca munca computerului să fie mult mai eficientă. Eficiența îmbunătățită promite imagini și mai bune și o performanță de joc mai rapidă, în general.

Mesh Shaders

Similar cu umbrirea cu rată variabilă, shadere cu plasă ajuta, de asemenea, sistemul să funcționeze mai eficient. Această caracteristică permite dezvoltatorilor de jocuri să creeze lumi foarte detaliate fără a supraîncărca procesorul, așa cum NVIDIA explică în acest videoclip.

  Cum să personalizați umbra în Windows 10

Determină ce trebuie să fie într-o scenă și de câte detalii are nevoie (nivelul de detaliu sau LOD). Obiectele primare vor avea detalii mai fine, ceea ce înseamnă practic că vor avea mai multe triunghiuri în machiaj. (Pentru cei care nu știu, triunghiurile sunt unitatea de bază a graficii 3D.)

Obiectele care sunt mai îndepărtate sunt desenate cu mai puține triunghiuri, deoarece necesită mai puține detalii. Aproape tot ceea ce vedeți pe ecran este un set de triunghiuri minuscule grupate împreună pentru a crea o figură sau un obiect de recunoscut.

Urmăriți videoclipul demonstrativ pentru Asteroids Mesh Shaders de la Nvidia de mai sus pentru a vă da o idee despre cum arată. Acest videoclip folosește obiecte cu 10 niveluri diferite de detaliu, de la obiecte care se află chiar în fața ta, până la asteroizi de nivel scăzut în depărtare. Aceasta este o tehnică ideală într-o scenă cu tone de obiecte aleatorii, cum ar fi centura de asteroizi din videoclipul de mai sus.

Rezultatul general ar trebui să fie că plăcile grafice pot menține o rată de cadre mai mare fără a sacrifica detalii vizibile, deoarece mai puține triunghiuri sunt desenate la un moment dat.

Sampler Feedback

În cele din urmă, ajungem la feedback-ul mostrelor. Din nou, este vorba despre redarea mai eficientă a scenelor de joc.

„Putem umbri mai eficient obiectele care nu se schimbă de la cadru la cadru”, a explicat NVIDIA. „Și reutilizați culorile obiectelor așa cum au fost calculate în cadrele anterioare.”

Sampler Feedback este, de asemenea, despre îmbunătățirea modului în care un joc se încarcă în texturile sale (detaliile de suprafață pe obiectele jocurilor video). Ideea este că computerul poate lua decizii mai inteligente cu privire la texturare pentru a „reda texturi mai mari și mai detaliate, folosind în același timp mai puțină memorie video”. Acest lucru ajută, de asemenea, la evitarea problemelor precum bâlbâiala.

  Cum să remediați o eroare coruptă de coș de reciclare pe Windows 10 și 11

Din nou, vorbim despre utilizarea mai eficientă a GPU-ului, care poate ajuta la creșterea ratelor de cadre, în general.

DirectX 12 Ultimate în lumea reală

Caracteristicile lui DX12 Ultimate promit să facă jocurile mai uimitoare din punct de vedere vizual și mai eficiente în utilizarea resurselor computerului. La fel ca toate caracteristicile, totuși, este la latitudinea dezvoltatorilor de jocuri să le implementeze. Umbrirea plasă, de exemplu, a fost susținut de Nvidia de la sfârșitul anului 2018, dar nu a fost folosit cu adevărat. Poate că acum că face parte din DX12 Ultimate, va deveni mai comun.

De asemenea, hardware-ul trebuie să accepte aceste caracteristici. Microsoft a spus că va eticheta noul său hardware ca fiind compatibil cu DX12 Ultimate. Asta ar putea însemna încă un autocolant pe cutia sau carcasa unui computer, precum și în reclamă generală pe rafturile magazinelor.

Pe console, sigla Xbox Series X va înlocui simbolul DX12 Ultimate. Dacă vedeți fie sigla DX12 Ultimate, fie sigla Xbox Series X, acel hardware acceptă noul API grafic.

Când vor profita jocurile de DirectX 12 Ultimate?

DirectX 12 Ultimate se lansează acum pe computerele cu Windows 10, ca parte a caracteristicii versiunii 2004 lansată la sfârșitul lunii mai 2020 (cunoscută și sub numele de actualizare din mai 2020). Desigur, pentru a profita de funcții, aveți nevoie de o placă grafică modernă care să o suporte.

Dacă aveți o placă grafică non-DX12 Ultimate, orice joc care acceptă DX12 Ultimate va funcționa în continuare cu hardware-ul dvs. PC-ul dvs. pur și simplu nu va vedea îmbunătățirile vizuale pe care le vor vedea alții. Potrivit Microsoft, nu va exista „niciun efect negativ asupra hardware-ului care nu acceptă DX12 Ultimate”.

Aceasta este o veste bună pentru jucătorii cu buget redus, care rămân puțin în urmă pentru a menține acele facturi de hardware scăzute.